2011-03-02, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemoncurd
Seriously? Varför måste man ha något i utbyte för att låta bli att röka, äta godis osv. Eller ha något för att masa sig till skolan och l'gga manken till på lektionerna. Det är helt sjukt! Det skulle inte förvåna mig om en 16årig tjej skulle gå till sina föräldrar och säga; om ni betalar min resa till Turkiet så låter jag bli att ligga med alla i min klass. Och så kan jag vänta med knarket tills jag bli 18. Ok älskling, självklart - säger dom.

Nej men seriöst, förlåt för ot. Jag tycker bara att det går för långt. Men det fanns några i min klass på mellanstadiet som fick typ 500 kr för att inte äta godis på ett år. Och det tycker jag är lugnt, det är väl ett bra sätt att hålla nere godiskonsumtionen och liknande. Men att betala någon för att låta bli att röka är bara sjukt!

Måste hålla med dig till en viss del, man ska ju inte behöva muta för att ens barn inte ska röka och supa.
Dock kan man ju vända på det så att föräldrarna här mer makt, tex säga:
"ifall du inte super eller röker tills du blir 18 så betalar vi ditt körkort"
Det blir ju svårt med godis dock, man kan ju inte sätta ett ultimatum för att inte käka godis... det vore ju inte jätte pedagogiskt som förälder.
Citera
2011-03-02, 11:59
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpHate
Bättre tänder, bättre hälsa i övrigt, är dock inte säker på hälsogrejen... Kolla min andra tråd så fattar du nog:
https://www.flashback.org/t1471820

Förstår dig till en viss del, min kusin var tjock när han var liten och så införde dom sånt förbud mot någon belöning. Visst ska man inte proppa i sig sötsaker jämt men lördagsgodis tcker iallafall jag är en viktig nostalgi i mitt liv
Citera
2011-03-02, 12:04
Medlem
tjuven018s avatar
Citat:
Hejsan där!

Någon mer än jag som hade godisförbud när ni var små? Alltså att ni fick något speciellt av era föräldrar för att ni inte åt godis?

Fuskade ni? Hade ni någon dispans?

Jag hade godisförbud i 6 år! fick 2500 om året av mina överklassföräldrar och så sparade jag ju massor med pengar på att inte köpa godis!

Jag kände nästan aldrig ett sug efter söta saker och det var en vana efter 1 år.
Under dessa 6 år fuskade jag inte en enda gång, inte en chokladbit, vingummi eller karamell!

Så flashback, har ni några godisförbuds minnen?

Vilket tråkigt liv

Ja, hade godisförbud. Klarade det ibland, fuskade ibland.
Citera
2011-03-02, 14:04
Medlem
Bobofesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemoncurd
Seriously? Varför måste man ha något i utbyte för att låta bli att röka, äta godis osv. Eller ha något för att masa sig till skolan och l'gga manken till på lektionerna. Det är helt sjukt! Det skulle inte förvåna mig om en 16årig tjej skulle gå till sina föräldrar och säga; om ni betalar min resa till Turkiet så låter jag bli att ligga med alla i min klass. Och så kan jag vänta med knarket tills jag bli 18. Ok älskling, självklart - säger dom.

Nej men seriöst, förlåt för ot. Jag tycker bara att det går för långt. Men det fanns några i min klass på mellanstadiet som fick typ 500 kr för att inte äta godis på ett år. Och det tycker jag är lugnt, det är väl ett bra sätt att hålla nere godiskonsumtionen och liknande. Men att betala någon för att låta bli att röka är bara sjukt!

Jo, visst kan man tycka de, Antar att det är belöningsystemet som funkar bäst, Att säga till sin 16 hormonsprudlande unge att INTE testa cigaretter lär ju knappast funka, Därför kör nog många föräldrarmed att sätta myror i huvudet på ungen och säger "rökar du inte så får du 500 spänn" Då blir det betydligt mer intressant. Värst är väl föräldrar själva som rökar och snusar och kör med denna teknik, "Gör inte så, För de gör ja" Dubbelmoral så in i!
Citera
2011-03-02, 21:28
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobofesk
Jag har aldrig haft godisförbud men de flesta klasskamrater hade det när vi var små, Och de fanns undantag så som kalas, julafton o.s.v och vissa fick ex bara äta choklad etc.

Iaf, De "nya" ja hört är att idag kör föräldrar med tobaksförbud. Samma princip som godisförbud bara att man inte under några omständigheter testar snus eller cigaretter, Är de någon som har/haft det?

Jag fick mitt körkort av mina föräldrar, för att jag inte rökte eller snusade. Har aldrig riktigt sett tjusningen i rökning eller snusning, och hade nog aldrig börjat i vilket fall. De hade nog även betalt det oavsett om jag rökt eller snusat, såvida det hölls på rimliga nivåer, det är nog mer bara en förtroendegrej liksom.

