2011-02-28, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
I ts.

Kallar du på allvar TS inlägg för 'facit över livet'? Är du seriös?

TS hävar att livet är självklart med den underbara logiken att 'vi vet hur man ska få ett fungerande liv' men sedan motsäger sig själv i samma stycke med sitt påstående att det är svårt att välja bank...
Senast redigerad av Soffbord 2011-02-28 kl. 07:48.
Citera
2011-02-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord

TS hävar att livet är självklart med den underbara logiken att 'vi vet hur man ska få ett fungerande liv' men sedan motsäger sig själv i samma stycke med sitt påstående att det är svårt att välja bank...

Nej, men han verkar göra det. Jag håller med dig.
Citera
2011-02-28, 20:14
Medlem
Polacksallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Okej, det är säkert tufft att vara polack. Jag resonerar dock kring Sveriges befolkning, även fast det inte framgick. Jag förstår inte varför du drar slutsatsen att jag är empatilös? Märkligt.
Det här är knappast en fråga om nationalitet då individer med utländsk bakgrund kan klassa sig som svenska medborgare. Du verkar behöva en injektion av empati för du verkar inte kunna förmå dig att förstå att även det som kan tyckas vara självklart inte efterlevs i praktiken. Nu råkar Sverige vara ett land som för en uttalad kamp för att exempelvis införliva FN:s deklaration om mänskliga rättigheter men ingenting är för den sakens skull självklar. Om du tror att orättvisor och alla sorters jävligheter som individen inte själv kan råda över inte sker även inom denna lilla nation så är oerhört inskränkt.

Citat:
Jag resonerar inte, jag säger snarare att det är så här det är till stor del.

Att du faktiskt erkänner att det inte är självklart för alla gör det inte så självklart längre, eller hur?

Citat:
Och jag undrar nu varifrån folks problem uppstår ur, om de sköter sina kort rätt så borde väl allt lösa sig? Rent generellt alltså. Bara för att livet är fullt av orättvisor så betyder ju inte det att man behöver må dåligt. Orättvisor är snarare något bra, i mångt och mycket då vi har något viktigt att fylla våra liv med: kampen för rättvisa! Och att ha en stark mening i livet är ju jävligt mycket bättre än att tjäna 35K i månaden och sitta hemma och dricka öl och äta chips ständigt.
Somliga överväldigas av för stora motgångar medan andra stärks. Det är olika beroende på individuella förutsättningar och den rådande omgivningen. Varje person är ett fall för sig. Du kan inte uttala dig om att allt är självklart för så är inte fallet. Vissa tvingas kämpa väldigt hårt för att kunna nyttja det som enligt dig är självklart. Andra når aldrig dit.
Citera
2011-02-28, 21:23
Medlem
Rutskjortas avatar
Helt jävla fel.

Varför ska livet vara så? Det är inte självklart att det ska vara så.. Det är bara "det enklaste", folk gör som varandra... Inget nytt :/

Lite trött efter en lång dag för att föra fram mitt budskap..
Men go against the flow. Ett liv ska fanimej vara självklart i hur man ska leva det
Citera
2011-02-28, 22:21
Citat:
Jag tror faktiskt du behöver defiriera för mig vad en fungerande liv innebär, tack.

Ett fungerande liv är när du har möjlighet att genomföra en syssla mot betalning vari betalningen möjliggör kost och logi.

Citat:
Du verkar tro, om jag inte missförstår dig, att det är oberoende av subjektet, alltså traditionen, ens omgivning och hur man är lagd som person. Men jag var tvungen att fråga eftersom du verkar utgå från ett enbart västerländskt kapitalistisk ideologi. Jag håller dessutom inte med om att vi har allt vi behöver i vårt samhälle. Långt ifrån. För att nämna en självklar sak så är det psykologiska trycket som den moderna samhället bidrar med något som går att observera rätt tydligt när det kommer till teman om medmänsklighet, solidaritet och speciellt i Sverige bristen på familjevärderingar. Det kanske krävs att man åker utomlands för att inse detta men det är knappast nödvändigt. Sedan kan man invända att dessa saker är enbart subjektiva, eller beror på vem man frågar, men det förstärker min poäng bara.

Jaha, va?

Citat:
TS lever i en drömvärld då h*n tror att det finns ett slags facit till livet.

Antingen vaknar du nu genast eller så delar du med dig av ditt facit även om ett sådan inte kan existera då det inte finns en objektiv mening med livet att diktera facit efter.

Du kan ju vakna upp, om du känner för det. Facit är självklart. Var en god medborgare med en god tro så löser det sig; vad liksom är det som du inte fattar = vägrar att fatta.

