Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-26, 22:34
  #1
Medlem
Overcows avatar
Long story short, min stationära dator vägrar starta efter att jag idag monterat på en 3-pins fläkt (samt köpt en ny skärm, men det lär ju inte göra något). När jag sätter på den så verkar allting till en början vara som det ska (alla fläktar utom de som sitter med 3pins-kontakter börjar att snurra, prollefläkten borträknad), inga BIOS-pip eller någonting. Efter någon sekund börjar dock en cykel där samtliga fläktar går upp i varv, går ned, går upp, går ned, ad infinitum. Då det inte är någon aktivitet som helst på skärmen gissar jag på att det är ett POST-fel.

Detta har jag testat att göra:
  • Boota utan någon "extern" sladd inkopplad bortsett från 3-pins powersladden.
  • Självklart testat att ta bort den nya fläkten.
  • Testat att boota med bara cpu, nätagg, mobo och ram, samt ett antal olika variationer.
  • Använd ASUS inbyggda "MemOK"-funktion.
  • Tittat efter fukt i enhet.
  • Clearat CMOS

Någon som upplevt samma problem eller har någon ide om hur jag ska lösa det?

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium, dock inte SP1
Processor: Intel Core i5 2500K
Processorkylare: Scythe Mugen rev. B
Moderkort: ASUS P8P67
Minne: 2x2GB Corsair XMS3
Grafikkort: 2x Gigabyte AMD Radeon 6950 (orginalbios)
Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB
Nätaggregat: Corsair AX 750W
Chassi: Fractal Design R3
Övrig kylning: Stock på R3 + den nyinköpta 120mm 1000RPM FD silent-fläkten som sitter på vänstra sidopanel
Övriga komponenter: Samsung Intern SATA DVD±RW 22x
Citera
2011-02-26, 22:39
  #2
Medlem
Ta bort CPU'n och kolla så det inte hänt något med denna, att något ben tex blivit böjt, fel som dessa har en tendens att på ett eller annat sätt bero på CPU'n, även om detta nu inte behöver vara fallet, då det finns så många saker som kan vara problemet.

Men hade jag kollat igenom att alla kablar/strömförsörjningar mm var rätt i satta, då skulle jag ta en koll på CPU'n

Har du fler än en CPU som passar till samma rigg, testa den och se om samma problem uppstår. Det flesta nyare moderkort är ju bakåtkompatibla, så om du nu inte bytt från AMD till Intel eller tvärtom, så borde inte detta vara ett problem.

Botar inte hårddiskarna, utan att det bara är fläktarna som drar igång, så ges ingen information ut, och av de problem jag stött på själv i liknande situationer, så är det CPU'n som det vart nåt krångel med.

Det är ju mycket annat som kan ställa till problem, men har du inte testat detta, så börja där.

Gå igenom datorn och hur du kopplat flera gånger, även jag som byggt många datorer lyckas strula till det till och från, det har faktiskt varit ytterst sällan problemet legat hos hårdvaran.
__________________
Senast redigerad av Elrandhir 2011-02-26 kl. 22:48.
Citera
2011-02-26, 22:46
  #3
Medlem
Overcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elrandhir
Ta bort CPU'n och kolla så det inte hänt något med denna, att något ben tex blivit blivt, fel som dessa har en tendens att på ett eller annat sätt bero på CPU'n, även om detta nu inte behöver vara fallet, då det finns så många saker som kan vara problemet.

<- Mig vid tanken av Mugen 2s installation.

Citat:
Ursprungligen postat av Elrandhir
Men hade jag kollat igenom att alla kablar/strömförsörjningar mm var rätt i satta, då skulle jag ta en koll på CPU'n

Har testat att ta ur och sätta i samtliga kablar.

Citat:
Ursprungligen postat av Elrandhir
Har du fler än en CPU som passar till samma rigg, testa den och se om samma problem uppstår. Det flesta nyare moderkort är ju bakåtkompatibla, så om du nu inte bytt från AMD till Intel eller tvärtom, så borde inte detta vara ett problem.

Tyvärr inte, och då Sandy Brigde är en helt ny plattform så har jag inget gammalt att sätta i.
Citera
2011-02-26, 22:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overcow
<- Mig vid tanken av Mugen 2s installation.



Har testat att ta ur och sätta i samtliga kablar.



Tyvärr inte, och då Sandy Brigde är en helt ny plattform så har jag inget gammalt att sätta i.

Har ännu inte testat nåt moderkort samt processor för Sandybridge, så kan dock tyvärr inte hjälpa dig på den fronten.

Ge dock inte upp, för jag har mer eller mindre aldrig varit med om att det skulle vara hårdvarans fel, och jag har byggt många datorer, självklart kan det ju hända, och sånt är ju verkligen inte roligt.

Jag satt faktiskt en hel natt med ett krångel bygge, som jag var väldigt nära att ge upp, och trodde att det var hårdvarufel, men fixade det till slut.
__________________
Senast redigerad av Elrandhir 2011-02-26 kl. 22:55.
Citera
2011-02-26, 22:54
  #5
Medlem
StigAllans avatar
Fel
Citera
2011-02-26, 23:06
  #6
Medlem
globbans avatar
Känns som nätaggregatet har gett med sig. Hände liknande för mig vid utbyte av cpufläkt. Testade alla möjliga saker tills jag fick för mig att sätta in mitt äldre nätagg och helt plötsligt drog datorn igång.
Citera
2011-02-26, 23:10
  #7
Medlem
Overcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globban
Känns som nätaggregatet har gett med sig. Hände liknande för mig vid utbyte av cpufläkt. Testade alla möjliga saker tills jag fick för mig att sätta in mitt äldre nätagg och helt plötsligt drog datorn igång.

Mjo, ska testa att sätta in mitt gamla Fractal Design Tesla imorgon. Min AX 750 är dock bara lite över en månad så man tycker inte att det skulle vara det. Oh well, tur att det har livstidsgaranti.
Citera
2011-02-27, 08:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overcow
Har testat att ta ur och sätta i samtliga kablar.
Du får nog göra mer än så eftersom stora klumpiga händer i en trång låda kan ha slagit till vad som helst.

Ta isär delarna också. Kolla efter fel, skador mm. Sätt ihop ordentligt.


Nollställa bios:
Du kan alltid nollställa bios och hoppas på ett mirakel.

Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du testa så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar för att få bild igen. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.
Citera
2011-02-27, 14:28
  #9
Medlem
Overcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Du får nog göra mer än så eftersom stora klumpiga händer i en trång låda kan ha slagit till vad som helst.

Ta isär delarna också. Kolla efter fel, skador mm. Sätt ihop ordentligt.

En vettig sista utväg kanske, men hur stor tror du chansen är att jag med mina FB-händer lyckads slå till samtliga komponenter, även de som inte satt där jag håller på?


Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Nollställa bios:
Du kan alltid nollställa bios och hoppas på ett mirakel.

Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du testa så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar för att få bild igen. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Citat:
Ursprungligen postat av Overcow
Detta har jag testat att göra:
  • Clearat CMOS
Citera
2011-02-27, 14:49
  #10
Medlem
Gällande nollställning av bios var jag var osäker om du kände till biten med strömkabeln och grafikkortet.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2011-02-27 kl. 14:53.
Citera
2011-02-27, 17:11
  #11
Medlem
Overcows avatar
Så efter att ha testat med ett annat nätagg så måste det ju vara modermodemet. Som tur är så tillhör det den dåliga skörden Sandy Brigde-kort, så jag kan byta det utan några problem whatsoever.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback