• 1
  • 2
2011-02-27, 14:38
Medlem
Pissmadames avatar
Hej fb. Jag undrar om nån vet hur man kan göra typ en lins i cad, jag använder Autodesk inventor i mitt fall, om det är någon här som är bekant med det programmet? Som att man har en plan rund skiva och trycker ut mittenpunkten så den "skålar" sig, så den blir till en konvex form typ.. Nån som kan ge några snabba instruktioner till detta, det borde inte vara för svårt, men jag fattar inte endå??
Citera
2011-02-27, 14:48
Medlem
Mikael666s avatar
Gör halva profilen sen tar du en Revolve kring centrumaxeln.
Citera
2011-02-27, 15:34
Medlem
Pissmadames avatar
Ok.. Finn det ingen enklare metod alltså?? Menar du att jag ska göra en enkel sketch i form av en båge, sän snurra den runt en vertikal cetrum-axel så den blir rund.. eller, hur menar du?
Citera
2011-02-27, 19:35
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmadame
Ok.. Finn det ingen enklare metod alltså?? Menar du att jag ska göra en enkel sketch i form av en båge, sän snurra den runt en vertikal cetrum-axel så den blir rund.. eller, hur menar du?

Tänk dig att du har en sådan lins, du delar den i 4 tårtbitar, sen när du tittar på genomskärningen så ser du hur skissen ska se ut. Den raka linjen blir då axeln du väljer att revolva runt. Förstår inte hur det kan bli enklare än så, en skiss sen en operation, klart!
Citera
2011-02-27, 19:55
Medlem
Pissmadames avatar
Det är precis det jag håller på att göra nu.. men verktygen(verktyget som heter revolve) funkar inte, sän kan jag inte dimensionera om "linsen" för alla jävla constrains, men det är en annan femma.. Du råkar inte veta på rak arm hur man binder ihop streck och sånt i sketchen?

Äh, glöm det där med binda ihop. Jag får ta och läsa lite tutorials..
Senast redigerad av Pissmadame 2011-02-27 kl. 20:32.
Citera
2011-02-28, 08:53
Medlem
MrLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmadame
Det är precis det jag håller på att göra nu.. men verktygen(verktyget som heter revolve) funkar inte, sän kan jag inte dimensionera om "linsen" för alla jävla constrains, men det är en annan femma.. Du råkar inte veta på rak arm hur man binder ihop streck och sånt i sketchen?

Äh, glöm det där med binda ihop. Jag får ta och läsa lite tutorials..

Du kan också göra en "boll", extrude bort halva bollen, använda verktyget Shell.
Citera
2011-02-28, 09:02
Medlem
MrLeons avatar
Med revolve...

Skissen...
http://data.fuskbugg.se/skalman02/boll1.JPG

Modeleringen...
http://data.fuskbugg.se/skalman02/boll.JPG
Citera
2011-02-28, 10:03
Medlem
Pissmadames avatar
Ok.. Nu börjar det likna konstruktiv respons här!! TACKAR!!

Men jag förstår inte riktigt, trots denna fina förklaring med bilder och allt..
;Glöm vad jag skrev här innan..
Sättet du gör på verkar inte funka, då det ska vara en lins som är 60mm i diameter och 7mm hög ifrån "under-kanten" den som den ligger på om man säger så. Om jag gör en sån sketch och försöker revolva den, så blir den helt enkelt inte rund runt om, utan mer som pupillen på en orm, om du förstår hur jag menar, som en mun fast utan sedervanliga "läpp-konturer"??.
"Linsen" ska inte vara som en halv-sphere så därför blir den inte rund.. Lösningen till detta borde så vitt jag kan se vara att göra en sketch precis som vanligt på en halv-boll, (eller halvt flygande tefat mer), men sedan revolva den i Z-axeln istället för horisontalt.. Förstår du vad jag svamlar om?
Iaf, så när jag så gör en sketch på en "lins" i halv genomskärning säger vi, så vet jaq inte hur jag ska lägga en Z-axel mitt på denna sketch.. Vidare fattar jag inte varför jag inte kan göra sketchen redan i linsform, alltså som en skål redan, sedan dimensionera om den så den fortfarande håller formen, men detta tillgrepp kanske endast är helt menlös då man kan använda det där Shell-verktyget efteråt som du pratar om, eller??
Senast redigerad av Pissmadame 2011-02-28 kl. 10:12.
Citera
2011-02-28, 10:05
Medlem
Pissmadames avatar
Men den slutgiltiga frågan då; Hur gör man för att sätta en work-axis tvärs över en cirkel eller halvcirkel?

