• 1
  • 2
2011-02-26, 17:53
Medlem
m0nkees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
ja då har jag missförstått
hmm jag får googla det där för jag har inte sett ngt som heter bootmeny inne i biosen..

Nu missförstod du igen.

Du skall INTE in i BIOS.

I uppstarten får du förmodligen lite olika val såsom:
"Press F2 to enter SETUP" och liknande. Då hamnar du i BIOS, eller hur?

Detta ska du INTE göra.

Du ska göra på samma sätt men med en annan knapp. Du ska nämligen till BOOTMENYN.
Ungefär som att du kör på en väg som leder till två olika städer där vägen heter uppstart och städerna heter BIOS och BOOTMENY.

Det är ganska simpelt faktiskt. Starta din dator och spamma F8. Kommer du fram dit datorn klagar på att NTLDR fattas så starta om och testa en annan knapp.

När den säger: Loading boot menu...

DÅ är du rätt!
Citera
2011-02-26, 17:53
Medlem
bara en fundering om vad som händer om du kopierar filerna på disketten och lägger de på hårddisken direkt under C:\ och startar om utan diskett

mvh
t
Citera
2011-02-26, 17:55
Medlem
Sockerpappans avatar
F5/F8

ger mig windows advanced options menyn

safe mode
safemode with networking
safe mode with command prompt

enable boot logging
enable VGA mode
Last known good configuration/..../that worked
Directory service restore mode(windows domain controllers config)
Debugging mode

Start windows normally
reboot
return to OS choices menu

jag får alltså inte upp ngt alternativ om att starta från cd:n?
Citera
2011-02-26, 17:56
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
bara en fundering om vad som händer om du kopierar filerna på disketten och lägger de på hårddisken direkt under C:\ och startar om utan diskett

mvh
t

ska testa!
Citera
2011-02-26, 18:04
Medlem
m0nkees avatar
Citat:

mvh
t

Detta alternativ känns ju så simpelt men ändå klockrent!

Jag blev insnöad på att du skulle formatera. Då ska du in i bootmenyn. Och som sagt kunde det vara andra function-knappar också. Testa allihop.
Citera
2011-02-26, 18:08
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:

mvh
t

kopierade in dem rakt av och ersatte befintliga filer där, som inte var riktigt samma för storleken skiljde.
Men ingen förändring tyvärr.
Citera
2011-02-26, 18:24
Medlem
Sockerpappans avatar
IDE channel 3 master disk S:M:A:R:T hdd capability.... disabled

kollade efter lite felmeddelanden när jag startar upp, så här står det.

Är det relevant?

ska googla på det iaf, udnrar vad det betyder.
Citera
2011-02-26, 18:46
Medlem
Sockerpappans avatar
men NTLDR filerna funkar för uppstart med disketten i.
Jag lägger över samma filer i c:/ och ändrar från floppy till hårddisk i bootfrekvens.

jamen då ska det väl funka? kan det inte vara ngt fysiskt fel på datorn? kanske att ngn sladd inte sitter ordentligt eller att moderkortet kanske inte fungerar som det ska?

Ska kolla närmare på m0nkees tips nu så snart huvudvärken lättar lite ska installera windows på ett usb-minne o testa med det.
Citera
2011-02-26, 19:00
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0nkee
Detta alternativ känns ju så simpelt men ändå klockrent!

Jag blev insnöad på att du skulle formatera. Då ska du in i bootmenyn. Och som sagt kunde det vara andra function-knappar också. Testa allihop.

jag har testat F1-F12, kmr inte in i ngn bootmeny som ger en alternativ om cd eller hårddisk.

det verkar när man googlar som att man ska komma in där med F8 generellt,
men det jag kommer in på är det som jag skrev av tidigare... advanced menu setting eller vad det hette.
Citera
2011-02-26, 19:01
Medlem
tydligen så har du uppgraderat från xp till vista för vista använder inte NTLDR,om det nu har någon betydelse i sammanhanget
http://binaryday.com/2009/02/16/how-...rror-in-vista/

är din vista skiva bootbar,det borde vara en dvd skiva inte cd

mvh
t
Citera
2011-02-26, 19:37
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
tydligen så har du uppgraderat från xp till vista för vista använder inte NTLDR,om det nu har någon betydelse i sammanhanget
http://binaryday.com/2009/02/16/how-...rror-in-vista/

är din vista skiva bootbar,det borde vara en dvd skiva inte cd

mvh
t

det måste den vara, den ber mig boota från den när jag vill formatera om eller ändra storlek på partitionerna.

Jo det där med NTLDR, att de slutat med det på de nyare operativsystemen känner jag igen.
Kanske det skulle funka o fixa windows xp home istället på en cd? den kanske går o boota med...
Citera
2011-02-26, 20:58
Medlem
Sockerpappans avatar
tänkte försöka skita i o formatera om datorn så har testat o försöka installera om med både vista och home nu från uppstartat läge.

Vista- vetifan, det stod den inte kunde se om d:/ var kompatibel sen stängde den ner.

Home, går igång bra, men så fort den startar om, den gör ju det några gånger under installationen, så avslutas det då cd:n inte bootas som programminstallerarna tänkt vid uppstarten igen...

fitta, datorn e så jävla buggig, o jag kan varken formatera om hårddiskarna eller installera om operativsystemet....

orkar inte mer idag, blir tokig på det här
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in