• 1
  • 2
2011-02-22, 09:56
Medlem
sartuss avatar
Fysik r inte min grej ven om jag r fascinerad av fysik och universums mysteriska frgeluckor. Hursomhelst, jag har fr mig att Einsteins allmnna relativitetsteori till viss del inte stmmer. Exempelvis s ska nya upptckter ha skapat stora frgeluckor angende den hr teorin?

Vad jag hrt, vill inte kliva p helt fel platta nu, men jag har hrt att svarta hlens struktur ser annorlunda ut n den bild som einstein presenterade?

Hoppas ni kan belysa mig i dessa frgor och funderingar.
Citera
2011-02-22, 10:12
Medlem
Sopels avatar
Jag har sett ngonting p History Channel om att Einstein hade fel i en del av sina teorier. Kan dock inte exakt stta fingret p vad det var.
Citera
2011-02-22, 10:18
Medlem
matteyass avatar
Einstein gjorde en del misstag. Hans teorier stmmer dremot. De beskriver inte alla fenomen s klart.
Citera
2011-02-22, 10:35
Medlem
ajajs avatar
om jag frstt det hela rtt s frbttrade Einstein bara den fysik som redan fanns. Vilket betyder att med hans metoder s kommer man nrmre hur det fungerar i verkligheten. Men det r nd bara approximationer av hur saker egentligen funkar.
Citera
2011-02-22, 10:47
Medlem
evolutes avatar
Det frsta vi kan sga r att allmnna relativitetsteorin inte r en komplett beskrivning av verkligheten eftersom den inte behandlar kvantfenomen och det visar sig att den inte heller gr att kombinera med kvantfltteorier (ungefr "kvantfysik") p ngot enkelt stt. Det betyder frsts inte att teorin r felaktig.

En felaktig teori borde definieras som en teori som inte ens stmmer inom det som ska vara teorins giltighetsomrde. I vissa fall leder observationer till att teorins giltighetsomrde mste inskrnkas men s lnge det finns ett giltighetsomrde br man inte kalla den "fel". "Teorin" om att jorden har existerat i 6000 r r dock en felaktig teori eftersom den inte ger ngon giltighet alls medan Newtons gravitationssteori r en giltig approximation i mnga fall.

Nr det gller allmnna relativitetsteorin vet jag inte riktigt vad du syftar p. Svarta hl krver fr en fullstndig beskrivning just kvantmekanik s dr kan vi inte frvnta oss att allmnna relativitetsteorin r tillrcklig. Om du kan frklara mer specifikt vad du syftar p s blir det lttare att diskutera.
Citera
2011-02-22, 14:39
Medlem
Sg vetenskapens vrld fr ett tag sen som just handlade om svarta hl dock finns den inte kvar p svt play lngre

Iallafall s fick man reda p att vart man n kollar s stmmer einsteins teori och om de hittar en minsta lilla felet s skulle de vara tvungna att skrota hela teorin

De sa ven att om teorin stmmer s mste det ocks finnas singulariteter, vilket iallafall jag r vldigt skeptisk till
Citera
2011-02-25, 15:59
Medlem
Enligt Einsteins matematiska teori verkar det som att trycker man ihop materia tillrckligt s kan den av graviditetskraften brja falla in i sig sjlv till en ondligt liten punkt under ondlig tid. Ett svart hl.

Svrt att finna bevis eftersom punkten i s fall borde ha storleken 0 bara det att graviditetskraften p omgivningen fortfarande r lika stor.

Teorin vcker d tanken att det i mitten p varje atomkrna kan finnas ett litet svart ondligt hl som producerar all den ofrklarliga energi som hller igng processerna i en atom.
Citera
2011-02-25, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sijobl
Enligt Einsteins matematiska teori verkar det som att trycker man ihop materia tillrckligt s kan den av graviditetskraften brja falla in i sig sjlv till en ondligt liten punkt under ondlig tid. Ett svart hl.

Svrt att finna bevis eftersom punkten i s fall borde ha storleken 0 bara det att graviditetskraften p omgivningen fortfarande r lika stor.

Teorin vcker d tanken att det i mitten p varje atomkrna kan finnas ett litet svart ondligt hl som producerar all den ofrklarliga energi som hller igng processerna i en atom.
Graviditetskraft indeed.

