2012-05-30, 21:34
Medlem
elcholos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Tror iaf att FSB's Alpha-grupp och Vympel-grupp är rätt duktiga, sen så har nog inrikesministeriet några bra grupper å. Sen så Har nog både flottan och armen nån duktig grupp, har för mig att spesnatz består av runt 20000 soldater i ryssland, av 20000 måste några vara duktiga.
Visst det finns en hel del duktiga spetznas soldater av 20000. Men alla sas soldater kan räknas in i världsklass. Till skillnad från spetznas bedriver sas inte grundträning då alla deras soldater redan tas från armeen. De som tas in i sas är de som har potential att bli bäst. De som tas in i spetznas är de som kan ha potential att bli riktigt bra. Istället för att slå sönder tegelstenar mot huvudet tränar sas för att träffa med pistol med 100% träffsäkerhet. Inte stående utan med knuffar,skymd sikt och en massa oljud.
Sas har många exempel som visar att de är bäst. De har till exempel utvecklat dagens antiterrorist metoder och utbildat så gott som hela världen i det.(även USA)

Källa:Elitstyrka SAS Från ökenkrigare till ghost force. Av: Ken Connor
Citera
2012-05-30, 22:12
Medlem
elcholos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Och där har du fel, och bevisar på så sätt att du inte ens vet vad som menas med "Spetsnaz". Spetsnaz är inte ett förband, utan en samlingsbeteckning på förband med specialuppdrag eller speciell inriktning, således finns Spetsnaz i alla delar av den ryska militära och paramilitära apparaten. Polisen har sina, inrikesministeriet likaså, gränsskyddet, militären...

Det de flesta här verkar diskutera är något som kallas GRU Spetsnaz, och är den militära underrättelsetjänstens specialstyrkor, men de är på intet sätt den enda Spetsnaz-organisationen i Ryssland.

Dessutom är det knappast så att män eller kvinnor med åratals träning i språk och underrättelsearbete samt sabotageverksamhet, UTÖVER den "vanliga" militära GRU Spetsnaz-utbildningen bara är pliktade. Självklart har de anställda, främst underofficerare och officerare, men ändå.

Jag vet redan att spetznas inte är ett förband. Att de finns olika sorters spetznas är ingen nyhet för mig. Men du däremot verkar inte du veta vad sas sysslar med. Spaning, sabotage, gisslan fritagning, antiterrorism, antigerilla. Sas har till å med jobbat med polisarbete i Nordirland för att bekämpa IRA. SAS kanske inte har nånting i flottan men allting som sas och spetznas har gemensamt spöar sas skiten ur dem. tycker att du borde rikta din kritik mot han som skapa tråden för att inte vara tillräckligt tydlig. Spetznas är alltså olika grupper men det spelar ingen roll för sas vinner över varenda grupp ändå.
Citera
2012-05-30, 22:31
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elcholo
Jag vet redan att spetznas inte är ett förband.

Varför envisas du med att beteckna dem som det i varenda inlägg du skriver då?

Citat:
Att de finns olika sorters spetznas är ingen nyhet för mig. Men du däremot verkar inte du veta vad sas sysslar med.

Hur blev det relevant i en diskussion om Spetsnaz olika delar, vad SAS sysslar med?

Citat:
Spaning, sabotage, gisslan fritagning, antiterrorism, antigerilla. Sas har till å med jobbat med polisarbete i Nordirland för att bekämpa IRA. SAS kanske inte har nånting i flottan men allting som sas och spetznas har gemensamt spöar sas skiten ur dem.

Källa på det?

Citat:
tycker att du borde rikta din kritik mot han som skapa tråden för att inte vara tillräckligt tydlig. Spetznas är alltså olika grupper men det spelar ingen roll för sas vinner över varenda grupp ändå.

Källa på det? Statistik över strider mellan Spetsnaz-förband och SAS-förband?
Citera
2012-05-30, 22:36
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
De verkar träna hårt på "försvar mot attack med planka".
Ja, för när Jorden invaderas av intelligenta träd så vet vi vilka som kommer att försvara oss.
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Spetnaz är ett samlingsnamn på alla ryska specialstyrkor.
Spetznas är en förkortning på Spetsialnaya Naznachenya Voiska (eller hur det nu stavas), vilket bäst översätts till styrkor för speciella ändamål.