Citat:
Ursprungligen postat av Robert.U
Nu är du verkligen ute och cyklar. Är det inte ett problem ifall ett världskrig uppstår?

Nej, det är inget problem, nej.

Citat:
Det finns alltid problemlösare?

Ja, det finns alltid problemlösare.

Citat:
Inte mitt problem? Utmaning? Vara rädd? Inget av det där hade ju någonting att göra med resten av tråden. Vet du ens vad du pratar om själv?

Ja, jag är mycket på det klara över vad jag säger.

Citat:
Alla problem har inte lösningar.

Jo, alla problem har lösningar.

Citat:
Folk får problem titt som tätt som de inte kan ta sig ur. sedan finns det också massvis med situationer där lösningarna finns men alla kommer med negativa sidor och därmed gör valet svårt. Det är helt enkelt så det är. Världen är full med bryderier. Du säger att "det löser sig för det har det gjort hittils" men det är bara strunt för folk har upplevt massvis med problem genom tiderna som inte alls löst sig.

Ja, det har folk. Men de har misslyckats med att sätta det i perspektiv. De hade inga egentliga problem, det valde att se det som problem. Problem är subjektiv, varför inga egentliga problem existerar i en värld där folk samverkar och inte är puckade.

Citat:
Förresten, varför skulle jobb/plugg-frågan vara en dum fråga? Många har problem med den. Du säger att det är självklart att man ska jobba men det är inte det minsta självklart. Din motivation till valet är att man inte ska samla på sig skulder, samt att man kan skaffa bildning på bibliotek och flashback. Det är en dålig motivation eftersom valet att utbilda sig inte nödvändigtvis medför skulder och eftersom varken flashback eller något bibliotek kan ge samma sorts utbildning som en högskola eller ett universitet.

Jag har inte sagt att det är bättre eller sämre, du tvingade mig att svara. Och de flesta får visst skulder.

Citat:

Nej, jag motsäger inte mig själv. Det verkar som du och alla andra saknar något intellektuellt värde för att bearbeta det jag egentligen säger:

Jag säger = att världen är en underbar plats att leva på om vi alla samverkar. Samt att vi inte alls behöver ha en samhälle som är styrt under den monetära flaggen. Samt att religion och krig är samma sidor av olika mynt. Det är väldigt enkelt att leva, så är det när det är självklart, men folk är för dumma och överanalyserande (se: filosofi) för att fatta att livet är enkelt att administrera samt delegera. Fattar du nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Rutskjorta
Helt jävla fel.

Varför ska livet vara så? Det är inte självklart att det ska vara så.. Det är bara "det enklaste", folk gör som varandra... Inget nytt :/

Lite trött efter en lång dag för att föra fram mitt budskap..
Men go against the flow. Ett liv ska fanimej vara självklart i hur man ska leva det

Självklart.
Citera
2011-02-28, 22:51
Medlem
Citat:
Ett fungerande liv är när du har möjlighet att genomföra en syssla mot betalning vari betalningen möjliggör kost och logi.
Och det hade du inte tid att svara på igår? Förväntade mig något lite mer seriöst. Anyway, Givet din definition och det du skrev i ts nämligen: "Livet är så självklart: Vi vet vad man skall göra för att få ett fungerande liv. Så, varför har så många människor problem med att leva?" är det uppenbart varför du inte förstår varför så många människor har problem med att leva. Jag hoppas du kommer till insikt om att ett fungerande liv innefattar bra mycket mer än du nämner även om det du lägger fram onekligen är en del av ett fungerande liv.
Citera
2011-03-01, 03:08
Medlem
Citat:
Du kan ju vakna upp, om du känner för det. Facit är självklart. Var en god medborgare med en god tro så löser det sig; vad liksom är det som du inte fattar = vägrar att fatta.

Din brutala våldtäkt av logik och groteska användning av det svenska språket visar att du verkligen inte har något att göra i denna del av forumet.

Citat:
Facit är självklart. Var en god medborgare med en god tro så löser det sig

Jo visst, det hjälper mig mycket nu när jag funderar om jag ska studera filosofi istället för någon random civiling så jag sedan har råd att köpa saker jag ändå inte vill ha.

Nu bryter vi ner din en mening långa facit över livet och analyserar det.

Citat:
Var en god medborgare [...]

Aha, säger du likadant till (hmm vilket land ska vi ta?) nordkoreaner.

Citat:
[...] med god tro [...]

Ja för tro är något vi alla borde omfamna. Religion, vidskepelse, myter och de mycket intressanta cargokulterna. Jo mindre bevis ju bättre. Eller hur?

Citat:
[...] så löser det sig

Ja visst! Så länge du dansar efter politikerna och chefernas piska och morot så kommer allt lösa sig för de vill ju bara ditt bästa. I "privatlivet" följer du den tro som verkar ha minst bevis så kommer allt gå som smort.

