2014-02-04, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
gjorde det men ändå kom det ingen luft i slangen, inte nog med det så gick både ventilerna sönder på jävla cykeln. nu måste jag köpa två nya slangar för det.

Vilken jävla horunge kom på en sån ventil, vad var det för fel på dom innan.

Det är ju bättre att man låser ventilen när man skruvar fast den än att det hålls låst av självtryck som den gamla modellen.
Citera
2014-02-04, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -taki-
Adaptrar mellan alla ventilsorter finns på Biltema.

http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Re...aptrar-270047/

Hand- eller fotpump räcker för att pumpa ett däck med prestaventil. Vill man ha uppåt 10 kg blir det dock svårt med handpumpen.

Skruva upp den lilla muttern på ventilen, skruva på adaptern för bilventil och pumpa på.
10 kg vilket är ca 10 Bar pumpar man lätt upp för hand. Har själv handpumpat upp till 200 bar med en handpump och det var inget större problem. Så jag tycker personligen att man skall veta vad man snackar om innan man öppnar foderluckan. Dina tidigare inlägg visar på att din verklighet ej överensstämmer med vad som faktiskt är verkligheten.
Citera
2014-02-04, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
gjorde det men ändå kom det ingen luft i slangen, inte nog med det så gick både ventilerna sönder på jävla cykeln. nu måste jag köpa två nya slangar för det.

Vilken jävla horunge kom på en sån ventil, vad var det för fel på dom innan.

Om man inte kan förändra världen så får man acceptera att vissa saker är som de är. jag har aldrig haft några problem att pumpa mina däck man behöver ingen manometer heller det är bara att pumpa känna på däcket det skall vara hårt men precis gå att trycka ner däcket når man trycker hårt med tummen men då måste man ha en viss känsla
Citera
2014-02-05, 08:46
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoS80V8
10 kg vilket är ca 10 Bar pumpar man lätt upp för hand. Har själv handpumpat upp till 200 bar med en handpump och det var inget större problem. Så jag tycker personligen att man skall veta vad man snackar om innan man öppnar foderluckan. Dina tidigare inlägg visar på att din verklighet ej överensstämmer med vad som faktiskt är verkligheten.
´
Inte med en enkel handpump som de flesta har.

Kan du upplysa mig om vad jag enligt dig dillat om tidigare? Du kan PM:a om du inte vill besudla tråden med det. Jävla oskick att kasta ut sådant där. Min verklighet överensstämmer med de flestas.
Citera
Carl Hamiltons avatar

Moderatormeddelande

Postat av Carl Hamilton 2014-02-05, 22:48
Medlem
Bilar --> Cykel
/Moderator
2014-02-06, 12:59
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Om man inte kan förändra världen så får man acceptera att vissa saker är som de är. jag har aldrig haft några problem att pumpa mina däck man behöver ingen manometer heller det är bara att pumpa känna på däcket det skall vara hårt men precis gå att trycka ner däcket når man trycker hårt med tummen men då måste man ha en viss känsla
Det beror också på vad det är man ska cykla. Om man ska ut med en racer, dvs på landsväg, så är det ju högt tryck i däcken. Ska man däremot ut i terrängen så är det annat lufttryck som krävs, annars flyger man åt helvete. Jag tror absolut det är bättre att använda pump med manometer så har man full koll och går inte bara på "känn". Men visst, är man redan ute och inte har tillgång till pump med manometer är det ju bättre att klämma och känna lite än att bara strunta i det helt.
Citera
2014-06-15, 16:55
Medlem
brotucks avatar
Jaha de skitventilerna är låsta!!!!!

Slog sönder min biltemacykel för att det inte gick att pumpa de satans racerventilerna.

Höll på bli samma med min nya, men som tur var googlade jag :-)

Hur fan ska en vanlig cyklist hålla reda på dess olika ventilvarianter? Tacka vet jag de gamla hederliga som var så jävla bra och lättpumpade. Helt obegripligt att de knappt används längre.
Citera
2014-06-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Jaha de skitventilerna är låsta!!!!!
Hur fan ska en vanlig cyklist hålla reda på dess olika ventilvarianter?

Kan du hålla reda på falukorv, chorizo och prinskorv?
Då kan du också hålla reda på cykelventiler.
Citera
2014-06-15, 17:08
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Kan du hålla reda på falukorv, chorizo och prinskorv?
Då kan du också hålla reda på cykelventiler.
Fast de använder man på samma sätt - man steker eller grillar.
Citera
2014-06-15, 18:06
Medlem
brotucks avatar
vilka är fördelarna med racingventil? och bilventil?
Citera
2014-06-18, 19:03
Medlem
Citat:

Jag är inte säker, men jag skulle tippa på att en prestaventil klarar högre tryck än en bilventil. En bilventil däremot, släpper igenom större volym vid pumpandet än en prestaventil. Ett bildäck har mycket större volym även ett cykeldäck, men endast strax över 2 kg tryck. Ett cykeldäck med prestaventil har ca. 7-8 kg tryck.

Chansning som sagt, men det känns logiskt.
Citera
2014-06-19, 13:01
Medlem
xdrs avatar
Citat:

Diametern på prestaventilen är mindre än på en bilventil. Detta gör att man behöver göra ett mindre hål i fälgarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in