Det finns mängder av Spetznas, armén har sina, flottan har sina, KGD hade sina (och FSB har nu sina), järnvägsmyndigheten har sina osv osv.
En del av dessa är av väldigt hög kvalité, fullt i stil med de bästa i väst, som SAS och Navy SEALs, problemet är att de visar upp dessa bästa, och så antar folk att alla Spetnaz enheter håller samma kvalité som dessa.
Spetznas överlag, om man räknar alla enheter, alltifrån de bästa till de sämsta, har sämre kvalité än de bästa västförbanden, och troligen har de sämre kvalité totalt än vad västs specialstyrkor har (om man räknar ihop samtliga västländers specialstyrkor, och inte bara toppförbanden).
Ååååhh! Riktiga tågsoldater!
Citat:
Ursprungligen postat av D.Stenbom
Jag vågar nog påstå att åtminstone vissa av spetsnaz grupperingar är sjukt mycket tuffare, hårdare och mer härdade än alla västländers toppförband tillsammans.
Om de sen är bättre stridstränade rent tekniskt är en annan femma, men om man uttrycker det enkelt så slåss jag mycket hellre mot en navy seal än mot en spetsnaz soldat (jag skulle givetvis vara chanslös mot båda, men mina chanser att överleva är nog större mot navy sealen).
Äh, jag skulle föredra att slåss mot en spetsnaz. Bara att slänga ett par glasflaskor och lite kycklingrens i bollen på honom så han får en flashback till grundutbildningen och antar fosterställning.
Citat:
Källa på det? Statistik över strider mellan Spetsnaz-förband och SAS-förband?
Men allvarligt, vad sägs om att vi försöker ställa upp en objektiv värderingsskala för skryt? Sedan så ser vi vilka som skryter mest.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2012-05-30 kl. 22:38.
Citera
2012-05-30, 22:51
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men allvarligt, vad sägs om att vi försöker ställa upp en objektiv värderingsskala för skryt? Sedan så ser vi vilka som skryter mest.

Du förstår väl att jag inte seriöst menar att det finns någon sådan statistik...? Det var ett svar på ovanstående korkade påpekande.
Citera
2012-05-31, 06:01
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Du förstår väl att jag inte seriöst menar att det finns någon sådan statistik...? Det var ett svar på ovanstående korkade påpekande.
Nej, men jag är intresserad av skrytet - explicit och implicit. T.ex. om spetsnaz hoppar trampolin och kastar kniv samtidigt så får det höga poäng, om någon officier har färgat håret svart för att framstå som yngre så får det låga poäng osv.
Citera
2012-05-31, 18:05
Medlem
Zeunerts avatar
Jag tycker att många här och som väntat har missat poängen med Hi- Man övningarna inom Spetznas, det är liksom typ grottmänniska.

Men jag säger som så att det ena förtar inte det andra att man bräcker ett betongblock med pannan det utesluter inte att man är en suverän skytt och en smart tänkare utan det är nog snarare så att väst förträngt den andra delen, att vara grottmänniska.

Sovjet har i sin krigsdoktrin "den tredje dagen" den dagen då alla smarta gizmos är slut och bajonetten åker på, de har materiel och manskap som fixar att käka taggtråd och att rullas i skit och det måste alltid till för att kunna stå som en slutgiltig segrare tillvida man inte tar till kärnvapen.

Är US segrare i mellanöstern? Ja när de gömmer sig i sina fordon ellr glider runt där uppe i stratosfären men vilka äger fortsatt gatan?
Citera
2012-05-31, 19:20
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Nej, men jag är intresserad av skrytet - explicit och implicit. T.ex. om spetsnaz hoppar trampolin och kastar kniv samtidigt så får det höga poäng, om någon officier har färgat håret svart för att framstå som yngre så får det låga poäng osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Jag tycker att många här och som väntat har missat poängen med Hi- Man övningarna inom Spetznas, det är liksom typ grottmänniska...

...Sovjet har i sin krigsdoktrin "den tredje dagen" den dagen då alla smarta gizmos är slut och bajonetten åker på, de har materiel och manskap som fixar att käka taggtråd och att rullas i skit och det måste alltid till för att kunna stå som en slutgiltig segrare tillvida man inte tar till kärnvapen.
Det jag försökte förklara tidigare var just detta. Länderna har olika doktrin.

Spetsnaz har den tuffaste uttagningen i världen (kanske är Gurkhas värre?). Därefter börjar utbildningen som även den är en av de svåraste i världen att ta sig igenom. Vill man ta sig till Alpha, Vympel etc så så ska man vara utbildad spetsnaz och officer. Dvs samma urvalsgrupp som SAS, SEALS, SOG mfl, alltså bara Y-off med erfarenhet och gärna erfarenhet från t.ex rangers, jägare eller motsv.

Ryssland har behållit den Sovjetiska skolan som präglades av brutalitet. De officerare jag pratat med på TRADOC i Riga (Kaspars och Dainis) har båda berättat liknande saker. I vanliga förband så har man disciplinövningar där en övning är att krossa glasflaskor i skallen (gällde under Sovjettiden och den traditionen har fasats ut ur den lettiska organisationen). På spetsnaz vill man visa för soldaterna att om man släpper sina mentala spärrar så kan man krossa tegelstenar med pannan, det handlar alltså om disciplin. Dessa övningar råkar även vara poppis på uppvisningar. På samma sätt är volter etc mer en sak de kör på uppvisningar då samtliga klarar av det. Har man soldater med extrem fysik, varför inte låta dem göra backflips genom eldringar på uppvisning och samtidigt kasta bullseye med sin attackspade? http://rabbi.katzenpapst.de/files/Spetsnaz.jpg

I övrigt är träningen rätt lik de andra förbandens. Fys konstant, mycket närstrid (vilken hos Spetsnaz är extremt brutal), mycket stridsmomentsövningar osv. Skillnaden är att det är acceptabelt att pressa soldaterna tills man får dödsfall. Det betyder i sig bara att du får personer som är farligare i fångenskap än t.ex SEALs och SAS men ute i strid på över 2 meters avstånd är förbanden i det närmaste likvärdiga.

