• 1
  • 2
2011-02-26, 17:04
Medlem
Sockerpappans avatar
För många år sedan så gjorde jag en sådan där återställning där man kortsluter på moderkortet, jag kommer inte ihåg vad det heter eller varför, men har för mig att datorn hade slutat fungera, men jag gjorde iallafall det under instruktion av mer datorkunnig och sedan gick den igång.
Men följden av detta blev att jag allt sedan dess har jag tvingats använda en separarat diskett med en NTLDR-fil för att kunna starta datorn. Då ngt hände med den filen vid åtgärden.

Jag måste alltså ha diskettstationen som 1:a i bootsekvensen vid uppstart för att den ska gå igång.

Detta gör att jag inte kan boota direkt från cd:n, som windows cd:n nu ber mig göra eftersom jag vill formatera om mina partioner.

Finns det ngt sätt jag kan formatera om dem utan att boota från cd:n?
Finns det ngt sätt jag kan slippa disketthelvetet med NTLDR-filen för att starta datorn?
Citera
2011-02-26, 17:12
Medlem
m0nkees avatar
Hej!

Jag var på LAN i helgen och satte power-on lösen i BIOS så ingen skulle pilla på datorn när jag var AFK. När jag stängt av alla funktioner så fattas NTLDR för mig också. Jag får därför gå in i Boot-menyn när jag startar datorn och välja hårddisk för att Windows ska starta.

Du borde väl kunna ändra bootprioritet så att CD väljs före floppy, testat det?

Alt. sätt att formatera är ju om du har Windows på USB-minne eller plockar ur din HDD och installerar Windows med en annan dator.
Citera
2011-02-26, 17:18
Medlem
christerys avatar
Som monkey sa, in i BIOS F10, F12 Esc eller vilken tangent man nu skall trycka på brukar stå när man startar. Sätt HDD som bootpartition. Har du inte NTLDR när så får du reparera den, Sätt CD/DVD som första val.

Eller sätt CD som första, DVD som andra och HDD som 3:e val. ha inget i 1 och 2 när du vill testa boota på 3.
Citera
2011-02-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
För många år sedan så gjorde jag en sådan där återställning där man kortsluter på moderkortet, jag kommer inte ihåg vad det heter eller varför, men har för mig att datorn hade slutat fungera, men jag gjorde iallafall det under instruktion av mer datorkunnig och sedan gick den igång.
Men följden av detta blev att jag allt sedan dess har jag tvingats använda en separarat diskett med en NTLDR-fil för att kunna starta datorn. Då ngt hände med den filen vid åtgärden.

Jag måste alltså ha diskettstationen som 1:a i bootsekvensen vid uppstart för att den ska gå igång.

Detta gör att jag inte kan boota direkt från cd:n, som windows cd:n nu ber mig göra eftersom jag vill formatera om mina partioner.

Finns det ngt sätt jag kan formatera om dem utan att boota från cd:n?
Finns det ngt sätt jag kan slippa disketthelvetet med NTLDR-filen för att starta datorn?

NTLDR saknas.

1. Sätt in din Widnows Xp skiva.
2. Ändra i bioset att den ska boota från skivan
3. När frågan starta från skivan kommer upp så tryck på en valfri tangent.
4. När skivan laddat klart tryck på "R" för att reparera Windows.
5. Ange din Windows Installation genom att trycka på "1" sedan "Enter".
6. Har du ett Admin lösenord så ange de, annars lämna de blankt och tryck "Enter".
7. Kopiera NTLDR och ntdetect från skivan genom att skriva följande:

copy e:\i386\ntldr c:\
och
copy e:\i386\ntdetect.com c:\

e:\ = Din skivspelare, har du en annan enhetsbetäckning så ange den.
c:\ = Samma här annan enhetsbetäckning på din Windows hårddisk så ange den.

8. När detta är klart så ta ut skivan och starta om datorn.

du kan även kolla denna sida http://tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm

mvh
t
Senast redigerad av tergo 2011-02-26 kl. 17:23.
Citera
2011-02-26, 17:20
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0nkee
Hej!

Jag var på LAN i helgen och satte power-on lösen i BIOS så ingen skulle pilla på datorn när jag var AFK. När jag stängt av alla funktioner så fattas NTLDR för mig också. Jag får därför gå in i Boot-menyn när jag startar datorn och välja hårddisk för att Windows ska starta.

Du borde väl kunna ändra bootprioritet så att CD väljs före floppy, testat det?

Alt. sätt att formatera är ju om du har Windows på USB-minne eller plockar ur din HDD och installerar Windows med en annan dator.

jag kan ändra bootprioritet till cd, kruxet är bara att då startar inte datorn, den startar bara om jag har att disketteten väljs först. Funkar varken med hårddisk eller cd först... då får jag felmeddelande att NTLDR is missing.
Är en windows vista cd jag har.

fan fick upp hoppet, läste precis om fixboot and fixmbr men det funkade visst bara om man startar med cd:n...

ska klura på ditt förslag att ha windows på USB-minne och formatera, det kanske funkar
Citera
2011-02-26, 17:23
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Som monkey sa, in i BIOS F10, F12 Esc eller vilken tangent man nu skall trycka på brukar stå när man startar. Sätt HDD som bootpartition. Har du inte NTLDR när så får du reparera den, Sätt CD/DVD som första val.

