• 6
  • 7
2011-05-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
De flesta psykologer har inte ens erfarenheten att veta vad NPF är....
Problemet är att alla diagnoser inom AST är alltid en språkstörning. Pragmatisk språkstörning är ett av kärnsvårigheterna vid AST.
En psykolog har definitivt inte den kunskapen.

En psykolog kan inte veta om det är B-vitamin brist som gör ADHD symptom eller om det är något annat. Det kan en psykiater veta.

Psykologer är endast till för psykoterapier och skall inte lägga sig i neurologiska diagnoser (som NPF tillhör).

När man använder uttrycket språkstörning avser man i allmänhet någon typ av kommunikationsstörning. Om man avser den kvalitativt nedsatta kommunikationsförmågan som man se hos AST-patienter behövs påhänget pragmatisk. Du försöker blanda bort korten i diskussionen. Du verkar inte ha någon kännedom om vad psykologer har för kompetens förutom grundläggande psykoterapikompetens, men har trots det starka åsikter i frågan.
Jag har för övrigt upprepade gånger sagt att jag ser det som värdefullt med en medicinsk bedömning, så det argumentet behöver du inte dra igen. När det gäller att göra en sammanfattande bedömning av utredningsresultatet och ställa diagnos anser jag dock inte att en läkare behöver vara inblandad, men därom tycker vi olika.
Senast redigerad av cogitoergosum 2011-05-06 kl. 20:47.
Citera
2011-05-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cogitoergosum
När man använder uttrycket språkstörning avser man i allmänhet någon typ av kommunikationsstörning (t.ex. störd språkförståelse och/eller störd språklig uttrycksförmåga), vilket du borde veta. Om man avser den kvalitativt nedsatta kommunikationsförmågan som man se hos AST-patienter behövs påhänget pragmatisk. Du försöker blanda bort korten i diskussionen. Du verkar inte ha någon kännedom om vad psykologer har för kompetens förutom grundläggande psykoterapikompetens, men har trots det starka åsikter i frågan.

hmm nu är folk med AST patienter också? är de sjuka?

Nope "påhänget" behövs inte då den förmågan faller under lorna wings triad punkt 2. Jag vet mycket väl vad psykologer har för kompetens och vad som skiljer en läkare mot någon som har terapiutbildning.

Och varför bör jag veta att "kommunikationsstörning" är likställt med språkstörning? jag är inte psykolog.

Däremot vet jag hur barn utvecklar sitt språk och vad för beståndsdelar det innehåller och vad kärnproblemen är i ASD. Jag behöver knappast referera till världens ledande forskare inom ämnet?
Men däremot finns det diskussioner om AS har en språkstörning eller inte (oftast menar man då verbalt talat språk och inte pragmatik).

Det är skillnad att som psykolog ha teoretiska grundläggande kunskaper om NPF, och att man som professionell ständigt har dessa grupper, dessa barn, dessa vuxna med NPF nära sig, runt sig och hela tiden vid sin sida.

Men nu är vi väl väldigt långt ifrån pojken vi diskuterar?
en diskussion som redan är löst och som jag inte tänker gå in på djupet.
Citera
2011-05-06, 21:08
Medlem
Citat:
hmm nu är folk med AST patienter också? är de sjuka?

Nope "påhänget" behövs inte då den förmågan faller under lorna wings triad punkt 2. Jag vet mycket väl vad psykologer har för kompetens och vad som skiljer en läkare mot någon som har terapiutbildning.

Och varför bör jag veta att "kommunikationsstörning" är likställt med språkstörning? jag är inte psykolog.

Däremot vet jag hur barn utvecklar sitt språk och vad för beståndsdelar det innehåller och vad kärnproblemen är i ASD. Jag behöver knappast referera till världens ledande forskare inom ämnet?
Men däremot finns det diskussioner om AS har en språkstörning eller inte (oftast menar man då verbalt talat språk och inte pragmatik).

