2004-09-29, 15:30
Medlem
Nina Hartleys avatar
För inte så länge sedan, i början av 1800 talet, slaktade den svenska armén flera hundra bönder i Klågerup - deras brott var att dom ville va skåningar.
Citera
2004-09-29, 15:33
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustus
Jodå, men vinalkad var han väl inte? Suetonius hävdar om jag minns rätt att Julle var den ende som försökt omstörta republiken i nyktert tillstånd.

Det har du nog rätt i, Faustus, här lite om mannens små egenheter, inklusive det yttrandet av Cato citerat av Suetonius: http://heraklia.fws1.com/private_man/

Undrar hur jag fått för mig det, kanske Klaus Maria Brandauer i rollen som Caesar i den rätt usla filmen Vercingetorix (aka Druids) ledde in mig på den associationen? Eller mer sannolikt vetskapen om att Alexander den Store av Makedonien var en hård drinkare, det föreföll mig kanske naturligt att även Caesars oerhört expansiva, rastlösa och megalomana lynne och verksamhetsdrift kunde ha sådana pålitliga drivkrafter, alltså vara en frukt av jästa druvors beska purpursaft...
Citera
2004-09-29, 15:41
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Alla folkmord som begåtts av kommunister verkar vänstern och sossarna i Sverige ha glömt bort, typ Kambodja 1975-1979, Sovjet under Stalin och Kina under kulturrevolutionen och tidigare.
Tror det var i samma veva Lenin myntade (?) uttrycket "If you want to make an omelet you have to crack some eggs". Om detta må ni inte berätta...

OnT: Vad hände i Kambodja? Röda Khmererna? Minnet sviker...

Européernas slakt på nordamerikanska indianer har ju också fallit i glömska tycker jag...
Citera
2004-09-29, 18:37
Medlem
Faustuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Eller mer sannolikt vetskapen om att Alexander den Store av Makedonien var en hård drinkare, det föreföll mig kanske naturligt att även Caesars oerhört expansiva, rastlösa och megalomana lynne och verksamhetsdrift kunde ha sådana pålitliga drivkrafter, alltså vara en frukt av jästa druvors beska purpursaft...

Alexander var ju för övrigt också ganska bra på att utplåna de lokalbefolkningar som inte omedelbart hälsade honom som en befriare. Fast då han väl inte tillämpade etniska urvalsprinciper räknas det kanske inte som folkmord.
Citera
2004-09-29, 18:50
Medlem
scratchys avatar
Amerikanernas härjningar på Filippinerna kring år 1900 kanske kan klassas som ett mindre känt folkmord. Har för mig att det var en ohygglig massa människor som massakrerades.

Edit: hittade en länk: http://www.villagevoice.com/issues/0305/francia.php
Citera
2004-09-29, 20:53
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scratchy
Amerikanernas härjningar på Filippinerna kring år 1900 kanske kan klassas som ett mindre känt folkmord. Har för mig att det var en ohygglig massa människor som massakrerades.

Edit: hittade en länk: http://www.villagevoice.com/issues/0305/francia.php

Ja, det är en förträngd historia, liksom ryssarnas massakrer och fördrivningar
på framförallt tjerkesser i nordvästra Kaukasus på 1860-talet, antalet dödade är oklart men förmodligen en rätt stor procent av befolkningen...

R.J.Rummel är en auktoritet på genocidala processer:

http://www.mega.nu:8080/ampp/rummel/welcome.html
Citera
2004-10-05, 21:37
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
OnT: Vad hände i Kambodja? Röda Khmererna? Minnet sviker...

Jo dom Röda Khmererna tog efter maktövertagandet 1975 och tvingade ut all befolkning från städerna på landsbygden där de skulle bedriva jordbruk och återgå till lantbrukskommunism. Alla som kunde andra språk, hade utbildning eller glasögon rensades ut och torterades och mördades. 1-2miljoner människor dog av en befolkning på 7-8 miljoner.
(sorry att det tog en stund att svar var upptagen med att bli pappa)
Citera
2004-10-05, 21:38
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Jo dom Röda Khmererna tog efter maktövertagandet 1975 och tvingade ut all befolkning från städerna på landsbygden där de skulle bedriva jordbruk och återgå till lantbrukskommunism. Alla som kunde andra språk, hade utbildning eller glasögon rensades ut och torterades och mördades. 1-2miljoner människor dog av en befolkning på 7-8 miljoner.
Isch då. Det vore ju trevligt att upplysa om för fler.
Citera
2004-10-05, 22:40
Medlem
Citat:
Grattis! Passar över en internet cigarr =)
Citera
2004-10-06, 12:33
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av levy
Grattis! Passar över en internet cigarr =)
Tackar
Citera
2004-10-06, 12:56
Medlem
Bademjoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Jag läste på nytt ett par kapitel ur Adam Hochschilds bok Kung Leopolds vålnad, som översattes till svenska för några år sedan och även finns som pocket. Den handlar om den belgiske kung Leopolds bisarra och brutala herravälde över Kongo under 1800-talets sista decennier och början av 1900-talet. Hochschild uppskattar att det belgiska herraväldet fick negerbefolkningen i det gummiplantagekoloniserade territoriet att minska med omkring tio miljoner genom straffexpeditioner, utrotningskampanjer, framtvingad svält, umbäranden, sjukdomar och sjunkande födelsetal.

