• 4
  • 5
2011-03-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Spengler menade med sitt citat "Optimism är feghet" helt enkelt att man är för feg att acceptera verkligheten och därför gör den till något annat med optimism. Optimism är troligen den sämsta egenskap vi människor kan ha. Den förvirrar vår logik och realistiska världssyn. Effekten är alltid lidande och misslyckande. Eller som Sun Tzu sa i fri översättning: 'Den som hoppas att vinna har i princip redan förlorat'.
Det var det dummaste jag hört! Det är ambitionerna som kommer ta dig någonstans här i livet.

Till TS - Visst, livet behöver inte vara svårt, och de som hoppar av gymnasiet för att sedan bli alkoholiserade missfoster är idioter. Sen tror jag att människor inte vill vara en i mängden, utan vill ha mer och mer hela tiden så allt kanske inte blir så lätt att använda den metaforen.
Citera
2011-03-13, 13:42
Medlem
versio-vulgatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jaha!

Varför ber ni inte ert fack tjafsa med era arbetsgivare? Alternativt gå ut i media och gråta? Eller strejka!

Annars kan ni ju bilda era egna skolor och socialkontor och frysa ut alla pengahungriga byråkrater.

Hur svårt kan det vara liksom?

Jag märker då inte av något ökat tempo. Annat än att folk klagar alltjämt. Men jag misstänker alltid att de som klagar är idioter så i mitt inre behandlar jag dem som det, trots att mitt positiva yttre och min "värme" säger annat.

Jag försöker alltid samtala med folk om saker som, varför är det dåligt o.d.. Tyvärr verkar ju inte folk vara rationella eller sympatiska så det blir inte bättre än: "Nä, de på kontoret vet ju inte bättre."
Du har utipiska förslag och av någon anledning ingen insyn och kunskap om vad jag menar. Det är politiska beslut som styr verksamheten. Facket bryr sig inte. Socialtjänsten är en kommunal verksamhet och det är inte enligt lag omöjligt att öppna ett eget socialkontor.
Citera
2011-03-13, 14:47
Citat:
Ursprungligen postat av Peoople
Det var det dummaste jag hört! Det är ambitionerna som kommer ta dig någonstans här i livet.

Till TS - Visst, livet behöver inte vara svårt, och de som hoppar av gymnasiet för att sedan bli alkoholiserade missfoster är idioter. Sen tror jag att människor inte vill vara en i mängden, utan vill ha mer och mer hela tiden så allt kanske inte blir så lätt att använda den metaforen.

Äntligen blev det lite liv i tråden! Och Jag håller med Dig, ang. ambitioner.

Sedan förstår jag dock inte vad du vill ha sagt/säger.

Citat:
Ursprungligen postat av versio-vulgato
Du har utipiska förslag och av någon anledning ingen insyn och kunskap om vad jag menar. Det är politiska beslut som styr verksamheten. Facket bryr sig inte. Socialtjänsten är en kommunal verksamhet och det är inte enligt lag omöjligt att öppna ett eget socialkontor.

Nä, men öppna en då då!
Citera
2011-03-13, 16:17
Medlem
Att säga att livet alltid är enkelt känns inte riktigt som det håller. Efter allt så nöjer vi oss inte med att ta ett jobb leva efter det självklara. Vi vill ha mera och lyckas. Undantag de som har lärt sig leva som förloraren och accepterat situationen och försöker leva efter det självklara även om jag tror att de är mindre lyckliga. Pressen att lyckas i dagens samhälle tror jag är enorm och just anledningen till att flera inte bara kan leva. Sen kommer det alltid finnas idioter som redan var förlorare från första början.
Citera
2011-03-13, 18:28
Citat:
Att säga att livet alltid är enkelt känns inte riktigt som det håller. Efter allt så nöjer vi oss inte med att ta ett jobb leva efter det självklara. Vi vill ha mera och lyckas.

Okej, men då är det ju bara att bryta mot alla lagar och moral. Tror du det är svårt att pressa människor på pengar? Skaffa bara ett gäng, lite vapen och attityd så löser det sig..

