• 1
  • 2
2011-02-26, 17:04
Medlem
Sockerpappans avatar
Fr mnga r sedan s gjorde jag en sdan dr terstllning dr man kortsluter p moderkortet, jag kommer inte ihg vad det heter eller varfr, men har fr mig att datorn hade slutat fungera, men jag gjorde iallafall det under instruktion av mer datorkunnig och sedan gick den igng.
Men fljden av detta blev att jag allt sedan dess har jag tvingats anvnda en separarat diskett med en NTLDR-fil fr att kunna starta datorn. D ngt hnde med den filen vid tgrden.

Jag mste allts ha diskettstationen som 1:a i bootsekvensen vid uppstart fr att den ska g igng.

Detta gr att jag inte kan boota direkt frn cd:n, som windows cd:n nu ber mig gra eftersom jag vill formatera om mina partioner.

Finns det ngt stt jag kan formatera om dem utan att boota frn cd:n?
Finns det ngt stt jag kan slippa disketthelvetet med NTLDR-filen fr att starta datorn?
Citera
2011-02-26, 17:12
Medlem
m0nkees avatar
Hej!

Jag var p LAN i helgen och satte power-on lsen i BIOS s ingen skulle pilla p datorn nr jag var AFK. Nr jag stngt av alla funktioner s fattas NTLDR fr mig ocks. Jag fr drfr g in i Boot-menyn nr jag startar datorn och vlja hrddisk fr att Windows ska starta.

Du borde vl kunna ndra bootprioritet s att CD vljs fre floppy, testat det?

Alt. stt att formatera r ju om du har Windows p USB-minne eller plockar ur din HDD och installerar Windows med en annan dator.
Citera
2011-02-26, 17:18
Medlem
christerys avatar
Som monkey sa, in i BIOS F10, F12 Esc eller vilken tangent man nu skall trycka p brukar st nr man startar. Stt HDD som bootpartition. Har du inte NTLDR nr s fr du reparera den, Stt CD/DVD som frsta val.

Eller stt CD som frsta, DVD som andra och HDD som 3:e val. ha inget i 1 och 2 nr du vill testa boota p 3.
Citera
2011-02-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Fr mnga r sedan s gjorde jag en sdan dr terstllning dr man kortsluter p moderkortet, jag kommer inte ihg vad det heter eller varfr, men har fr mig att datorn hade slutat fungera, men jag gjorde iallafall det under instruktion av mer datorkunnig och sedan gick den igng.
Men fljden av detta blev att jag allt sedan dess har jag tvingats anvnda en separarat diskett med en NTLDR-fil fr att kunna starta datorn. D ngt hnde med den filen vid tgrden.

Jag mste allts ha diskettstationen som 1:a i bootsekvensen vid uppstart fr att den ska g igng.

Detta gr att jag inte kan boota direkt frn cd:n, som windows cd:n nu ber mig gra eftersom jag vill formatera om mina partioner.

Finns det ngt stt jag kan formatera om dem utan att boota frn cd:n?
Finns det ngt stt jag kan slippa disketthelvetet med NTLDR-filen fr att starta datorn?

NTLDR saknas.

1. Stt in din Widnows Xp skiva.
2. ndra i bioset att den ska boota frn skivan
3. Nr frgan starta frn skivan kommer upp s tryck p en valfri tangent.
4. Nr skivan laddat klart tryck p "R" fr att reparera Windows.
5. Ange din Windows Installation genom att trycka p "1" sedan "Enter".
6. Har du ett Admin lsenord s ange de, annars lmna de blankt och tryck "Enter".
7. Kopiera NTLDR och ntdetect frn skivan genom att skriva fljande:

copy e:\i386\ntldr c:\
och
copy e:\i386\ntdetect.com c:\

e:\ = Din skivspelare, har du en annan enhetsbetckning s ange den.
c:\ = Samma hr annan enhetsbetckning p din Windows hrddisk s ange den.

8. Nr detta r klart s ta ut skivan och starta om datorn.

du kan ven kolla denna sida http://tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm

mvh
t
Senast redigerad av tergo 2011-02-26 kl. 17:23.
Citera
2011-02-26, 17:20
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0nkee
Hej!

Jag var p LAN i helgen och satte power-on lsen i BIOS s ingen skulle pilla p datorn nr jag var AFK. Nr jag stngt av alla funktioner s fattas NTLDR fr mig ocks. Jag fr drfr g in i Boot-menyn nr jag startar datorn och vlja hrddisk fr att Windows ska starta.

Du borde vl kunna ndra bootprioritet s att CD vljs fre floppy, testat det?

Alt. stt att formatera r ju om du har Windows p USB-minne eller plockar ur din HDD och installerar Windows med en annan dator.

jag kan ndra bootprioritet till cd, kruxet r bara att d startar inte datorn, den startar bara om jag har att disketteten vljs frst. Funkar varken med hrddisk eller cd frst... d fr jag felmeddelande att NTLDR is missing.
r en windows vista cd jag har.

fan fick upp hoppet, lste precis om fixboot and fixmbr men det funkade visst bara om man startar med cd:n...

ska klura p ditt frslag att ha windows p USB-minne och formatera, det kanske funkar
Citera
2011-02-26, 17:23
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Som monkey sa, in i BIOS F10, F12 Esc eller vilken tangent man nu skall trycka p brukar st nr man startar. Stt HDD som bootpartition. Har du inte NTLDR nr s fr du reparera den, Stt CD/DVD som frsta val.

