2011-03-01, 01:43
Medlem
blodpalts avatar
En gång var jag en vältränad ung man som sprang milen ner mot 40 och tränade ett par gånger i veckan. Sen kom studenttiden med allt från tobak till punsch och således har jag de senaste åren gått upp närmare sju kilo och tappat avsevärd kondition. Nu är det dock dags att ta tag i sak och börja skärpa till sig.

Har tränat okey i ungefär två månader, det innebär främst konditonsträning och lite kompletterande styrka, dock känner jag att styrka är något roligt jag aldrig tränat förut, och således kommer målet skiftas därhän.

En stor del av mitt problem är att jag helt saknar kunskapen om övningar som är lämpliga, förutom benen, det har jag tränat förut, och just därför känner en viss otrygghet i just de fria vikterna och maskinernas förlovades land. Börjar vänja mig lite, men det känns konstigt då jag aldrig tränat sådant förr.

Målet med träningen: http://www.youtube.com/watch?v=mjTg7F59WfE, dvs. det vanliga. Starkare, snabbare, smidigare. Tycker än så länge mer om övningar som aktiverar hela kroppen mer än en specifik muskel, provade marklyft för första gången någonsin för några dagar sen, det var fantastiskt.

Ett typiskt ostrukturerat pass ser ut som idag:

Uppvärmning roddmaskin 8 minuter,

Burpees 15 st
Kettlebell - "Snurr runt kroppen" 1 min.

x4.

Chins i hjälpmaskin 8 st.
Dips i hjälpmaskin 8 st

Här skulle jag kör bänkpress, men den var tyvärr upptagen resten av öppettiden...

Hopprep 20-25 minuter.

Jag blir ju svettig och det är jobbigt utav bara helvete, men känns ganska oeffektivt.

Letar scheman, återkommer när jag hittat något jag trivs med.

Stats: 182 lång, 79 kilo. Kan försöka fixa bilder
Senast redigerad av blodpalt 2011-03-01 kl. 01:48.
Citera
2011-03-01, 07:48
Medlem
KloBengans avatar
Vi ligger på samma längd och vikt, så det vore intressant när bilderna kommer upp.

Lycka till i övrigt, hoppas du hittar ett bra schema!
Citera
2011-03-01, 11:44
Medlem
guldtrassels avatar
Jaaaaag vill aldrig gå på Chaaaalmeeeeers, aldrig ägna mig åt träsnideriiii...

Punschen kommer, punschen kommer, ljuuuuuuuv och svaaaaaaal...

Förlåt, jag blev bara så glad att hitta en fellow comrade och student härinne! Studerar du en teknisk utbildning eller något annat?

Jag känner igen mig i dig, jag bärjade gyma för 3 månader sedan då jag fick en PT av Friskis & Svettis i present kan man säga och hon lade upp en schema för mig och visade mig alla maskiner i gymet så jag inte kände mig som en komplett noob även om jag är det på många sätt.
Titta runt lite här, läs KloBengas journal, den är riktigt bra och inspireras av andras scheman och kost. Ska bli kul att följa dig!
Citera
2011-03-01, 16:52
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Varför dricker studenter punsch? Hur gammal är du egentligen? En farbror? Milen runt 40 var riktigt imponerande!
Citera
2011-03-01, 18:17
Medlem
blodpalts avatar
Idag blir det den. Ben är det roligaste jag vet.

Troligtvis blir det typ såhär:

Benböj tre sets a sju repetitioner.
Utfall 3x20 med lite vikt.
Benpress tre sets a sju rep.
Benspark tre x sju.

Springa en km på 3:45.

Hoppa lite hopprep om jag har krafter kvar.

Saknar en ordentlig vadövning, någon som har idéer?

Angående punschen var det mest ett talesätt, det är öl och sprit som dricks egentligen.
Citera
2011-03-01, 18:19
Medlem
Jamaicabananers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Idag blir det den. Ben är det roligaste jag vet.

Troligtvis blir det typ såhär:

Benböj tre sets a sju repetitioner.
Utfall 3x20 med lite vikt.
Benpress tre sets a sju rep.
Benspark tre x sju.

Springa en km på 3:45.

Hoppa lite hopprep om jag har krafter kvar.

Saknar en ordentlig vadövning, någon som har idéer?

Angående punschen var det mest ett talesätt, det är öl och sprit som dricks egentligen.

Trappsprint!
Citera
2011-03-01, 22:03
Medlem
blodpalts avatar
Tillbaka, blev hopprep och upphopp som uppvärmning,

3x10 60 kg plus stång i benböj i maskin.

