2011-04-25, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du skriver dessutom på ett sätt som motsätter dig själv, när du först skriver att man har diagnoser enbart för att sälja medicin,
inte enbart. det sa jag inte. annars skulle ju bluffen vara alldeles för enkel att genomskåda.

Citat:
sedan skriver du i andra inlägget att medciiner inte hjälper. Så varför skulle man bluffa diagnoser för att sälja medicin som inte hjälper?
anledningen att man säljer mediciner som inte fungerar är förstås för att skapa place bo effekten, så att de fortsätter köpa mediciner ett tag till, för att de tror att de hjälper. sen när dom inser att dom inte hjälper så ger läkare dom några andra mediciner. ibland ger dom mediciner som gör dom sjukare, vilket gör att dom behöver köpa mediciner som hjälper mot sjukdomen som den andra 'medicinen' (drogen) skapade...

Citat:
För AS och autism finns inga mediciner för övrigt.
ja, för att i de flesta fall är de inte ens sjukdomar. bara ovanliga personlighetstyper.
Citera
2011-04-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri

ja, för att i de flesta fall är de inte ens sjukdomar. bara ovanliga personlighetstyper.

Det där var det dummaste jag har hört på en hel vecka...

Nej det är inte sjukdomar, så långt kan jag hålla med. Och ja man kan säga att det är personlighetstyper.
Men det finns väldigt väl dokumenterade skador för ASD.
Citera
2011-04-25, 19:34
Medlem
Querls avatar
Citat:
Autism är inte automatiskt en utvecklingstörning. Dock klassas alla diagnoser inom autismspektrumstörningen för "genrell störning i utvecklingen" vilket är lite missvisande.

HFA används ganska flitigt i sverige och det är fler och fler som får HFA istället för AS. Det finns 2 anledningar till det.
-AS kräver att man inte har en språkstörning i talet som barn (dock har AS alltid språkstörning i pragmatiken)
- AS är påväg att reduceras och tas bort i nya diagnosmanualer och ersättas med HFA

Quer: Tyvärr min väm, de med AS eller HFA kan ha normal till mycket mycket hög intelligens.

Just den killens Ni pratar om här, har en språkstörning, men har ingen utvecklingstörning. Alltså har han HFA.

Och spetälske leif. Han är lika "hadikappad" som du är. Ni har båda exakt samma svårigheter...

(ibland är det lustigt att de med AS ser ner på de med autism, när det i grund och botten är samma svårigheter)

Självklart! det var inte så jag menade. Jag ville bara poängtera att för diagnosen krävs endast normal intelligens, även om man naturligtvis kan ha högre intelligens. Kort sagt så är exklusionskriteriet låg intelligens vilket kanske är ett mer korrekt sätt att uttrycka det på.
Citera
2011-04-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Självklart! det var inte så jag menade. Jag ville bara poängtera att för diagnosen krävs endast normal intelligens, även om man naturligtvis kan ha högre intelligens. Kort sagt så är exklusionskriteriet låg intelligens vilket kanske är ett mer korrekt sätt att uttrycka det på.

Precis.. visste att det var så du menade..

Jag har däremot lite problem att finna mig i den klumpiga formuleringen:

"
E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen." (tagen från Autismforums tolkning av DSM-IV-TR)

Alltså det finns ju gott om nedsatta förmågor " i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen." när en person har AS. En person med AS är inte lika nyfiken på omgivningen som en person utan. Helst inte när personen har utvecklat ett specialintresse.

(querl, hoppa in med mig i tråden "finns ADHD och Asperger" och kriga mot scientologerna)
Citera
2011-05-05, 23:12
Medlem
Citat:
"TS son" har autism, gräver man lite djupare i det och verkligen ser på förklaringarna så finns det framför dig, mer än så tänker jag inte säga om det fallet.

Dock är det förtidigt att säga vad diagnosen kommer att utmynna i.

DEt är dessutom inte en person som ställer en sådan här diagnos, utan ett helt utrednigsteam på 5-6 personer som är allt från arbetsterapeuter till psykiatriker. En psykologisk intervju gjort av en psykolog är bara en del av utredningen. Det är dessutom inte psykologen i sig själv som kan sätta diagnosen, det måste en läkare/psykiatriker göra. Därför får inte en skolpsykolog ensam sätta en diagnos, däremot kan densamma remissa till en utredning.

Här: http://www.lul.se/templates/page____3680.aspx finns ett exempel på vad som kommer med vid en utredning.

