2011-03-06, 20:58
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Jag har noterat att PGW saluför och marknadsför gräddsifoner ganska aggresivt och inte kunnat se någon direkt beröring till deras utbud av öl- och vinsatser. Kan du upplysa mig vad man har gräddsifoner till mer?
boffa lustgas (N2O)
Citera
2011-03-06, 21:16
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
boffa lustgas (N2O)

Haha, men sååå trist.
Jag hade hoppats på nått kulinariskt eller iaf mer avancerat. Tack för upplysningen iaf!
Citera
2011-03-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmk77
Jag funderar på att köpa en 0,5l sifon, den rymmer alltså 0,25 ovispad grädde vad jag förstått. Jag har några frågor. Går det bra att använda vispgrädde med låg fetthalt (29-36%)? Erfarenheter? Vilka eventuella tillsatser rekommenderas? Hur många dagar kan grädde förvaras i sifonen i kylskåp innan den blir dålig?

35%-gräde går alldeles utmärkt, iallafall.
Citera
2011-03-10, 22:02
Medlem
tmk77s avatar
Utmärkt grädde har det blivit och dessutom mycket bättre smak än den söta UHT-behandlade burkgrädden i butikerna. När jag gör semlor brukar jag blanda grädden med florsocker och mandelmassa, vågar man göra en sådan här blandning och stoppa i sifonen eller riskerar man att täppa till munstycken då?
Citera
2011-03-12, 20:44
Medlem
Man kan även använda den till att få extra fluffig choklad (kolla Heston Blumenthals schwarzwaldtårta t ex).

Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
en ny sifon kostar ändå 200-400kr de som jag har sett, sen kostar patronerna och grädden. sen ska man hålla på och rengöra den och få plats med den bland alla andra köksmaskiner man aldrig använder.

säg att man bara använder den 10 gånger så är man uppe i 35-60kr per gång när en gräddburk kostar runt 25kr i affären.

så sålänge man inte står och gör jordgubbstårta eller semlor varje dag så ser jag inte någon mening med att införskaffa en.

På PGW kostar en 0.5L-sifon 329:- och ett tiopack patroner går på 39:-
Om man nu inte kommer använda mer än de tio patronerna någonsin är nog en sifon inte det bästa köpet, men det räcker ju med att du använder den en gång om året så sparar du ju pengar efter 15 år (förutsatt att man får ut lika mycket grädde från en 25-kronors gräddburk från affären).

Förmodligen använder man den något mer och då kan det vara en hyffsat bra investering imo.
Sen blir det godare och man får ut mer av en patron än en burk så det blir även mer kostnadseffektivt.
Citera
2011-03-13, 00:19
Medlem
Jag vill också ha en sifon men de är ju så jävla dyra
Citera
2011-03-13, 14:52
Medlem
tobbedexters avatar
Jag använder min sifon ganska flitigt, förutom till det uppenbara (grädde) så brukar jag köra vanilsås i den, blir skönt fluffig. Vidare är den oslagbar när man gör gräddtårta, grädden håller bättre än grädde man vispat med elvisp plus att det är lättare att applicera den jämnt med en sifon.
Citera
2011-03-13, 15:52
Medlem
skippers avatar
Kan man koppla olika tyllar till gräddsifonen, eller hur kommer grädden ut?
Citera
2011-03-13, 18:31
Medlem
Shoukis avatar
Citat:
Haha, men sååå trist.
Jag hade hoppats på nått kulinariskt eller iaf mer avancerat. Tack för upplysningen iaf!

Att boffa lustgas kan ju knappast beskrivas som trist!

Man kan kanske använda en gräddsifon till att kolsyra vatten också, då kolsyrepatroner har samma format. Inte helt ändamålsenligt men det kan nog fungera. Viktigt i sånt fall att man håller sifonen uppochner precis som när man gör grädde.
Citera
2011-03-13, 19:54
Medlem
tobbedexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shouki
Att boffa lustgas kan ju knappast beskrivas som trist!

Man kan kanske använda en gräddsifon till att kolsyra vatten också, då kolsyrepatroner har samma format. Inte helt ändamålsenligt men det kan nog fungera. Viktigt i sånt fall att man håller sifonen uppochner precis som när man gör grädde.

Det är dock inte samma laddning i sodasifonernas kolsyrepatroner, tro mig, det är ingen höjdare att ta fel, råkade göra kolsyrad vaniljsås en gång eftersom sodasifonen har dubbelt så mycket kolsyra i patronen som den man har till gräddsifonen.
Citera
2011-03-13, 19:55
Medlem
tobbedexters avatar
Citat:
Kan man koppla olika tyllar till gräddsifonen, eller hur kommer grädden ut?

Jag har tre olika tyllar till min sifon, finns säkert fler att köpa till om man så önskar.
Citera
2011-03-13, 20:59
Medlem
troengs avatar
En gräddsifon är ju det ultimata matlagningsredskapet. Man kan laga rolig mat, och bli rolig i skallen.

Man kan göra mycket mer än bara vispa grädde med den. Många finkrogar använder sig av sifoner. Googla "sifon recept" så finns det hur mycket som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in