Joseph Conrads Heart of Darkness är den bästa skönlitterära skildringen av tillståndet i denna del av världen under den aktuella epoken, Hochschilds bok är en mycket läsvärd dokumentation över det som ägde rum och som inte resulterade i några straff för dem som beordrade och begick morden, stympningarna, utplundringen och massvåldtäkterna. Givetvis berodde detta på vilka offren var, och vilka som var bödlar: det kusliga är också att belgarna projicerade sina egna afrikanska mordorgier i form av de greuelhistorier som diktades ihop om de tyska soldater som invaderade Belgien när första världskriget bröt ut 1914. Hochschild skriver: "De chockerande rapporterna om avhuggna händer och fötter fick sådan spridning att en rik amerikan försökte adoptera lemlästade belgiska barn, men trots att han utlovade en belöning lyckades man inte hitta något. Så småningom stod det klart att anklagelserna om massvåldtäkter, stympning och korsfästning inte var sann. Men både under och efter kriget ville ingen i entente-länderna påminnas om att det var den belgiske kungens män i Afrika som något årtionde tidigare hade huggit händerna av människor. Historien om kung Leopolds regim i Kongo och om rörelsen som opponerat mot den utplånades på detta sätt ur européernas minne, och det skedde kanske snabbare och effektivare än för andra massmord under Afrikas kolonisering."

Jag tänkte att den här tråden kunde bli en samlingsplats för diskussioner om folkmord som inte fått så mycket offentlig uppmärksamhet, gärna understött med länkar och hänvisningar och dödssiffror ...förlustsiffror går alltid att vrida och vända på, det är inget som säger att det var exakt tio miljoner Kongonegrer som plågades ihjäl under belgiskt herravälde, kanske färre, möjligen fler...Hochschild säger så här om detta med folkmord och dess avgränsningar och gråzoner:

"Även om dödandet i Kongo hade folkmordsproportioner var det inte ett folkmord i egentlig mening. Kongostaten försökte inte avsiktligt utrota en viss etnisk grupp. I stället var Leopolds agenter på jakt efter arbetskraft, precis som de slavhandlare som företagit raider i Afrika århundraden före dem. Att miljoner människor omkom under jakten och som arbetskraft var att betrakta som en olyckshändelse. Få ämbetsmän i Kongo förde statistik över något så försumbart som afrikaners liv."

Historien är en slaktplats med vidhängande dårhusceller och mobila bordeller.

En OTROLIGT bra skildring över den europeiska imperialismen. Boken är guld värd. Sällan har en bok berört mig på det sätt som Hochschilds, och ibland undrar man om medmänsklighet och mäniskovärde är ett europeiskt fenomen som endast ska anpassas på västerlandet.

Grymheten dessa pedofilättlingar (belgarna) visade var omänsklig. Om jag inte missminner mig finns det ett passage som berättar om hur en guvenör brukade hugga av huvudet på barn och använda som prydnad i sina blommsterarangemang.
Citera
2004-10-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustus
Bra tråd.

Vill påminna om turkarnas systematiska folkmord på armenier (och även greker m fl) under nittonhundratalets första decennier. Har ingen dödssiffra, men troligtvis flera miljoner. Fortfarande officiellt förnekat i Turkiet.

Mer info (inkl bilder, video mm) på denna sajt:

http://www.theforgotten.org/

Edit: detta folkmord var för övrigt en av inspirationskällorna till Hitlers mer välkända tilltag i branschen.

Armenier, Assyrier och Greker..medans europa inte gjorde nåt för att försöka hindra det.
http://www.auf.nu/infocenter/folkmordet.asp

Assyrier i Sverige har försökt få den svenska regeringen att "erkänna" att ett folkmord har skett, men regeringen anser bara att det va en tragedi.
Frankrikes regering "erkände" att ett folkmord hade skett på armenier av turkar...det slutade med att Turkiet bojkottade Frankrike, Frankrike förlorade en massa pengar..antagligen därför andra länder inte vill göra samma sak.

Media brukar "glömma" bort Assyrierna, tror att Assyrierna har nämnts en gång i samband med Irak kriget. Trots att det bor en hel del Assyrier där..

Slutar väl som vanligt. Kristna från väst kommer ner och slaktar muslimer, sen när dom drar därifrån så tänker muslimen på att hans granne är kristen..och dödar honom..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in