2011-04-22, 16:28
Medlem
FantasyGirl91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nclipse
Han leker som vilken pojke som helst, bilar, tåg, hoppar i sängen, älskar och badar, är jämt glad. Pysslar mycket, gillar lego, klossar. Han undviker ögonkontakt medvetet. Men i övrigt en normal kille. Hur vet jag om han har autism. Han har fått diagnosen, men jag är mycket tveksam till att han har det. Han pratar fortfarande inte, han säger något enstaka ord då och då.

Ni som har autism, hur fungerar ert liv? På vilket sätt avviker ni? Jag är rädd att jag inte förstår vad autism är för något? Inget av det jag har läst på nätet stämmer in på sonen.

Jag har atypisk autism. Och jag tycker du ska lita på psykologerna som har gett han diagnosen. Jag tycker du ska läsa böcker om autism.
Citera
2011-04-22, 17:21
Medlem
Cheezuss avatar
Herregud döma ut en 3-åring som autistisk är rent skitsnack!

Har ni funderat på att han kanske inte ville gå in till den läskiga doktorn? Ett högst normalt beteende. Ok ögonkontakt, men hey, killen är 3 år. Vi har en barnmorska som är jätteläskig, stor litet ful och tvingar sig på barnen. Om hon skulle klassa ungarna skulle alla vara autistiska.

Barn utvecklar tal olika fort, att påstå att en unge är autistisk för att den inte börjat prata vid 3 år. Glöm det.

Ta det lugnt och istället uppmuntra till lek och tal, läs böcker på kvällarna, låt grabben rita mycket. Kanske finns det någon kompis på dagis han vill latja med på helgen?

Det är alltid lätt att döma ut ett barn, betydligt svårare att uppmuntra till framsteg.

Psykvården i Sverige är för övrigt ett stort jävla skämt.
Citera
2011-04-24, 05:39
Har ni kollat hans hörsel? Han kanske har svårt att lära sig att prata pga dålig hörsel, behöver inte ha med autism att göra.
Citera
2011-04-24, 20:52
Medlem
Autism är ju en utvecklingstörning. Har han inte aspergers syndrom så kommer han säkert vara väldigt beroende hela livet.

Jag har själv aspergers, det är autism men med hög intelligens, autism med låg intelligens kallas istället bara autism.

Finns ju högfungerande autism, men det tror jag inte man använder i Sverige. Så han är väl handikappad liksom.
Citera
2011-04-24, 21:07
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spetälske leif
Autism är ju en utvecklingstörning. Har han inte aspergers syndrom så kommer han säkert vara väldigt beroende hela livet.

Jag har själv aspergers, det är autism men med hög intelligens, autism med låg intelligens kallas istället bara autism.

Finns ju högfungerande autism, men det tror jag inte man använder i Sverige. Så han är väl handikappad liksom.

Inte hög, normal intelligens.
Citera
2011-04-24, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nclipse
Han leker som vilken pojke som helst, bilar, tåg, hoppar i sängen, älskar och badar, är jämt glad. Pysslar mycket, gillar lego, klossar. Han undviker ögonkontakt medvetet. Men i övrigt en normal kille. Hur vet jag om han har autism. Han har fått diagnosen, men jag är mycket tveksam till att han har det. Han pratar fortfarande inte, han säger något enstaka ord då och då.

Ni som har autism, hur fungerar ert liv? På vilket sätt avviker ni? Jag är rädd att jag inte förstår vad autism är för något? Inget av det jag har läst på nätet stämmer in på sonen.
psykiatriker gillar att göra diagnoser på människor och även barn, för att då kan de sälja dom medicin, som gör dom rikare. det är en miljarddollars industri, och deras mål är att alla människor ska nån gång ha någon diagnos och gå på någon medicin. de vill göra alla sjuka, för att de tjänar inga pengar om alla är friska.

om du vill veta mer kan du se sanningens dokumentär här: http://www.youtube.com/watch?v=6qs9TLTvYFs
Citera
2011-04-25, 02:38
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
psykiatriker gillar att göra diagnoser på människor och även barn, för att då kan de sälja dom medicin, som gör dom rikare. det är en miljarddollars industri, och deras mål är att alla människor ska nån gång ha någon diagnos och gå på någon medicin. de vill göra alla sjuka, för att de tjänar inga pengar om alla är friska.

om du vill veta mer kan du se sanningens dokumentär här: http://www.youtube.com/watch?v=6qs9TLTvYFs

