• 1
  • 2
2011-02-24, 11:27
Bannlyst
Har nyligen fått en skuld hos KFM som jag omöjligt kan betala direkt. Kan heller inte få inkassobolaget att dra tillbaka den (har försökt). Jag undrar hur länge jag kan dra på detta, kan ev betala den ett par månader efter sista betalningsdatum. Vad kan hända? Betalningsanmärkning kan jag tolerera men kommer det bli utmätning och skit direkt, eller dröjer det? Jag äger inget av värde men har fast arbete Det jag undrar är kort och gott hur länge jag kan dra på en skuld innan utmätning osv och kommer det komma ränta på min skuld och isf hur mycket?
Citera
2011-02-24, 11:35
Medlem
imnotlikethems avatar
Om du ändå inte har någonting av värde och en betalningsanmärkning inte skrämmer dig så har du väl ingenting att oroa dig för? Men du får nog vara beredd på att leva på existensminimum tills det att skulderna är betalda då du har jobb. Hur lång tid det tar innan utmätning skulle jag tro varierar från fall till falll... Är dock inte säker på den saken.
Citera
2011-02-24, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av imnotlikethem
Om du ändå inte har någonting av värde och en betalningsanmärkning inte skrämmer dig så har du väl ingenting att oroa dig för? Men du får nog vara beredd på att leva på existensminimum tills det att skulderna är betalda då du har jobb. Hur lång tid det tar innan utmätning skulle jag tro varierar från fall till falll... Är dock inte säker på den saken.

Nja, är inte rädd för något direkt men känns inte bra att få mitt arbete inblandat etc. Kan jag få problem med mitt nuvarande jobb om jag får skuld hos KFM och anmärkning?
Citera
2011-02-24, 11:47
Medlem
Det går inte in direkt för utmätning efter en betalningsanmärkning, utan inkassobolaget kommer först kolla vad dom i så fall kan utmäta om dom vill skicka in ditt ärende för utmätning. 3-4 veckor skulle jag säga men det kan nog variera från olika inkassobolag.

Om du har möjlighet är det bästa att ringa in till dom efter att du fått en betalningsanmärkning och försöka lägga upp en avbetalningsplan om du har möjlighet till det.
Citera
2011-02-24, 11:47
Medlem
Dom kan kontakta din arbetsgivare och få pengarna direkt från din arbetsgivare via lönen.
Jävligt pinsamt + att det ger arbetsgivaren massa mer-jobb.
Citera
2011-02-24, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarIn
Dom kan kontakta din arbetsgivare och få pengarna direkt från din arbetsgivare via lönen.
Jävligt pinsamt + att det ger arbetsgivaren massa mer-jobb.

Jo det är väl detta jag är mest orolig för. Inget jag direkt är sugen på
Citera
2011-02-24, 13:35
Medlem
Drog på mig kronofogden år 2006, de har skickat en mass brev och tjatat - de flesta har jag inte ens öppnat. I något stog det att de ev. skulle komma på besök, senare fick jag ett brev där det stog "Namn Efternamn bedöms inte ha utmätningsbara tillgångar i hemmet". Men det lär väl inte hålla för alltid.
Citera
2011-02-24, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spiritofhate
Drog på mig kronofogden år 2006, de har skickat en mass brev och tjatat - de flesta har jag inte ens öppnat. I något stog det att de ev. skulle komma på besök, senare fick jag ett brev där det stog "Namn Efternamn bedöms inte ha utmätningsbara tillgångar i hemmet". Men det lär väl inte hålla för alltid.

Hehe låter lovande Men har du fast arbete?
Citera
2011-02-24, 23:07
Medlem
Whiteliess avatar
Hur stor är skulden? Om du har fast arbete, och inte är prickad hos KFM sedan tidigare. Kan du inte fixa en borgenär eller medsökare för att ta ett banklån och täcka upp skulden?

Har du utgifter varje månad som går långt över dina inkomster? Dyra och många krediter?

Du kommer ångra anmärkningen. Kan du klara dig på att inte skriva några avtal öht på 3 år?
Citera
2011-02-25, 05:14
Medlem
Det du kan göra är att inte medge skulden hos KFM utan bestrida den på
vilka grunder som helst....använd fantasin Till slut kommer ju fogden
fastslå att du är skyldig att betala din skuld men vid det laget har du vunnit
en hel del tid.
Citera
2011-02-25, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malevichh
Hehe låter lovande Men har du fast arbete?

Nej, det har jag inte. Men när jag får det kan jag tänka mig att börja betala av, tills dess kan de dra åt helvete.
Citera
2011-02-25, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Hur stor är skulden? Om du har fast arbete, och inte är prickad hos KFM sedan tidigare. Kan du inte fixa en borgenär eller medsökare för att ta ett banklån och täcka upp skulden?

Har du utgifter varje månad som går långt över dina inkomster? Dyra och många krediter?

Du kommer ångra anmärkningen. Kan du klara dig på att inte skriva några avtal öht på 3 år?

Problemet är att jag har en hel del mikrolån som betalas av på inkasso (lite lyxfällavarning ja) så jag har enormt svårt att betala denna skuld. Nja de går väl inte extremt långt utöver mina inkomster men jag går helt klart minus, har inte pengar att betala allt för och samtidigt leva. Antar att det slutar att jag får betala den, undrar mest om jag kan skjuta på det på något listigt sätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in