2011-02-26, 00:18
Medlem
Ett svart hl innehller vl vldiga mngder lagrad energi och hur kan den lilla atomen fortleva utan pfyllning av energi.
Elektronen lever vl p lnad energi.
Citera
2011-02-26, 09:40
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sijobl
Ett svart hl innehller vl vldiga mngder lagrad energi och hur kan den lilla atomen fortleva utan pfyllning av energi.
Elektronen lever vl p lnad energi.

Vad r det fr energi som skulle frsvinna menar du? Det finns inget luftmotstnd som hindrar elektronernas rrelser, och sedan om du frstr lite kemi s vet du att de faktiskt fr vldigt mycket kemi utifrn, som de sedan dessutom kan avge utt, under kemiska reaktioner. Ett stabilt mne behver dock aldrig ngon "pfyllning" av energi.

Och ja, svarta hl innehller vldigt mycket energi, men det r inte direkt ltt att ta ut energin drifrn. Vanlig materia innehller ocks mycket energi, men nd har vi inget bttre n vra krnkraftverk, som omvandlar brkdelen materia till energi. Det finns dock en hypotes om att man ur s kallad "frame dragging" kan extrahera energi. Frame dragging innebr att rumtiden runt roterande objekt dras med i rotationen, speciellt fr massiva objekt som svarta hl. Det man kan gra d r att ta energi frn de svarta hlen, men i och med det minskar deras rotation, och nr de slutar rotera s kan man inte utvinna ngot lngre.
Citera
2011-02-26, 15:42
Bannlyst
Sjlvklart hade han fel. Det har jag vetat sedan lnge. Vilken rationell mnniska som helst inser att singularitet (svarta hl) inte kan existera i naturen, de existerade bara i hans fantasiekvationer.
Citera
2011-02-27, 18:39
Medlem
Finns det egentligen ngon materia i den form att det r en massiv liten prick.
Plockar man snder en atom i sina bestndsdelar s verkar dessa enbart best av olika energi knippen med plus, minus eller neutral laddning som utvar inflytande p varandra.
Med andra ord r det egentligen tomt dr inne och drmed mjligt att om man har tillrcklig kraft komprimera allt till en nollpunkt. Ett svart hl.
Gtan r fortfarande hur en sdan liten punkt som en atom kan innehlla s mycket energi.
Senast redigerad av Sijobl 2011-02-27 kl. 18:41.
Citera
2011-02-27, 19:33
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Sjlvklart hade han fel. Det har jag vetat sedan lnge. Vilken rationell mnniska som helst inser att singularitet (svarta hl) inte kan existera i naturen, de existerade bara i hans fantasiekvationer.

Och hur vet du det? Sedan r det inte samma sak att ngonting matematiskt kan beskrivas som en singularitet, som att det faktiskt r en singularitet.
Citera
2011-02-27, 20:51
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sartus
Vad jag hrt, vill inte kliva p helt fel platta nu, men jag har hrt att svarta hlens struktur ser annorlunda ut n den bild som einstein presenterade?
Jag r inte den bsta p snt hr, men lter som att du kan prata om Hawking-strlning? Enligt Einsteins teorier s var svarta hl "enkelriktade" men Stephen Hawking kom med en teori att de faktiskt snder ut energi genom Hawking-strlning.
Frst s trodde man att ny energi p ngot stt skapades, eftersom svarta hl inte kan frlora ngon massa, men Hawking visade att energin faktiskt kommer frn svara hlets massa. P s stt hade Einstein fel.
Citera
2011-02-27, 20:53
Medlem
Synesiss avatar
Jag r inte den bsta p snt hr, men lter som att du kan prata om Hawking-strlning? Enligt Einsteins teorier s var svarta hl "enkelriktade" men Stephen Hawking kom med en teori att de faktiskt snder ut energi genom Hawking-strlning.
Frst s trodde man att ny energi p ngot stt skapades, eftersom svarta hl inte kan frlora ngon massa, men Hawking visade att energin faktiskt kommer frn svara hlets massa. P s stt hade Einstein fel.

Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Frklara d hur gravitationsbrytning uppkommer?
Citera
2011-02-27, 21:08
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis

Inte fr att jag hller med ikosaedri, men fr att falsifiera ett pstende behver man inte komma med en bttre frklaring sjlv. Jmfr med att du sger att 1+1=3 och jag sger "nej, du har fel", s r det du sade fortfarande lika fel, ven fast jag inte har sagt "1+1=2".
Citera
2011-02-28, 02:53
Medlem
Citat:
Det r ju ett fenomen som inte krver vare sig svarta hl eller singulariteter (inte samma sak) och inte heller har observerats runt ngra sdana.
Citera
2011-02-28, 10:03
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Det r ju ett fenomen som inte krver vare sig svarta hl eller singulariteter (inte samma sak) och inte heller har observerats runt ngra sdana.
Gravitationsbrytning r ett av de fenomen som svarta hl skapar, som det sks efter i jakten p svarta hl.. Viserligen kan andra massiva objekt ocks skapa gravitationsbrytning men knappast i nrheten av den brytning som skapas av svarta hl.
Citera
2011-02-28, 19:12
Medlem
Citat:
Gravitationsbrytning r ett av de fenomen som svarta hl skapar, som det sks efter i jakten p svarta hl.. Viserligen kan andra massiva objekt ocks skapa gravitationsbrytning men knappast i nrheten av den brytning som skapas av svarta hl.
Man har fortfarande inte observerat sagda fenomen runt svarta hl. Allts r det inte ndvndigt, om man pstr att svarta hl inte finns, att frklara varfr det fenomenet finns. Det r ju underfrsttt att man pstr att inte heller det fenomenet finns, och det finns inga bevis fr motsatsen.

Neutronstjrnor och kvarkstjrnor(hypotetiska) kan fr vrigt ge upphov till liknande brytning.

ikosaedri har faktiskt en pong vad gller singulariteter, men de r inte ndvndiga fr svarta hl. Ungefr p samma stt som svarta hl inte r ndvndiga fr gravitationsbrytning.
Citera
2011-02-28, 21:54
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Man har fortfarande inte observerat sagda fenomen runt svarta hl. Allts r det inte ndvndigt, om man pstr att svarta hl inte finns, att frklara varfr det fenomenet finns. Det r ju underfrsttt att man pstr att inte heller det fenomenet finns, och det finns inga bevis fr motsatsen.

Neutronstjrnor och kvarkstjrnor(hypotetiska) kan fr vrigt ge upphov till liknande brytning.

ikosaedri har faktiskt en pong vad gller singulariteter, men de r inte ndvndiga fr svarta hl. Ungefr p samma stt som svarta hl inte r ndvndiga fr gravitationsbrytning.
http://www.space.com/8830-massive-bl...nt-galaxy.html
http://www.sciencedaily.com/releases...0320163714.htm
http://www.universetoday.com/69157/f...overed-wvideo/

Nej, nej.. Inte har det observerats runt svarta hl inte...

Neutronstjrnor kan ocks skapa gravitationbrytning, ja. Jag sa det i mitt frra inlgg, men de skapar inte lika mycket och dessutom s ger en neutronstjrna ifrn sig ljus, vilket, som vi vet, ett svart hl inte gr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in