Citera
2011-03-13, 19:05
Medlem
Citat:
Du blandar ihop ambition och optimism. Optimism är när man hoppas att bli få 52 000 i ingångslön, ambition är att acceptera 24 000 i ingångslön och sedan arbeta hårt på den långa vägen till vd över företaget. Eller med andra ord: optimism är lite enkelt orealistisk ambition...
Citera
2011-03-13, 20:44
Medlem
therebells avatar
[QUOTE Ok, så sluta diskutera. NU! Finns det något annat än genomtänka eller impulsiva val? :lol[/quote]
´
du bör nog läsa på din historia och komma med relevanta inlägg. såsom solen skapar liv, har ditt liv tagit slut, pga. dina pragmatiska påståenden...
Citera
2011-03-13, 22:00
Citat:
Ursprungligen postat av therebell
´
du bör nog läsa på din historia och komma med relevanta inlägg. såsom solen skapar liv, har ditt liv tagit slut, pga. dina pragmatiska påståenden...

Jag förstår verkligen inte vad du visslar om. Men att det är ren smörja är självklart.

Mina inlägg är relevanta, eftersom att jag är TS så är ju detta en självklarhet.

Mitt liv är nog inte slut, så pragmatisk som jag är.

Nu kan vi hålla oss till ämnet, så du kan vissla dig bort ur denna tråd, tack.
Citera
2011-03-13, 23:01
Medlem
versio-vulgatos avatar
Citat:
Äntligen blev det lite liv i tråden! Och Jag håller med Dig, ang. ambitioner.

Sedan förstår jag dock inte vad du vill ha sagt/säger.

Nä, men öppna en då då!
Jag skrev fel det är enligt lag omöjlig att öppna privata socialkontor så de tillhör en så fass viktig sahällsinstitution.
Citera
2011-11-07, 15:51
Medlem
Citat:
Livet är så självklart: Vi vet vad man skall göra för att få ett fungerande liv. Så, varför har så många människor problem med att leva?
Livet kanske inte är självklart för ett barn eller en tonåring. Låg motivation och avsaknad av ambition kan ju vara ett resultat av dagens överflöd av stimuli i kombination med slapp/för snäll västerländsk barnuppfostran.

Citat:
När det nu är så inrutat självklart?
Jag skulle säga att det där är individuellt.

Citat:
Om vi vet allt, av grundläggande värde - i princip, varför har vi då så många fascinerande och onödiga problem? Varför vet vi exempelvis inte vilken bank som är bäst för oss när det bara är att fråga? Vilket resebolag som är billigast?
Det kallas I-landsproblem, finns det utrymme att vara bekväm så är människan bekväm. Våra problem är inte alltid heller "självklara", om vi inte har några självklara problem (t.ex landminor på bakgården), så skapar vi problem som vi sedan försöker lösa i hopp om bättre livsstatus, som att välja färg på väggarna, eftersom den förra färgen kanske gjorde oss stressade. Tål dock att tilläggas att en del av oss kan nog lista ut vilken bank som är mest lämpad för ens ekonomiska situation, tack vare all information som finns tillgänglig (Trots att alla banker försöker framstå som självklara val...).

Citat:
Eller vilken stad vi skulle trivas bäst i? Är inte allting bara så självklart?!
Man kanske söker efter en gemytlig stad med stora jobbmöjligheter, ny kultur, avstånd från och till sociala relationer, eller så kanske man inte kan välja och vraka vart man vill bo.

Vissa styrs mer av känslor än av förnuft, vilket kanske inte alltid gör livet självklart.
Citera
2011-11-07, 22:03
Medlem
therebells avatar
Citat:
Jag förstår verkligen inte vad du visslar om. Men att det är ren smörja är självklart.

Mina inlägg är relevanta, eftersom att jag är TS så är ju detta en självklarhet.

Mitt liv är nog inte slut, så pragmatisk som jag är.

Nu kan vi hålla oss till ämnet, så du kan vissla dig bort ur denna tråd, tack.

Låt säga att ditt påstående, om din (S)TS -"självklarhetsprincip" är sann: Vilken av oss båda, kommer då att kunna, vid ens dödsbädd- kunna säga: Jag fann sanningen före dig: Genom å bli en - "BFF" med "självklarhets(Paris)principens mutta?!

[SPOILER Det man tror sig veta, behöver ej alltid vara självklart och principiellt, för "DET"][/spoiler]
Citera
2011-11-07, 22:23
Medlem
Dels så saknas ett otal få men ack så viktiga beslut i trådstarten, men vad som är ett större problem är att många inte finner sig i de begränsningar som i denna målats upp.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in