2011-02-28, 22:19
Medlem
Hejsan där!

Någon mer än jag som hade godisförbud när ni var små? Alltså att ni fick något speciellt av era föräldrar för att ni inte åt godis?

Fuskade ni? Hade ni någon dispans?

Jag hade godisförbud i 6 år! fick 2500 om året av mina överklassföräldrar och så sparade jag ju massor med pengar på att inte köpa godis!

Jag kände nästan aldrig ett sug efter söta saker och det var en vana efter 1 år.
Under dessa 6 år fuskade jag inte en enda gång, inte en chokladbit, vingummi eller karamell!

Så flashback, har ni några godisförbuds minnen?
Citera
2011-02-28, 22:22
Medlem
..FAN..s avatar
Varför ska man få pengar för att inte äta godis? Har aldrig riktigt fattat det
Citera
2011-02-28, 22:23
Medlem
Don Fadäsos avatar
Vi hade samma system när jag var liten - fast det kallades inte för förbud eftersom det var frivilligt. Nu fick jag inte lika mycket pengar som du och jag minns inte hur många år det var. Det slutade faktiskt på föräldrarnas initiativ. Det var för många runtomkring som frågade vad det handlade om så de tröttnade väl. När vi väl fick äta godis var det inte särskilt spännande alls och ingen av oss syskon blev särskilt intresserad av godis.

Vi fuskade heller aldrig. Dessutom tyckte våra föräldrar att det var ok att käka godis under jul, nyår etc. men både jag och syrran tyckte det var helt ointressant och lät bli.
Citera
2011-02-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..FAN..
Varför ska man få pengar för att inte äta godis? Har aldrig riktigt fattat det

Bättre tänder, bättre hälsa i övrigt, är dock inte säker på hälsogrejen... Kolla min andra tråd så fattar du nog:
https://www.flashback.org/t1471820
Citera
2011-02-28, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Vi hade samma system när jag var liten - fast det kallades inte för förbud eftersom det var frivilligt. Nu fick jag inte lika mycket pengar som du och jag minns inte hur många år det var. Det slutade faktiskt på föräldrarnas initiativ. Det var för många runtomkring som frågade vad det handlade om så de tröttnade väl. När vi väl fick äta godis var det inte särskilt spännande alls och ingen av oss syskon blev särskilt intresserad av godis.

Vi fuskade heller aldrig. Dessutom tyckte våra föräldrar att det var ok att käka godis under jul, nyår etc. men både jag och syrran tyckte det var helt ointressant och lät bli.

Känner igen mig på det! Håller dock med om namnet, dock har jag alltid kallat det förbud.
När jag började käka godis så fick jag mitt första hål i tänderna, var jätte besviken på mig själv.
Citera
2011-02-28, 23:01
Medlem
Bobofesks avatar
Jag har aldrig haft godisförbud men de flesta klasskamrater hade det när vi var små, Och de fanns undantag så som kalas, julafton o.s.v och vissa fick ex bara äta choklad etc.

Iaf, De "nya" ja hört är att idag kör föräldrar med tobaksförbud. Samma princip som godisförbud bara att man inte under några omständigheter testar snus eller cigaretter, Är de någon som har/haft det?
Citera
2011-03-01, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobofesk
Jag har aldrig haft godisförbud men de flesta klasskamrater hade det när vi var små, Och de fanns undantag så som kalas, julafton o.s.v och vissa fick ex bara äta choklad etc.

Iaf, De "nya" ja hört är att idag kör föräldrar med tobaksförbud. Samma princip som godisförbud bara att man inte under några omständigheter testar snus eller cigaretter, Är de någon som har/haft det?

Det här jag oxå hört, här en polare vars föräldrar betalar hans körkort till bil ifall han inte rör tobak tills han är 18.
Citera
2011-03-01, 10:19
Medlem
Jag ville ha godisförbud när jag var liten, men mina snåla förldrar vägrade. Hade en kompis som hade "sockerförbud". Hur det gick till vet jag dock inte.
Citera
2011-03-01, 12:25
Medlem
Bobofesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpHate
Det här jag oxå hört, här en polare vars föräldrar betalar hans körkort till bil ifall han inte rör tobak tills han är 18.

Juste! Körkortet lockar många med ja, De har jag hört många som har. Mest för att få tobaksdebuten så sent som möjligt.
Citera
2011-03-01, 13:29
Medlem
Brossys avatar
Jag hade det men följde det aldrig. Nu när jag är äldre var det dock längesen jag åt godis, tycker inte om det längre.
Citera
2011-03-01, 14:31
Medlem
Jag hade också "godisförbud", eller som vi kallade det "godisvad". Första gången fick jag 1000 kronor/år. Andra gången fick jag en hundralapp extra i månaden.
Citera
2011-03-01, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobofesk
Juste! Körkortet lockar många med ja, De har jag hört många som har. Mest för att få tobaksdebuten så sent som möjligt.

Seriously? Varför måste man ha något i utbyte för att låta bli att röka, äta godis osv. Eller ha något för att masa sig till skolan och l'gga manken till på lektionerna. Det är helt sjukt! Det skulle inte förvåna mig om en 16årig tjej skulle gå till sina föräldrar och säga; om ni betalar min resa till Turkiet så låter jag bli att ligga med alla i min klass. Och så kan jag vänta med knarket tills jag bli 18. Ok älskling, självklart - säger dom.

Nej men seriöst, förlåt för ot. Jag tycker bara att det går för långt. Men det fanns några i min klass på mellanstadiet som fick typ 500 kr för att inte äta godis på ett år. Och det tycker jag är lugnt, det är väl ett bra sätt att hålla nere godiskonsumtionen och liknande. Men att betala någon för att låta bli att röka är bara sjukt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in