• 2
  • 3
2011-03-23, 21:50
Medlem
det mesta går att köra i en sifon tex såser som holandaise tycker jag blir trevlig att göra ett skum av genom att köra i sifon, känns då inte lika fet som normalt.
kan hända att man måste använda 2 patroner för att få ett bra resultat.

annars kan man använda den till mycket i dessert väg tex vaniljsås eller fruktpure som man smälter ner något gelantinblad i och sedan kyler ner i sifonen, även här kan det vara bra med en extra patron ifall den blev allt för stel och viktigt att man skakar den ordentligt.

hoppas detta hjälpte någon, meddela eventuella resultat om någon provar någonting spännande
Citera
2011-03-24, 22:32
Medlem
Quorthons avatar
Heston Blumenthal använder ju sifon till väldigt mycket. Titta bara på hans Schwarzwald-tårta eller den underbart krispiga battern han får när han gör fish and chips. Helt klart fler användningsområden än bara vispgrädde.
Citera
2011-04-07, 00:48
Medlem
martenihs avatar
Jag köpte en sifon från PGW (0.5 liter). (någon som vet hur mycket vätska etc jag kan ha i den btw?)

Vad finns det för roliga användningsområden förutom grädde etc. Skulle det funka att göra maränger etc?

Vad gör ni med era?
Citera
2011-04-07, 17:25
Medlem
Azaels avatar
Att skumma såser och dylikt är ett förslag, som dykt upp tidigare i tråden. Tveksamt om det går att göra maränger dock.
Citera
2011-04-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martenih
Jag köpte en sifon från PGW (0.5 liter). (någon som vet hur mycket vätska etc jag kan ha i den btw?)

det brukar finnas en markering på utsidan vart max fyllnings gränsen är, annars borde det stå i någon manual som följer med.

annars kan du ju också kolla med ett liter mått hur mycket som får plats i sifonen om den är helt full vid 0.5 liter eller om dom siffrorna är för hur mycket man kan använda per omgång.
Citera
2017-02-16, 21:08
Medlem
Bunnys avatar
Gräddsifon - bra eller dåligt?

Hej
Någon som har erfarenhet av att använda gräddsifon för att snabbt få till riktigt fluffig vispgrädde, och kan berätta om sina intryck?

Undrar till exempel:
- Hur blir grädden?
- Hur mycket kostar patronerna och hur mycket grädde räcker dom till?
- Kan man fylla sifonen med lite grädde (till en person) eller måste man upp i en större mängd för att dom ska funka?
- Är sifonerna krångliga att diska?
- Kan man använda magrare grädde och till exempel vaniljvisp i en gräddsifon?

-Borde jag skippa gräddsifonen och tappert vispa vidare när jag ändå mest bara gör mindre mängder, för en person?
Citera
2017-02-17, 12:18
Medlem
- Hur blir grädden?

Vispgrädde i sifon blir fluffigare, luftigare, inte så kompakt som elvisp-vispad grädde.
Dock sjunker den ihop ganska snabbt så man får spreja på den just när man ska äta den.
Jag ser att några i tråden har skrivit att sifongrädde håller sig vispad längre/bättre än visp-vispad grädde, men så är det alltså inte utan tvärtom. Jag vet inte hur de har tänkt, antingen skrev de utan att ha provat själva eller så menar de nåt annat, nån sifon för industribruk kanske? Vanliga små sifoner för hemmabruk fungerar iaf inte så.

- Hur mycket kostar patronerna och hur mycket grädde räcker dom till?

Patronerna köper man i flerpack, 10-p t.ex. Länge sen jag köpte några nu så har inte aktuella priser men googla så hittar du. Det brukar inte vara så dyrt.
En patron räcker till en påfyllning av gräddbehållaren, normalt 3 dl.
Tror jag har använt två patroner nån gång när det var mer, 5 dl?, verkade som en patron inte räckte då (eller så blev det nåt fel med första patronen)

- Kan man fylla sifonen med lite grädde (till en person) eller måste man upp i en större mängd för att dom ska funka?

Det borde gå bra att bara fylla behållaren med en mindre mängd, men inte optimalt antar jag, för då förbrukar du ju en hel patron till bara lite grädde, det blir dyrare så. Jag har aldrig fyllt med mindre än 2-3 dl.

- Är sifonerna krångliga att diska?

De flesta smådelarna måste handdiskas och får inte läggas i blöt, du diskar i rinnande vatten. En del behållare går att maskindiska, det beror på vilket material det är.

- Kan man använda magrare grädde och till exempel vaniljvisp i en gräddsifon?

Jag har aldrig provat men enligt bruksanvisningen till min sifon ska det gå bra med olika gräddliknande krämer så t.ex. vaniljvisp borde fungera bra.
Det får inte vara klumpar i krämen, den måste vara helt slät, annars täpper det till munstycket.

-Borde jag skippa gräddsifonen och tappert vispa vidare när jag ändå mest bara gör mindre mängder, för en person?

Hur ofta vill du äta vispad grädde? Är det bara nån gång ibland är det nog enklast att vispa lite med elvisp som vanligt. En gräddpåfyllning i sifonen håller lika länge som ett öppnat gräddpaket i kylen, om inte längre t.o.m. Så vill man ta lite grädde då och då under nån veckas tid så är det perfekt att ha sifonen laddad och klar i kylen. T.ex. på sommaren om man äter glass ofta och vill ha lite grädde till det. Där är det en fördel om man är flera, då går grädden alltid åt. Är det ett singelhushåll kanske det blir lite mycket att trycka i sig 3-5 dl grädde under några dagar.
Citera
2017-02-17, 12:56
Medlem
Gräddsifon är en av de bästa prylar jag köpt. I med vispgrädde, stäng, patron = klart!
Håller sig fint i kylen några dagar. Inget svinn.
Patroner är billiga om man köper flerpack. allt-fraktfritt (ingen fraktkostnad) var billigast när jag köpte en rejäl laddning för en tid sedan. Dom har gräddsifoner också. Skadar inte att kolla runt lite.
Lycka till med grädden - Grädde är Gott!
Citera
2024-11-09, 14:34
Medlem
Om man häller i 2.5 dl grädde, hur mycket "fastnar" i sifonen? Vispar man upp i en bunke får man ju ut allt..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in