2011-02-28, 22:14
Medlem
God kväll Flashback.

Detta är en utav mina första trådar så den kanske ligger fel? Flytta den gärna ifall det är så!

Jag har alltid sen jag var yngre varit tjock, alltid ätit mycket mat men aldrig nått godis, jag hade godisförbud för några år sedan, fick ca 2500 om året av mina föräldrar för att inte käka godis, chips, eller dricka läsk.

Detta godisuppehåll höll på i ca 6 år. Alltså ingen läsk heller.

Nu när jag sen ca 8 månader tillbaka börjat äta godis igen så har jag gått ner några kilon, jag har också blivit mycket mer motiverad till att gå ner i vikt och gymmar nu 5 dagar i veckan.
Jag var på ett läger på sportlovet då jag sket i min "diet" (en diet som inte höll så länge) och åt massa godis varje dag, Snickers, Kexchoklad, Chokladkakor mm.

När jag kom hem så förväntade jag mig att jag gått upp som satan! Hade dock grovt fel och hade gått ner 1 kg.

Detta var jag jätte lycklig av men jag har ju börjat fundera?

Har godiset gjort att jag gått ner i vikt?
Har jag kanske börjat käka mindre efter jag börjat äta godis?

Jag funderar också på att börja äta 1 snickers om dagen i 2 veckor och se ifall det gör någon skillnad på viktnedgången än i vanliga fall.
Någon mer som har upplevt detta?

Jag vet att det låter som om jag är 15 år, dock har jag nyss fyllt 18.
Citera
2011-03-01, 02:52
Medlem
MKnugens avatar
Har du tappat aptiten i övrigt och haft mindre kaloriintag än tidigare så är det väl klart du gått ner, framförallt om du börjat träna och har högre energiförbrukning nu.
Citera
2011-03-01, 13:38
Medlem
Aniki-kuns avatar
Precis. Är det så att du har bytt ut godiset mot annat du vanligtvis ätit? Eller äter du som vanligt + allt godis?
Sen är det ju såklart mycket socker i godis som man blir pigg av. Du skriver att du numera gymmar 5 dagar i veckan. Gymmade du lika mycket innan du började att äta godis?
Citera
2011-03-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aniki-kun
Precis. Är det så att du har bytt ut godiset mot annat du vanligtvis ätit? Eller äter du som vanligt + allt godis?
Sen är det ju såklart mycket socker i godis som man blir pigg av. Du skriver att du numera gymmar 5 dagar i veckan. Gymmade du lika mycket innan du började att äta godis?

Jag har inte bytt ut godiset mot mat, åter som vanligt...

Träna har jag i stort sätt aldrig gjort förut, menar du att detta kan vara en bidragande effekt?
Citera
2011-03-01, 18:47
Medlem
Aniki-kuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpHate

Träna har jag i stort sätt aldrig gjort förut, menar du att detta kan vara en bidragande effekt?

Ja absolut! Träning kan ha en enorm effekt på kroppens vikt och utseende!
Citera
2011-03-01, 20:07
Medlem
Awombhawhas avatar
Citat:

Ställ samma fråga i kostforumet under träning så kommer du få en massa uttömmande (och förlojligande) svar.

I vilket fall som helst så gör knappast godiset i sig att du går ned i vikt, du skulle ha gått ned ännu mer om du inte åt godiset då det är extra kalorier.

Logiska anledningar kan bland annat vara att du äter mindre vanlig mat, att du har börjat träna en massa eller att du växt till dig och ökat din ämnesomsättning. Jag är övertygad om att det är en blandning av alla ovanstående, men du kan ge dig fan på att godiset i sig inte har skapat någon viktnedgång.

Huruvida en snickers om dagen påverkar din vikt eller inte behöver du inte pröva för att få reda på, jag fixar det åt dig.

1 snickers innehåller ca: 300 kilokalorier om jag inte minns fel, 300*14=4200 Kcal

Man brukar räkna att 1 kilo kroppsfett är ca: 7000Kcal.

Om din övriga kost är i kaloribalans kommer du alltså att gå upp ca:0.6kg fett, sedan kommer även glykogenlagrena att fyllas på så på vågen kommer du att gå upp än mer.

Om din övriga kost däremot genererar en negativ kaloribalans kommer du beroende på hur stort energiunderskottet är gå upp eller ned, men du kommer gå ned 0.6kg fett mindre än om du hade struntat i dina snickers.

Detta är lite lätt förenklat men det är på detta sätt man brukar resonera när det handlar om viktuppgång/nedgång.
Senast redigerad av Awombhawha 2011-03-01 kl. 20:15.
Citera
2011-03-01, 20:32
Medlem
1 kg rent fett måste väl ändå vara 9000 kcal. Eller räknar du in vatten och annat i det? 1 g fett=9 kcal.
Citera
2011-03-03, 08:21
Medlem
Citat:

Nä, att du tränar har nog ingen som helst effekt på energibehov o.s.v. Det är bara hokus pokus det där. Det enda som har någon påverkar är hur många gånger man ber till gud och sådant.
Citera
2011-03-09, 03:11
Medlem
CherylTweedys avatar
Det är inte vad du äter som avgör om du går upp eller ner i vikt utan mängden. https://www.flashback.org/t864972
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in