Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-28, 20:44
  #1
Medlem
TrashNalles avatar
Har precis köpt en ESP Eclipse som i övrigt är en helt jävla underbar gitarr, men nu ska jag byta strängar på den? Har ni något tips?
Tjocklek? Märke?

Jag spelar blandat, men väldigt mycket "chop chop" med slaghanden typ Metallica-stuket (äldre som Ride the lightning, Master of puppets etc.). Gillar trash/heavy metal.
Original mickarna är på-EMG 61 och 80.

Varför jag frågar? Jo det var längesedan som jag hade koll på pryttlarna och det har kommit bättre sedan min tid...

Kram
Citera
2011-02-28, 21:00
  #2
Medlem
Headshrinkers avatar
Vad sitter det för tjocklek på nu? Fast det kanske du inte vet. Ska du hålla på med drop stämningar eller ska du spela standard stämning EBGDAE?
Citera
2011-02-28, 21:02
  #3
Medlem
TrashNalles avatar
Right precis! Vet inte tjockleken nu... Medium känns som och ska spela standard nu i början iaf, EBGDAE.
Citera
2011-02-28, 21:21
  #4
Medlem
Vedhingsts avatar
Ernie ball super slinky (9-42) skulle jag starkt rekommendera om du kör i standard.
Citera
2011-02-28, 21:26
  #5
Medlem
TrashNalles avatar
Ah Ernie ball har väl alltid varit ok ja! Ska kolla dessa imorgon. En sträng gick av innan... Å ja e sjukt sugen på å spela juh !!!
Om någon annan har synpunkt på strängar så känn Er välkomna.
Citera
2011-02-28, 22:05
  #6
Medlem
Jag äger också en sån gitarr, den är anpassad från fabrik för 10-46 strängar i standardstämmning.
Köp Elixir nanoweb 10-46 och lev lyckliga i alla era dagar.
Citera
2011-02-28, 23:19
  #7
Medlem
Vedhingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beron
Jag äger också en sån gitarr, den är anpassad från fabrik för 10-46 strängar i standardstämmning.
Köp Elixir nanoweb 10-46 och lev lyckliga i alla era dagar.

Hatar dessa strängar. De är svårare att böja, och har gått sönder väldigt ofta när jag böjer på 15+ banden. Känns som att de har tagit dom billigaste strängarna som finns och dragit på coating. Dessutom försvinner coatingen väldigt fort om man spelar hårt och fort. Å andra sidan är strängarna antingen älska eller hata. Bara att prova.
Citera
2011-03-01, 06:32
  #8
Medlem
Andra gitarristen i mitt band har en ESP Eclipse, älskar gamla Metallica, och spelar hyffsat hårt och fort, och han föredrar Elixir-strängar av standardtjocklek (10-46). Själv spelar jag på Ernie Ball och har inte sett någon anledning att byta. Men Köp ett paket av varje och sätt på en uppsättning. Om du hatar det, byt till den andra. Ungefär
Citera
2011-03-01, 08:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPete
Andra gitarristen i mitt band har en ESP Eclipse, älskar gamla Metallica, och spelar hyffsat hårt och fort, och han föredrar Elixir-strängar av standardtjocklek (10-46). Själv spelar jag på Ernie Ball och har inte sett någon anledning att byta. Men Köp ett paket av varje och sätt på en uppsättning. Om du hatar det, byt till den andra. Ungefär

+1

äger själv en eclipse och har kört på d'addarrio EXL110 ett bra tag men prövar nu Ernie Ball regular slinky och hittills har dom varit skönare än d'addarrios strängar.
snart dags att smälla på Elixir's nanoweb light och utvärdera dom också
Citera
2011-04-03, 16:16
  #10
Medlem
TrashNalles avatar
Det var många (kloka) svar ! Tack så mkt !
Just nu har jag D´Addario XL (exl 140) 010 t.o.m. 052.
Är ok fast gitarren behöver nog ställas in litegrann = ))))

Hörde av musikaffären att dessa strängar har en hård kärna och därför håller stämningen bra..mm ok.
Citera
2011-04-03, 17:00
  #11
Medlem
Det beror väldigt på vilken stämning du kör. Jag har en likadan gitarr stämd i drop-C, kör med en liten specialare; D'addario XL 11-52, sen köper jag en lös .54 E-sträng som jag slänger på istället för 52:an. Jag riffar mycket och avskyr är det blir sladdrigt. Efter en sån här manöver krävs dock gitarren att intoneras om eftersom den från fabrik är intonerad efter standardstämning med 10-46 strängar.

Om du har modellen med ebenholtz greppbräda vill jag bara säga att du måste sköta om den väl! Ebenholtz är ett väldigt hårt träslag och tenderar till att spricka när det blir variationer i luftfuktighet. Nu efter vintern här med väldigt torr luft så har jag nämligen noterat en spricka i min
Citera
2011-04-03, 19:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedhingst
Hatar dessa strängar. De är svårare att böja, och har gått sönder väldigt ofta när jag böjer på 15+ banden. Känns som att de har tagit dom billigaste strängarna som finns och dragit på coating. Dessutom försvinner coatingen väldigt fort om man spelar hårt och fort. Å andra sidan är strängarna antingen älska eller hata. Bara att prova.
Nu är väl detta lite sent att svara på, men det här är ingenting jag har märkt av under de 7 år som jag har lirat Elixir. Om det är någonting som gör att Elixirsträngarna smäller så är det med största sannolikhet någonting på gitarren som gör att strängarna slits extra mycket. Elixir håller längre än vanliga strängar, enligt min erfarenhet, både i komfort och ton. Det har aldrig gått av en sträng för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback