Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-20, 21:28
  #1
Medlem
Troians avatar
Det är märkligt hur vissa försvinnanden ältas i det oändliga, samtidigt som andra, till synes minst lika "mystiska" försvinnanden, knappt är omskrivna.

Ett fall som härrör till den senare kategorin är en kvinna som försvann efter att ha hjälpt en manlig bekant som kört i diket, den elfte april 2003. Aftonbladet skriver idag lite kort om det:

Citat:
Kvinna, 30, Linköping

Försvann: 11 april 2003

Dödförklarades: 9 april 2008

Kvinnan gick ut i snöstormen för att hjälpa en manlig bekant att få upp bilen ur diket. De misslyckades och enligt den bekante mannen ska kvinnan sedan inte ha velat återvändatill huset. Hon lämnades ensam kvar i stormen och har sedan dess varit spårlöst försvunnen.

Polishundar sökte igenom hela området men inga spår efter kvinnan hittades.

Mer än så har jag nog aldrig läst om det här, men det nämns då och då i kvällstidningarnas halvt regelbundna listningar av försvunna personer.

Vet någon mer om det här?

Edit: I det här inlägget står lite till:

Citat:
* I april 2003 försvann en 23-årig kvinna på ett märkligt sätt. Det inträffade utanför Linköping. Hon skulle hjälpa en bekant att dra upp bilen ur ett dike. De misslyckades och bilägaren gick till bekanta i ett hus i närheten. Kvinnan skulle komma efter. Men hon kom inte dit och har trots stora spaningsinsatser aldrig återfunnits. Polisen har få tips.
__________________
Senast redigerad av Troian 2011-02-20 kl. 21:34.
Citera
2011-02-20, 21:36
  #2
Medlem
tomten_på_loftes avatar
Låter märkligt
Citera
2011-02-20, 21:44
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olöst försvinnande 2003.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är märkligt hur vissa försvinnanden ältas i det oändliga, samtidigt som andra, till synes minst lika "mystiska" försvinnanden, knappt är omskrivna.

Ett fall som härrör till den senare kategorin är en kvinna som försvann efter att ha hjälpt en manlig bekant som kört i diket, den elfte april 2003. Aftonbladet skriver idag lite kort om det:



Mer än så har jag nog aldrig läst om det här, men det nämns då och då i kvällstidningarnas halvt regelbundna listningar av försvunna personer.

Vet någon mer om det här?

Edit: I det här inlägget står lite till:

Mycket intressant och märkligt fall. Har aldrig hört talats om detta försvinnade förut.
Citera
2011-02-21, 14:19
  #4
Medlem
Har verkligen försökt utan att lyckas hitta mer information om detta fall. Men det måste ju finnas folk som vet mer!

Det enda jag hittade var en nyhet om en annan kvinna som ska ha försvunnit spårlöst samma dag och relativt nära. Tvivlar dock på att fallen har något med varandra att göra. Länk till nyheten.

Uppdatering: Verkar ju va lite förvirring hur gammal kvinnan från Linköping var, hittade denna nyhet. Intressant här tycker jag är:

"De senaste åren har två, tre personer försvunnit i Linköping. "
"Två av personerna är kvinnor i 20-årsåldern."


Då AB skriver att hon var 30 och den andra posten att hon var 23 så är det ju svårt att säga vilken uppgift som stämmer men tycker detta gör att det lutar mer åt 23.
__________________
Senast redigerad av whyman 2011-02-21 kl. 15:12.
Citera
2011-02-21, 15:51
  #5
Medlem
Hoppas jag inte bryter någon regel genom att posta ett nytt inlägg efter mitt eget men kunde inte editera det förra längre.

Har nu hittat en artikel från 2007 skriven av Aftonbladet.
Enligt denna så var hon 23 och inte 30.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article1314037.ab
Citera
2011-02-21, 16:18
  #6
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Har nu hittat en artikel från 2007 skriven av Aftonbladet.
Enligt denna så var hon 23 och inte 30.

23 även enligt en äldre artikel i Nerikes Allehanda. Förmodligen var hon 23 när hon försvann, 2003, men skulle idag ha vara 30 år om hon lever. Aftonbladet har alltså i gårdagens artikel i hennes fall plussat på sju år från när hon försvann, vilket man inkonsekvent inte gjort med åtminstone några av de övriga i listan.

Edit: Några av de i den äldre Wendela-artikeln har förresten hittats nu. Maud Johansson och Irene Saldert hittades mördade, Anuliina Pettersson hittades död i skogen, förmodligen självmord.
__________________
Senast redigerad av Troian 2011-02-21 kl. 16:23.
Citera
2011-02-21, 22:54
  #7
Medlem
swedishsteels avatar
Fast egentligen är ju förklaringen till det ganska simpel, Troian. I de fall som ältas av media, och hålls öppna av polisen, föreligger det någon form av indicier som föranleder misstanke om brott. I de fall som glöms bort gör det inte det, där finns det kanske snarare omständigheter som direkt tyder på att den eftersökte haft anledning att vilja försvinna eller ända sitt liv.