Eller sätt CD som första, DVD som andra och HDD som 3:e val. ha inget i 1 och 2 när du vill testa boota på 3.

det går inte, datorn startar inte om jag ändrar cd:n till bootprioritet 1, får bara upp att NTLDR fattas då.
Citera
2011-02-26, 17:26
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
NTLDR saknas.

1. Sätt in din Widnows Xp skiva.
2. Ändra i bioset att den ska boota från skivan
3. När frågan starta från skivan kommer upp så tryck på en valfri tangent.
4. När skivan laddat klart tryck på "R" för att reparera Windows.
5. Ange din Windows Installation genom att trycka på "1" sedan "Enter".
6. Har du ett Admin lösenord så ange de, annars lämna de blankt och tryck "Enter".
7. Kopiera NTLDR och ntdetect från skivan genom att skriva följande:

copy e:\i386\ntldr c:\
och
copy e:\i386\ntdetect.com c:\

e:\ = Din skivspelare, har du en annan enhetsbetäckning så ange den.
c:\ = Samma här annan enhetsbetäckning på din Windows hårddisk så ange den.

8. När detta är klart så ta ut skivan och starta om datorn.

du kan även kolla denna sida http://tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm

mvh
t

samma där, jag kan inte boota från cd:n, datorn fastnar direkt o ger felmeddelande om att NTLDR saknas när jag startar upp, det är liksom antingen har jag disketten med NTLDR-filen som bootprioritet 1 eller så startar inte datorn upp alls mer än att jag kan smyga mig in i biosen o ändra tillbaka det igen.
Citera
2011-02-26, 17:26
Medlem
m0nkees avatar
Citat:
jag kan ändra bootprioritet till cd, kruxet är bara att då startar inte datorn, den startar bara om jag har att disketteten väljs först. Funkar varken med hårddisk eller cd först... då får jag felmeddelande att NTLDR is missing.
Är en windows vista cd jag har.

fan fick upp hoppet, läste precis om fixboot and fixmbr men det funkade visst bara om man startar med cd:n...

ska klura på ditt förslag att ha windows på USB-minne och formatera, det kanske funkar

Jag tror fortfarande att du kan trycka upp bootmenyn och välja din CD-enhet. På min dator får jag upp den men F8. Kan även vara andra tangenter, brukar stå på många datorer, dock inte min.

1. Testa F8 eller F5 för att få upp bootmenyn.

2. Leta upp din CD-enhet i listan.

3. Tryck på enter.

EDIT: Om du sätter floppy som 1:a så att NTLDR laddas och sen CD-enheten som 2:a då? Borde inte det resultera i att NTLDR laddas och du sedan blir tillfrågad att boota från CD?
Citera
2011-02-26, 17:32
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Jag tror fortfarande att du kan trycka upp bootmenyn och välja din CD-enhet. På min dator får jag upp den men F8. Kan även vara andra tangenter, brukar stå på många datorer, dock inte min.

1. Testa F8 eller F5 för att få upp bootmenyn.

2. Leta upp din CD-enhet i listan.

3. Tryck på enter.

ja jag får upp menyn

trycker f10 så jag kommer in i biosen.
Går till bootsequency och ändrar från floppy till cd eller hårddisk. Inga problem.

Men datorn startar ju inte från cd:n även om jag har den som 1:a i bootsekvens.
Istället får jag ett felmeddelande om att "NTLDR is missing" direkt när jag startar upp.

Så fastnar liksom där, innan cd:n med windows vista hinner gå igång
Citera
2011-02-26, 17:33
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:

EDIT: Om du sätter floppy som 1:a så att NTLDR laddas och sen CD-enheten som 2:a då? Borde inte det resultera i att NTLDR laddas och du sedan blir tillfrågad att boota från CD?

nej
har testat det, har jag cd:n som 2:a så startar den som vanligt bara.
Citera
2011-02-26, 17:38
Medlem
m0nkees avatar
Citat:
nej
har testat det, har jag cd:n som 2:a så startar den som vanligt bara.

Jag tror du antingen missförstått mig eller missat mitt bästa tips.

Du ska nämligen INTE in i BIOS Bootsekvens utan in i BOOTMENYN!
Citera
2011-02-26, 17:46
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Jag tror du antingen missförstått mig eller missat mitt bästa tips.

Du ska nämligen INTE in i BIOS Bootsekvens utan in i BOOTMENYN!

ja då har jag missförstått
hmm jag får googla det där för jag har inte sett ngt som heter bootmeny inne i biosen..

edit: jag e trög ok ska testa.
Senast redigerad av Sockerpappan 2011-02-26 kl. 17:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in