Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du förstår väl att jag inte seriöst menar att det finns någon sådan statistik...? Det var ett svar på ovanstående korkade påpekande.
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Nej, men jag är intresserad av skrytet - explicit och implicit. T.ex. om spetsnaz hoppar trampolin och kastar kniv samtidigt så får det höga poäng, om någon officier har färgat håret svart för att framstå som yngre så får det låga poäng osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Jag tycker att många här och som väntat har missat poängen med Hi- Man övningarna inom Spetznas, det är liksom typ grottmänniska...
...Sovjet har i sin krigsdoktrin "den tredje dagen" den dagen då alla smarta gizmos är slut och bajonetten åker på, de har materiel och manskap som fixar att käka taggtråd och att rullas i skit och det måste alltid till för att kunna stå som en slutgiltig segrare tillvida man inte tar till kärnvapen.
Det jag försökte förklara tidigare var just detta. Länderna har olika doktrin.
Spetsnaz har den tuffaste uttagningen i världen (kanske är Gurkhas värre?). Därefter börjar utbildningen som även den är en av de svåraste i världen att ta sig igenom. Vill man ta sig till Alpha, Vympel etc så så ska man vara utbildad spetsnaz och officer. Dvs samma urvalsgrupp som SAS, SEALS, SOG mfl, alltså bara Y-off med erfarenhet och gärna erfarenhet från t.ex rangers, jägare eller motsv.
Ryssland har behållit den Sovjetiska skolan som präglades av brutalitet. De officerare jag pratat med på TRADOC i Riga (Kaspars och Dainis) har båda berättat liknande saker. I vanliga förband så har man disciplinövningar där en övning är att krossa glasflaskor i skallen (gällde under Sovjettiden och den traditionen har fasats ut ur den lettiska organisationen). På spetsnaz vill man visa för soldaterna att om man släpper sina mentala spärrar så kan man krossa tegelstenar med pannan, det handlar alltså om disciplin. Dessa övningar råkar även vara poppis på uppvisningar. På samma sätt är volter etc mer en sak de kör på uppvisningar då samtliga klarar av det. Har man soldater med extrem fysik, varför inte låta dem göra backflips genom eldringar på uppvisning och samtidigt kasta bullseye med sin attackspade?
http://rabbi.katzenpapst.de/files/Spetsnaz.jpg
I övrigt är träningen rätt lik de andra förbandens. Fys konstant, mycket närstrid (vilken hos Spetsnaz är extremt brutal), mycket stridsmomentsövningar osv. Skillnaden är att det är acceptabelt att pressa soldaterna tills man får dödsfall. Det betyder i sig bara att du får personer som är farligare i fångenskap än t.ex SEALs och SAS men ute i strid på över 2 meters avstånd är förbanden i det närmaste likvärdiga.
http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=5753486715994250717&hl=en Personligen skulle jag däremot gissa att en spetsnaz med kniv eller utan vapen är farligare än en västerländsk dito under samma förutsättningar.