4x25 utfall med 15 kilo i händerna.

3x10 benpress i maskin

3x10 bencurl

3x10 benspark

Sedan sprang jag 1.5 km på löpband i 15%->10%-7.5% i ökande snabbhet, började på 6.40, slutade strax under 6/km.

Avslutade allt med jägarstol 3x 30 sekunder för att verkligen döda benen ordentligt.

Har kollat lite på http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=173 för hjälp. Mitt problem är ju det här med att hitta övningar som är bra. Ska prova detta imorgon:

Måndag - Axlar, underarmar

Axlar

1. Axelpressmaskin….3 set 4-6 reps (Efter uppvärmning)
2. Hantelpress….2 set 4-6 reps
3. Hantellyft åt sidan….2 set 4-6 reps

Underarmar

1. Sittande handledscurl (skivstång)….2 set 6-8 reps (Efter uppvärmning)
2. Omvänd handledscurl….2 set 6-8 reps

Samt kombinera det med lite hopprep, det känns lite lite att bara köra fem övningar och vara nöjd med det. Men så kanske det är? Min bakgrund som löpare har ju fostrat mig i en "Man har inte tränat ordentligt om man inte kräks blod"-mentalitet, men det kanske man gör om man tar i ordentligt och så?

Kan även nämna kosten, ganska typisk dag idag:

09.00 Frukost, 1 liter vatten och omelett på två ägg med svamp (äter nästan alltid omelett till frukost)

13.00 Lunch, sallad med zucchini och ärtor.

15.00 Fruktstund.

18.00 Middag, pasta och köttfärssås.

21.30 (efter träningen) Sallad majs och tonfisk.

Tankar och idéer?
Senast redigerad av blodpalt 2011-03-01 kl. 22:06.
Citera
2011-03-01, 22:08
Medlem
KloBengans avatar
Om passet imorgon: Hade skippat att köra två st axelpressövningar, byt ut en av dem till mer hantellyft. Hade också lagt mig på högre repsantal på hantellyften för att undvika skaderisken, runt 10-talet.

Hur har du tänkt dig med vikten, vill du gå upp/ner eller stanna kvar på din nuvarande vikt?
Citera
2011-03-01, 22:29
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Om passet imorgon: Hade skippat att köra två st axelpressövningar, byt ut en av dem till mer hantellyft. Hade också lagt mig på högre repsantal på hantellyften för att undvika skaderisken, runt 10-talet.

Hur har du tänkt dig med vikten, vill du gå upp/ner eller stanna kvar på din nuvarande vikt?

Jag är ganska nöjd med hur jag ser ut idag kroppsmässigt, så det handlar mer om att bli stark och byta ut fett mot muskler än att bli så stor som möjligt.

Då gör jag så helt enkelt. Tack! Var hittar jag info om olika övningar, stora tråden om träningsprogram ser mest ut att handla om vilka dagar man tränar vad, inte hur man de facto tränar. Men jag ska fördjupa mig i den ikväll.
Citera
2011-03-01, 22:35
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Jag är ganska nöjd med hur jag ser ut idag kroppsmässigt, så det handlar mer om att bli stark och byta ut fett mot muskler än att bli så stor som möjligt.

Då gör jag så helt enkelt. Tack! Var hittar jag info om olika övningar, stora tråden om träningsprogram ser mest ut att handla om vilka dagar man tränar vad, inte hur man de facto tränar. Men jag ska fördjupa mig i den ikväll.

Okej, då är det ju inte av så stor vikt att tänka på kcal-överskott/underskott, utan håll bara ett högt proteinintag.

Detta är en hyfsad övningsbank för de olika muskelgrupperna: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html
Citera
2011-03-01, 22:37
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Okej, då är det ju inte av så stor vikt att tänka på kcal-överskott/underskott, utan håll bara ett högt proteinintag.

Detta är en hyfsad övningsbank för de olika muskelgrupperna: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Återigen, tack!

Jag försöker äta mycket protein och sallad och sånt, mindre kolhydrater.

Dock ska jag tydligen börja löpträna igen, får se hur det går med det, men jag har en kompis som absolut ska dra med mig. Då kommer det behöva ätas stora mängder kolhydrater om det ska bli seriöst där, men vi får se som sagt.
Citera
2011-03-02, 00:30
Medlem
blodpalts avatar
Har fixat en bild framifrån, tagen nu precis. Spänner magen för att inte se gravid ut, dock helt opumpad, så detta är så nära en vanlig dagsform jag kan komma.

http://i51.tinypic.com/2n6zzo5.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in