• 1
  • 2
2011-02-25, 00:15
Medlem
Worlds avatar
Idag på morgonen vaknade jag med att ha ont i halsen. Det kliar liksom och det känns som att jag behöver hosta väldigt ofta. Nu på kvällen har det blivit lite värre, har nu ont i halsen konstant.
Funderar på om jag börjar bli sjuk/feber eller så? (har inte varit sjuk på flera år).

Sedan känner jag smärtor vid bröstet, runt hjärtat.
Vet inte varför.
Enda dåliga jag gjort idag var väl att äta på max, som kanske resulterar i smärtorna?
Har känt så förut någon gång tidigare efter en dag på grillen, är det vanligt? (händer dock inte alltid/ofta när jag äter på max/mcdonalds).

Jag undrar bara nu om hur jag kan göra detta bättre, eller undvika att göra det sämre?
Har inte någon medicin/tabletter hemma vad jag vet. Mest det vanliga man har i ett hem.

Har ganska kallt i mitt rum, och vet inte hur jag får elementet varmare.. men funderar på att testa fixa det, om inte så lägger jag på något extra lager med täcke.

Men sen då, utan att sova varmt (inte kallt iaf), hur kan jag göra för att snabbast må bättre? Eller undvika att göra det sämre.

F.ö är jag strax 20 år, så är inte precis gammal och har aldrig haft hjärtproblem.
Enda är glutenallergiker (och jag fick glutenfritt på max)
Citera
2011-02-25, 00:27
Medlem
Worlds avatar
Jag testade tidigare att dricka varm té.
Men nu när jag chattat ett litet tag med en kompis så säger hon att man inte ska dricka varma drycker när man har ont i halsen?

Fick tips om kalla saker som t.ex glass.
Som jag nu ska ta och göra.
Citera
2011-02-25, 00:33
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Åt du friterat och eller nåt med lök på grillen?
Citera
2011-02-25, 00:36
Medlem
Bröstsmärtor ska man ha dagligen så man känner sig levande.
Citera
2011-02-25, 00:38
Medlem
Brännande smärta i bröstet som går upp i halsen efter ett skrovmål? Skulle ju kunna vara halsbränna. I så fall rekommenderas typ Zantac från Apotek och att undvika att äta de närmaste 3 timmarna före sänggående m.m.
Citera
2011-02-25, 00:42
Medlem
Worlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extinct
Bröstsmärtor ska man ha dagligen så man känner sig levande.
Okej, brukar jag dock nästan aldrig ha.
Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
Brännande smärta i bröstet som går upp i halsen efter ett skrovmål? Skulle ju kunna vara halsbränna. I så fall rekommenderas typ Zantac från Apotek och att undvika att äta de närmaste 3 timmarna före sänggående m.m.
Okej. Problemet är ju att det är natt just nu.. och har ganska långt till närmaste apotek/mack (som möjligtvis redan har stängt).

Vill som sagt kunna ha tips om vad annat jag kan göra än använda sig av medicin/tabletter som jag tyvärr inte har.. =|
Ska dock köpa imorgon.

Men vad kan jag göra just inatt?

[edit]
Äter just nu en glass och ska dricka isvatten om jag känner för det.
Citera
2011-02-25, 00:47
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Om du har samarin eller bikarbonat hemma så ta det. Bikarbonat på en sked och sen en klunk vatten. Tippar på att du har ont pga magsyra som läker upp, då får man bröstsmärtor och obehag i halsen. Äter man tex friterat eller lök kan man få såna här besvär nämligen...
Citera
2011-02-25, 00:54
Medlem
Worlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Om du har samarin eller bikarbonat hemma så ta det. Bikarbonat på en sked och sen en klunk vatten. Tippar på att du har ont pga magsyra som läker upp, då får man bröstsmärtor och obehag i halsen. Äter man tex friterat eller lök kan man få såna här besvär nämligen...

Okej tack, ska se efter i skåpet (men jag tvivlar att jag har något av det).

Men, jag hade ont i halsen redan på morgonen, innan jag åt hamburgaren.
Det hände över natten.
Tror jag missade att skriva det.

Sedan kom bröst/hjärt smärtorna i kväll någonstans runt 20.00 kanske, och jag åt på max kl 11, och sedan åt jag kötbullar och makaroner runt kl 17.
Citera
2011-02-25, 01:06
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av World
Okej tack, ska se efter i skåpet (men jag tvivlar att jag har något av det).

Men, jag hade ont i halsen redan på morgonen, innan jag åt hamburgaren.
Det hände över natten.
Tror jag missade att skriva det.

Sedan kom bröst/hjärt smärtorna i kväll någonstans runt 20.00 kanske, och jag åt på max kl 11, och sedan åt jag kötbullar och makaroner runt kl 17.
Har man problem med magsyra som väldigt många har så kan du ha haft besvären redan i morse och så förvärrades det efter maten på grillen. Det kan ta sin tid. Men du kan ju samtidigt ha vanligt halsont också, svårt att avgöra.
Om jag har smärtor och ingen medicin tillgänglig så lindrar det en del att äta mjukt bröd, det liksom suger upp magsyran.
Vet du hur det känns att ha halsbränna?
Citera
2011-02-25, 01:08
Medlem
Worlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Har man problem med magsyra som väldigt många har så kan du ha haft besvären redan i morse och så förvärrades det efter maten på grillen. Det kan ta sin tid. Men du kan ju samtidigt ha vanligt halsont också, svårt att avgöra.
Om jag har smärtor och ingen medicin tillgänglig så lindrar det en del att äta mjukt bröd, det liksom suger upp magsyran.
Vet du hur det känns att ha halsbränna?

Ahaa okej, tack för tipset, ska se efter mjukmacka och det.

Nej, tror inte jag haft halsbränna, och om jag haft det har jag nog inte vetat om det.
Citera
2011-02-25, 01:12
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av World
Ahaa okej, tack för tipset, ska se efter mjukmacka och det.

Nej, tror inte jag haft halsbränna, och om jag haft det har jag nog inte vetat om det.
Skippa smöret på mackan bara, fett förvärrar.
Halsbränna reagerar man nog på om man har men sen vet man ju inte alltid vad det är. Det är precis som det låter en brännande smärta i bröst/hals och ibland får man sura uppstötningar och smärtor i bröstet. Man behöver dock inte ha halsbränna för att uppleva denna smärta. Lycka till!
Citera
2011-02-25, 01:22
Medlem
RoaldDahls avatar
Svar till orolig för hjärtat: Det låter som om du fått en sur uppstötning och förutom att äta något riktigt mjukt bröd som någon föreslog här så bör du absolut höja upp huvudänden på din säng. Det gör rejäl skillnad. Lägg någon tjock telefonkatalog eller liknande under varje ben. Då kommer inte magsyran upp lika lätt. Rösten kan paja av magsyran och bindväv kan bildas.

Jag tror emellertid att du, eftersom du tidigt initialt klagade över halsont, förmodligen har en infektion som håller på att bryta ut. Tänk på att man kan ha rejäla infektioner närmast latent och helt utan feber även om de är riskfyllda. Även lunginflammation kan man ha helt utan feber.

Höj upp huvudänden. Drick mycket, gärna varmt och/eller ät glass om du har. Försök sova. Slappna av. Fortsätter bröstsmärtorna imorgon bitti/fm bör du söka akut. Det kan vara hjärtmuskelpåverkan.

Detta är förmodligen inget riktigt allvarligt. Men sök läkare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in