Hur en utredning går till varierar något mellan olika landsting och ibland även mellan olika mottagningar inom samma landsting. Det är vidare inget krav men väl praxis att läkare deltar i utredningar med NP-frågeställningar. Psykologer har både rättighet och skyldighet att ställa diagnos inom ramen för yrkeskompetensen vilket fastställdes av kammarrätten 2007 (målnummer 4495-05).
Senast redigerad av cogitoergosum 2011-05-05 kl. 23:14.
Citera
2011-05-06, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cogitoergosum
Hur en utredning går till varierar något mellan olika landsting och ibland även mellan olika mottagningar inom samma landsting. Det är vidare inget krav men väl praxis att läkare deltar i utredningar med NP-frågeställningar. Psykologer har både rättighet och skyldighet att ställa diagnos inom ramen för yrkeskompetensen vilket fastställdes av kammarrätten 2007 (målnummer 4495-05).

Fel. En läkare måste alltid godkänna utredningen och diagnosen som psykologen ställer.
NPF ingår inte inom ramen för en psykolog. Där av har man psykiatriker (dvs läkare).
Citera
2011-05-06, 07:12
Medlem
Citat:
Fel. En läkare måste alltid godkänna utredningen och diagnosen som psykologen ställer.
NPF ingår inte inom ramen för en psykolog. Där av har man psykiatriker (dvs läkare).

Kolla upp rättsfallet jag hänvisar till. Oavsett vad du tycker har jag rätt i sak.
ADHD och AST-diagnoser ställs inte utifrån medicinska tester och kräver inte medicinska undersökningar. Man lutar sig mot beteendeobservationer och anamnestiska data samt psykologiska tester och bedömningsinsyrument. Läkare är bra att ha med i utredningar bland annat för att bara de kan skriva ut läkemedel och intyg till försäkringskassan. En annan viktig aspekt är att läkaren bör göra en medicinsk bedömning för att utesluta övrig sjuklighet. Jag förespråkar inte att man skall utreda utan läkare, men för att diagnostisera behövs inte läkare.
Senast redigerad av cogitoergosum 2011-05-06 kl. 07:54. Anledning: Tillägg
Citera
2011-05-06, 12:09
Medlem
Grievers avatar
Om han har fått diagnosen av en läkare, och uppvixar de vanliga tecknen på att ha det, varför är du "mycket tveksam på att han har det"? Är det kanske du som inte vill erkänna för dig själv att din son har en sådan sjukdom?
Citera
2011-05-06, 16:03
Medlem
Citat:
Kolla upp rättsfallet jag hänvisar till. Oavsett vad du tycker har jag rätt i sak.
ADHD och AST-diagnoser ställs inte utifrån medicinska tester och kräver inte medicinska undersökningar. Man lutar sig mot beteendeobservationer och anamnestiska data samt psykologiska tester och bedömningsinsyrument. Läkare är bra att ha med i utredningar bland annat för att bara de kan skriva ut läkemedel och intyg till försäkringskassan. En annan viktig aspekt är att läkaren bör göra en medicinsk bedömning för att utesluta övrig sjuklighet. Jag förespråkar inte att man skall utreda utan läkare, men för att diagnostisera behövs inte läkare.

Du har inte rätt i sak.

Domen som finns postat på psykologforumet säger att kammarrätten ger psyk rätt att ställa ADHD, inte AST. Men det är fortfarande tveksamt om det gäller då psykologens beslut kommer att krocka med DSM kriterierna för både ADHD och AST.

F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda.

En psykolog kan inte bedöma denna punkt i DSM. Det kan bara en läkare göra med noggrann genetisk och medicinsk utredning.

Sedan står det att:
C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.

Den enda som kan ha kompetens för detta är en arbetsterapeut.

Sedan har domstolen som vanligt sakfel som säger att NPF ej kan uteslutas genom somtatisk testning. Vilket är fel, då det finns en hel lista med medicinska somatiska besvär som kan leda till exakt samma symptom som ADHD.

Det finns ett antal genetiska sjukdomar som ger Autism, så som retts syndrom, desintegrativ störning, Fragile X syndrome som exempel..

Dessa kan inte en psykolog diagnostisera.

angående treåringen här så är det mycket ovanligt att en psykolog diagnostiserar språkstörningar. Det är upp till logoped och specialpedagog.
Citera
2011-05-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Om han har fått diagnosen av en läkare, och uppvixar de vanliga tecknen på att ha det, varför är du "mycket tveksam på att han har det"? Är det kanske du som inte vill erkänna för dig själv att din son har en sådan sjukdom?

