Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Grattis till aktievinsten, men det är ingen självklarhet att kunna leva på aktier - då hade ju alla gärna gjort det. Ett jobb är en självklarhet för ett fungerande samhälle.
F.ö. är allt jag vill belysa att vi (människor) kan samsas och återbygga och återerövra Jorden så att alla kan vara jämställda. Det är självklart. Således är livet en självklarhet trots att livet är orättvist och folk lider så in i helvete.
Min enda ståndpunkt är att livet som ett fungerande unikum är en självklarhet, men att folk är störda och har misslyckats med den självklara lösningen på ett icke-problem: att bygga en rättvis och fungerande värld där vi alla kan leva, spirituellt samt rent definitionsmässigt.
Jobb i sig behövs inte, det är pengarna man vill ha. Eftersom pengar kan komma från många håll
behövs inte ett jobb men det givetvis bra att ha ett.
Jag håller med dig om att det är självklart att vi
skulle kunna fixa jorden men tyvärr lär inte det hända. Som jag ser det handlar det inte om att människor är för efterblivna för att göra det istället ligger problemet i människans natur.
Se människan och även allt annat liv försöker ständigt totalt hänsynslöst att kortsiktigt öka egna populationen. Vi suger av vår omgivning för att kunna utvecklas att suga ännu mer för att ha bättre chanser att överleva. Till slut kommer vi dock till gränsen när omgivningen inte har något kvar att ge vilket leder till vår arts utrotning. Ironi i dess renaste form.
Detta beteende går ända ner på individ nivå, alla försöker hela tiden försöka utnyttja situationen för sina egna kortsiktiga mål. O ja. Jag som många andra hävdar att människan inte är kapabel till något annat än egoism. Skrev lite om det i en annan
tråd. Se
psykologisk egoism för mer information om det.
Tyvärr är rädda jorden något helt annat, ett långsiktigt dyrt och krävande projekt helt utan kortsiktiga vinster. För övrigt måste man även förstå detta i andra ämnen som t.ex. politik. Sätter du en bonde som jordbruksminister så får du skylla dig själv.
Sätter du däremot en professor på denna post är han inte personligt kopplad till vad han bestämmer om dessutom är han professor så det han vill är troligen mycket bättre än vad den stora massan vill. Man måste även byta den person som styr ganska ofta då korruption är ett resultat av makt och inte girighet. Men nu är vi på väg mot ett nihilistiskt samhället och det är mänskligheten tyvärr verkligen inte redo för så låt oss inte gå in på det.
Det ända som för mig är självklart att vi människor gör och kommer bädda sängen med godis och sedan fråga oss själva: Varför? När vi sedan håller på att dö av fetma.