Finns det ingen knapp man kan trycka in på tangentbordet så markören "snappar" till en sketch mittpunkt eller så, du vet hur jag menar?..

;Jag får inte till det med bort-extruderingen nu heller, ska man inte kunna trycka "All" så att allt försvinner.. Kanske finns en tutorial om detta..
*ÄH, NU FICK JAG TILL DET....
Senast redigerad av Pissmadame 2011-02-28 kl. 10:45.
Citera
2011-02-28, 11:13
Medlem
Pissmadames avatar
:EDIT: Men nu har jag ett annat problem plötsligt.. jag fick till en work-axis som går åt rätt håll och allt..
Men problemet nu istället är att jag inte kan dimensionera om min halvcirkel så den säckar ner sig lite och blir mer "pirog-formad", alltså 60mm vid och endast 7mm hög.. För det första blev jag tvungen att använda Thee point arc för att göra min halvcirkel till en halvboll, och allt verkar kunna gå att få till, utom när jag har halv-bollen 60mm bred och ska minska höjden på bulan till 7mm, då börjar han klaga över constrains eller "its value"; -"Dimension could not be solved, change its value or remove some sketch constrains to allow the dimension to be solved" Även när jag tagit bort alla constrains.. Samtidigt får jag för mig att jag behöver några constrains, iaf till relation till linjen jag bundit ihop halvcirkeln med från att jag gjorde en "three point arc".. Help! ..

;Vad fan betyder "NO UNCONSUMED VISIBLE SKETCHES"???
Senast redigerad av Pissmadame 2011-02-28 kl. 11:17.
Citera
2011-02-28, 11:28
Medlem
MrLeons avatar
Finns det någon bild du kan länka till så jag fattar vad du vill ha ut? Så ritar jag en tutorial.
Jag försökte mig på din text men fattar väldigt lite, svårt att förklara sånt här
Citera
2011-02-28, 12:06
Medlem
Pissmadames avatar
Inte så solklart formbeskrivande bild kanske, men du ser ju att det är en lins i klassisk konvex form i glas: http://static2.thrivesmart.com/uploa...jpg?1205815567
Helt enkelt en lins som ser ut sådär.. Men, om du t.ex skulle skära ut en sådan lins ur en rund sfär, så skulle du ju bli tvungen att kapa "toppen" av en väldigt stor boll.. Och det är problemet i fråga.. såvida jag inte gör en jätteboll och extrudar av toppen.. Men det vore väll en helt banal metod, eller?

;Jag fattar ingenting om sånt här som du kanske förstår..

Edit: Ja, nu kom jag ju på det.. det är ju precis som karn i första posten beskriver, man gör en genomsnitts-sketch av en fjärdedels lins...

;.. Hmmm.. när jag försöker göra en sån sketch så stoppar det då jag försöker dimensionera den till 30mm bred och 7mm hög; "Adding this dimension vill over-constrain the sketch" verkar som att jag måste ta bort nån constrain för detta; - ska det vara nödvändigt, eller??

;; Dubbelhmm.. den verkar inte ha några constrains.. Måste jag använda Spline-verktyget??
Senast redigerad av Pissmadame 2011-02-28 kl. 12:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in