Citat:
Ursprungligen postat av cogitoergosum
När man använder uttrycket språkstörning avser man i allmänhet någon typ av kommunikationsstörning (t.ex. störd språkförståelse och/eller störd språklig uttrycksförmåga), vilket du borde veta. Om man avser den kvalitativt nedsatta kommunikationsförmågan som man se hos AST-patienter behövs påhänget pragmatisk. Du försöker blanda bort korten i diskussionen. Du verkar inte ha någon kännedom om vad psykologer har för kompetens förutom grundläggande psykoterapikompetens, men har trots det starka åsikter i frågan.
hmm nu är folk med AST patienter också? är de sjuka?
Nope "påhänget" behövs inte då den förmågan faller under lorna wings triad punkt 2. Jag vet mycket väl vad psykologer har för kompetens och vad som skiljer en läkare mot någon som har terapiutbildning.
Och varför bör jag veta att "kommunikationsstörning" är likställt med språkstörning? jag är inte psykolog.
Däremot vet jag hur barn utvecklar sitt språk och vad för beståndsdelar det innehåller och vad kärnproblemen är i ASD. Jag behöver knappast referera till världens ledande forskare inom ämnet?
Men däremot finns det diskussioner om AS har en språkstörning eller inte (oftast menar man då verbalt talat språk och inte pragmatik).
Det är skillnad att som psykolog ha teoretiska grundläggande kunskaper om NPF, och att man som professionell ständigt har dessa grupper, dessa barn, dessa vuxna med NPF nära sig, runt sig och hela tiden vid sin sida.
Men nu är vi väl väldigt långt ifrån pojken vi diskuterar?
en diskussion som redan är löst och som jag inte tänker gå in på djupet.