Nej han är inte sjuk på något sätt. Kanske lite snorig och hostig....
Citera
2011-05-06, 17:10
Medlem
Citat:
Du har inte rätt i sak.

Domen som finns postat på psykologforumet säger att kammarrätten ger psyk rätt att ställa ADHD, inte AST. Men det är fortfarande tveksamt om det gäller då psykologens beslut kommer att krocka med DSM kriterierna för både ADHD och AST.

F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda.

En psykolog kan inte bedöma denna punkt i DSM. Det kan bara en läkare göra med noggrann genetisk och medicinsk utredning.

Sedan står det att:
C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.

Den enda som kan ha kompetens för detta är en arbetsterapeut.

Sedan har domstolen som vanligt sakfel som säger att NPF ej kan uteslutas genom somtatisk testning. Vilket är fel, då det finns en hel lista med medicinska somatiska besvär som kan leda till exakt samma symptom som ADHD.

Det finns ett antal genetiska sjukdomar som ger Autism, så som retts syndrom, desintegrativ störning, Fragile X syndrome som exempel..

Dessa kan inte en psykolog diagnostisera.

angående treåringen här så är det mycket ovanligt att en psykolog diagnostiserar språkstörningar. Det är upp till logoped och specialpedagog.

I domslutet säger man att psykologer har både rättighet och skyldighet att ställa diagnos inom sitt kompetensområde. Vilket kompetensområdet är kan diskuteras. Uppenbart är att du anser att en psykiater är mer lämpad att ställa diagnos inom det neuropsykiatriska området. Jag håller inte med dig.

Angående C-kriteriet anser många psykologer och psykiatriker att de kan ta ställning i denna fråga. Det är ju liksom inte så knepigt att konstatera att en person exempelvis inte har några fungerande sociala kontakter och inte klarar av att gå till skolan alternativt arbeta. För övrigt genomförs många neuropsykiatriska utredningar helt utan arbetsterapeuters medverkan.

F-kriteriet kan bedömas av en psykolog likaväl som av en psykiater. Bägge kan ta anamnes och göra en klinisk bedömning.

Jag anser liksom du att de som kan området bäst skall ställa en språkstörningsdiagnos, men jag anser att såväl psykologen som psykiatern kan kosta på sig djärvheten att påstå att en treåring som inte pratar är försenad i sin språkliga utveckling.

Slutligen vill jag upprepa att jag anser att läkaren har en viktig uppgift när det gäller att ta ställning till eventuella somatiska besvär och att göra en medicinsk bedömning.
Senast redigerad av cogitoergosum 2011-05-06 kl. 17:18.
Citera
2011-05-06, 18:18
Medlem
Citat:
I domslutet säger man att psykologer har både rättighet och skyldighet att ställa diagnos inom sitt kompetensområde. Vilket kompetensområdet är kan diskuteras. Uppenbart är att du anser att en psykiater är mer lämpad att ställa diagnos inom det neuropsykiatriska området. Jag håller inte med dig.

Angående C-kriteriet anser många psykologer och psykiatriker att de kan ta ställning i denna fråga. Det är ju liksom inte så knepigt att konstatera att en person exempelvis inte har några fungerande sociala kontakter och inte klarar av att gå till skolan alternativt arbeta. För övrigt genomförs många neuropsykiatriska utredningar helt utan arbetsterapeuters medverkan.

F-kriteriet kan bedömas av en psykolog likaväl som av en psykiater. Bägge kan ta anamnes och göra en klinisk bedömning.

Jag anser liksom du att de som kan området bäst skall ställa en språkstörningsdiagnos, men jag anser att såväl psykologen som psykiatern kan kosta på sig djärvheten att påstå att en treåring som inte pratar är försenad i sin språkliga utveckling.

Slutligen vill jag upprepa att jag anser att läkaren har en viktig uppgift när det gäller att ta ställning till eventuella somatiska besvär och att göra en medicinsk bedömning.

De flesta psykologer har inte ens erfarenheten att veta vad NPF är....
Problemet är att alla diagnoser inom AST är alltid en språkstörning. Pragmatisk språkstörning är ett av kärnsvårigheterna vid AST.
En psykolog har definitivt inte den kunskapen.

En psykolog kan inte veta om det är B-vitamin brist som gör ADHD symptom eller om det är något annat. Det kan en psykiater veta.

Psykologer är endast till för psykoterapier och skall inte lägga sig i neurologiska diagnoser (som NPF tillhör).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in