• 1
  • 2
2011-03-01, 22:45
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziwe
Tackar för svaret, har det som grund när jag ringer dom imorgon. Återkommer med svar så snart jag har pratat med dom, åter igen, tack så mycket!
notera att bestridan skall göras skriftligt.
dra ut en kopia på fakturan, skriv rakt över "bestrides" + datum.
antingen faxar du den (med mottagarbekräftelse) då detta gäller juridiskt,
eller skickar med post, helst rek så du vet att de har tagit emot den.
bifoga följebrev där du bara skriver att du bestrider fakturan + ort, datum och ditt namn.
skippa signaturen, vissa bolag kan kopiera denna.

men ring för fan inte förväg och säg till dom att du skall bestrida fakturan,
så slipper du onödigt tjafs på telefon.

lite mer info
http://xn--anmrkningar-n8a.se/bestrida-en-faktura/
Citera
2011-03-02, 17:55
Medlem
Ville hemskt gärna ringa och prata med dom idag för att lätta stressen och frustrationen men jag avvaktar tills på måndag då jag ska prata med konsumentrådgivaren i kommunen.

Vill tillägga att på deras hemsida säger dem

” Då vi tillverkar majoriteten av alla produkter specifikt för varje beställare och inte kan sälja dem vidare vid utebliven betalning har vi valt att endast fakturera i förskott. Vid utebliven betalning skickas det först ut en påminnelse (utan pålagt avgift) via SMS, sen, skickas det ut en betalningspåminnelse via post till kunden, vid detta tillfälle tas en påminnelseavgift om 50kr ut.
Skulle vi inte fått in pengar eller blivit kontaktat av kunden efter dessa båda påminnelser överlåter vi ärendet till Visma Collectors.”

Jag har inte fått ett sms heller, detta borde jag kunna bevisa med hjälp av Tele2 som är min operatör, inte sant?

Dom nämner också ” Kom ihåg att du alltid har 30 dagar från fakturadatumet på dig att betala.”

Fakturan fick jag 1 mars 2011 14:27 via epost som jag sa över telefon att jag ville ha. Då borde väl de 30 dagarna börja räknas från och med nu?
Citera
2011-03-02, 18:32
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ville hemskt gärna ringa och prata med dom idag för att lätta stressen och frustrationen men jag avvaktar tills på måndag då jag ska prata med konsumentrådgivaren i kommunen.

Vill tillägga att på deras hemsida säger dem

” Då vi tillverkar majoriteten av alla produkter specifikt för varje beställare och inte kan sälja dem vidare vid utebliven betalning har vi valt att endast fakturera i förskott. Vid utebliven betalning skickas det först ut en påminnelse (utan pålagt avgift) via SMS, sen, skickas det ut en betalningspåminnelse via post till kunden, vid detta tillfälle tas en påminnelseavgift om 50kr ut.
Skulle vi inte fått in pengar eller blivit kontaktat av kunden efter dessa båda påminnelser överlåter vi ärendet till Visma Collectors.”

Jag har inte fått ett sms heller, detta borde jag kunna bevisa med hjälp av Tele2 som är min operatör, inte sant?

Dom nämner också ” Kom ihåg att du alltid har 30 dagar från fakturadatumet på dig att betala.”

Fakturan fick jag 1 mars 2011 14:27 via epost som jag sa över telefon att jag ville ha. Då borde väl de 30 dagarna börja räknas från och med nu?
med fakturadatum menas när de fakturerar. men å andra sidan så har du inte fått någon faktura förens nu, 30 dagar från det säger jag.
som jag fattar det så har du inte ens fått din mössa då alla betalningar är förskott? i sådana fall så ska de inte ha ett ruttet öre.
då de ska ha avgifter för utebliven betalning(order) då de inte klarar av att skicka faktura rätt?
ffs! ring till dom och be dom fara och flyga, det hade jag gjort!
Citera
2011-03-07, 16:10
Medlem
Har precis pratat med konsumentvägledaren i kommunen. Hon sa att jag skulle ringa ABC gruppen och be om en kopia på beställningen, vilket jag gjorde, för att se om leverans&faktura adress var som den skulle.
Det var den, då bestred jag fakturan (Extraavgifter samt inkassokrav) i ett mail till ABC gruppen samt Visma Collectors AB.

Nu är det bara att vänta på att svar. Känns skönt att snart kunna lägga den skiten bakom mig i alla fall..
Citera
2011-03-07, 16:30
Medlem
jag tror inte på iden, de kommer troligen inte att ge med sig. de har skickat fakturor till rätt adress och då är du skyldig, det dessutom du som beställt varan och du har fått den. bara att betala och se glad ut. är det värt att gå till rätten för 200 kr?
Citera
2011-03-07, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mildestro
jag tror inte på iden, de kommer troligen inte att ge med sig. de har skickat fakturor till rätt adress och då är du skyldig, det dessutom du som beställt varan och du har fått den. bara att betala och se glad ut. är det värt att gå till rätten för 200 kr?

Dom har inte skickat fakturor till rätt adress vilket gör mig oskyldig. Dessutom har jag inte fått någon vara. Varför betala för nått jag inte har fått? HUR skulle jag kunna betala ens? Fick ju aldrig någon faktura. Värt att gå till rätten, absolut.
Citera
2011-03-07, 16:35
Medlem
Ser ut som om jag vann detta ärendet. Fick ett mail från Visma Collectors AB precis, som följer:

Hej,

Det går bra att ni betalar in kapitalbeloppet så kommer vi avskriva ränta och kostnader.

Ni betalar in till bankgiro nr xxxx-xxxx och uppger OCR nr xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx, belopp 768 kr. Betalningen skall vara oss tillhanda senast den 30/3-2011.

Med vänlig hälsning
Citera
2011-03-07, 16:37
Medlem
Citat:
Dom har inte skickat fakturor till rätt adress vilket gör mig oskyldig. Dessutom har jag inte fått någon vara. Varför betala för nått jag inte har fått? HUR skulle jag kunna betala ens? Fick ju aldrig någon faktura. Värt att gå till rätten, absolut.
ja absolut i så fall.
Jag fattade det som att du fått varan, men inte fakturorna och att de var utställda till rätt adress
Citera
2011-03-07, 19:38
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ser ut som om jag vann detta ärendet. Fick ett mail från Visma Collectors AB precis, som följer:

Hej,

Det går bra att ni betalar in kapitalbeloppet så kommer vi avskriva ränta och kostnader.

Ni betalar in till bankgiro nr xxxx-xxxx och uppger OCR nr xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx, belopp 768 kr. Betalningen skall vara oss tillhanda senast den 30/3-2011.

Med vänlig hälsning
vadå vann? de uppmanar ju dig att betala?
Citera
2011-03-07, 19:40
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mildestro
se till att läsa tråden innan du kommer med dina "vettiga" råd.

dessutom, det är upp till bolaget att välja om de vill gå till rätten för 200 spänn,
jag kan lova dig att de gör inte det.
på mindre belopp så får resp. sida betala sina rättegångskostnader själv. att dra upp ett ärende för under 500:- och sedan behöva punga ut 15-20k i juristkostnader + tid, ja, du kan lista ut det själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in