2011-02-25, 16:57
Medlem
Whiteliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malevichh
Problemet är att jag har en hel del mikrolån som betalas av på inkasso (lite lyxfällavarning ja) så jag har enormt svårt att betala denna skuld. Nja de går väl inte extremt långt utöver mina inkomster men jag går helt klart minus, har inte pengar att betala allt för och samtidigt leva. Antar att det slutar att jag får betala den, undrar mest om jag kan skjuta på det på något listigt sätt?

Såvida du bara har skulder hos inkasso och inte fogden + fast jobb så finns det alltid chans att få ett lån av din bank för att samla ihop krediterna. Om du söker lånet på kontor så har de möjlighet att se till dig som person och tittar bara inte på din kredithistorik, så har du tur kan du få ett lån där, och ännu större chans har du med en medsökande (mor/far). Boka in ett möte på din bank och ta med dig en sammanställd månadsbudget hur din budget skulle se ut om du skulle få ett lån av dom, och en annan budget hur det ser ut idag. Ta med dig arbetsintyg.

Om du inte doftar sprit och ser någorlunda proper och talför ut finns det en chans att du får lånet!
Citera
2011-02-25, 18:50
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3uphoria
Det du kan göra är att inte medge skulden hos KFM utan bestrida den på
vilka grunder som helst....använd fantasin Till slut kommer ju fogden
fastslå att du är skyldig att betala din skuld men vid det laget har du vunnit
en hel del tid.

Visst kan han göra så, men vid ett bestridande är det inte KFM utan tingsrätten som på sökandes begäran prövar målet, och det blir ju dyrare för TS och dessutom måste han ta ledigt från jobbet då han ska till tingsrätten. Men det kanske är värt besväret...
Citera
2011-02-26, 13:37
Medlem
Continental Ops avatar
väldigt suddiga uppgifter ang vad som hänt hos fogden ärligt talat

om han inte är delgiven än så är ju det första grejen, håll dig undan delgivning i det längsta, du har ingen skyldighet att svara på deras brev, däremot bör du skumma igenom skiten de skickar o kolla så att du inte blir delgiven genom nån bekant eller genom att handlingarna lämnats hemma hos dig
Citera
2011-03-02, 04:52
Medlem
för mig tog det över 4 månader med fast jobb innan kronfogden ville ha pengar av mig och då var det bra säga upp sig. får man inte jobba för dom så får man väll inte. men då tycker kronofagden att jag är skyldig dom pengar som jag inte är) och det är då rätt stora fatasi belop. som inte går att betla på en livstid.
Citera
2015-01-19, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Såvida du bara har skulder hos inkasso och inte fogden + fast jobb så finns det alltid chans att få ett lån av din bank för att samla ihop krediterna. Om du söker lånet på kontor så har de möjlighet att se till dig som person och tittar bara inte på din kredithistorik, så har du tur kan du få ett lån där, och ännu större chans har du med en medsökande (mor/far). Boka in ett möte på din bank och ta med dig en sammanställd månadsbudget hur din budget skulle se ut om du skulle få ett lån av dom, och en annan budget hur det ser ut idag. Ta med dig arbetsintyg.

Om du inte doftar sprit och ser någorlunda proper och talför ut finns det en chans att du får lånet!

Hur är det om man har betalat av halva inkasso skulden och blir 2 dagar sen med räkningen? Det som jag har att betala av kvar är 1500:-, när skickas det till kronofogden och kommer jag att prickas? :/
Citera
2015-01-19, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohee
Hur är det om man har betalat av halva inkasso skulden och blir 2 dagar sen med räkningen? Det som jag har att betala av kvar är 1500:-, när skickas det till kronofogden och kommer jag att prickas? :/

Du får ingen betalningsanmärkning av att räkningen skickas vidare till kronofogden. Däremot får du en avgift på 800 kr att betala utöver det ordinarie beloppet. Så länge du betalar räkningen från kronofogden är allt lugnt.

Med det sagt lär inget hända så fort. Oroar du dig så ring till inkassobolaget och säg att pengarna är på väg så kan de lägga in en anteckning. Det är oftast lugnt men de kan inte läsa tankar och hör man inte av sig kan de inte utgå ifrån att pengarna är på väg.
Citera
2015-01-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Du får ingen betalningsanmärkning av att räkningen skickas vidare till kronofogden. Däremot får du en avgift på 800 kr att betala utöver det ordinarie beloppet. Så länge du betalar räkningen från kronofogden är allt lugnt.

Med det sagt lär inget hända så fort. Oroar du dig så ring till inkassobolaget och säg att pengarna är på väg så kan de lägga in en anteckning. Det är oftast lugnt men de kan inte läsa tankar och hör man inte av sig kan de inte utgå ifrån att pengarna är på väg.

Tack för svar! Mvh
Citera
2015-01-20, 20:52
Medlem
Citat:

Men vad händer om man har fått brev från amf och redan betalat inkasso skulden? Är det bara att strunta i det då eller ska man betala extra avgift där? Mvh
Citera
2015-01-22, 01:44
Medlem
Citat:

Vad händer när jag får brev från KFM då? Är det bara att betala in till företaget man är skyldig och strunga i kfm?
Citera
2015-01-22, 02:07
Medlem
Citat:

För man får väl betalningsanmärkning om man betalar kronofogden?
Citera
2015-01-22, 02:18
Medlem
Citat:
Men vad händer om man har fått brev från amf och redan betalat inkasso skulden? Är det bara att strunta i det då eller ska man betala extra avgift där? Mvh

Citat:
Vad händer när jag får brev från KFM då? Är det bara att betala in till företaget man är skyldig och strunga i kfm?

Citat:
För man får väl betalningsanmärkning om man betalar kronofogden?

Hade det inte räckt att skriva ett svar?

Har du fått en faktura från Kronofogden måste du självklart betala till kronofogden. Betalar du i tid till dem får du ingen anmärkning. Det är om du struntar i deras faktura som anmärkningen dyker upp. Betalar du ursprungsbeloppet till företaget har Kronofogden fortfarande krav på dig så gör för guds skull inte det.

Har du redan betalat fakturan till ursprungsbolaget när du får inkassofakturan kan inkassobolaget vara snällt och stryka fakturan, men du måste förstås ringa dit och förklara situationen. Ofta måste man betala själva påminnelseavgiften ändå.

Som vanligt är det bättre att du ringer och kollar såna här saker än att fråga på Flashback. Det är de som skickat ut den senaste fakturan du bör ringa.
Citera
2015-01-22, 02:42
Medlem
Citat:
Hade det inte räckt att skriva ett svar?

Har du fått en faktura från Kronofogden måste du självklart betala till kronofogden. Betalar du i tid till dem får du ingen anmärkning. Det är om du struntar i deras faktura som anmärkningen dyker upp. Betalar du ursprungsbeloppet till företaget har Kronofogden fortfarande krav på dig så gör för guds skull inte det.

Har du redan betalat fakturan till ursprungsbolaget när du får inkassofakturan kan inkassobolaget vara snällt och stryka fakturan, men du måste förstås ringa dit och förklara situationen. Ofta måste man betala själva påminnelseavgiften ändå.

Som vanligt är det bättre att du ringer och kollar såna här saker än att fråga på Flashback. Det är de som skickat ut den senaste fakturan du bör ringa.
Men bevisar man inte då att man är skyldig till försening och därav får en anmärkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in