2011-03-06, 03:19
Medlem
Wargs avatar
Hade godisförbud runt 9-12 ungefär eftersom jag var överviktig, fick 1200 kronor per år har jag för mig. Sedan hade jag ett frivilligt utan belöningar i 1 år mellan 15-16.

Nu är jag snart 20 och har åter "godisförbud", fast nu heter det väl snarare att leva nyttigt. Inga kakor, inga chips, inga godissorter, ingen glass, inga muffins, inga pajer, inga tårtor - ingenting som räknas till "sötsaker". Enda undantaget är lightläsk. Kan rekommendera att avstå helt ett tag till andra, fler än vad man kan tro är mer eller mindre sockerberoende inklusive mig själv. Första tre veckorna rann det nästan saliv varje gång jag såg sötsaker och jag kunde precis motstå det, men nu 1,5 månader senare har sugit helt försvunnit. Styrketränar och det blir så mycket roligare när man ser ådror och muskler bättre eftersom underhudsfettet minskat.
Citera
2011-03-06, 11:18
Medlem
Runkpappers avatar
Jag var ett väldigt företagsamt barn så jag antog detta sponsorföretag med största allvaret!
Jag ringde runt till alla släktingar och alla bekanta som jag antog inte kunde säga nej till en entusiastisk nio åring och lyckades skramla ihop hela 10 000kr. Fan vad girig man var på den tiden
Under den tiden bröt jag bara löftet en gång, och det var på fritids efter jag hade vunnit en tävling där förstapriset var godis. Jag nämnde givetvis inte det här sedan när mamma kom och hämtade mig..
Citera
2011-03-06, 14:59
Medlem
Markmags avatar
Hade något slags godisförbud som liten, men följde det inte.
Citera
2011-03-06, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Sluta länka till trolltrådar!

För övrigt hade jag också vänner som hade denna typ av "förbud". Tyckte alltid att det verkade idiotiskt. Man ska inte äta godis för ofta. Men att ta en kakbit i veckan och äta en snickers varannan vecka är knappast skadligt.

Jag länkar till en utav mina egna trådar, absolut ingen trolltråd.
Citera
2011-03-06, 17:35
Medlem
Ratzzs avatar
Hade godisförbud typ när man va 10-11 kanske, fick 1000 spänn om ja höll upp ett år o fatta fan inte varför man gjorde det, men klart, var ju mycket pengar då
Citera
2011-03-08, 07:51
Medlem
just nu har jag godis o läsk förbud men det är något jag har fått för mig själv.
Citera
2013-11-12, 20:00
Medlem
skulle vilja prova på att inte äta varken godis, kakor, glass eller bakelser/ tårtor i ett år men känner mig själv och tror inte jag skulle klara av det Roligare om man även är flera och det blir som typ en tävling, samt att man har stöd om man är på väg att ge upp xD

Har dock haft en period i mitt liv på ca 2 månader då jag inte åt något av det (var den bästa tiden i mitt liv!) ville inte ha och var inte sugen alls. Sen kom julen och jag hade redan bestämt att jag då fick äta igen.

En sak jag märkt dock som min kompis sagt är helskumt och tyder på ätstörning, när jag var i mitten/ slutet av tiden jag gjorde detta blev jag liksom nöjd när andra åt kakor etc. Typ om någon bjöd en grupp på ex godis och jag sa nej så blev jag lika nöjd med att se de andra äta om att jag skulle äta själv… Är det stört?
Citera
2013-11-12, 20:00
Medlem
oj, hehe såg nu att tråden var flera år gammal
Citera
2013-11-15, 07:33
Medlem
Silliss avatar
Har aldrig haft godisförbud i hela mitt liv faktiskt. Låter konstigt att folk har haft det i flera år, men kan tänka mig att sötsuget blir allt större ju längre tiden går. Nej men ni måste haft stränga/hårda föräldrar ni som haft godisförbud under en längre period?
Citera
2013-11-15, 11:39
Medlem
donaukinds avatar
Att vara utan godis i flera år är väl lite hårt mot en liten snorunge? Skulle inte ens klara det nu som vuxen.

