Citat:
Ursprungligen postat av spetälske leif
Autism är ju en utvecklingstörning. Har han inte aspergers syndrom så kommer han säkert vara väldigt beroende hela livet.
Jag har själv aspergers, det är autism men med hög intelligens, autism med låg intelligens kallas istället bara autism.
Finns ju högfungerande autism, men det tror jag inte man använder i Sverige. Så han är väl handikappad liksom.
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Inte hög, normal intelligens.
Autism är inte automatiskt en utvecklingstörning. Dock klassas alla diagnoser inom autismspektrumstörningen för "genrell störning i utvecklingen" vilket är lite missvisande.
HFA används ganska flitigt i sverige och det är fler och fler som får HFA istället för AS. Det finns 2 anledningar till det.
-AS kräver att man inte har en språkstörning i talet som barn (dock har AS alltid språkstörning i pragmatiken)
- AS är påväg att reduceras och tas bort i nya diagnosmanualer och ersättas med HFA
Quer: Tyvärr min väm, de med AS eller HFA kan ha normal till mycket mycket hög intelligens.
Just den killens Ni pratar om här, har en språkstörning, men har ingen utvecklingstörning. Alltså har han HFA.
Och spetälske leif. Han är lika "hadikappad" som du är. Ni har båda exakt samma svårigheter...
(ibland är det lustigt att de med AS ser ner på de med autism, när det i grund och botten är samma svårigheter)