Citat:
Ursprungligen postat av
Bobofesk
Jag har aldrig haft godisförbud men de flesta klasskamrater hade det när vi var små, Och de fanns undantag så som kalas, julafton o.s.v och vissa fick ex bara äta choklad etc.
Iaf, De "nya" ja hört är att idag kör föräldrar med tobaksförbud. Samma princip som godisförbud bara att man inte under några omständigheter testar snus eller cigaretter, Är de någon som har/haft det?
Det där med att bara få äta choklad påminner mig om när jag gick i mellanstadiet och vi skulle på utflykt och ha matsäck med oss och vår lärare sa att man inte fick ha med sig godis. Alltid var det nån jävel som skulle fråga om man fick ha med sig choklad. För "choklad är inte godis".
Jag körde godisförbud i ett år och fick 1000 kr för det. Rätt bra pengar när man var i den åldern. Höll på att fuska en gång i början när en kompis köpte godis åt mig, sen kom jag på att jag inte fick äta det så han hade köpt det i onödan hehe. Fuskade aldrig, men fick göra ett undantag på alla hjärtans dag när vi fick varsitt gelehjärta i skolan och på träningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
lemoncurd
Seriously? Varför måste man ha något i utbyte för att låta bli att röka, äta godis osv. Eller ha något för att masa sig till skolan och l'gga manken till på lektionerna. Det är helt sjukt! Det skulle inte förvåna mig om en 16årig tjej skulle gå till sina föräldrar och säga; om ni betalar min resa till Turkiet så låter jag bli att ligga med alla i min klass. Och så kan jag vänta med knarket tills jag bli 18. Ok älskling, självklart - säger dom.
Nej men seriöst, förlåt för ot. Jag tycker bara att det går för långt. Men det fanns några i min klass på mellanstadiet som fick typ 500 kr för att inte äta godis på ett år. Och det tycker jag är lugnt, det är väl ett bra sätt att hålla nere godiskonsumtionen och liknande. Men att betala någon för att låta bli att röka är bara sjukt!
Måste måste man väl inte, men om ungen håller sig borta från tobak så är det ju lätt värt kostnaden för ett körkort. Det är väl en bra morot för att hålla ungen borta från skiten. Jag fick körkortet betalt om jag inte rörde tobak innan jag fyllde 18, och det höll jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sillis
Har aldrig haft godisförbud i hela mitt liv faktiskt. Låter konstigt att folk har haft det i flera år, men kan tänka mig att sötsuget blir allt större ju längre tiden går. Nej men ni måste haft stränga/hårda föräldrar ni som haft godisförbud under en längre period?
Stränga föräldrar som betalar en för att man frivilligt avstår från godis?