Citat:
Ursprungligen postat av KulAid
Om inte fransmännen ändrat kulturerna nere i Afrika så hade Afrikanerna inte ens kunnat läsa/skriva, eller ha ett eget skriftspråk. Kolla bara på Somalia, dom blev inte koloniserade och dom fick ett eget skriftspråk på 70-talet. Så det är afrikanerna som borde tacka fransmännen för att deras länder blev mer utvecklade med fler utbildade personer. punkt slut.
Ja alltså, "tacka" hit och dit. Det är ju som bekant inte så det fungerar. Vem skall jag tacka tex? Vem skall jag vörda för det språk som givits oss? Vem skall jag prisa? Jag har ingen aning och inte hjälper det mig. Jag tror inte att det någonsin kommer bli trendigt bland Afrikanerna att tacka folk. Det är normalt att "få" för dem, det finns inget som heter "tack". De har ofta inte ens den känslan för saker och ting, de ser det inte på samma sätt. De ser endast att de har ett liv och att de måste göra allt de kan för att få in pengar, det är väl inget att tacka för? De ser en möjlighet, de tar den.
Jag förstår också dessa människor i Frankrike som springer runt och mår skit och bränner ner saker, jag förstår dem mycket väl.
Vore jag i deras situation så hade jag nog varit en riktig rackare jag också. Hade väl inte misshandlat folk, men jävlar vad jag skulle stjäla osv... man har ju inga alternativ, tror man i alla fall. Man är fast i skiten, man blir bitter, man känner att ingen är till hjälp, att ingen vill ge en möjligheter, visst fan blir man pissed.
Enkel, mycket enkel psykologi. Men lösningen är inte att ta in fler invandrare, det är just detta som är sjukt.