Är din slutsats att psykiska sjukdomar och funktionsnedsättningar inte existerar?
Citera
2011-04-25, 04:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Är din slutsats att psykiska sjukdomar och funktionsnedsättningar inte existerar?
självklart inte, eftersom psykiska sjukdomar och funktionsnedsättningar existerar. men många mediciner hjälper inte mot psykiska sjukdomar, och vissa av dom faktiskt skapar fler sjukdomar. de flesta psykiska sjukdomar har psykiska orsaker, så de kan inte botas av fysiska mediciner. en hel del värdelösa mediciner ges ut, för att folk skulle vara för drogade för att inte inse den verkliga orsaken bakom inte bara de flesta psykiska sjukdomar, men även de flesta andra problem i världen.

hälsningar,
en gud som vet nästan allt
Senast redigerad av ikosaedri 2011-04-25 kl. 04:32.
Citera
2011-04-25, 05:19
Medlem
Mufffs avatar
Jag beklagar att din son lider av autism, lätt eller svår får tiden utvisa. Hoppas att du och hans mor finns där för honom hela livet, för det kommer att behövas. Gör det bästa av "situationen".

Har själv en kusin som lider av Aspergers syndrom. Hon är visserligen en tjej, vilket är ovanligare än att killar drabbas av AS, men symptomen är likartade, om än en aning svårare för tjejer. Jag är ledsen om jag gör dig upprörd när jag säger att hennes familj, som utöver henne består av två "friska" syskon och mor och far, har fått lida mycket p.g.a. hennes funktionshinder under lång tid. Hon hade inte många vänner som barn och har alltid varit lite egen av sig under sin uppväxt. Hon är nu mellan 20-30 och har det svårt med livet. Hon har inga vänner, inget jobb, inget eget boende och lider av självmordstankar. Familjen har gjort så mycket de kunnat och ställt upp för henne till max, men ändå har det inte gått så bra för henne.

Jag säger inte att det kommer att gå likadant för din son, men jag vill med mina erfarenheter förbereda dig på att en tuff tid väntar både dig och din fru, men inte minst din son. Nu finns det dock bättre hjälp för människor med AS än det fanns när min kusin växte upp och det lär bara bli bättre med tiden, så det är ju väldigt positivt.

Hoppas verkligen att du ser det positiva i hans uppväxt istället för de begränsningar ni lär möta tillsammans.

Mvh,
Citera
2011-04-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spetälske leif

Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Inte hög, normal intelligens.

Autism är inte automatiskt en utvecklingstörning. Dock klassas alla diagnoser inom autismspektrumstörningen för "genrell störning i utvecklingen" vilket är lite missvisande.

HFA används ganska flitigt i sverige och det är fler och fler som får HFA istället för AS. Det finns 2 anledningar till det.
-AS kräver att man inte har en språkstörning i talet som barn (dock har AS alltid språkstörning i pragmatiken)
- AS är påväg att reduceras och tas bort i nya diagnosmanualer och ersättas med HFA

Quer: Tyvärr min väm, de med AS eller HFA kan ha normal till mycket mycket hög intelligens.

Just den killens Ni pratar om här, har en språkstörning, men har ingen utvecklingstörning. Alltså har han HFA.

Och spetälske leif. Han är lika "hadikappad" som du är. Ni har båda exakt samma svårigheter...

(ibland är det lustigt att de med AS ser ner på de med autism, när det i grund och botten är samma svårigheter)
Citera
2011-04-25, 11:53
Medlem
Citat:

Citat:
självklart inte, eftersom psykiska sjukdomar och funktionsnedsättningar existerar. men många mediciner hjälper inte mot psykiska sjukdomar, och vissa av dom faktiskt skapar fler sjukdomar. de flesta psykiska sjukdomar har psykiska orsaker, så de kan inte botas av fysiska mediciner. en hel del värdelösa mediciner ges ut, för att folk skulle vara för drogade för att inte inse den verkliga orsaken bakom inte bara de flesta psykiska sjukdomar, men även de flesta andra problem i världen.

hälsningar,
en gud som vet nästan allt

Bah, scientologer!

Du skriver dessutom på ett sätt som motsätter dig själv, när du först skriver att man har diagnoser enbart för att sälja medicin, sedan skriver du i andra inlägget att medciiner inte hjälper. Så varför skulle man bluffa diagnoser för att sälja medicin som inte hjälper?

För AS och autism finns inga mediciner för övrigt.
Citera
2011-04-25, 12:05
Medlem
Citat:
Kalla fakta. Sonen har autism, det betvivlar jag inte en sekund på. Dock undrar jag hur svår den är.

Det spelar ingen roll hur svår den. Det är ändå de enskilda förmågorna som ska tränas. De ska tränas för att sonen ska kunna klara sig själv och leva ett eget liv. Ett liv med arbete, vänner och familj. Eftersom din son är diagnostiserad vid tre års ålder så har han ett försprång gentemot de som får diagnos vid äldre ålder. Det är bara att träna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in