Ibland undrar du dock hur miniräknaren alltid ger ett annat svar på matteläxan än vad du tror (inte räknat ut för då är det inte längre en tro) att svaret är. Nåväl säger du, det är nog bara djävulen som spelar dig ett spratt...
Senast redigerad av Soffbord 2011-03-01 kl. 03:12.
Citera
2011-03-01, 20:30
Medlem
user_21s avatar
Relaterat: http://www.ted.com/talks/nigel_marsh...ance_work.html
Citera
2011-03-02, 00:25
Medlem
Citat:

Jag har inte sagt att det är bättre eller sämre, du tvingade mig att svara. Och de flesta får visst skulder.

Det är på grund av ovanstående citat som ditt budskap misslyckas. Ifall alternativet varken är bättre eller sämre är det inte självklart vad man ska välja. Alltså; det finns vägval i livet där det rätta valet inte är självklart.

Citat:
Nej, jag motsäger inte mig själv. Det verkar som du och alla andra saknar något intellektuellt värde för att bearbeta det jag egentligen säger:

Jag säger = att världen är en underbar plats att leva på om vi alla samverkar. Samt att vi inte alls behöver ha en samhälle som är styrt under den monetära flaggen. Samt att religion och krig är samma sidor av olika mynt. Det är väldigt enkelt att leva, så är det när det är självklart, men folk är för dumma och överanalyserande (se: filosofi) för att fatta att livet är enkelt att administrera samt delegera. Fattar du nu?

Det där har du ju inte alls sagt tidigare. Det som du säger nu är något helt annat. Det du sade tidigare i tråden var att livet är självklart och att enligt någonting som du kallar "självklarhetsprincipen" borde folk inte ha svårt att göra val, och att det är konstigt att folk upplever att de har problem när det finns uppenbara lösningar på alltihop.
Sedan sade du att du inte hade sagt att allting har lösningar.
Sedan sade du att allting har lösningar.
Förresten, det verkar som att du motsäger dig själv av och till.
Senast redigerad av Robert.U 2011-03-02 kl. 00:28.
Citera
2011-03-02, 21:04
Citat:
Och det hade du inte tid att svara på igår? Förväntade mig något lite mer seriöst. Anyway, Givet din definition och det du skrev i ts nämligen: "Livet är så självklart: Vi vet vad man skall göra för att få ett fungerande liv. Så, varför har så många människor problem med att leva?" är det uppenbart varför du inte förstår varför så många människor har problem med att leva. Jag hoppas du kommer till insikt om att ett fungerande liv innefattar bra mycket mer än du nämner även om det du lägger fram onekligen är en del av ett fungerande liv.

Kanske för att jag hade givit samma svar men utdelat en längre utläggning.

Anyway, folk har problem ofta för att folk som de är och folk i deras omgivning är idioter som har misslyckats helt enkelt.

Citat:
Din brutala våldtäkt av logik och groteska användning av det svenska språket visar att du verkligen inte har något att göra i denna del av forumet.

Haha, du är så brutalt dum så det är sanslöst. Vilken jävla groteskering av språket?

Citat:
Jo visst, det hjälper mig mycket nu när jag funderar om jag ska studera filosofi istället för någon random civiling så jag sedan har råd att köpa saker jag ändå inte vill ha.

Ja, det hjälper dig. Men eftersom att du är korkad kanske du behöver en vägledare. Typ din morsa förslagsvis.

Citat:
Nu bryter vi ner din en mening långa facit över livet och analyserar det.

Jo, visst.

Citat:
Aha, säger du likadant till (hmm vilket land ska vi ta?) nordkoreaner.

Nej, jag har redan kommenterat "Sverige generellt."

Citat:
Ja för tro är något vi alla borde omfamna. Religion, vidskepelse, myter och de mycket intressanta cargokulterna. Jo mindre bevis ju bättre. Eller hur?

Jag snackar inte om religion. Jag snackar om god tro, alltså motsatsen till "Optimismus ist Feigheit."

Citat:
Ja visst! Så länge du dansar efter politikerna och chefernas piska och morot så kommer allt lösa sig för de vill ju bara ditt bästa. I "privatlivet" följer du den tro som verkar ha minst bevis så kommer allt gå som smort.

Återigen, din snestöpta unge: man skall jobba och sedan därifrån bygga.

Citat:
Ibland undrar du dock hur miniräknaren alltid ger ett annat svar på matteläxan än vad du tror (inte räknat ut för då är det inte längre en tro) att svaret är. Nåväl säger du, det är nog bara djävulen som spelar dig ett spratt...