Sen godisförbud hade många vänner, dock aldrig jag! 1000-2000kr/år gällde det, det är ju fan snuskigt lite pengar om man ska tänka på hur mycket man får nu när man jobbar..
Citera
2011-03-03, 19:22
Medlem
utalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Jag fick mitt körkort av mina föräldrar, för att jag inte rökte eller snusade. Har aldrig riktigt sett tjusningen i rökning eller snusning, och hade nog aldrig börjat i vilket fall. De hade nog även betalt det oavsett om jag rökt eller snusat, såvida det hölls på rimliga nivåer, det är nog mer bara en förtroendegrej liksom.

Sen godisförbud hade många vänner, dock aldrig jag! 1000-2000kr/år gällde det, det är ju fan snuskigt lite pengar om man ska tänka på hur mycket man får nu när man jobbar..

Men på den tiden så var de där 1000kr galet mycket pengar!
Citera
2011-03-03, 19:25
Medlem
gottmospahedens avatar
Bortskämda jävla snorvalpar. Jag hade varken godisförbud eller tobaksförbud. Sen så fick jag ju bekosta skiten själv också..
Citera
2011-03-04, 13:19
Medlem
Queen-Obscences avatar
Hade godis förbud men bröt mot det direkt eftersom att jag var sockerberoende ett tag.
Nu rör jag inte socker med risk för att åka dit igen..
Citera
2011-03-04, 13:51
Medlem
Godamonginsectss avatar
Hade också godisförbud, eller deal med föräldrarna att jag skulle få typ 1000kr om jag inte åt godis på ett år. Det bröt jag direkt eftersom jag ännu hade kvar massa godis ifrån julafton.
Citera
2011-03-04, 14:49
Medlem
Supranoos avatar
Jo nog har man allt haft godis och chips förbud, hade det i två år och fick 1000 spänn. Pengakåt som man var då så stod man ut och led...
Citera
2011-03-06, 00:53
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Bättre tänder, bättre hälsa i övrigt, är dock inte säker på hälsogrejen... Kolla min andra tråd så fattar du nog:
https://www.flashback.org/t1471820

Sluta länka till trolltrådar!

För övrigt hade jag också vänner som hade denna typ av "förbud". Tyckte alltid att det verkade idiotiskt. Man ska inte äta godis för ofta. Men att ta en kakbit i veckan och äta en snickers varannan vecka är knappast skadligt.
Citera
2011-03-06, 01:32
Medlem
Blå Rutas avatar
Många i klassen hade det runt mellanstadiet nångång.
Pratade om ämnet med mina föräldrar en gång och det slutade med att dom erbjöd mig 1000 spänn om jag höll mig borta från godis ett år. Med en blandning av girighet, lust att bevisa för mina föräldrar att jag kunde, samt grundläggande kunskaper i näringslära så antog jag vadet.

Reglerna var att jag fick äta godis på min födelsedag och på julafton. Fick inte heller dricka oboy mer än en gång i veckan. Eftersom jag egentligen var hårdare med reglerna (inte en jävla chans att jag vågade riskera nånting som skulle kunna leda till att föräldrarna diskar mig p.g.a. teknikaliteter) så var dom öppna för att diskutera olika situationer när vi t.ex. var hon vänner och annat. T.ex. så var vi på min farfars begravning det året. Till kaffet vid vakan efteråt så bjöds det på after eight. Vid diskussionen om jag fick äta det då så fastställdes reglerna till att after eight endast var för dom som drack kaffe. Det fick effekten att jag istället för att hålla mig borta från onyttigheter istället tvingade i mig en kopp kaffe bara för att få äta godis.

Slutresultatet var att jag fick en tusenlapp av föräldrarna utan att bryta avtalet någongång ens i smyg. Jag tror dock att jag drack oboy några enstaka gånger för mycket, men det var av misstag. Och jag gjorde inga försök att sona mitt brott genom att ge upp nästa veckas oboyranson!

Det elakaste och jobbigaste var nog hur många vuxna som försökte lura eller locka en att äta godis så fort dom fick reda på det. En man som sålde typ lakritsstångar och liknande på nån festival (sån med massa stånd utmed en gata som säljer skit, inte musik/knulla/tält-festival) ville ge mig godis när jag tackade nej till hans säljsnack och förklarade varför jag inte åt godis. När jag tackade nej till ett smaka lite för "dina föräldrar får inte veta nåt!" så ville han ge mig en hel påse. Det tackade jag också nej till, men nu i efterhand misstänker jag snarare att han menade det som en belöning för min envishet och att jag skulle berätta för föräldrarna som då skulle låta mig äta det som belöning för hur trogen avtalet jag var. Men då tyckte jag bara han var en idiot och gick därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in