• 1
  • 2
2011-02-25, 14:24
Medlem
mrdominiks avatar
Lönar det sig att använda sig av en egen sifon och köpa svindyra patroner (89kr 10p) än att helt enkelt köpa färdig grädde i butiken?

Färdig grädde kostar mellan 20-30 kr.

En patron kostar 9 kr, sen är det väl vispgrädde och socker man tillsätter? Själva vispgrädden kommer väl kosta runt 15 kr eller hur mycket är det man ska lägga egentligen?

Någon med erfarenhet? Räcker hemmagjord grädde mer än den man köper i butik?

Finns det ens någon vinst på att göra det själv?
Citera
2011-02-25, 14:34
Medlem
det blir goare om du gör det själv och 10 patroner brukar kosta 45 kronor, dessutom är det inte lika mkt grädde i en sprayflaska som man får ut av 3dl vispgrädde
Citera
2011-02-25, 15:04
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutser
det blir goare om du gör det själv och 10 patroner brukar kosta 45 kronor, dessutom är det inte lika mkt grädde i en sprayflaska som man får ut av 3dl vispgrädde

45 kr? Vart då? Jo jag vet att det finns pgw produkter men där är frakten svindyr så om det ska löna sig så måste jag beställa mycket o de e inte så att jag ska ha värsta gräddpartyt.

Jag hade i tanke clas ohlson, vart köper du?
Citera
2011-02-25, 18:00
Medlem
Snurrens avatar
Äh hö, hur mycket vispad grädde behöver du egentligen. Nu blir jag lite konfunderad.
Citera
2011-02-26, 11:55
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Äh hö, hur mycket vispad grädde behöver du egentligen. Nu blir jag lite konfunderad.

?

Jag vill bara testa att göra egen.
Testade att göra igår, men det blev totalt misslyckat eftersom jag hade druckit och inte orkade kolla upp något recept.

Tog vanlig matlagningsgrädde och tillsatte massor med socker som inte ens hade löst upp sig och visst blev det nån typ av vispgrädde men god var den inte iaf.

Hur är det med gräddsifon, finns det någon fördel som inte finns med vanlig vispad grädde? (förutom att det ser coolt ut)

Jag har en 0,25 L sifon, hur mycket grädde ska man lägga? 1/2? 3/4 ? eller 10/10 ?
Citera
2011-02-26, 19:26
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
?

Jag vill bara testa att göra egen.
Testade att göra igår, men det blev totalt misslyckat eftersom jag hade druckit och inte orkade kolla upp något recept.

Tog vanlig matlagningsgrädde och tillsatte massor med socker som inte ens hade löst upp sig och visst blev det nån typ av vispgrädde men god var den inte iaf.

Hur är det med gräddsifon, finns det någon fördel som inte finns med vanlig vispad grädde? (förutom att det ser coolt ut)

Jag har en 0,25 L sifon, hur mycket grädde ska man lägga? 1/2? 3/4 ? eller 10/10 ?

Man ska i regel fylla sifoner lite mindre än till hälften.
Matlagningsgrädde är sen verkligen inget som jag skulle rekommendera att försöka vispa, med eller utan sifon, då den har för låg fetthalt och blir inte nog luftig. Och du bör ta florsocker istället då jag antar att du använde strösocker, det går även att ha lite vaniljsocker i grädden om man vill.
Fördelarna med sifon är att jag tycker grädden håller sig fluffigare längre än vid vanlig vispning, sen är det jävligt skönt och smidigt om man ska göra mycket vispgrädde nu när det är semmeltider

Här kan du köpa N20 patroner till ett rätt så bra pris och dom har även bra bulkpriser för den äkta gräddentusiasten
http://www.bestwhip.com/view-all-chargers
Senast redigerad av Tord_Ywel 2011-02-26 kl. 19:30.
Citera
2011-02-26, 23:28
Moderator
rotadents avatar
Bostad --► Matlagning, metoder och redskap

//Mod
Citera
2011-03-01, 21:48
Medlem
spoilers avatar
Lite sugen på att skaffa en, någon som kan rekommendera eller avråda från olika fabrikat?
Citera
2011-03-01, 21:55
Bannlyst
På PGW finns det 10-pack patroner för 40 kr.

Jag har en gräddsifon och köper upp mot 100 patroner i månaden. Men inte fan är det för att göra grädde
Citera
2011-03-06, 18:18
Medlem
tmk77s avatar
Jag funderar på att köpa en 0,5l sifon, den rymmer alltså 0,25 ovispad grädde vad jag förstått. Jag har några frågor. Går det bra att använda vispgrädde med låg fetthalt (29-36%)? Erfarenheter? Vilka eventuella tillsatser rekommenderas? Hur många dagar kan grädde förvaras i sifonen i kylskåp innan den blir dålig?
Senast redigerad av tmk77 2011-03-06 kl. 18:23.
Citera
2011-03-06, 18:37
Medlem
midnighttrains avatar
en ny sifon kostar ändå 200-400kr de som jag har sett, sen kostar patronerna och grädden. sen ska man hålla på och rengöra den och få plats med den bland alla andra köksmaskiner man aldrig använder.

säg att man bara använder den 10 gånger så är man uppe i 35-60kr per gång när en gräddburk kostar runt 25kr i affären.

så sålänge man inte står och gör jordgubbstårta eller semlor varje dag så ser jag inte någon mening med att införskaffa en.
Citera
2011-03-06, 20:45
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hxq
På PGW finns det 10-pack patroner för 40 kr.

Jag har en gräddsifon och köper upp mot 100 patroner i månaden. Men inte fan är det för att göra grädde

Jag har noterat att PGW saluför och marknadsför gräddsifoner ganska aggresivt och inte kunnat se någon direkt beröring till deras utbud av öl- och vinsatser. Kan du upplysa mig vad man har gräddsifoner till mer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in