Om du bara ska steka den så räcker det med 10 sek på vadera sida i en het panna.
Annars föreslår jag att skära den i 1cm breda strimlor, stek med champinjoner, lök/purjo, vitlök, tillsätt creme fraiche och låt puttra i 5-10min. Funkar med både ris och potatis.
Återigen ska köttet bara få färg annars blir det segt.
"Minutbiff" är ju ett annat namn på lövbiff och det borde ge en hint om stektiden. Tyvärr brukar den vanliga lövbiffen oftast vara av ganska dålig kvalité, så att få en lövbiff att inte bli seg när man steker den kort tid är inte lätt. Gillar du kött som inte är så hårt stekt så satsa på styckningsdetaljer som ryggbiff och filé.
om den inte är skuren utan i ett stycke är det gott att steka snabbt och in i ugnen på låg temperatur tills medium-rare, skiva tunnt, dresseras i lite vitt vin och citron, gott på en sallad med lite kritånger
om den inte är skuren utan i ett stycke är det gott att steka snabbt och in i ugnen på låg temperatur tills medium-rare, skiva tunnt, dresseras i lite vitt vin och citron, gott på en sallad med lite kritånger
Vad är kritånger?
Det går alldeles utmärkt att laga tunna skivor lövbiff i ugn. Har ingen hört talas om sjömansbiff?
Rullader med en schysst fyllning såklart! Själv föredrar jag fetaost blandat med mozarella och lite hackad chili i. Servera med någon schysst kall sås och hasselbackspotatis.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!