2011-03-02, 22:40
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Zog Rules:

Det du kallar fegt var ett standardbemötande från precis vilken politiker som helst. Man kommenterar inte offentligt vad partikamrater har sagt eller skrivit.

Det som gjorde Söders framträdande bra var just att han vägrade be om ursäkt och klart och tydligt fick fram vad han tyckte om medias vinkling av den här historien.

Precis, och SD har blivit som vilka politiker som helst. De har lärt sig spelet.
Citera
2011-03-02, 22:41
Medlem
Månsans avatar
En offensiv Björn Söder parerade skickligt och fick in en hel rad goda argument i Aktuellt. Trots att han i sak egentligen hade fel, strikt sett till den detalj som Aktuellt-killen ville diskutera.
Citera
2011-03-02, 22:42
Medlem
Golonkas avatar
Jag tycker nog att Söder borde förberett sig lite bättre på den här intervjun. Viss ödmjukhet hade varit klädsam. Nu framstod det som om han inte brydde sig om de frågor han fick, utan bara fokuserade på vad han förmodligen var inställd på att fokusera på redan från början och mål-låsa på det där med medias mörkanden. I och för sig är det viktigt att detta lyfts fram, men det hade varit smartare om han sagt något om att de inledande uppgifterna var felaktiga i detalj, men att i sak var händelsen värd att kommenteras.

Söder har ju helt rätt i sak och detta börjar gå upp för allt fler. Snart har massmedias taskspel och gramsci-journalisternas agenda sjunkit in även hos "Nisse i Hökarängen". Hade massmedia gett den här händelsen den uppmärksamhet som den faktiskt meriterar i kraft av offrens ålder, brottets art och platsen för brottet, så hade detta bara blivit en fjuttig "poff" och inte mycket mer än ett par blänkare i PI och FT där vi -redan frälsta i kören- fått kännedom om vilka de misstänkta gärningsbarnen var. Precis som vanligt.

Här medverkade medias beröringsångest till att det helt enkelt började bli ett sådant jävla liv att folk blev förbannade och det hela blev pinsamt. Pinsamt för media!

Söder fick in en viktig poäng i den där jabben mot att media använder extremistorganet Expo som källa när det handlar om SD i nyhetsförmedlingen. För även det är pinsamt!
Citera
2011-03-02, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Jag förstår mycket väl vad en bra politiker är, han gör precis som Söder. Svarar inte på frågor och vägrar erkänna fel. Det gör de allra flesta politiker från höger till vänster, synd att SD inte kan stå för en ny politik där ärlighet betyder något. Nu är det bara samma gamla visa som alltid.

Ja, och i en perfekt värld behövs inte BRIS....det handlar trots allt om att skaffa väljare, det gör man inte i försvarsställning.

Citat:
Nej, man kan aldrig vara säker på att något stämmer i en artikel. Men det innebär inte att det är rätt att länka till felaktigheter. Ibland gör man fel, då står man för det. Och nej, det hade inte varit en vinst för SD att erkänna en felaktighet, det brukar inte politiker överlag göra.

Men det du säger är att en politiker aldrig bör länka till en artikel om han/hon inte till 100% vet att alla detaljer är sanna, alternativt skriva en friskrivningsklausul varenda gång. Det är helt orimligt.

Citat:
Jag påstår inte att han har skrivit något, jag vet om att det handlar om en länk. Det var hans partikollega som hade skrivit något och han som gruppledare fegade ur om en åsikt där.

Här håller jag med dig, det var svagt av honom att inte försvara Ekeroth. Han borde sagt något i stil med; "med tanke på det avskyvärda som har hänt har jag svårt att uppröras över att Kents ordval inte är till 100% sanningsenligt. Alla upprörs vi av olika saker"
Citera
2011-03-02, 22:43
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Precis, och SD har blivit som vilka politiker som helst. De har lärt sig spelet.

Jepp, men det är ju dit de vill komma.
Citera
2011-03-02, 22:46
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nascor
Men det du säger är att en politiker aldrig bör länka till en artikel om han/hon inte till 100% vet att alla detaljer är sanna, alternativt skriva en friskrivningsklausul varenda gång. Det är helt orimligt.

Det är inte alls det jag säger. Det jag säger är att man står för sina misstag och erkänner när det blir fel. Det bör väl du kunna hålla med om?

Citat:
Här håller jag med dig, det var svagt av honom att inte försvara Ekeroth. Han borde sagt något i stil med; "med tanke på det avskyvärda som har hänt har jag svårt att uppröras över att Kents ordval inte är till 100% sanningsenligt. Alla upprörs vi av olika saker"

Vi kan väl hoppas att Söder är lite modigare nästa gång och inte fegar ur.

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jepp, men det är ju dit de vill komma.

