Citat:
Ursprungligen postat av Squadrista
Har ingen aning om du r knarkare eller inte, men om du frsker frsvara droganvndande s skall jag upplysa dig om att nazisterna var fr ett frbud mot rkning och tobak (Hitler hatade tobak och cigarrer) och hade sannerligen frbjudit tyngre droger n s. De droger du nmner togs ju mot hans sjukdomar och besvr, inte fr att han var beroende eller knarkare.
Ja att nazisterna var emot droger r vl ganska sjlvklart, det har alla totalitra moderna regimer varit(?) - ideologiskt dvs. Eftersom det r viktigt med ett rent och fungerande folk, och eftersom de har andra medel att utverka sdana frbud uppifrn (det r ju egentligen positivt fr vilken stat som helst).
Det hr med att det var mediciner d men inte r det idag r ju en ganska konstig urskt mste jag dremot sga. Gissar att han tog dem ungefr av samma anledningar som hobbypundare: fr att motverka ngest, fr att arbeta mer, fr att bli en mer gngbar social (talare i hans fall) person
Citat:
Ursprungligen postat av FreeYourSoul
Som sagt, det var propaganda. om du r s jvla rkt i huvudet att du inte frmr sjlvtnkande, s kan jag lnka till propagandafilmer frn Jehovas Vittnen, Knutbyfrsamlingen, Sovjetunionen och Nordkorea och f det att framst som de vackraste grupperna i vrlden!
Jag har sett sdana filmer ocks och fr inte alls samma knsla. Det var ju just att de vertalade en hel nation, fr det gjorde de. De kom visserligen inte till makten i majoritet men efter otaliga propagandafrestllningar s hade de folket bakom sig och en nation som bubblade av frjd och hopp. Det r just denna enheten som jag tycker r frtrollande. Att en liten sekt sitter och jollrar om gud r inte alls lika lockande, eftersom knslan inte alls blir lika ren och vacker bland deltagarna. Man ser alltid p personer i sdana grupperingar att de r mer eller mindre paranoida och oskra.
Nazismen dremot spred en folkknsla som genomsyrade mnniskor med gldje och var rakt igenom god. Om vi definierar godhet som ngot som skapar gldje. Detta borde vara ngot tskilt frn brotten i historieskrivningen tycker jag, och det r kanske svrt att sga om det goda nazisterna gjorde vervger det negativa eller ej?
Klart r ju att de sjlva tyckte att judeutrotningen var ond, eller i varje fall skulle smutsa ner folkstmningen om den kom ut