Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-02-21, 12:58
Medlem
Kreperads avatar
Jag satt och kollade på gamla nazipropagandafilmer i går kväll, något jag gör ibland för att sukta efter de vackra uniformerna, har typ en fetisch för uniformer. Kom in i stämningen väldigt bra och började fundera på om den nazistiska nationen verkligen var en sådan hemsk plats som många i modern tid vill få den till.

I filmerna verkar det mest varit en väldigt glad stämning i tyskland och en känsla av enighet och storhet. Gemene nazist verkar mer glad än ond om man kollar på filmerna. Visst det är propaganda men det skapade ju också en stämning i tiden som säkert genomsyrade samhället i stort.

Sen har vi hela judeproblematiken, men det var ju faktiskt ett väldigt begränsat antal nazister som ägnade sig åt sånt. De allra flesta nazister var vanliga människor men med en stark politisk tro på att de tillhörde någonting vackert och stort.

Man kan ju också tänka på att på den här tiden var alla intelligenta människor i Tyskland med i partiet och jobbade gemensamt för att Tyskland skulle fungera så bra som möjligt på alla sätt. Det går inte att jämföra med de alkoholiserade förorts-loosers som idag kallar sig "nazister" och är mer upptagna med judefrågan än med allt det vackra med nazismen.

Tror ni att historien har givit en falsk och vinklad bild av nazismen? Skulle ni vilja leva i ett nazistiskt samhälle? Jag skulle vilja det!
Citera
2011-02-21, 13:04
Medlem
Ferraridatorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreperad
Tror ni att historien har givit en falsk och vinklad bild av nazismen? Skulle ni vilja leva i ett nazistiskt samhälle? Jag skulle vilja det!
Ja, och då skulle jag gasa dig för att du är ett dumt pundarvåp till brud.
Citera
2011-02-21, 13:05
Medlem
Voodooprastens avatar
Om förintelsen aldrig hade skett, så hade man nog inte haft en sån skev bild av nazismen idag.

Skyll på Heinrich Himmler som kom med den slutgiltiga lösningen.
Citera
2011-02-21, 13:10
Medlem
Kreperads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Om förintelsen aldrig hade skett, så hade man nog inte haft en sån skev bild av nazismen idag.

Skyll på Heinrich Himmler som kom med den slutgiltiga lösningen.
Precis min åsikt, jag tror att det hade gått att upprätthålla den här stämningen, volksgeisten utan att börja gasa judar i miljoner. Det finns ju både moderna och historiska exempel på diktaturer som varit väldigt framgångsrika. Men stämningen är sällan överträffad. Hederliga tyskar som arbetade, påtade i jorden och sjöng förenande visor. I vår individualistiska tid är det svårt att tänka sig vilket välmående dessa människor upplevde.
Citera
2011-02-21, 13:13
Medlem
kissflickans avatar
givetvis gäller här som överallt annars att det är segraren som skriver historien, så det finns all anledning att vara extra kritisk mot historiska berättelser om nazismens ondska. nu finns det ju graverande bevis för att nazismen ledde till en hel del obehagligheter, bl.a. koncentrations- och förintelseläger, och för min del finns det inga skäl att inte tro på dessa bevis. samtidigt bör man komma ihåg att det inte var nazisterna som uppfann antisemitismen -- den fanns redan utbredd i befolkningen, redo att användas i politiska syften av vem som ville.

en annan sak som kan vara värd att tänka på är att nazismen var betydligt mer än bara judehat -- det var en politisk ideologi som kom med storslagna löften till den arbetande befolkningen varav vissa också infriades. ett exempel är Kraft Durch Freude, ett initiativ som syftade till att möjliggöra för mindre bemedlade arbetare att åka på semester.
Citera
2011-02-21, 13:13
Bannlyst
Citat:
Jag satt och kollade på gamla nazipropagandafilmer i går kväll, något jag gör ibland för att sukta efter de vackra uniformerna, har typ en fetisch för uniformer. Kom in i stämningen väldigt bra och började fundera på om den nazistiska nationen verkligen var en sådan hemsk plats som många i modern tid vill få den till.

I filmerna verkar det mest varit en väldigt glad stämning i tyskland och en känsla av enighet och storhet. Gemene nazist verkar mer glad än ond om man kollar på filmerna. Visst det är propaganda men det skapade ju också en stämning i tiden som säkert genomsyrade samhället i stort.

Sen har vi hela judeproblematiken, men det var ju faktiskt ett väldigt begränsat antal nazister som ägnade sig åt sånt. De allra flesta nazister var vanliga människor men med en stark politisk tro på att de tillhörde någonting vackert och stort.

Man kan ju också tänka på att på den här tiden var alla intelligenta människor i Tyskland med i partiet och jobbade gemensamt för att Tyskland skulle fungera så bra som möjligt på alla sätt. Det går inte att jämföra med de alkoholiserade förorts-loosers som idag kallar sig "nazister" och är mer upptagna med judefrågan än med allt det vackra med nazismen.