Eller stt CD som frsta, DVD som andra och HDD som 3:e val. ha inget i 1 och 2 nr du vill testa boota p 3.

det gr inte, datorn startar inte om jag ndrar cd:n till bootprioritet 1, fr bara upp att NTLDR fattas d.
Citera
2011-02-26, 17:26
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
NTLDR saknas.

1. Stt in din Widnows Xp skiva.
2. ndra i bioset att den ska boota frn skivan
3. Nr frgan starta frn skivan kommer upp s tryck p en valfri tangent.
4. Nr skivan laddat klart tryck p "R" fr att reparera Windows.
5. Ange din Windows Installation genom att trycka p "1" sedan "Enter".
6. Har du ett Admin lsenord s ange de, annars lmna de blankt och tryck "Enter".
7. Kopiera NTLDR och ntdetect frn skivan genom att skriva fljande:

copy e:\i386\ntldr c:\
och
copy e:\i386\ntdetect.com c:\

e:\ = Din skivspelare, har du en annan enhetsbetckning s ange den.
c:\ = Samma hr annan enhetsbetckning p din Windows hrddisk s ange den.

8. Nr detta r klart s ta ut skivan och starta om datorn.

du kan ven kolla denna sida http://tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm

mvh
t

samma dr, jag kan inte boota frn cd:n, datorn fastnar direkt o ger felmeddelande om att NTLDR saknas nr jag startar upp, det r liksom antingen har jag disketten med NTLDR-filen som bootprioritet 1 eller s startar inte datorn upp alls mer n att jag kan smyga mig in i biosen o ndra tillbaka det igen.
Citera
2011-02-26, 17:26
Medlem
m0nkees avatar
Citat:
jag kan ndra bootprioritet till cd, kruxet r bara att d startar inte datorn, den startar bara om jag har att disketteten vljs frst. Funkar varken med hrddisk eller cd frst... d fr jag felmeddelande att NTLDR is missing.
r en windows vista cd jag har.

fan fick upp hoppet, lste precis om fixboot and fixmbr men det funkade visst bara om man startar med cd:n...

ska klura p ditt frslag att ha windows p USB-minne och formatera, det kanske funkar

Jag tror fortfarande att du kan trycka upp bootmenyn och vlja din CD-enhet. P min dator fr jag upp den men F8. Kan ven vara andra tangenter, brukar st p mnga datorer, dock inte min.

1. Testa F8 eller F5 fr att f upp bootmenyn.

2. Leta upp din CD-enhet i listan.

3. Tryck p enter.

EDIT: Om du stter floppy som 1:a s att NTLDR laddas och sen CD-enheten som 2:a d? Borde inte det resultera i att NTLDR laddas och du sedan blir tillfrgad att boota frn CD?
Citera
2011-02-26, 17:32
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Jag tror fortfarande att du kan trycka upp bootmenyn och vlja din CD-enhet. P min dator fr jag upp den men F8. Kan ven vara andra tangenter, brukar st p mnga datorer, dock inte min.

1. Testa F8 eller F5 fr att f upp bootmenyn.

2. Leta upp din CD-enhet i listan.

3. Tryck p enter.

ja jag fr upp menyn

trycker f10 s jag kommer in i biosen.
Gr till bootsequency och ndrar frn floppy till cd eller hrddisk. Inga problem.

Men datorn startar ju inte frn cd:n ven om jag har den som 1:a i bootsekvens.
Istllet fr jag ett felmeddelande om att "NTLDR is missing" direkt nr jag startar upp.

S fastnar liksom dr, innan cd:n med windows vista hinner g igng
Citera
2011-02-26, 17:33
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:

EDIT: Om du stter floppy som 1:a s att NTLDR laddas och sen CD-enheten som 2:a d? Borde inte det resultera i att NTLDR laddas och du sedan blir tillfrgad att boota frn CD?

nej
har testat det, har jag cd:n som 2:a s startar den som vanligt bara.
Citera
2011-02-26, 17:38
Medlem
m0nkees avatar
Citat:
nej
har testat det, har jag cd:n som 2:a s startar den som vanligt bara.

Jag tror du antingen missfrsttt mig eller missat mitt bsta tips.

Du ska nmligen INTE in i BIOS Bootsekvens utan in i BOOTMENYN!
Citera
2011-02-26, 17:46
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Jag tror du antingen missfrsttt mig eller missat mitt bsta tips.

Du ska nmligen INTE in i BIOS Bootsekvens utan in i BOOTMENYN!

ja d har jag missfrsttt
hmm jag fr googla det dr fr jag har inte sett ngt som heter bootmeny inne i biosen..

edit: jag e trg ok ska testa.
Senast redigerad av Sockerpappan 2011-02-26 kl. 17:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in