• 1
  • 2
2011-02-21, 12:58
Medlem
Kreperads avatar
Jag satt och kollade p gamla nazipropagandafilmer i gr kvll, ngot jag gr ibland fr att sukta efter de vackra uniformerna, har typ en fetisch fr uniformer. Kom in i stmningen vldigt bra och brjade fundera p om den nazistiska nationen verkligen var en sdan hemsk plats som mnga i modern tid vill f den till.

I filmerna verkar det mest varit en vldigt glad stmning i tyskland och en knsla av enighet och storhet. Gemene nazist verkar mer glad n ond om man kollar p filmerna. Visst det r propaganda men det skapade ju ocks en stmning i tiden som skert genomsyrade samhllet i stort.

Sen har vi hela judeproblematiken, men det var ju faktiskt ett vldigt begrnsat antal nazister som gnade sig t snt. De allra flesta nazister var vanliga mnniskor men med en stark politisk tro p att de tillhrde ngonting vackert och stort.

Man kan ju ocks tnka p att p den hr tiden var alla intelligenta mnniskor i Tyskland med i partiet och jobbade gemensamt fr att Tyskland skulle fungera s bra som mjligt p alla stt. Det gr inte att jmfra med de alkoholiserade frorts-loosers som idag kallar sig "nazister" och r mer upptagna med judefrgan n med allt det vackra med nazismen.

Tror ni att historien har givit en falsk och vinklad bild av nazismen? Skulle ni vilja leva i ett nazistiskt samhlle? Jag skulle vilja det!
Citera
2011-02-21, 13:04
Medlem
Ferraridatorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreperad
Tror ni att historien har givit en falsk och vinklad bild av nazismen? Skulle ni vilja leva i ett nazistiskt samhlle? Jag skulle vilja det!
Ja, och d skulle jag gasa dig fr att du r ett dumt pundarvp till brud.
Citera
2011-02-21, 13:05
Medlem
Voodooprastens avatar
Om frintelsen aldrig hade skett, s hade man nog inte haft en sn skev bild av nazismen idag.

Skyll p Heinrich Himmler som kom med den slutgiltiga lsningen.
Citera
2011-02-21, 13:10
Medlem
Kreperads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Om frintelsen aldrig hade skett, s hade man nog inte haft en sn skev bild av nazismen idag.

Skyll p Heinrich Himmler som kom med den slutgiltiga lsningen.
Precis min sikt, jag tror att det hade gtt att upprtthlla den hr stmningen, volksgeisten utan att brja gasa judar i miljoner. Det finns ju bde moderna och historiska exempel p diktaturer som varit vldigt framgngsrika. Men stmningen r sllan vertrffad. Hederliga tyskar som arbetade, ptade i jorden och sjng frenande visor. I vr individualistiska tid r det svrt att tnka sig vilket vlmende dessa mnniskor upplevde.
Citera
2011-02-21, 13:13
Medlem
kissflickans avatar
givetvis gller hr som verallt annars att det r segraren som skriver historien, s det finns all anledning att vara extra kritisk mot historiska berttelser om nazismens ondska. nu finns det ju graverande bevis fr att nazismen ledde till en hel del obehagligheter, bl.a. koncentrations- och frintelselger, och fr min del finns det inga skl att inte tro p dessa bevis. samtidigt br man komma ihg att det inte var nazisterna som uppfann antisemitismen -- den fanns redan utbredd i befolkningen, redo att anvndas i politiska syften av vem som ville.

en annan sak som kan vara vrd att tnka p r att nazismen var betydligt mer n bara judehat -- det var en politisk ideologi som kom med storslagna lften till den arbetande befolkningen varav vissa ocks infriades. ett exempel r Kraft Durch Freude, ett initiativ som syftade till att mjliggra fr mindre bemedlade arbetare att ka p semester.
Citera
2011-02-21, 13:13
Bannlyst
Citat:
Jag satt och kollade p gamla nazipropagandafilmer i gr kvll, ngot jag gr ibland fr att sukta efter de vackra uniformerna, har typ en fetisch fr uniformer. Kom in i stmningen vldigt bra och brjade fundera p om den nazistiska nationen verkligen var en sdan hemsk plats som mnga i modern tid vill f den till.

I filmerna verkar det mest varit en vldigt glad stmning i tyskland och en knsla av enighet och storhet. Gemene nazist verkar mer glad n ond om man kollar p filmerna. Visst det r propaganda men det skapade ju ocks en stmning i tiden som skert genomsyrade samhllet i stort.

Sen har vi hela judeproblematiken, men det var ju faktiskt ett vldigt begrnsat antal nazister som gnade sig t snt. De allra flesta nazister var vanliga mnniskor men med en stark politisk tro p att de tillhrde ngonting vackert och stort.

Man kan ju ocks tnka p att p den hr tiden var alla intelligenta mnniskor i Tyskland med i partiet och jobbade gemensamt fr att Tyskland skulle fungera s bra som mjligt p alla stt. Det gr inte att jmfra med de alkoholiserade frorts-loosers som idag kallar sig "nazister" och r mer upptagna med judefrgan n med allt det vackra med nazismen.