Som sagt, det var propaganda. om du är så jävla rökt i huvudet att du inte förmår självtänkande, så kan jag länka till propagandafilmer från Jehovas Vittnen, Knutbyförsamlingen, Sovjetunionen och Nordkorea och få det att framstå som de vackraste grupperna i världen!
Citera
2011-02-21, 13:14
Medlem
Kreperads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferraridatorn
Ja, och då skulle jag gasa dig för att du är ett dumt pundarvåp till brud.
Hitler tog själv en mängd droger, däribland amfetamin och morfin

Källa: Hitlers läkare
Citera
2011-02-21, 13:15
Bannlyst
Citat:
Tror ni att historien har givit en falsk och vinklad bild av nazismen?

Rätt glasklart att så är fallet. Segraren skriver historia, så har det alltid varit.

Jag skulle hellre vilja leva i ett fascistiskt samhälle. Men om det står mellan Tredje Riket och det vi ser idag och kallar för "Europa" så väljer jag det förstnämnda. Jag tror att nazisterna var mer godhjärtade än de vidriga bolsjevikerna och amerikanerna iallafall. Jag vill se det sanna, ståtliga och vackra Europa resa sig: Imperivm Evropa!
Citera
2011-02-21, 13:17
Medlem
Kreperads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
en annan sak som kan vara värd att tänka på är att nazismen var betydligt mer än bara judehat -- det var en politisk ideologi som kom med storslagna löften till den arbetande befolkningen varav vissa också infriades. ett exempel är Kraft Durch Freude, ett initiativ som syftade till att möjliggöra för mindre bemedlade arbetare att åka på semester.
Det är ju väldigt tydligt när man lyssnar på topparnas tal att nazismen var en ideologi som skulle få den vanliga arbetaren att må bra och tycka om sin roll i samhället, och känna att denne gjorde något viktigt. Folket är staten och staten är folket. Initiativet som Kraft Durch Freude visar bara ännu mer vilken stämning nazismen ville och förmådde skapa bland vanliga människor
Citera
2011-02-21, 13:17
Bannlyst
Citat:
Hitler tog själv en mängd droger, däribland amfetamin och morfin

Källa: Hitlers läkare

Har ingen aning om du är knarkare eller inte, men om du försöker försvara droganvändande så skall jag upplysa dig om att nazisterna var för ett förbud mot rökning och tobak (Hitler hatade tobak och cigarrer) och hade sannerligen förbjudit tyngre droger än så. De droger du nämner togs ju mot hans sjukdomar och besvär, inte för att han var beroende eller knarkare.
Citera
2011-02-21, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FreeYourSoul
Som sagt, det var propaganda. om du är så jävla rökt i huvudet att du inte förmår självtänkande, så kan jag länka till propagandafilmer från Jehovas Vittnen, Knutbyförsamlingen, Sovjetunionen och Nordkorea och få det att framstå som de vackraste grupperna i världen!

Var Sovjet och Nordkorea grupper...?

Alla trivdes under den korta tiden Hitler styrde Tyskland och det var fred, innan kriget. Hitler gjorde fel i att börja kriga.
Citera
2011-02-21, 13:20
Medlem
Kreperads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squadrista
Har ingen aning om du är knarkare eller inte, men om du försöker försvara droganvändande så skall jag upplysa dig om att nazisterna var för ett förbud mot rökning och tobak (Hitler hatade tobak och cigarrer) och hade sannerligen förbjudit tyngre droger än så. De droger du nämner togs ju mot hans sjukdomar och besvär, inte för att han var beroende eller knarkare.
Ja att nazisterna var emot droger är väl ganska självklart, det har alla totalitära moderna regimer varit(?) - ideologiskt dvs. Eftersom det är viktigt med ett rent och fungerande folk, och eftersom de har andra medel att utverka sådana förbud uppifrån (det är ju egentligen positivt för vilken stat som helst).
Det här med att det var mediciner då men inte är det idag är ju en ganska konstig ursäkt måste jag däremot säga. Gissar att han tog dem ungefär av samma anledningar som hobbypundare: för att motverka ångest, för att arbeta mer, för att bli en mer gångbar social (talare i hans fall) person

Citat:
Ursprungligen postat av FreeYourSoul
Jag har sett sådana filmer också och får inte alls samma känsla. Det var ju just att de övertalade en hel nation, för det gjorde de. De kom visserligen inte till makten i majoritet men efter otaliga propagandaföreställningar så hade de folket bakom sig och en nation som bubblade av fröjd och hopp. Det är just denna enheten som jag tycker är förtrollande. Att en liten sekt sitter och jollrar om gud är inte alls lika lockande, eftersom känslan inte alls blir lika ren och vacker bland deltagarna. Man ser alltid på personer i sådana grupperingar att de är mer eller mindre paranoida och osäkra.
Nazismen däremot spred en folkkänsla som genomsyrade människor med glädje och var rakt igenom god. Om vi definierar godhet som något som skapar glädje. Detta borde vara något åtskilt från brotten i historieskrivningen tycker jag, och det är kanske svårt att säga om det goda nazisterna gjorde överväger det negativa eller ej?

Klart är ju att de själva tyckte att judeutrotningen var ond, eller i varje fall skulle smutsa ner folkstämningen om den kom ut
Senast redigerad av Kreperad 2011-02-21 kl. 13:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in