http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=5753486715994250717&hl=en Personligen skulle jag däremot gissa att en spetsnaz med kniv eller utan vapen är farligare än en västerländsk dito under samma förutsättningar.
Citera
2012-05-31, 19:34
Medlem
elcholos avatar
Källor till min kära T-80U. Google, militärhistoria, andras inlägg (kan tyvärr inte säga) och den mycket intressanta boken Elitstyrka SAS.
Och kända operationer som sabotagen mot scud-missil ramper som låg i Irak och stormningen av iranska ambassaden. (jag behöver väll inte källor till det?)
Senast redigerad av elcholo 2012-05-31 kl. 19:40.
Citera
2012-05-31, 19:37
Medlem
Ptja... de var inget vidare i Beslan och definitivt inte när de skulle rädda gisslan inne i teater/biosalongen
Citera
2012-05-31, 19:56
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Källor till min kära T-80U. Google, militärhistoria, andras inlägg (kan tyvärr inte säga) och den mycket intressanta boken Elitstyrka SAS.
Och kända operationer som sabotagen mot scud-missil ramper som låg i Irak och stormningen av iranska ambassaden. (jag behöver väll inte källor till det?)

Det är inga källor som styrker att SAS vunnit strider mot Spetsnaz? Du påstod att SAS klår samtliga Spetsnaz-förband som finns, källa på det?

Lyckade eller mindre lyckade SAS-operationer mot irakier, iranier och annat ovidkommande hör alltså inte hit.

En bok skriven, mer eller mindre, för att ge en förhärligande bild av SAS, av en SAS-veteran dessutom, kan knappast tjäna som något slags objektiv källa.
Senast redigerad av T-80U 2012-05-31 kl. 20:08. Anledning: Felskrivning
Citera
2012-06-01, 21:53
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Det jag försökte förklara tidigare var just detta. Länderna har olika doktrin.

Spetsnaz har den tuffaste uttagningen i världen (kanske är Gurkhas värre?). Därefter börjar utbildningen som även den är en av de svåraste i världen att ta sig igenom. Vill man ta sig till Alpha, Vympel etc så så ska man vara utbildad spetsnaz och officer. Dvs samma urvalsgrupp som SAS, SEALS, SOG mfl, alltså bara Y-off med erfarenhet och gärna erfarenhet från t.ex rangers, jägare eller motsv.

Ryssland har behållit den Sovjetiska skolan som präglades av brutalitet. De officerare jag pratat med på TRADOC i Riga (Kaspars och Dainis) har båda berättat liknande saker. I vanliga förband så har man disciplinövningar där en övning är att krossa glasflaskor i skallen (gällde under Sovjettiden och den traditionen har fasats ut ur den lettiska organisationen). På spetsnaz vill man visa för soldaterna att om man släpper sina mentala spärrar så kan man krossa tegelstenar med pannan, det handlar alltså om disciplin. Dessa övningar råkar även vara poppis på uppvisningar. På samma sätt är volter etc mer en sak de kör på uppvisningar då samtliga klarar av det. Har man soldater med extrem fysik, varför inte låta dem göra backflips genom eldringar på uppvisning och samtidigt kasta bullseye med sin attackspade? http://rabbi.katzenpapst.de/files/Spetsnaz.jpg

I övrigt är träningen rätt lik de andra förbandens. Fys konstant, mycket närstrid (vilken hos Spetsnaz är extremt brutal), mycket stridsmomentsövningar osv. Skillnaden är att det är acceptabelt att pressa soldaterna tills man får dödsfall. Det betyder i sig bara att du får personer som är farligare i fångenskap än t.ex SEALs och SAS men ute i strid på över 2 meters avstånd är förbanden i det närmaste likvärdiga.

http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=5753486715994250717&hl=en Personligen skulle jag däremot gissa att en spetsnaz med kniv eller utan vapen är farligare än en västerländsk dito under samma förutsättningar.

Ja exakt att släppa sina mentala spärrar och lyfta ribban ytterligare ett snäpp det ger också en enorm personlig boost och det härdar en om inte till och med förlikar en med smärta och krig är säkerligen smärta x 1000 där alla former av umbäranden inklusive svält sätts emot en och den vetskapen ligger kvar i Rysslands krigsdoktrin.

Britternas SAS kör väl ungefär lika hårt som spetznas. Det vi sett på TV det är TV, SAS har camps i sydamerika där de kör fullcontact med levande ammo o rubbet. Falklands har man ju sett nu efteråt att det var i djävlar hårda tag där SAS soldaterna bar med sig tunga haubitsar med ammo upp i bergen och sista biten den tog de med bajonetterna för att riktigt statuera exempel för Argentinas junta.

Skillnaden är väl endas att Ryssland fortsatt är mer efterblivet och förråat och därför skäms det inte för att leka med ballarna inför publicum.

Thailands arme skall visst också vara djäkligt tuff och likaså Turkiets men att de håller sådant utanför offentligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in