• 1
  • 2
2011-02-27, 10:40
Medlem
Min bror ska snart prata lön med sin nya arbetsgivare, han har kommit in via praktik och är utbildad svetsare. Han ska jobba heltid är 25 år, men har ingen direkt arbetslivserfarenhet. Hur mkt kan han begära i lön?
Citera
2011-02-27, 11:16
Medlem
Heruls avatar
Följer inte anställningen kollektivavtalet?
Citera
2011-02-27, 11:29
Medlem
Vet inte!
Citera
2011-02-27, 11:36
Medlem
Kalimaars avatar
Är han licensvetsare el ej avgör en del........ ingång är väl runt 125:- timma...
Citera
2011-02-27, 11:40
Medlem
Ja han har licens. Men pratar man aldrig i månadslönstermer?
Citera
2011-02-27, 11:45
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Det beror ju väldigt mycket på vilken sorts firma han skall jobba på? På flera ställen där jag arbetat så är det inget att välja på utan det är samma ingångslön för alla.
Men är det förhandlingsbart så är väl 20-22000 någonstans ganska rimligt. Vet även att en del svetsare på lite större industrier har 22-23000 efter väldigt lång tid i yrket så det kan vara ganska vanskligt att sätta en lön.

Firman jag arbetade på innan jag började studera har 120:-/h för lärlingar, finns väl inte egentligen i denna bransch men..(Inte helt säker på lönen men ca)

Sen för äldre 143:-/h en lön som man går på några år sen är det 150:-/h.

Edit: Månadslön inom Metall räknas timlönx175
Citera
2011-02-27, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Det beror ju väldigt mycket på vilken sorts firma han skall jobba på? På flera ställen där jag arbetat så är det inget att välja på utan det är samma ingångslön för alla.
Men är det förhandlingsbart så är väl 20-22000 någonstans ganska rimligt. Vet även att en del svetsare på lite större industrier har 22-23000 efter väldigt lång tid i yrket så det kan vara ganska vanskligt att sätta en lön.

Firman jag arbetade på innan jag började studera har 120:-/h för lärlingar, finns väl inte egentligen i denna bransch men..(Inte helt säker på lönen men ca)

Sen för äldre 143:-/h en lön som man går på några år sen är det 150:-/h.

Edit: Månadslön inom Metall räknas timlönx175

Tack för värdefull info!
Citera
2011-02-27, 12:40
Bannlyst
Det är inga hutlsöa summor vi snackar om. Kanske 105-115 kr/h, d.v.s. skitkass. Räkna med att löneutvecklingen sällan kommer upp i över 130-140/h, om licenser saknas. Det verkar som om folk tor att svetsare tjänar jävligt bra, men sanningen är att majoriteten tjänar sämre än vad folk gör på t.ex. ica. Att det sen är det är ett skitigt och slitande jobb gör ju saken ännu värre.
Citera
2011-02-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Det är inga hutlsöa summor vi snackar om. Kanske 105-115 kr/h, d.v.s. skitkass. Räkna med att löneutvecklingen sällan kommer upp i över 130-140/h, om licenser saknas. Det verkar som om folk tor att svetsare tjänar jävligt bra, men sanningen är att majoriteten tjänar sämre än vad folk gör på t.ex. ica. Att det sen är det är ett skitigt och slitande jobb gör ju saken ännu värre.

Väldigt många tjänar också väldigt bra så det är väl ingen konstig uppfattning? Då gäller det iofs som oftast anställda på hantverkarfirmor som gör lite allt möjligt och jobbar mot timme. Ligger du borta så är 30+ efter skatt mer en regel än ett undantag. Du får dock jobba för pengarna men jag har svårt att se att en på ICA kan tjäna bättre.

Står du i produktion och svetsar så är det dock sällan det blir några pengar. Det är inte så konstigt heller då det inte är ett särskilt svårt eller krävande jobb. Mer än dålig arbetsmiljö med skit i luften osv.
Citera
2011-02-27, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safokala
Tack för värdefull info!

Varsågod
Citera
2011-02-27, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Väldigt många tjänar också väldigt bra så det är väl ingen konstig uppfattning? Då gäller det iofs som oftast anställda på hantverkarfirmor som gör lite allt möjligt och jobbar mot timme. Ligger du borta så är 30+ efter skatt mer en regel än ett undantag. Du får dock jobba för pengarna men jag har svårt att se att en på ICA kan tjäna bättre.

Står du i produktion och svetsar så är det dock sällan det blir några pengar. Det är inte så konstigt heller då det inte är ett särskilt svårt eller krävande jobb. Mer än dålig arbetsmiljö med skit i luften osv.

Nej, dom som tjänar bra är i minoritet vilka har licenser eller är konsulter (legosvetsare). Du kan ju inte räkna med traktamente och skit i lönen och sen säga att svetsare tjänar bra, lol, då nästan vilket jobb som hellst med traktamente ger den summan. Som du säger så är det blygsamma summor i produktionen, på golvet, och det är just där dom flesta svetsare står/hamnar.

Personligen tycker inte jag det är värt att vara svetsare för den lönen, stå på golvet, då det är hyffsat slitande på kroppen. Ögonen tar stryk, hörseln tar stryk, magnetfällt från svetsarna framförallt från slangpaketet, ofta tunga lyft vilket medför slitage på hela kroppen, stor risk för arbetsskador, man får in enorma mängder sotpartiklar i kroppen, ect. Kolla bara på alla stackars gamlingar som stått på golvet hela sitt liv, hur jävla slitna dom är. Jag själv är utbildad svetsare från gymnasiet, men jobbar inte längre som svetsare. Pluggar just nu och tänker aldrig mer i mitt liv sätta min fot i en äcklig verkstad igen, d.v.s. jobba där.
Senast redigerad av Minuten 2011-02-27 kl. 13:56.
Citera
2011-02-27, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Nej, dom som tjänar bra är i minoritet vilka har licenser eller är konsulter (legosvetsare). Du kan ju inte räkna med traktamente och skit i lönen och sen säga att svetsare tjänar bra, lol, då nästan vilket jobb som hellst med traktamente ger den summan. Som du säger så är det blygsamma summor i produktionen, på golvet, och det är just där dom flesta svetsare står/hamnar.

Jasså isf är i stort sett alla jag jobbat med undantag då? Kan du inte räkna med tillägg i lönen så ligger din ICA-arbetare ganska lågt också då dom lär ligga under 20000 utan kvällar och helger.
Har du runt 26000/mån för ett o-kvalificerat arbete utan tillägg så anser jag det vara en bra lön. Finns många högskoleutbildade som får nöja sig med den lönen.
Jag har iofs gått en bra industriteknisk utbildning på gymnasiet som kanske gett eleverna högre lön än genomsnittet vad vet jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in