• 1
  • 2
2011-03-18, 19:12
Medlem
Jag har precis gjort i ordning allt för att påbörja sparande nu när lönen kommer den 25:e.

Till det har jag skapat två konton, ett för framtiden och ett buffertkonto. I början tänkte jag sätta undan 1'000kr till vardera konto och per kvartal ska denna summa höjas tills jag kan spara 1'500kr till varje konto utan att jag får svårt att leva (har vant mig vid att ha mycket pengar att röra mig med). När dessa två konton har nått upp till 15'000kr tänkte jag starta ett tredje konto och sänka summan till 1'000kr i månaden till varje konto. När jag sedan fått det tredje kontot att nå 15'000kr tänkte jag sätta alla dessa pengar i tre olika fonder, 5'000kr vardera och låta de pengarna växa. Under tiden fyller jag på detsamma kontot tills det nått upp till 15'000kr igen för att sedan använda dessa pengar till mer fondsparande. Framtidskontot tänkte jag låta växa till 50'000kr innan jag sätter dessa pengar på ett riktigt sparkonto (Kör e-spar genom Swedbank nu i början då detta ger mig total kontroll över mina pengar.) som förhoppningsvis har högre avkastning.

Sen när jag har 100'000kr i sparpengar hade jag tänkt att köpa guld för alla pengarna. Guld är säkra pengar, vilket känns bra.

Gosh så gammal jag känner mig när man tänker på sparande och sånt... uff..
Citera
2011-03-18, 20:07
Medlem
Blocket.ses avatar
Köp aktier ist för guld.. Mycket bättre framtidspotential..

Här är en bra och lättläst blogg, som tar upp mycker om sparande i olika former..
http://www.hurjagblevrik.se/
Citera
2011-03-22, 23:53
Medlem
EDIT: missuppfattade hela ovanstående inlägg, efter flertalet omläsningar så förstod jag det som stod. Tänker hålla mig i drogforumet där jag hör hemma... Kära moderator, var vänlig radera detta inlägg.
Senast redigerad av ProletareN 2011-03-22 kl. 23:57.
Citera
2011-03-23, 14:47
Medlem
xertions avatar
Jag kan inte berätta för dig hur du ska göra då varje situation är olik den andre, men jag kan dela med mig om min plan och strategi.

När jag bodde hemma sparade jag 11.000 - 15.000 KR i månaden tills jag hade 120.000 KR.

Köpte sedan en äcklig bostadsrätt i ett svenskt medelklass-område ifrån en kille som åkt in i fängelse. Renoverade hela lägenheten själv och med vänner i 5 månader och ökade den med 450.000 KR i värde.

Nu har jag ca 110.000 KR på mitt sparkonto. Planerar att fortsätta spara upp till 150.000 KR och då ta 50.000 och placera i fonder/aktier.

Är nybörjare på aktier och fonder, därför känns det tryggt för mig att ha 100.000 KR på sparkontot, även om jag är väl medveten om att det inte är den bästa avkastningen.

Angående dina utgifter så tycker jag att du ska dra ner på dom för att kunna spara ytterligare. 600-1000 KR kommer man inte särskilt långt med i längden.

Har du bil? Kan du pendla till jobbet istället? Sälj bilen. Kan du äta lunchlåda 2 gånger i veckan istället för att käka ute 5 dagar i veckan? Gör det. Köp ALLTID stora förpackningar när du handlar.

Gör du detta kanske du kan spara 3000 KR i månaden istället för 600 KR.

Det låter på dig som att du inte har ett särskilt stort sparande vid nuvarande tillfälle när du sätter igång. Därför känns det ju väldigt osäkert för dig om någonting skulle inträffa. Jag skulle "rusha" fram till en buffert på i alla fall 15.000 KR så fort som möjligt, sedan minska sparandet efter det om du känner att du inte kan hålla det i den takten i längden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in