2011-02-27, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Jasså isf är i stort sett alla jag jobbat med undantag då? Kan du inte räkna med tillägg i lönen så ligger din ICA-arbetare ganska lågt också då dom lär ligga under 20000 utan kvällar och helger.
Har du runt 26000/mån för ett o-kvalificerat arbete utan tillägg så anser jag det vara en bra lön. Finns många högskoleutbildade som får nöja sig med den lönen.
Jag har iofs gått en bra industriteknisk utbildning på gymnasiet som kanske gett eleverna högre lön än genomsnittet vad vet jag.

Vill påstå att majoriteten med mindre än några års arbetserfarenhet som svetsare har runt 20 lök innan skatt också, utan tillägg. Utan arbetserfarenhet ligger lönen typ runt 18k innan skatt. Efter 5-10 år kanske du ligger runt 25k och mer än så blir det oftast inte, utan tillägg.

Svetsare är alltså som vilket annat knegjobb som hellst, med undantaget att kroppen även tar mycket stryk över tid.
Senast redigerad av Minuten 2011-02-27 kl. 14:05.
Citera
2011-02-27, 14:59
Medlem
Beror på vart du jobbar givetvis.

Jag sa nyligen upp mig från mitt nuvarande svetsjobb då jag hittade ett nytt. Fick 25.000 i ingångslön. Då sa han att jag även får höjningen som kommer i april. Har jobbat i 4 år och har licens. Medellönen ligger på 26-28.000 på den firman.
Citera
2011-02-27, 15:30
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Vill påstå att majoriteten med mindre än några års arbetserfarenhet som svetsare har runt 20 lök innan skatt också, utan tillägg. Utan arbetserfarenhet ligger lönen typ runt 18k innan skatt. Efter 5-10 år kanske du ligger runt 25k och mer än så blir det oftast inte, utan tillägg.

Svetsare är alltså som vilket annat knegjobb som hellst, med undantaget att kroppen även tar mycket stryk över tid.

Klart svetsare är som vilket annat knegaryrke som helst. Antagligen sämre då en svetsare ofta ser ut som en lodis och beter sig ganska ofta även som en. ¨
Nä att du har ett lönetak är ett helt riktigt när du är fullt betald så är du. Sen är det övertid som ger extrapengar men så är det väl på alla knegaryrken där du inte avancerar.
Citera
2011-02-27, 18:51
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag vet att arbetar man 2-skift så tjänar du en hel del, att komma över 350.000/år är inga som helst problem. Arbetar man däremot i en verkstad 07.00-16.00 så kanske du har en månadslön på 22.000-23.000/månaden.
Citera
2011-02-27, 19:14
Medlem
Menar du på allvar att en vanlig svetsare som går 2-skift "lätt" tjänar 29.000/mån?

Det låter smått otroligt måste jag säga...

Det tjänar du ju knappt efter 3-4 år som civ.Ing
Citera
2011-02-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag vet att arbetar man 2-skift så tjänar du en hel del, att komma över 350.000/år är inga som helst problem. Arbetar man däremot i en verkstad 07.00-16.00 så kanske du har en månadslön på 22.000-23.000/månaden.

22.000-23.000 låter rimligt om man är helt färsk från gymnasiet tycker jag. Efter några år kommer man lätt upp till 25.000+ om man fixar licens. Senaste 1½ året har jag haft 29.000 utan någon som helst övertid. Ett fälttillägg är allt.
Citera
2011-02-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Menar du på allvar att en vanlig svetsare som går 2-skift "lätt" tjänar 29.000/mån?

Det låter smått otroligt måste jag säga...

Det tjänar du ju knappt efter 3-4 år som civ.Ing

Otroligt men sant, finns egentligen ingen anledning lönemässigt att utbilda sig i Sverige. En grov generalisering förstås du kan ju aldrig som knegare tjäna mycket pengar utan nattjobb övertid osv men ändå. Det är inte så konstigt att det är så dyrt att tillverka i Sverige.
Nu vet jag inte om det räcker med 2-skift då det inte brukar ge mer än ett par tusen mer i månaden men ändå. En bruksarbetare som går 5-6skift ligger normalt på 400k och över på ett år.
Citera
2011-02-27, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Otroligt men sant, finns egentligen ingen anledning lönemässigt att utbilda sig i Sverige. En grov generalisering förstås du kan ju aldrig som knegare tjäna mycket pengar utan nattjobb övertid osv men ändå. Det är inte så konstigt att det är så dyrt att tillverka i Sverige.
Nu vet jag inte om det räcker med 2-skift då det inte brukar ge mer än ett par tusen mer i månaden men ändå. En bruksarbetare som går 5-6skift ligger normalt på 400k och över på ett år.

Ja har själv jobbat på bruk och lönen där skämdes man ju nästan för att ta ut sett till det arbete man gjorde

Det är som du säger helt förståeligt att man tillverkar i andra länder, finns ingen som helst logik att betala dessa hissnande summor. Man kan få samma jobb utfört för en tiondel.
Citera
2011-02-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Ja har själv jobbat på bruk och lönen där skämdes man ju nästan för att ta ut sett till det arbete man gjorde

Det är som du säger helt förståeligt att man tillverkar i andra länder, finns ingen som helst logik att betala dessa hissnande summor. Man kan få samma jobb utfört för en tiondel.

Mm jag vet jag har upplevt samma sak när man fått skyhöga löner utan att egentligen gjort särskilt mycket för att förtjäna den så skäms man ju.
Citera
2011-03-08, 07:40
Medlem
rimig lön borde vara 15500:-
Citera
2011-03-08, 08:31
Medlem
snartsomdus avatar
Rörsvetsre i mälarregionen ligger i snitt på en timlön på 170 sek/tim vilket ger en månadslön på 29K ca.
Citera
2011-05-26, 10:57
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag skickade ett mail till fackförbundet metall och frågade vad lönen ligger på för en kille på 25 år med kY-utbildning som svetsare och utan erfarenhet. Fick följande till svar.

Hej

Din garantilön i SVEMEK-avtalet är 15904:- så mindre än det ska du inte tjäna.

Med vänliga hälsningar

xxx xxx
Ombudsman
xxx - xx xx xx
xxx - xx xx xxx
Fax: xxx - xx xx xxx
x.x@ifmetall.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto