• 1
  • 2
2011-02-21, 22:38
Medlem
KaptenAlmas avatar
God afton!

Vuxenlivet ligger någon månad bort nu och jag känner att jag vill bli grym på att spara pengar. Jag har läst på lite om grunderna i sparandet och känner att jag börjar få ett hum om hur jag ska börja.

5% av min lön ska gå till sparande, det innebär minst 600 kr i månaden till att börja med. Tanken är att dela upp detta i tre olika sparformer: hög-risk, låg-risk & bundet.

Jag vill även dela upp detta i kortsiktigt och långsiktigt sparande. Jag vill alltså ha ett konto med pengar som jag kan ta ut snabbt ifall något skulle hända samtidigt som jag vill ha ett konto med bundna pengar för tex. en bostadsrätt eller resa i framtiden.

Så hur tycker ni att jag ska göra?

Jag behöver era tips, idéer och synpunkter om hur jag ska göra för att lyckas med detta, tack!
Citera
2011-02-21, 23:07
Medlem
TheChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenAlma
God afton!

Vuxenlivet ligger någon månad bort nu och jag känner att jag vill bli grym på att spara pengar. Jag har läst på lite om grunderna i sparandet och känner att jag börjar få ett hum om hur jag ska börja.

5% av min lön ska gå till sparande, det innebär minst 600 kr i månaden till att börja med. Tanken är att dela upp detta i tre olika sparformer: hög-risk, låg-risk & bundet.

Jag vill även dela upp detta i kortsiktigt och långsiktigt sparande. Jag vill alltså ha ett konto med pengar som jag kan ta ut snabbt ifall något skulle hända samtidigt som jag vill ha ett konto med bundna pengar för tex. en bostadsrätt eller resa i framtiden.

Så hur tycker ni att jag ska göra?

Jag behöver era tips, idéer och synpunkter om hur jag ska göra för att lyckas med detta, tack!

Hmm, 6% är ju inte sisådär jätte mycket, skulle föreslå uppåt 20%.
Citera
2011-02-21, 23:18
Medlem
KaptenAlmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChamp
Hmm, 6% är ju inte sisådär jätte mycket, skulle föreslå uppåt 20%.

Nej det är inte mycket, men skulle jag spara så pass mycket skulle jag inte ha något över alls efter mina utgifter. 5% känns lagom att börja med.
Citera
2011-02-23, 03:52
Medlem
Vad har du för inkomster/utgifter?
Citera
2011-02-23, 17:49
Medlem
KaptenAlmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liteon1
Vad har du för inkomster/utgifter?

Inkomst: ~12000
Utgifter: ~9000

De 3000 som blir över ska alltså gå till sparande + "nöjen" och andra ev. kostnader.
Citera
2011-02-23, 17:56
Medlem
Fris avatar
Det är rent matematiskt meningslöst att dela upp sitt sparande i hög och låg risk! Summan blir ju bara medelrisk. Så du bör ta beslut om vilken risknivå du vill ha, och sen konsekvent tillämpa den nivån på ditt (långsiktiga) sparande. Det finns ingen feg medelväg i form av att inte ta det beslutet, för att istället kombinera både hög och låg risk.

Sen bör man ju ha likvid (kortsiktigt) buffertsparande för att kunna täcka oväntade omkostnader. Kortsiktigt sparande ska inte ha någon risk alls, och får därmed knappast någon avkastning alls. Annat än i form av att du slipper förseningsavgifter och paniklån och inställda semesterresor m.m. (vilket faktiskt kan anses vara en ganska formidabel avkastning, nyttan av kontant sparande ska inte underskattas!)
Senast redigerad av Fri 2011-02-23 kl. 18:07.
Citera
2011-02-23, 18:36
Medlem
KaptenAlmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är rent matematiskt meningslöst att dela upp sitt sparande i hög och låg risk! Summan blir ju bara medelrisk. Så du bör ta beslut om vilken risknivå du vill ha, och sen konsekvent tillämpa den nivån på ditt (långsiktiga) sparande. Det finns ingen feg medelväg i form av att inte ta det beslutet, för att istället kombinera både hög och låg risk.