Du är din egen djävul, som är så djävulusiskt dum att du tror dig vara en kamrat med ett fungerande intellekt. Du passar i denna forumdelen, ta det som en diss, kamrat.

Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Relaterat: http://www.ted.com/talks/nigel_marsh...ance_work.html

Tack för det relevanta. Jag skall inte se klippet nu, men kanske imorgon då jag vidare kan kommentera det i förhoppning intressanta som sägs.

Citat:
Det är på grund av ovanstående citat som ditt budskap misslyckas. Ifall alternativet varken är bättre eller sämre är det inte självklart vad man ska välja. Alltså; det finns vägval i livet där det rätta valet inte är självklart.

Det är alltid självklart, det du väljer blir ju således det självklara även om det nu är fel.

Citat:
Det där har du ju inte alls sagt tidigare. Det som du säger nu är något helt annat.

Nej, det kan omöjligen vara "något helt annat." Enbart en kommatering i inlägget.

Citat:
Det du sade tidigare i tråden var att livet är självklart och att enligt någonting som du kallar "självklarhetsprincipen" borde folk inte ha svårt att göra val, och att det är konstigt att folk upplever att de har problem när det finns uppenbara lösningar på alltihop.
Sedan sade du att du inte hade sagt att allting har lösningar.
Sedan sade du att allting har lösningar.
Förresten, det verkar som att du motsäger dig själv av och till.

Det gör jag sannerligen inte. Allt har lösningar. Att allt "inte har lösningar" är snarare något metafysiskt, gällande att folk begränsar sig.
Senast redigerad av D_V_S 2011-03-02 kl. 21:08.
Citera
2011-03-03, 06:15
Medlem
Citat:
[Posten ovanför]

Varför skulle jag behöva fråga min morsa om livet, din "teori" är ju att allt är självklart.

Frågan handlar inte om vilket land det är vilket jag ironiskt ville upplysa dig om i mitt förra svar. Det handlar om politik.

Även här missar du totalt min poäng Se jag menade att: "Okunskap är upphov till alla fel" som någonsin gjorts. Därför bör vi genast förkasta all form av tro, allt från religion till politiska "idéer".

Spengler menade med sitt citat "Optimism är feghet" helt enkelt att man är för feg att acceptera verkligheten och därför gör den till något annat med optimism. Optimism är troligen den sämsta egenskap vi människor kan ha. Den förvirrar vår logik och realistiska världssyn. Effekten är alltid lidande och misslyckande. Eller som Sun Tzu sa i fri översättning: 'Den som hoppas att vinna har i princip redan förlorat'. Hopp uppstår ju när logiken misslyckas att ge dig en positiv effekt av din eventuella handling. T.ex. att köpa en trisslott.

Så nu måste man alltså ha ett jobb? Själv snittar jag cirka 7% i månaden på aktier och certifikat. I nuläget råkar det vara 47 000 efter skatt. Nej jag har inga rika släktingar. Började från 0, pengarna kommer enbart från csn. Med tanke på att jag återinvesterar en stor del av vinsten så tjänar jag hela tiden ännu mer. Har aldrig haft ett jobb i hela mitt liv och har inga planer på skaffa ett heller. Enligt dig betyder det att jag misslyckats med livet. Okej...

Givetvis har jag ett fungerande intellekt, jag kan ju stava. Det svider verkligen att du tycker att jag passar in i denna forum del. Ajajaj vad ont det gör.

Du är verkligen duktig. Du är så säker på att du har rätt att du använder mina mot mig själv utan att förstå det endast motbevisar dig själv och ser dum ut.

Citat:
Ja, det hjälper dig. Men eftersom att du är korkad kanske du behöver en vägledare. Typ din morsa förslagsvis.
Senast redigerad av Soffbord 2011-03-03 kl. 06:20.
Citera
2011-03-03, 18:55
Citat:
Varför...[/b]

Bra inlägg. Finns ju dock inget för mig att svara på. Dock vill jag poängtera att jag visst inte motbevisar mig själv.

Grattis till aktievinsten, men det är ingen självklarhet att kunna leva på aktier - då hade ju alla gärna gjort det. Ett jobb är en självklarhet för ett fungerande samhälle.

F.ö. är allt jag vill belysa att vi (människor) kan samsas och återbygga och återerövra Jorden så att alla kan vara jämställda. Det är självklart. Således är livet en självklarhet trots att livet är orättvist och folk lider så in i helvete.

Min enda ståndpunkt är att livet som ett fungerande unikum är en självklarhet, men att folk är störda och har misslyckats med den självklara lösningen på ett icke-problem: att bygga en rättvis och fungerande värld där vi alla kan leva, spirituellt samt rent definitionsmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in