Det är skillnad att som psykolog ha teoretiska grundläggande kunskaper om NPF, och att man som professionell ständigt har dessa grupper, dessa barn, dessa vuxna med NPF nära sig, runt sig och hela tiden vid sin sida.

Men nu är vi väl väldigt långt ifrån pojken vi diskuterar?
en diskussion som redan är löst och som jag inte tänker gå in på djupet.

Patienter är lite slarvigt uttryckt, men då man som professionell möter dessa personer i sin yrkesutövning i en psykiatrisk miljö där klienterna kallas patienter blir det lätt så. Språkstörningar och genomgripande störningar i utvecklingen är inte samma sak även om de delvis kan överlappa. Psykologer, logopeder och psykiatriker som arbetar inom barn- och ungdomsfältet bör känna till den distinktionen.
Psykologer har andra kunskaper än terapeutiska vilket verkar vara svårt att ta in, bland annat inom neuropsykologi och utredningsarbete, och har en betydligt bättre vetenskapsteoretisk grund än vad läkare har i sin grundutbildning. Du har rätt i att vi kommit långt från trådens ämne. Jag låter detta bli mitt sista inlägg i tråden.
Citera
2011-05-07, 20:49
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Nej han är inte sjuk på något sätt. Kanske lite snorig och hostig....
Du spelar bara dum antar jag?
Citera
2011-05-07, 21:18
Medlem
Querls avatar
Citat:

Psykologer är endast till för psykoterapier och skall inte lägga sig i neurologiska diagnoser (som NPF tillhör).

Vafalls?? :-D

Det är så att diagnostiken ofta görs i samarbete mellan olika yrkesgrupper. Det är ingen enmansshow.
Citera
2011-05-08, 20:41
Medlem
mahkees avatar
Jag har ett barn som numera är en ungdom som fick diagnosen autism när hon var 2½ år. Utredningen hade då pågått i ca ett år i olika faser för att ta reda på vad som fattades henne. Hon såg helt normal ut, rörde sig normalt rent motoriskt fysiskt etc. Problemet var just detta att hon inte såg någon i ögonen, kunde liksom gå rakt på andra barn, såg andra människor mer som möbler att klättra på för att nå det hon ville ha och inget tal alls. Vid undersökningar senare har man även funnit att hon har utvs. Idag pratar hon med enstaka ord och kommunicerar på det viset. Hon fick använda blöjor till 10 års ålder då ÄNTLIGEN toaträningen lyckades. Små små framsteg hela tiden får man räkna med.
Till TS vill jag säga att sorgen finns där längst inne alltid, men livet kan bli jättebra ändå! Jag kan nog säga att min dotter lever ett jättelyckligt liv som hon trivs med, trots att hon aldrig kommer att kunna arbeta eller gifta sig/få barn etc.
Citera
2012-09-29, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheezus
Herregud döma ut en 3-åring som autistisk är rent skitsnack!

Har ni funderat på att han kanske inte ville gå in till den läskiga doktorn? Ett högst normalt beteende. Ok ögonkontakt, men hey, killen är 3 år. Vi har en barnmorska som är jätteläskig, stor litet ful och tvingar sig på barnen. Om hon skulle klassa ungarna skulle alla vara autistiska.

Barn utvecklar tal olika fort, att påstå att en unge är autistisk för att den inte börjat prata vid 3 år. Glöm det.

Ta det lugnt och istället uppmuntra till lek och tal, läs böcker på kvällarna, låt grabben rita mycket. Kanske finns det någon kompis på dagis han vill latja med på helgen?

Det är alltid lätt att döma ut ett barn, betydligt svårare att uppmuntra till framsteg.

Psykvården i Sverige är för övrigt ett stort jävla skämt.

Det finns barn som inte vill bli lästa för; som reser sig upp och går ifrån när man läst två sidor (kan dock bli entusiastiska lyssnare med tiden!).

Och barn som inte ritar alls. Omöjligt att träna dem att göra huvudfoting till 4-årskontrollen.
Citera
2012-09-29, 17:54
Medlem
Citat:
Både fel och rätt.