Sen bör man ju ha likvid (kortsiktigt) buffertsparande för att kunna täcka oväntade omkostnader. Kortsiktigt sparande ska inte ha någon risk alls, och får därmed knappast någon avkastning alls. Annat än i form av att du slipper förseningsavgifter och paniklån och inställda semesterresor m.m. (vilket faktiskt kan anses vara en ganska formidabel avkastning, nyttan av kontant sparande ska inte underskattas!)

Tack för svaret!

Är det klokt att dela upp sparandet i ett långsiktigt och ett buffertsparande, varav långsikt står för 60%?
Citera
2011-02-23, 18:58
Medlem
Fris avatar
Det kortsiktiga sparandet ska kunna ta hand om oväntade utgifter. Hur stora de blir är ju... oväntat!

Det långsiktiga sparandet ska vara en investering som ger avkastning år från år. Syftet med det kan vara allt från ett bostadsköp till pension. Att jämna ut din livsnivå nu, med din livsnivå i framtiden. Och som fattig ung har man inte nåt väldigt stort behov av att spara bort sina pengar till sig själv som rik gammal, även om avkastningen blev hög...

Huruvida 240 kr/månad (8kr/dag) som buffertsparande är realistiskt eller inte, kan nog du själv avgöra bäst. Det låter inte som för mycket i alla fall. Men efter några månader utan borttappad mobiltelefon eller annan liten vardagskatastrof, så växer det ju till några tusingar och det börjar likna lite säkerhet i vardagen.
Citera
2011-02-23, 19:36
Medlem
KaptenAlmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det kortsiktiga sparandet ska kunna ta hand om oväntade utgifter. Hur stora de blir är ju... oväntat!

Det långsiktiga sparandet ska vara en investering som ger avkastning år från år. Syftet med det kan vara allt från ett bostadsköp till pension. Att jämna ut din livsnivå nu, med din livsnivå i framtiden. Och som fattig ung har man inte nåt väldigt stort behov av att spara bort sina pengar till sig själv som rik gammal, även om avkastningen blev hög...

Huruvida 240 kr/månad (8kr/dag) som buffertsparande är realistiskt eller inte, kan nog du själv avgöra bäst. Det låter inte som för mycket i alla fall. Men efter några månader utan borttappad mobiltelefon eller annan liten vardagskatastrof, så växer det ju till några tusingar och det börjar likna lite säkerhet i vardagen.

Tanken är väl att höja mig till 1000 kr i månaden. Då kanske 600 kr kan gå till buffert medans 400 kr kan gå till långtid. Jag är inte den slarviga/klantiga typen (ta i trä) så det bör fungera bra.

Tack för dina råd!
Citera
2011-02-23, 19:43
Medlem
Tycker det låter klokt, 400 kr är inte mycket men det kan bli mycket på sikt En annan sak är ju att banken ser att du kan spara, kan vara viktigt i framtiden om du ska ta ett större lån till bostad eller något.
Citera
2011-02-23, 19:55
Medlem
Fris avatar
Kort sagt:
Ta till ett generöst kontant buffertsparande, och skippa allt långsiktigt sparande!
Det långsiktigt viktiga är att skaffa sig bra inkomst, inte att snåla in nån hundring.
Citera
2011-02-24, 19:52
Medlem
Som någon redan nämt är det menlöst att dela upp sparandet efter risk i ditt läge. Vad jag hade gjort i ditt läge är att lägga krutet på bufferten i första hand. Den hade jag byggt upp på konton i Hoistspar eller Bluetep. Jag hade alla gånger sett till att min buffert garanterar 6månader utan inkomst.

Resten hade jag delat upp mellan räntesparande samt aktiefondsparande. Räntesparandet hade jag sedan löpande satsat på aktier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in