Vad menar du med "ofrklarlig energi", egentligen? Om du menar att elektronerna hela tiden rr sig och inte ker ut, s r det (vad jag har hrt, i alla fall) inte alls ofrklarligt. Att de stannar i sina banor beror helt enkelt p att det krvs energi fr att flytta elektronen till ett skal lngre ut, s det r en ytterst frklarlig brist p energi som gr att de stannar kvar. En bok ngonstans ngon gng frklarade att de rr sig med ngon oskerhetsprincip (typ som Heisenbergs, eller energy-time uncertainty) som innebr att de inte kan st stilla, men det r nog bttre om ngon som faktiskt kan kvantfysik p riktigt frklarar det.
Citera
2011-02-25, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sijobl

Vilken ofrklarlig energi menar du? Vilka processer? Och varfr skulle ett svart hl producera energi? Det krvs ingen energi fr att en partikel ska stanna i en cirkulr/ellipsoidisk bana, tnk t.ex. p planeterna som cirklar runt solen. Det "konstiga" med atomen r snarare att elektronerna inte strlar ut all sin energi som em-strlning och kollapsar ner i atomkrnan, vilket kvantmekanik lser genom att anstta en vgekvation och stabila lsningar till denna.
Citera
2011-02-25, 18:49
Medlem
Sebbelinis avatar
Nr Einstein "var klar" med sin allmnna relativitetsteori s insg han att universum skulle bet sig, i hans gon, lite skumt om den stmde. S han slngde in en kosmologisk konstant, lite motvilligt, fr att han ville att universum skulle vara statiskt och evigt. Men nr Hubble visade fr honom att universum faktiskt expanderar s kunde han dissa den kosmologiska konstanten och rena sitt samvete.

kllkritik: "Big Bang" av Simon Singh

Nr jag fick veta att han slngde in en konstant bara "fr att" s tappade jag faktiskt lite respekt fr honom, tur att han insg sitt fel iallafall.

Sen s tyckte han inte riktigt om nymodigheterna som Planck och gnget hll p med.
"Gud kastar inte trning" lr han ha sagt angende kvantfysiken i brjan.
Senast redigerad av Sebbelini 2011-02-25 kl. 18:54.
Citera
2011-02-25, 19:38
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Nr det gller allmnna relativitetsteorin vet jag inte riktigt vad du syftar p. Svarta hl krver fr en fullstndig beskrivning just kvantmekanik s dr kan vi inte frvnta oss att allmnna relativitetsteorin r tillrcklig. Om du kan frklara mer specifikt vad du syftar p s blir det lttare att diskutera.
Gissar p att det handlar om artikeln "On A Stationary System With Spherical Symmetry Consisting of Many Gravitating Masses". Som tur r core-dumpar Firefox av ngon anledning, och Netscape har inte java-skit tillgngligt (Xserver mot universitetet), s jag slipper hrmed traggla igenom hela skiten , vilket skulle ta dagar, och hoppar glatt till sista sidan av artikeln (som jag inte kan ladda ned men nd browsa) och citerar hr:

Citat:
Ursprungligen postat av Einstein
The essential result of this investigation is a clear understanding as to why the "Schwartzschild singularities" do not exist in physical reality. Although the theory given here treats only clusters whose particles move along circular paths it does not seem to be subject to reasonable doubt that more general cases will have analogous results. The "Schwartzschild singularities" does not appear for the reason that matter cannot be concentrated arbitrarily. And this is due to the fact that otherwise the constituting particles would reach the velocity of light."

Tillgg/OT: Ngon annan som anvnder Xserver mot hgskola/univ. fr att kunna hmta hem artiklar? Firefox core-dumar alltid s mste kra med Netscape, som inte har "Java enablat" i de mest enkla avseenden. Hur slr man p javajoxet i Netscape? Hittar nada. Har aldrig varit ett problem tidigare p JSTOR, men nu va fan ...
Senast redigerad av Zaxxon 2011-02-25 kl. 20:09.
Citera
2011-02-25, 21:28
Medlem
Approp svarta hl.
Space are eating itself to try to become comlete. It stops
eating space when that which is the cause of the hole in the first place
reaches it.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera