• 1
  • 2
2011-02-26, 21:28
Medlem
raasmuss avatar
Familjen med tre personer(tvp föräldrar & en sexårig dotter) äger tre bilar. Två av dessa står på den trånga gatan i mitt radhusområde. En av tre bilar står tår på husets uppfart. En utav de två bilar som står på gatan har stått där under tre års tid. Bilen är av modell asgammal och skitskruttig och har inte flyttat sig en centimeter på tre år. Varje vinter är bilen begravd av en snöhög och ger ett tattigt förstaintryck för de som kör in på gatan.

För ungefär ett år sedan fick jag nog. Jag gick och knackade på grannenz dörr och frågade artigt om det var möjligt för dem att flytta sin bil(som stått där under två års tid). Som svar fick jag "Nej, den är till salu". Jag fortsatte tala artigt och berättade för herren, som är slående lik Ove Sunberg från Solsidan, att bilen inte var värd ett enda öre. Då predikade han vidare att det var en mycket fin bil och att han säkerligen fick minst 10 000 kronor för den idet nuvarande skicket. Jag blickade mot snöhögen som föreställde bilen, hälsade artigt och gick därifrån. Fyfan.

Idag fick jag nog, bilsatan står och är fulare än någonsin. Jag kollade upp bilen i registret och det visade sig att den varit avställd i två år! VAD I HELVETE. Kan denna hemska, naiva man låta sitt vidunder till fordon stå och ruttna på min gata i all evighet? Hur fan kan man låta ett avställt fordon stå som skrot på en allmän plats(är det tillåtet?)? Jag kan garantera att jag inte är ensam om att bli förbannad på bilsatan.
Citera
2011-02-26, 21:32
Bannlyst
Polisen borde du väl höra av dig till tror jag. Ring dom och fråga om det är deras sak. Då kan ju dom komma o sätta en parkeringsböter varje dag i en vecka tills den till slut blir bogserad bort.
Citera
2011-02-26, 21:33
Medlem
brukar ju vara regler om hur man får ställa bilen (höger/vänster sida) på vägen beroende på jämna/udda datum, du kan prova kontakta trafikansvariga i kommunen och lösa det.

finns massa idioter där jag bor som ställer bilar uruselt hela tiden, att be de artigt att ställa bilen 5m längre fram fungerar uppenbarligen inte...jäkla bilförare som bara kan tänka på sig själva och ingen annan.
Citera
2011-02-26, 21:53
Medlem
Låter som om du har slut på pampers och behöver en kram.

Det enda igentliga lagliga är om området har regler för parkeringarna, om det är en miljöfara eller om den står parkerad på fel plats.

Är det hyresrätter så kan man gå via bostadsbolaget och klaga, är det bostadrätt så får man gå via bostadsrättsföreningen är det ett villa kvarter så får du nog börja jaga kommunen, miljö o hälsoskyd.
Citera
2011-02-26, 21:56
Medlem
Westridges avatar
Kolla upp hur bestämmelserna är i kommunen där du bor och vem som är ansvarig för din gata. Sen kontaktar du bara bevakningsbolaget så fixar dom en p-bot. Skicka ett mejl varje dag så ska du se att dom reagerar.
Citera
2011-02-26, 22:05
Medlem
Prostreet32s avatar
På en parkering istan står en Opel från början av 2000 talet, 01:a tror jag det är.
Den har stått en i slutet av sommaren. Ingen bryr sig. Nu har de plogat snö över bilen.
Ser fin ut annars. Men fattar att ingen bryr sig om den, bara låter den stå.
Citera
2011-02-26, 22:11
Medlem
Ondves avatar
Om den är riktigt risig så kan den ju kanske klassas som en risk för miljön där den står. Kanske går snabbare att hävda detta än nåt annat, så ring till kommunen och prata med dom.
Citera
2011-02-26, 22:27
Medlem
raasmuss avatar
Så bilen får alltså stå där sålänge den inte är en fara för miljön?
Gatan är fri att stå på, ingen avgift tas och ingen skylt för datumparkering/förbud mot parkering finns.

Räknas bilen fortdarande som en bil i bruk eller är det skrot så fort den är avställd?
Citera
2011-02-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raasmus
Så bilen får alltså stå där sålänge den inte är en fara för miljön?
Gatan är fri att stå på, ingen avgift tas och ingen skylt för datumparkering/förbud mot parkering finns.

Räknas bilen fortdarande som en bil i bruk eller är det skrot så fort den är avställd?

Nu kommer jag inte ihåg riktigt, men någon här kanske vet?
Är det inte så att man måste flytta bilen efter ett visst tag även om det är en gratisparkering/gratis gata? Typ 24 timmar eller 7 dygn eller liknande?
Citera
2011-02-26, 22:50
Medlem
ganglere2s avatar
Är det verkligen tillåtet att bara ha en bil stående bara för att det är en allmän plats?
Tänk om det är någon stolle som köper på sig 10-20 skrothögar och bara låter bilarna stå. Fyller en parkering typ. Är det tillåtet också i så fall?
Citera
2011-02-27, 00:07
Medlem
Mr_Crowleys avatar
1: Ta reda på vem som äger vägen. Ofta kommunen men kan även vara en bostadsrättsförening eller samfällighet.
2: Kontakta denne och berätta hur det ligger till.
3: Sätt dig i fönstret och spana efter lapplisor.

Om det är kommunen som äger gatan så brukar det vara 24 timmar som gäller om det inte finns skyltar som säger annat. Dock brukar lapplisorna, om det finns några, inte åka runt och lappa bilar i ytterområden eftersom det inte lönar sig. Tipsar man om bilar som stått länge brukar dom dyka upp rätt snabbt.

Är det inte kommunen som äger vägen kan det vara värre.
Citera
2011-02-27, 00:29
Medlem
toby79s avatar
Här har du lite information från trafikförordningen angående parkering på allmän väg.
Jag föreslår att du tar kontakt med den enhet som har hand om trafikövervakningen hos din kommun. De får sedan vidta lämplig åtgärd. Det är underligt att inget har hänt under så pass lång tid, men ibland händer inget förrän klagomålen kommer in.

49 a § På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser samt inom vägområde för allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.
Om särskilda villkor för parkering gäller på en plats som avses i första stycket gäller följande.
1. Avgift skall betalas på det sätt som anges på platsen och enligt angiven taxa.
2. Om en parkeringsbiljett eller motsvarande används skall denna placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet. Detta gäller oavsett om avgift skall betalas för parkeringen eller inte. Tidsangivelser eller andra uppgifter om att villkoren för parkeringen är uppfyllda skall vara väl synliga och läsbara utifrån.
3. Om en parkeringsskiva eller motsvarande används skall tiden på denna ställas in på den närmast följande halvtimmen räknat från den tidpunkt då uppställningen påbörjades. Parkeras fordonet innan en tidsbegränsning börjar skall klockslaget för tidsbegränsningens början ställas in om fordonet skall stå kvar efter denna tidpunkt. Skivan skall placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl synlig och läsbar utifrån. Parkeringsskiva eller motsvarande behöver inte användas om fordonet endast är parkerat under tid då tidsbegränsning inte råder. Förordning (2007:447).

55 § Ett fordon får inte parkeras
1. på en väg inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning,
2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,
3. på en huvudled,
4. på en körbana bredvid ett annat fordon som stannats eller parkerats längs körbanans kant eller bredvid en anordning som har ställts upp där,
5. på en mötesplats som har märkts ut med märke E18, mötesplats, i vägmärkesförordningen (2007:90).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in