• 1
  • 2
2011-02-27, 12:26
Vi föds då ett ägg i kvinnan blir befruktat av en spermie. Sedan lär vi oss att andas, gå, äta, bajsa och kissa, skratta, gråta, prata, läsa, tänka, argumentera etc etc.

Vi behöver en balanserad kost för att fungera på en optimal nivå. Vi behöver en personlig sömn för att fungera överhuvudtaget. Vi behöver gå i skolan för att lära oss, knyta mellanmänskliga kontakter och få större möjligheter. Vi går i högstadiet för att kunna komma in på gymnasiet, vi går på gymnasiet för att kunna få behörighet till högskolan eller universitetet. Vi jobbar för att få pengar som skall gå till: hus, bil, familj, mat, räkningar, nöjen. Vi motionerar för att må bättre fysiskt och psykiskt. Vi förvarar våra pengar i en bank för att där är det säkrast och för att vi får ränta på pengarna. Vi investerar pengarna i aktier och fonder för att vi behöver mer pengar till...? Vi köper ett hus så att vi skall ha ett ställe att spendera tiden på när vi inte jobbar och där vi kan sova, koppla av och äta. Vi skaffar en familj så att vi inte skall bli uttråkade och för att vi skall fylla våra liv med en mening, en mening som vi tror behövs fyllas. Pengar är ändå a och o, med pengar kan vi göra nästintill allt på Jorden - t.o.m. otänkbara handlingar/tjänster som att köpa en människa är möjliga med pengar. Vi läser tidningen och ser på tv samt hänger med över INTERNET för att vi skall bilda oss en uppfattning samt ha något att prata om/tycka till om, främst på jobbet förslagsvis.

Vi föds, vi går i skolan, vi jobbar, vi tar körkort, vi köper hus/lägenhet, vi tjänar pengar, vi bildar familj, vi betalar räkningar, vi investerar pengar, vi förlorar pengar, vi reser, vi bildar oss, vi ägnar oss
åt vettiga saker samt förströelse, vi pensionerar oss, vi dör.

Livet är så självklart: Vi vet vad man skall göra för att få ett fungerande liv. Så, varför har så många människor problem med att leva? När det nu är så inrutat självklart? Om vi vet allt, av grundläggande värde - i princip, varför har vi då så många fascinerande och onödiga problem? Varför vet vi exempelvis inte vilken bank som är bäst för oss när det bara är att fråga? Vilket resebolag som är billigast? Eller vilken stad vi skulle trivas bäst i? Är inte allting bara så självklart?!
Citera
2011-02-27, 13:18
Medlem
För att människor är olika. Hus i väl ansedd förort, vitt staket och en golden retriever är inte på något sätt någon slags mall för hur livet skall levas. Och angående problemen; ja ifall alla var lika och ville ha samma saker och hade samma mål och delade samma värderingar, ja då hade dessa "bank-problem" och liknande förmodligen försvunnit. Men nu är ju så inte fallet, folk vill ha olika grejer därav olika utbud.
Citera
2011-02-27, 17:08
Medlem
Polacksallts avatar
Vad menar du med problem med att leva? Långtifrån alla har möjlighet att resonera på ett så standardiserat sätt som du. Livet är fyllt av orättvisor och motsägelsefullheter. Problemet må vara onödigt enligt dig eftersom du förefaller vara totalt empatilös men för subjektet är missbehaget verkligt. Det enda som är självklart är döden eftersom denna är en bekräftelse på livet. Allting däremellan bjuder knappast på några självklarheter.
Citera
2011-02-27, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Text![/b]
Har jag missat något eller menar du här att det finns ett entydigt och bestämt sätt att få sitt liv att fungera? Utelämnar du inte det faktum att människors "mening i livet" ibland uppfylls av helt andra saker än det som står i din beskrivning av ett funktionerligt liv?
Citera
2011-02-27, 20:09
Medlem
Problemen finns eftersom alla lösningar inte är självklara. Ibland finns inte ens några lösningar att tala om.
Citera
2011-02-27, 21:27
Citat:
Ursprungligen postat av Polacksallt
Vad menar du med problem med att leva? Långtifrån alla har möjlighet att resonera på ett så standardiserat sätt som du. Livet är fyllt av orättvisor och motsägelsefullheter. Problemet må vara onödigt enligt dig eftersom du förefaller vara totalt empatilös men för subjektet är missbehaget verkligt. Det enda som är självklart är döden eftersom denna är en bekräftelse på livet. Allting däremellan bjuder knappast på några självklarheter.

Okej, det är säkert tufft att vara polack. Jag resonerar dock kring Sveriges befolkning, även fast det inte framgick. Jag förstår inte varför du drar slutsatsen att jag är empatilös? Märkligt.

Jag resonerar inte, jag säger snarare att det är så här det är till stor del. Och jag undrar nu varifrån folks problem uppstår ur, om de sköter sina kort rätt så borde väl allt lösa sig? Rent generellt alltså. Bara för att livet är fullt av orättvisor så betyder ju inte det att man behöver må dåligt. Orättvisor är snarare något bra, i mångt och mycket då vi har något viktigt att fylla våra liv med: kampen för rättvisa! Och att ha en stark mening i livet är ju jävligt mycket bättre än att tjäna 35K i månaden och sitta hemma och dricka öl och äta chips ständigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Har jag missat något eller menar du här att det finns ett entydigt och bestämt sätt att få sitt liv att fungera? Utelämnar du inte det faktum att människors "mening i livet" ibland uppfylls av helt andra saker än det som står i din beskrivning av ett funktionerligt liv?

Jag tycker vi kan räkna bort meningen i min uppställning, för meningen med livet är vid sidan av så att säga. Men visst, om du vill bli rockstjärna och hoppar av gymnasiet och sedan blir ett alkoholiserat pucko för att du inte lyckades så är det ju inte samhällets fel utan ditt för att du är en idiot.

Citat:
Ursprungligen postat av Robert.U
Problemen finns eftersom alla lösningar inte är självklara. Ibland finns inte ens några lösningar att tala om.

Nämn en lösning som inte är självklar. Det finns alltid lösningar att tala om.
Citera
2011-02-27, 21:40
Medlem
Citat:
Nämn en lösning som inte är självklar. Det finns alltid lösningar att tala om.

En lösning? Jag antar att du ber om ett problem där lösningen inte är självklar.

Men ok, jag kan väl bara dra ett svårlöst problem ur hatten. Peak-Oil-Krisen. Det verkar inte finnas några uppenbara lösningar där.

Eller ett annat då, där det uppenbarligen inte finns några lösningar att tala om. Cancer. Lösning tack?

Annars finns det hundra miljarder olika debattfrågor jag kan tänka ut som ifall du nu vill. Världen är full av svåra problem. Ifall du nu vidhåller att du har lösningarna på dem alla och inte fegar ur kan det här bli en jätteintressant tråd.
Senast redigerad av Robert.U 2011-02-27 kl. 21:46.
Citera
2011-02-27, 21:47
Citat:
Ursprungligen postat av Robert.U
En lösning? Jag antar att du ber om ett problem där lösningen inte är självklar.

Men ok, jag kan väl bara dra ett svårlöst problem ur hatten. Peak-Oil-Krisen. Det verkar inte finnas några uppenbara lösningar där.

Eller ett annat då, där det uppenbarligen inte finns några lösningar att tala om. Moment 22. Lösning tack?

Oljeproduktionstoppen, även kallad peak oil, är den tidpunkt då den maximala råoljeproduktionen är uppnådd, varefter den kommer att minska tills den hanterbara råoljan tagit slut. Att denna punkt förr eller senare kommer att inträffa är oemotsägligt eftersom oljan är en ändlig resurs, men exakt när detta händer är omdebatterat. - Källa: wikipedia.

Jag förstår inte problemet här. Grejen är ju att det kommer lösa sig: det finns en hel del andra bränslen som vi kan tillgå. Plus att detta drabbar troligen inte svensken, rent generellt, på ett sådant livsomvälvande sätt så att man behöver vara orolig.

Sedan så bad jag om en icke genomförbar lösning och inte ett problem.
Citera
2011-02-27, 21:56
Medlem
Citat:
Jag tycker vi kan räkna bort meningen i min uppställning, för meningen med livet är vid sidan av så att säga. Men visst, om du vill bli rockstjärna och hoppar av gymnasiet och sedan blir ett alkoholiserat pucko för att du inte lyckades så är det ju inte samhällets fel utan ditt för att du är en idiot.

Ok, du missar min poäng helt och hållet. Det jag menar är att det är inte så självklart vad man bör göra. För säg att jag följer din modell av ett "funktionerligt" liv, vad är det som garanterar mig att jag kommer bli lyckig eller känna att jag levt ett meningsfullt liv när det i sig beror på ens egna subjektiva värderingar och mål?
Senast redigerad av Ikigai 2011-02-27 kl. 22:00.
Citera
2011-02-27, 22:01
Medlem
Citat:
Oljeproduktionstoppen, även kallad peak oil, är den tidpunkt då den maximala råoljeproduktionen är uppnådd, varefter den kommer att minska tills den hanterbara råoljan tagit slut. Att denna punkt förr eller senare kommer att inträffa är oemotsägligt eftersom oljan är en ändlig resurs, men exakt när detta händer är omdebatterat. - Källa: wikipedia.

Jag förstår inte problemet här. Grejen är ju att det kommer lösa sig: det finns en hel del andra bränslen som vi kan tillgå. Plus att detta drabbar troligen inte svensken, rent generellt, på ett sådant livsomvälvande sätt så att man behöver vara orolig.

Sedan så bad jag om en icke genomförbar lösning och inte ett problem.

Ifall du på fullaste allvar tror at det inte är ett problem har du dålig koll. Det är klart det kommer att drabba svensken. Tror du att vi lever i någon säker bubbla och att all skit händer "någonstans därborta"? Vi lever i ett samhälle där olja är en central grundsten i nästan all mekanik. Jag vet knappt var jag ska börja men antar att det går med jordbruk. Traktorer, skördetröskor, etc. Dessa är nödvändiga för produktionen av nästan alla världens livsmedel. Vad tror du att de ska drivas med när oljan blir knapp? Kol? Jag hoppas jag inte behöver förklara för dig att oljepriset kommer att han en rätt direkt påverkan på ekonomin i sin tur.

Menmen, jag tänker inte predika om peakoil mer än nödvändigt. Det finns som sagt hundra miljarder andra problem. Noterade förresten att du inte kom med en lösning på moment 22.

Vad du menar med att du ber om en icke genomförbar lösning fattar jag inte. Vad har det med tråden att göra? Poängen är att du säger att det finns självklara lösningar på alla problem, vilket det inte finns.

Btw, vad är den självklara lösningen på cancer?
Senast redigerad av Robert.U 2011-02-27 kl. 22:03.
Citera
2011-02-27, 22:03
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Ok, du missar min poäng helt och hållet. Det jag menar är att det är inte så självklart vad man bör göra. För säg att jag följer din modell av ett "funktionerligt" liv, vad är det som garanterar mig att jag kommer bli lyckig eller känna att jag levt ett meningsfullt liv när det i sig beror på ens egna subjektiva värderingar och mål?

Jag förstår inte varför du ställer den frågan här. Jag tycker inte det har något att göra med min frågeställning.

Vad har värderingar med min modell att göra då? Visst, vill du skita i att betala skatt så gör det då om du blir lycklig av det - men är du beredd att betala priset av dina handlingar?
Citera
2011-02-27, 22:06
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför du ställer den frågan här. Jag tycker inte det har något att göra med min frågeställning.

Vad har värderingar med min modell att göra då? Visst, vill du skita i att betala skatt så gör det då om du blir lycklig av det - men är du beredd att betala priset av dina handlingar?
Kankse jag som missuppfattat frågeställningen men du skriver i trådstarten: "vi vet vad vi ska göra för att få ett fungerande liv". Du kanske kan hjälpa mig förstå hur jag ska tolka det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in