Jag trodde att SD ville vara en motvikt till etablerad politik men jag hade väl fel.
Senast redigerad av Zog Rules 2011-03-02 kl. 22:49.
Citera
2011-03-02, 22:50
Medlem
Söder gjorde allt rätt! Han kröp inte för fulmedia och är det nått Sverige behöver så är det politiker med ryggrad!
Citera
2011-03-02, 22:57
Medlem
Citat:
Det är inte alls det jag säger. Det jag säger är att man står för sina misstag och erkänner när det blir fel. Det bör väl du kunna hålla med om?

Misstaget ifråga rör en länkad artikels ordval, som Björn också säger var fel. Medias mörkande och vad flickorna faktiskt råkat ut för är i min värld betydligt intressantare att diskutera och som politiker måste man få vända på en diskussion. Hade han "erkänt" länkandet som ett misstag hade fokus hamnat där och inte där den borde legat.

Citat:
Vi kan väl hoppas att Söder är lite modigare nästa gång och inte fegar ur.
Jag trodde att SD ville vara en motvikt till etablerad politik men jag hade väl fel.

Det vill man nog vara, och det är man genom den politik man vill införa. Att agera otaktiskt missgynnar bara det man vill åstadkomma. Vi får komma ihåg att en majoritet av Sveriges väljare inte sitter på flashback och analyserar argument i detalj. Vill man fånga deras intresse måste man sätta dagordningen vid de få, korta tillfällen då man har deras uppmärksamhet.
Citera
2011-03-02, 23:04
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirectX
Vi skulle inte diskutera den saken här, det var vad jag förskte pådriva i mina tidigare kommentarer.

Fan va ni skriver!

Grejen med de flesta som diskuterar här är att de är aldrig hade drivit det hela framåt om det inte varit flyktingar som begått brottet.
Men kan du fatta någon gång att jag reagerar på hur media hanterar händelsen, det är det som lockade mig till denna tråd, hur polisen har hanterar händelsen lockade mig till till tråden i aktuella brott och kriminalfall.
Svenska våldtäktsmän brukar oftast få vad dem förtjänar, så väl av media, polis, rättsväsende och omgivning, vem ska skipa rättvisa med dessa har du tänkt om samhället slapphänt inte har tänkt göra något?
Kan du med handen på hjärtat svära på att du inte hade tyckt äggkastning mot en etniskt svensk våldtäktsman varit legitim?
Skulle du klandrat en lynchmobb mot etniskt svenska våldtäktsmän, hade du verkligen varit lika petig med lag & ordning då?
Hade du snarare inte insett vilken bagatell äggkastning är jämfört med sexövergrepp mot 11 åringar?
Sedan detta med vad som är våldtäkt, hade förövarna varit etniska svenskar hade säkerligen varken du, eller media tvekat att kalla dem för våldtäktsmän, det kunde ju lika gärna urartat till en våldtäkt.
Tycker du Aftonbladet och Expressen har skött sig exemplariskt?
Öppna ögonen lite.
Senast redigerad av NyanNyan 2011-03-02 kl. 23:07.
Citera
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Det vill man nog vara, och det är man genom den politik man vill införa. Att agera otaktiskt missgynnar bara det man vill åstadkomma. Vi får komma ihåg att en majoritet av Sveriges väljare inte sitter på flashback och analyserar argument i detalj. Vill man fånga deras intresse måste man sätta dagordningen vid de få, korta tillfällen då man har deras uppmärksamhet.

Det håller jag helt med om, man har oftast några korta minuter för att nå ut med sitt budskap. I det här fallet lyckades han inte eftersom vad det egentligen inte handlade om händelsen i sig utan om felaktigheter kring det. Istället för att rakryggad erkänna felaktigheten och gå vidare så stannade hela intervjun kring det faktum att han hade gjort fel. Ett misstag av Söder.

Det blev lite som intervjun med Billström om Wikileaks, det slog tillbaka på honom. Nu hade Söder chansen att erkänna felaktigheten för att sedan gå vidare och tala om händelsen men istället stannade de till vid felaktigheten. Ett misstag av Söder, helt klart.
Citera
Medlem
Nissekatts avatar
Även om SD inte är det parti jag håller närmast så gillar jag Björn Söder och tyckte han skötte sig väldigt bra. Uppfriskande att se en politiker med titanryggrad som går på som en jävla ångvält och vägrar vara rädd och lismande inför media.
Citera
2011-03-02, 23:14
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissekatt
Även om SD inte är det parti jag håller närmast så gillar jag Björn Söder och tyckte han skötte sig väldigt bra. Uppfriskande att se en politiker med titanryggrad som går på som en jävla ångvält och vägrar vara rädd och lismande inför media.
Kommer detta inslag visas igen, eller finns det tillgängligt online?
Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in