• 1
  • 2
2011-03-01, 16:11
Medlem
Hej,

Jag är riktigt frustrerad efter att ha ringt ABC Gruppen där jag beställde en studentmössa förra året. Tiden gick och jag fick aldrig någon faktura, jag trodde att dom kom senare med tanke på att dom har mycket att göra. Hur som helst, tiden började dra ihop sig och mina vänner har redan fått sin mössa så jag skickade ett mail till kundtjänsten och frågade vart min faktura är. Dom sa att dom redan hade skickat en faktura, en påminnelse och nu har dom skickat inkasso krav?!

Jag ringde till dom och frågade vad som händer, dom säger att "Vi har skickat faktura till följande adresser..." fyra(4) stycken, flera år gamla adresser.. men även den adressen där jag bor nu. Jag sa att "Jag har inte fått en faktura och därmed har jag inte haft en möjlighet att betala då jag inte vet bankgiro / OCR nummer".

Hon frågade vart hon skulle skicka fakturan och jag sa "Eftersom att era fakturor aldrig kommer fram så är det nog bäst att ni skickar den via mail till xxxxxx.xxxxx@gmail.com", vilket hon gjorde.
Jag frågade hur jag skulle gå till väga med det hela och fick som svar att jag skulle betala fakturan samt inkassoavgifterna omgående.

Jag vägrar..! Varför i hela helvete ska jag betala för nått sånt? Dom lurar ju mig på pengar.

Ringde till kommunen och bad om att få prata med konsumentvägledaren som bara är tillgänglig på måndagar, så jag får vänta. Men i och med att jag inte har fått en vara, samt att jag beställde online, så borde väl distansavtalslagen gälla? Därmed borde jag kunna häva köpet och bli fri från alla besvär? Jag har ju inte fått någon vara.

Hur ska jag gå till väga? Vore ytterst tacksam för alla svar, är något oklart så ställ gärna frågor!

Hälsningar,
Ziwe
Citera
2011-03-01, 16:15
Medlem
santanders avatar
Ring upp igen och prata med dom och säg att du inte tänker betala inkasso avgiften och att du kommer ta ärendet vidare om dom inte ger med sej.
Citera
2011-03-01, 16:16
Medlem
candyfleshs avatar
hur kan de ha skickat till gamla adresser? anger man inte sin adress när man beställer mössan?
Citera
2011-03-01, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santander
Ring upp igen och prata med dom och säg att du inte tänker betala inkasso avgiften och att du kommer ta ärendet vidare om dom inte ger med sej.

Men är det möjligt att enligt distansavtalslagen häva köpet utan att behöva gå genom konsumentombudsmannen > ARN samt möjlig polisanmälan? I och med att företaget har lurat mig så vill jag ju helst beställa min mössa från ett annat företag.
Citera
2011-03-01, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av candyflesh
hur kan de ha skickat till gamla adresser? anger man inte sin adress när man beställer mössan?

Jo! Men tydligen så har dom skickat till gamla adresser, jag frågade varför och fick som svar att "Vi uppdaterar enligt folkbokföringen" men den måste ju vara åt helvete fel då jag inte bott där på över 4 år? Att dom ens har tillgång till dom adresserna känns tokigt.

I mailet som kom innan jag ringde dem stod det bara att dom hade skickat till min nuvarande adress, inga andra adresser nämns i mailet.
Citera
2011-03-01, 16:33
Medlem
brutefishs avatar
bestrid fakturan omedelbart innan den går till kronofogden. de tar nämligen inte emot fall som är under tvist. inkassobolag kan inte göra så mycket.
när du har bestridit den så kan ni komma överens hur det skall förfaras,
vägrar du acceptera kraven så får de gå till rätten med fakturan, men med det lilla beloppet så kommer de att släppa den, inte värt att processa för.

i detta fall så säger du att det är deras fel, att de far med inaktuella register?
dessutom, hur gick det till vid beställning, fick du ange leveransadress?

du ska dessutom inte betala några avgifter för att de inte lyckas skicka fakturan till rätt adress.
Citera
2011-03-01, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
bestrid fakturan omedelbart innan den går till kronofogden. de tar nämligen inte emot fall som är under tvist. inkassobolag kan inte göra så mycket.
när du har bestridit den så kan ni komma överens hur det skall förfaras,
vägrar du acceptera kraven så får de gå till rätten med fakturan, men med det lilla beloppet så kommer de att släppa den, inte värt att processa för.

i detta fall så säger du att det är deras fel, att de far med inaktuella register?
dessutom, hur gick det till vid beställning, fick du ange leveransadress?

du ska dessutom inte betala några avgifter för att de inte lyckas skicka fakturan till rätt adress.

