• 1
  • 2
2011-02-27, 11:10
Medlem
Kannans avatar
Har precis inhandlat en gammal välvårdad racercykel, dock blev jag ställd när jag skulle pumpa skiten. Vad är det för konstig ventil? Efter lite googlande lyckades jag luska ut att namnet på denna ventil är "presta".

Men hur pumpar jag skiten? Han jag köpte av skickade med en bilventiladapter som jag skulle skruva på, men inte fan kommer det in någon luft för det. Ska jag skruva på den lilla knoppen som sitter på ventilen och SEDAN sätta på adaptern? Om jag bestämmer mig för att köpa en pump avsedd för ventilen - vilken ska jag ha?

Jävla krångel faktiskt

Mod får gärna flytta tråd till extremsport eller nåt annat om så önskas.
Citera
2011-02-27, 11:23
Medlem
elektronikfreaks avatar
Har du fått med en bilventiladapter så borde det ju funka utan problem att pumpa däcken på närmaste mack med pump avsedd för bildäck. Hade själv Prestaventiler på min Merida Matts Speed innan jag satte på nya däck o passade samtidigt på att byta slangarna med vanliga bilventiler.
Citera
2011-02-27, 11:50
Medlem
actionbents avatar
Skruva upp låsskruven och tryck till på den innan du sätter på adaptern. Pumpar finns det gott om bra, köp en med manometer så du vet vilket tryck du pumpar upp till.
Citera
2011-02-28, 12:16
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Skruva upp låsskruven och tryck till på den innan du sätter på adaptern. Pumpar finns det gott om bra, köp en med manometer så du vet vilket tryck du pumpar upp till.
Men hur ska jag hålla den lilla knappen intryckt när ventilen är på? Fan vilken krånglig konstruktion.
Citera
2011-02-28, 12:34
Medlem
INTPs avatar
Det ska du inte. Du ska bara lossa muttern så ventilen kan tryckas in av lufttrycket.
Citera
2011-02-28, 14:13
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Men hur ska jag hålla den lilla knappen intryckt när ventilen är på? Fan vilken krånglig konstruktion.
Ett tips är att ventilen är i högläge när du pumpar, alltså att ventilerna pekar neråt, lättare att pumpa den typen då.

Den lilla lilla "muttern" som sitter på ventilen när du tagit av ventilhatten ska du alltså skruva uppåt, sen går det att få in luft.
Citera
2011-02-28, 16:26
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ett tips är att ventilen är i högläge när du pumpar, alltså att ventilerna pekar neråt, lättare att pumpa den typen då.

Den lilla lilla "muttern" som sitter på ventilen när du tagit av ventilhatten ska du alltså skruva uppåt, sen går det att få in luft.
Okej, men då är det ju viktigt att pumpen har en rätt hög tryckkapacitet. Den pumpen jag testat med klarar inte att pumpa däcket fullt (en "automatisk" pump alltså), måste ju bero på att den inte klarar trycka ner ventilen när det blir mer och mer luft i däcket då. Den klarar halvfullt, sen kommer det inte in mer.
Citera
2011-02-28, 16:48
Medlem
FreddeDs avatar
http://blog.bumsonthesaddle.com/2007...resta-schrader
Finns en film på hur man gör.
Senast redigerad av FreddeD 2011-02-28 kl. 16:52.
Citera
2011-02-28, 19:39
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan

Nä, du ska inte hålla den ner tryckt när du pumpar Man trycker till en gång på den så käglan släpper, den kan fastna rätt bra ibland och då skulle det krävs väldig högt lufttryck för att få loss den.
Citera
2014-02-04, 09:17
Bannlyst
har försökt pumpa mina däck nu och både fram och bakventilerna på däcken har gått sönder. måste man köpa nya slangar eller kan man ficka dom på något sätt?
Citera
2014-02-04, 13:19
Medlem
-taki-s avatar
Adaptrar mellan alla ventilsorter finns på Biltema.

http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Re...aptrar-270047/

Hand- eller fotpump räcker för att pumpa ett däck med prestaventil. Vill man ha uppåt 10 kg blir det dock svårt med handpumpen.

Skruva upp den lilla muttern på ventilen, skruva på adaptern för bilventil och pumpa på.
Citera
2014-02-04, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -taki-
Adaptrar mellan alla ventilsorter finns på Biltema.

http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Re...aptrar-270047/

Hand- eller fotpump räcker för att pumpa ett däck med prestaventil. Vill man ha uppåt 10 kg blir det dock svårt med handpumpen.

Skruva upp den lilla muttern på ventilen, skruva på adaptern för bilventil och pumpa på.

gjorde det men ändå kom det ingen luft i slangen, inte nog med det så gick både ventilerna sönder på jävla cykeln. nu måste jag köpa två nya slangar för det.

Vilken jävla horunge kom på en sån ventil, vad var det för fel på dom innan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in