Citat:
Ursprungligen postat av cogitoergosum
Kolla upp rättsfallet jag hänvisar till. Oavsett vad du tycker har jag rätt i sak.
ADHD och AST-diagnoser ställs inte utifrån medicinska tester och kräver inte medicinska undersökningar. Man lutar sig mot beteendeobservationer och anamnestiska data samt psykologiska tester och bedömningsinsyrument. Läkare är bra att ha med i utredningar bland annat för att bara de kan skriva ut läkemedel och intyg till försäkringskassan. En annan viktig aspekt är att läkaren bör göra en medicinsk bedömning för att utesluta övrig sjuklighet. Jag förespråkar inte att man skall utreda utan läkare, men för att diagnostisera behövs inte läkare.
Du har inte rätt i sak.
Domen som finns postat på psykologforumet säger att kammarrätten ger psyk rätt att ställa ADHD, inte AST. Men det är fortfarande tveksamt om det gäller då psykologens beslut kommer att krocka med DSM kriterierna för både ADHD och AST.
F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda.
En psykolog kan inte bedöma denna punkt i DSM. Det kan bara en läkare göra med noggrann genetisk och medicinsk utredning.
Sedan står det att:
C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.
Den enda som kan ha kompetens för detta är en arbetsterapeut.
Sedan har domstolen som vanligt sakfel som säger att NPF ej kan uteslutas genom somtatisk testning. Vilket är fel, då det finns en hel lista med medicinska somatiska besvär som kan leda till exakt samma symptom som ADHD.
Det finns ett antal genetiska sjukdomar som ger Autism, så som retts syndrom, desintegrativ störning, Fragile X syndrome som exempel..
Dessa kan inte en psykolog diagnostisera.
angående treåringen här så är det mycket ovanligt att en psykolog diagnostiserar språkstörningar. Det är upp till logoped och specialpedagog.