Men ja, jag känner igen det, hade flera i klassen som hade det. Varje gång vi hade "bio" i skolan så fick vi ha snacks och sånt, då satt han alltid med frukt istället... Kan ju knappast varit så kul när alla andra satt med kexchoklad.
Citera
2013-11-16, 03:15
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobofesk
Jag har aldrig haft godisförbud men de flesta klasskamrater hade det när vi var små, Och de fanns undantag så som kalas, julafton o.s.v och vissa fick ex bara äta choklad etc.

Iaf, De "nya" ja hört är att idag kör föräldrar med tobaksförbud. Samma princip som godisförbud bara att man inte under några omständigheter testar snus eller cigaretter, Är de någon som har/haft det?

Det där med att bara få äta choklad påminner mig om när jag gick i mellanstadiet och vi skulle på utflykt och ha matsäck med oss och vår lärare sa att man inte fick ha med sig godis. Alltid var det nån jävel som skulle fråga om man fick ha med sig choklad. För "choklad är inte godis".

Jag körde godisförbud i ett år och fick 1000 kr för det. Rätt bra pengar när man var i den åldern. Höll på att fuska en gång i början när en kompis köpte godis åt mig, sen kom jag på att jag inte fick äta det så han hade köpt det i onödan hehe. Fuskade aldrig, men fick göra ett undantag på alla hjärtans dag när vi fick varsitt gelehjärta i skolan och på träningen.

Citat:
Ursprungligen postat av lemoncurd
Seriously? Varför måste man ha något i utbyte för att låta bli att röka, äta godis osv. Eller ha något för att masa sig till skolan och l'gga manken till på lektionerna. Det är helt sjukt! Det skulle inte förvåna mig om en 16årig tjej skulle gå till sina föräldrar och säga; om ni betalar min resa till Turkiet så låter jag bli att ligga med alla i min klass. Och så kan jag vänta med knarket tills jag bli 18. Ok älskling, självklart - säger dom.

Nej men seriöst, förlåt för ot. Jag tycker bara att det går för långt. Men det fanns några i min klass på mellanstadiet som fick typ 500 kr för att inte äta godis på ett år. Och det tycker jag är lugnt, det är väl ett bra sätt att hålla nere godiskonsumtionen och liknande. Men att betala någon för att låta bli att röka är bara sjukt!

Måste måste man väl inte, men om ungen håller sig borta från tobak så är det ju lätt värt kostnaden för ett körkort. Det är väl en bra morot för att hålla ungen borta från skiten. Jag fick körkortet betalt om jag inte rörde tobak innan jag fyllde 18, och det höll jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Sillis
Har aldrig haft godisförbud i hela mitt liv faktiskt. Låter konstigt att folk har haft det i flera år, men kan tänka mig att sötsuget blir allt större ju längre tiden går. Nej men ni måste haft stränga/hårda föräldrar ni som haft godisförbud under en längre period?

Stränga föräldrar som betalar en för att man frivilligt avstår från godis?
Citera
2013-11-16, 13:03
Medlem
Silliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Det där med att bara få äta choklad påminner mig om när jag gick i mellanstadiet och vi skulle på utflykt och ha matsäck med oss och vår lärare sa att man inte fick ha med sig godis. Alltid var det nån jävel som skulle fråga om man fick ha med sig choklad. För "choklad är inte godis".

Jag körde godisförbud i ett år och fick 1000 kr för det. Rätt bra pengar när man var i den åldern. Höll på att fuska en gång i början när en kompis köpte godis åt mig, sen kom jag på att jag inte fick äta det så han hade köpt det i onödan hehe. Fuskade aldrig, men fick göra ett undantag på alla hjärtans dag när vi fick varsitt gelehjärta i skolan och på träningen.

Måste måste man väl inte, men om ungen håller sig borta från tobak så är det ju lätt värt kostnaden för ett körkort. Det är väl en bra morot för att hålla ungen borta från skiten. Jag fick körkortet betalt om jag inte rörde tobak innan jag fyllde 18, och det höll jag.

Stränga föräldrar som betalar en för att man frivilligt avstår från godis?
Vet inte hur det är för er andra, men låter inte förbud som något man inte får göra och bryter man förbudet straffas man? T.ex förlänger tiden? Det är nog frivilligt att anta utmaningen men det är väl i regel föräldrarna som sätter godisförbudet och inte en själv? Då är det inte så frivilligt. Kan tyckas att det är för hårt för de flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in