Hur du än gör måste du utgå ifrån Lorna Wings triad:

- besitande/nedsatt social integration
- bristande/nedsatt social kommunikation (verbal samt icke-verbal)
- bristande/nesatt mentaliseringsförmåga, stereotypier el ritualistiska beteenden.

Asperger syndrom diagnostiseras visserligen idag med att man inte får ha en språkförsening. däremot så går forskningen emot detta kriterium då man har sett att barn med AS ändå uppvisar språkförseningen, samt att de tom i början av levnadstiden har diagnostiserats med autism, för att byta till AS.
Tony Attwood (2000- Om Aspergers Syndrom, 5:e uppl. svensk översättning, s80) pekar på att även om personer med AS talar flytande under 5 första åren och kan ha lärt in syntax och fonologi korrekt så har de allra flesta fortfarande svårigheter med prosodi, pragmatik samt semantik. De har med andra ord oerhört svårt att kommunicera i ett samspel även fast de kan pladdra på i 180.

Asperger själv har satt upp dessa kriterier:

- Sen talutveckling
- ytligt sett prefekt expressivt språk
- formellt, pedantiskt språk
- egendomlig röstmelodi
- bristande språkförståelse, ink missförstånd i fråga om ordens bokstavliga innebörd.
(ibid.)

Att påstå att folk med AS har ett perfekt språk är således fel. Däremot har du rätt i att man inte kan diagnostisera autism enbart på att personen inte lyssnar på namn.

Läs Lorna wings bok-Autism
Skaffa er mer kunskap det kommer han och ni att vara hjälpta av i framtiden.
Han har diagnosen Autism just nu-den kan förändras senare till Aspergers syndrom.
Han är glad leker och njuter av livet.Han har ett funktions hinder.Det innebär att han har rätt till och behöver särskild pedagogik och träning redan nu.
Citera
2012-10-08, 00:16
Medlem
Skumgummis avatar
det är nog det bästa att få hjälp så snabbt som möjligt redan när man är liten vad jag vet så finns det rehabiliterings ställen där man får pedagogisk hjälp det måste ha förbättras jämfört med de senaste 15-16 åren? jag själv har autism men har svårt att förstå saker mognar väldigt sent. Men det låter som din son har ganska så mild autism får han rätt vägledning och bra pedagoger till hands så kommer det säkert att gå bra för honom
Senast redigerad av Skumgummi 2012-10-08 kl. 00:22.
Citera
2015-02-19, 11:10
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Läs Lorna wings bok-Autism
Skaffa er mer kunskap det kommer han och ni att vara hjälpta av i framtiden.
Han har diagnosen Autism just nu-den kan förändras senare till Aspergers syndrom.
Han är glad leker och njuter av livet.Han har ett funktions hinder.Det innebär att han har rätt till och behöver särskild pedagogik och träning redan nu.
Problemet med expertisen Lorna Wing, Gillberg osv. är att de vänder på orsak och verkan för att kunna tillgodose centralmaktens behov av stabilitet och kontroll över varje individ och total insyn i varje familjs personliga förhållanden.
Detta fall liknar mycket vad min familj drabbades av för 25 år sedan. Fastän jag vart tredje år sedan dess kunnat framställa nya säkra bevis för att expertisens profetior varit felaktiga och att andra alternativ blivit möjliga så fortsätter man på allt högre nivå utmobbandet och rena förföljelserna mot oss som vågat tänka självständigt och annorlunda.
I början av 90-talet pratade man diskret om fragile x i expertkretsar men ingen kunde riktigt förklara vad detta innebar. Nu när jag läser socialstyrelsens faktarapport om saken lyser unken rasbiologi igenom och jag förstår vilka folkhemska motiv -faktiskt gemensamma med USA- som legat till grund för spekulationerna och hur min svenk-amerikanska familj blivit dubbelt misstänkt säkerhetsrisk för samhällsstabiliteten.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in