Du menar att jag ska låta bli att ta det till rätten? Även om jag har starka skäl att låta bli att betala?
Sista steget vid beställningen så fick jag ange leveransadress, i mailet från dom står det att det är till denna adressen som dom har skickat fakturan. På telefon så dyker 3 andra adresser upp.

Jag måste alltså ta denna striden? Inte möjligt att backa ur med distansavtalslagen som hjälp?
Citera
2011-03-01, 16:52
Medlem
Bargents avatar
Ring Inkassobolaget och bestrid inkassoavgiften. Då får företaget välja om de vill gå vidare med det till tingsrätten eller inte.
Citera
2011-03-01, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Ring Inkassobolaget och bestrid inkassoavgiften. Då får företaget välja om de vill gå vidare med det till tingsrätten eller inte.

Jag har inte fått något brev från inkasso. Ska jag ringa ABC Gruppen och be om att få veta vilket inkassobolag det handlar om eller ska jag vänta?
Citera
2011-03-01, 16:56
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziwe
Jag har inte fått något brev från inkasso. Ska jag ringa ABC Gruppen och be om att få veta vilket inkassobolag det handlar om eller ska jag vänta?
Det låter som en bra idé!
Citera
2011-03-01, 17:11
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziwe
Du menar att jag ska låta bli att ta det till rätten? Även om jag har starka skäl att låta bli att betala?
Sista steget vid beställningen så fick jag ange leveransadress, i mailet från dom står det att det är till denna adressen som dom har skickat fakturan. På telefon så dyker 3 andra adresser upp.

Jag måste alltså ta denna striden? Inte möjligt att backa ur med distansavtalslagen som hjälp?
du fattade mig fel.
du har nu fått faktura, bestrid den.
det innebär att du inte är överens med säljare om fakturan, du fattar?
nu är fakturan under tvist.
när en faktura/betalning är under tvist så tar inte kronofogden emot dessa,
så du slipper att den hamnar där.

när den är under tvist så finns det två vägar att gå, antingen att du och bolaget gör upp,
alt. att fordringsägaren (abc) drar detta till rätten.
men tro mig, att dra detta skitbelopp till rätten kostar EXTREMT mycket mer än det smakar, så de kommer inte att göra det utan bara släppa det.
inkassobolagen kan skicka hur många påminnelser och avgifter som helst, de kan egentligen inte göra så mycket.

som värst så betalar du för varan och eventuell frakt. några andra avgifter som de vill ha för att de inte fått betalt pga att de inte skickat fakturan till rätt adress betalar du inte.
Citera
2011-03-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
du fattade mig fel.
du har nu fått faktura, bestrid den.
det innebär att du inte är överens med säljare om fakturan, du fattar?
nu är fakturan under tvist.
när en faktura/betalning är under tvist så tar inte kronofogden emot dessa,
så du slipper att den hamnar där.

när den är under tvist så finns det två vägar att gå, antingen att du och bolaget gör upp,
alt. att fordringsägaren (abc) drar detta till rätten.
men tro mig, att dra detta skitbelopp till rätten kostar EXTREMT mycket mer än det smakar, så de kommer inte att göra det utan bara släppa det.
inkassobolagen kan skicka hur många påminnelser och avgifter som helst, de kan egentligen inte göra så mycket.

som värst så betalar du för varan och eventuell frakt. några andra avgifter som de vill ha för att de inte fått betalt pga att de inte skickat fakturan till rätt adress betalar du inte.

Tackar för svaret, har det som grund när jag ringer dom imorgon. Återkommer med svar så snart jag har pratat med dom, åter igen, tack så mycket!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in