Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-27, 14:26
  #1
Medlem
Hej.

Har tittat runt lite på internet angående tips på olika gitarrer. Spelar för tillfället på en Yamaha C45 och är trött på det tråkiga ljudet om jag skall vara ärlig. Tror även den är sönder för den spelar sjukt fult och ostämt på vissa band.

Vad finns det för fördelar/nackdelar med att ha inbyggd stämaparat och mic? För tillfället vill jag inte spela in någonting utan bara lära mig bättre, få ett bra flyt i låtarna och kunna spela fler.

Eftersom jag inte har något jättekänsligt musiköra undrar jag egentligen hurvida gitarrer skiljer sig ljudmässigt om vi jämför en 3000kr gitarr med en i samma prisklass. Jag har kikat på en Ibanez då många rekommenderar den här på fb, men skall ner och provspela imorgon hade jag tänkt. Söker alltså inte modellförslag utan jag undrar som sagt om det finns något speciellt jag bör tänka på så att jag inte går i någon försäljares nybörjarfälla.
Citera
2011-02-27, 14:45
  #2
Medlem
diversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicklo
Hej.

Har tittat runt lite på internet angående tips på olika gitarrer. Spelar för tillfället på en Yamaha C45 och är trött på det tråkiga ljudet om jag skall vara ärlig. Tror även den är sönder för den spelar sjukt fult och ostämt på vissa band.

Vad finns det för fördelar/nackdelar med att ha inbyggd stämaparat och mic? För tillfället vill jag inte spela in någonting utan bara lära mig bättre, få ett bra flyt i låtarna och kunna spela fler.

Eftersom jag inte har något jättekänsligt musiköra undrar jag egentligen hurvida gitarrer skiljer sig ljudmässigt om vi jämför en 3000kr gitarr med en i samma prisklass. Jag har kikat på en Ibanez då många rekommenderar den här på fb, men skall ner och provspela imorgon hade jag tänkt. Söker alltså inte modellförslag utan jag undrar som sagt om det finns något speciellt jag bör tänka på så att jag inte går i någon försäljares nybörjarfälla.

Finns ju så otroligt mycket gitarrer, och alla har de sin egen personlighet. Mitt råd är att gå till musikaffär med lite sortiment och känna/lyssna på gitarrerna. Finns garanterat en eller flera som du fastnar för lite extra.

Inbyggd stämapparat/micksystem är absolut ingen nackdel. Men de finns också i olika kvaliteter. B-band A3T är ett riktigt vettigt system som finns på många gitarrer i lite billigare prisklass.

Utöver att olika gitarrer låter olika, och känns olika, har de ju även olika form. Vissa har bred hals, andra smal, vissa kan ha lägre stränghöjd utan rassel, andra är riktigt tungspelade med hög stränghöjd. Man måste hitta vad som passar en själv. Och köper du en ny gitarr i en affär, se då till att i alla fall få den grundläggande justeringen på köpet - det tycker jag de ska bjuda på.

Mitt tips är att du kollar in Tanglewood som märke. De har många grymt prisvärda modeller från två tusen och uppåt.
Citera
2011-02-27, 15:42
  #3
Medlem
Kroesmanns avatar
Ett par tips:

1. Din gitarr är din andra kvinna - provspela flera gånger innan du bestämmer dig för att bli ihop med den.
2. Provspela gitarren på en förstärkare som är lik den förstärkare du tänkt att spela gitarren på. Tänk på att många gitarrer och förstärkare är anpassade för olika musikstilar/spelstilar.
3. Se till att gitarren du spelar på är väl "tunad". Ta en stämapparat och kontrollera att det inte blir för stora variationer i tonerna på olika band. Använd alltid samma strängar till gitarren.
4. När du hittat en gitarr som känns rätt, googla den och se ifall det finns några vanliga fel på gitarren

/Kroesmann
Citera
2011-02-27, 18:42
  #4
Medlem
Köp en bättre begagnad gitarr istället för en ny! Om du lägger tre tusen så kan du nog få en som kostat runt 9000 ny! (det gjorde jag iaf ) En välskött gitarr i den prisklassen blir inte sämre med åldern. Glömde läsa om du verkligen ville ha en med automatisk stämmning, för om inte det är ett måste så skulle jag rekomendera en utan, är bara bra att få hålla öronen i trim lite Själv köpte jag en begagnad Epiphone les paul Black Beauty, som i mitt tycke låter jättebra, är skön att spela på, och är en av de epiphonemodeller som det är bäst kvalitet på. Jag har iaf aldrig ångrat mig! Har hört att Ibanezer kan skifta väldigt i kvalitet, men äger ju ingen själv så vet inte så noga.
Good luck!
__________________
Senast redigerad av UZIsuicide 2011-02-27 kl. 18:46.
Citera
2011-02-27, 19:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diversion
Finns ju så otroligt mycket gitarrer, och alla har de sin egen personlighet. Mitt råd är att gå till musikaffär med lite sortiment och känna/lyssna på gitarrerna. Finns garanterat en eller flera som du fastnar för lite extra.

Inbyggd stämapparat/micksystem är absolut ingen nackdel. Men de finns också i olika kvaliteter. B-band A3T är ett riktigt vettigt system som finns på många gitarrer i lite billigare prisklass.

Utöver att olika gitarrer låter olika, och känns olika, har de ju även olika form. Vissa har bred hals, andra smal, vissa kan ha lägre stränghöjd utan rassel, andra är riktigt tungspelade med hög stränghöjd. Man måste hitta vad som passar en själv. Och köper du en ny gitarr i en affär, se då till att i alla fall få den grundläggande justeringen på köpet - det tycker jag de ska bjuda på.

Mitt tips är att du kollar in Tanglewood som märke. De har många grymt prisvärda modeller från två tusen och uppåt.

Tack för ditt svar. Precis vad jag ville ha reda på. Tack till er två andra med.

@Diversion, när du säger grundläggande justering vad menas med den?

@koresmann, jag siktar in mig på en akustisk stålsträngad, då kör man utan förstärkare vad jag har förstått? Eller är jag ute och cyklar? Är helt grön mer eller mindre, har bara plinkat på min gamla c45 tidigare.

@UZI, jo, tanken har slagit mig dock känns det lite jobbigt i och med att jag har väldigt liten erfarenhet av gitarrer och om något skulle vara fel, inte funka eller liknande sitter man där med skägget i brevlådan i och med att man inte har garantier när man köper begagnat, men kikat lite har jag gjort.

Jag tänkte även på, strängar vilken tjocklek bör jag börja med? Vad jag har förstått använder man sig hellre av tunna strängar när man är grön på stål, dock har jag rätt bra fingrar redan.
Citera
2011-02-28, 03:52
  #6
Medlem
Skynda dig inte att köpa en ny gitarr. Har du testat andra strängar? Låter även som att gitarren är dåligt intonerad (inte stämd med sig själv över halsen). Är halsen möjligen lite bananformad? Det kan vara mycket billigare att laga.
Citera
2011-02-28, 05:22
  #7
Medlem
Känns ovärt att lämna in en gitarr som nypris kostar under tusen kronor. Sen tycker jag att stål låter roligare och vill gå upp lite i kvalite på gitarren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback