Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det går att häva dem med lokala förordningar. Trafikförordningen är ingen grundlag. De allmänna lokala förordningar som finns brukar utöver parkering vara t.ex. maxhastighet på cykelbanor (annars gäller 50/70 km/h för cykel på fristående cykelbana där moped får köra max 25/30/45 km/h)
Fast då krävs ju som sagt var en lokal trafikföreskrift med gällande utmärkning. Det jag pratade om var det generella undantaget att regler som är mer generösa än enligt TraF inte krävde utmärkning före den nya vägmärkesförordningen (2007) trädde i kraft. Detta finns inte i dagsläget, men jag vet att några politiker lobbat för detta ett antal år. Undantag från TraF kräver som sagt var en LTF samt vägmärken för att stödja detta. Annars är det som sagt var inte giltigt, finns exempel på t.ex. hastighetsövervakning där fortkörare fått rätt då utmärkning inte överensstämt med LTF etc.
Trafikförordningen är grunden, sedan finns det precis som du säger olika lokala trafikföreskrifter vilka är undantag, och sådana skall alltid vara utmärkta.
De allmänna lokala trafikförordningarna kan gälla olika saker, stockholms innebär bl.a mindre restriktiva tidsvillkor för parkering med sk PRH där parkering är tidsbegränsad.
Har inte sett någon föreskrift gällande hastighetsbegränsning på cykelbana/cykelväg, men jag kan så klart ha missat detta. Förstår dock inte hur man kan undgå utmärkningskraven för detta.