Som sagt, det var propaganda. om du r s jvla rkt i huvudet att du inte frmr sjlvtnkande, s kan jag lnka till propagandafilmer frn Jehovas Vittnen, Knutbyfrsamlingen, Sovjetunionen och Nordkorea och f det att framst som de vackraste grupperna i vrlden!
Citera
2011-02-21, 13:14
Medlem
Kreperads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferraridatorn
Ja, och d skulle jag gasa dig fr att du r ett dumt pundarvp till brud.
Hitler tog sjlv en mngd droger, dribland amfetamin och morfin

Klla: Hitlers lkare
Citera
2011-02-21, 13:15
Bannlyst
Citat:
Tror ni att historien har givit en falsk och vinklad bild av nazismen?

Rtt glasklart att s r fallet. Segraren skriver historia, s har det alltid varit.

Jag skulle hellre vilja leva i ett fascistiskt samhlle. Men om det str mellan Tredje Riket och det vi ser idag och kallar fr "Europa" s vljer jag det frstnmnda. Jag tror att nazisterna var mer godhjrtade n de vidriga bolsjevikerna och amerikanerna iallafall. Jag vill se det sanna, sttliga och vackra Europa resa sig: Imperivm Evropa!
Citera
2011-02-21, 13:17
Medlem
Kreperads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
en annan sak som kan vara vrd att tnka p r att nazismen var betydligt mer n bara judehat -- det var en politisk ideologi som kom med storslagna lften till den arbetande befolkningen varav vissa ocks infriades. ett exempel r Kraft Durch Freude, ett initiativ som syftade till att mjliggra fr mindre bemedlade arbetare att ka p semester.
Det r ju vldigt tydligt nr man lyssnar p topparnas tal att nazismen var en ideologi som skulle f den vanliga arbetaren att m bra och tycka om sin roll i samhllet, och knna att denne gjorde ngot viktigt. Folket r staten och staten r folket. Initiativet som Kraft Durch Freude visar bara nnu mer vilken stmning nazismen ville och frmdde skapa bland vanliga mnniskor
Citera
2011-02-21, 13:17
Bannlyst
Citat:
Hitler tog sjlv en mngd droger, dribland amfetamin och morfin

Klla: Hitlers lkare

Har ingen aning om du r knarkare eller inte, men om du frsker frsvara droganvndande s skall jag upplysa dig om att nazisterna var fr ett frbud mot rkning och tobak (Hitler hatade tobak och cigarrer) och hade sannerligen frbjudit tyngre droger n s. De droger du nmner togs ju mot hans sjukdomar och besvr, inte fr att han var beroende eller knarkare.
Citera
2011-02-21, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FreeYourSoul
Som sagt, det var propaganda. om du r s jvla rkt i huvudet att du inte frmr sjlvtnkande, s kan jag lnka till propagandafilmer frn Jehovas Vittnen, Knutbyfrsamlingen, Sovjetunionen och Nordkorea och f det att framst som de vackraste grupperna i vrlden!

Var Sovjet och Nordkorea grupper...?

Alla trivdes under den korta tiden Hitler styrde Tyskland och det var fred, innan kriget. Hitler gjorde fel i att brja kriga.
Citera
2011-02-21, 13:20
Medlem
Kreperads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squadrista
Har ingen aning om du r knarkare eller inte, men om du frsker frsvara droganvndande s skall jag upplysa dig om att nazisterna var fr ett frbud mot rkning och tobak (Hitler hatade tobak och cigarrer) och hade sannerligen frbjudit tyngre droger n s. De droger du nmner togs ju mot hans sjukdomar och besvr, inte fr att han var beroende eller knarkare.
Ja att nazisterna var emot droger r vl ganska sjlvklart, det har alla totalitra moderna regimer varit(?) - ideologiskt dvs. Eftersom det r viktigt med ett rent och fungerande folk, och eftersom de har andra medel att utverka sdana frbud uppifrn (det r ju egentligen positivt fr vilken stat som helst).
Det hr med att det var mediciner d men inte r det idag r ju en ganska konstig urskt mste jag dremot sga. Gissar att han tog dem ungefr av samma anledningar som hobbypundare: fr att motverka ngest, fr att arbeta mer, fr att bli en mer gngbar social (talare i hans fall) person

Citat:
Ursprungligen postat av FreeYourSoul
Jag har sett sdana filmer ocks och fr inte alls samma knsla. Det var ju just att de vertalade en hel nation, fr det gjorde de. De kom visserligen inte till makten i majoritet men efter otaliga propagandafrestllningar s hade de folket bakom sig och en nation som bubblade av frjd och hopp. Det r just denna enheten som jag tycker r frtrollande. Att en liten sekt sitter och jollrar om gud r inte alls lika lockande, eftersom knslan inte alls blir lika ren och vacker bland deltagarna. Man ser alltid p personer i sdana grupperingar att de r mer eller mindre paranoida och oskra.
Nazismen dremot spred en folkknsla som genomsyrade mnniskor med gldje och var rakt igenom god. Om vi definierar godhet som ngot som skapar gldje. Detta borde vara ngot tskilt frn brotten i historieskrivningen tycker jag, och det r kanske svrt att sga om det goda nazisterna gjorde vervger det negativa eller ej?

Klart r ju att de sjlva tyckte att judeutrotningen var ond, eller i varje fall skulle smutsa ner folkstmningen om den kom ut
Senast redigerad av Kreperad 2011-02-21 kl. 13:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in