Du får sannolikt inte i media reda på alla detaljer i dessa fall, såsom om den försvunne exempelvis har en historia med episoder av depression eller tidigare har uttryckt livsleda inför närstående. Vilket är bra. Det gör ju dock att den intresserade allmänheten måste läsa lite mellan raderna. Om ett försvinnande först uppmärksammas stort, för att sedan märkligt fort försvinna ifrån löpsedlarna, om polisen initialt inleder eftersök med skallgångskedjor bara för att efter någon dag avsluta och säga att man nu gjort allt man kan, ja, då finns det givetvis en konkret anledning till detta. Av hänsyn till de anhöriga kan man såklart inte gå ut med känsliga uppgifter i pressen och förklara varför man agerar som man gör. Jag vet att du och jag privat diskuterat minst ett fall där detta resonemang är tillämpligt.
Citera
2011-02-22, 00:33
  #8
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Fast egentligen är ju förklaringen till det ganska simpel, Troian. I de fall som ältas av media, och hålls öppna av polisen, föreligger det någon form av indicier som föranleder misstanke om brott. I de fall som glöms bort gör det inte det, där finns det kanske snarare omständigheter som direkt tyder på att den eftersökte haft anledning att vilja försvinna eller ända sitt liv.

Du får sannolikt inte i media reda på alla detaljer i dessa fall, såsom om den försvunne exempelvis har en historia med episoder av depression eller tidigare har uttryckt livsleda inför närstående. Vilket är bra. Det gör ju dock att den intresserade allmänheten måste läsa lite mellan raderna. Om ett försvinnande först uppmärksammas stort, för att sedan märkligt fort försvinna ifrån löpsedlarna, om polisen initialt inleder eftersök med skallgångskedjor bara för att efter någon dag avsluta och säga att man nu gjort allt man kan, ja, då finns det givetvis en konkret anledning till detta. Av hänsyn till de anhöriga kan man såklart inte gå ut med känsliga uppgifter i pressen och förklara varför man agerar som man gör. Jag vet att du och jag privat diskuterat minst ett fall där detta resonemang är tillämpligt.

Jag är inte säker på att det är förklaringen. I vissa fall kan det naturligtvis vara så, men tror inte det är så alltid. I det fall som jag tror du syftar på fanns det mycket starka indicier som talade för självmord, vilket också visade sig stämma. Ändå fick det viss medieuppmärksamhet.

Det är förvisso möjligt att mycket talar för självmord i det här fallet också, och att uppgifterna om bilen i diket egentligen är ointressanta i sammanhanget. Själv tycker jag dock det låter som långsökt att efter att ha försökt få upp en bil ur ett dike bestämma sig för att vandra in i skogen och ta livet av sig. Dessutom på en plats där man inte hittas. Hade den sista iaktagelsen varit exempelvis när hon hade varit ute och gått, eller att hon hade försvunnit från sin lägenhet, så hade jag varit mer benägen att tro på självmordsalternativet.
Citera
2011-02-22, 03:54
  #9
Medlem
swedishsteels avatar
hh
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag är inte säker på att det är förklaringen. I vissa fall kan det naturligtvis vara så, men tror inte det är så alltid. I det fall som jag tror du syftar på fanns det mycket starka indicier som talade för självmord, vilket också visade sig stämma. Ändå fick det viss medieuppmärksamhet.

Det är förvisso möjligt att mycket talar för självmord i det här fallet också, och att uppgifterna om bilen i diket egentligen är ointressanta i sammanhanget. Själv tycker jag dock det låter som långsökt att efter att ha försökt få upp en bil ur ett dike bestämma sig för att vandra in i skogen och ta livet av sig. Dessutom på en plats där man inte hittas. Hade den sista iaktagelsen varit exempelvis när hon hade varit ute och gått, eller att hon hade försvunnit från sin lägenhet, så hade jag varit mer benägen att tro på självmordsalternativet.

Jag uttalade mig kanske primärt generellt, som ett svar på ditt filosoferande kring varför vissa försvinnanden ältas längre och får så mycket större massmedial uppmärksamhet än andra, men egentligen tror jag väl mina mer allmänt hållna iakttagelser även är applicerbara på detta enskilda fall. Det finns ju garanterat omständigheter kring detta försvinnande som inte bibringats allmänheten, dig och mig. Varken kan eller vill spekulera i exakt vad dessa skulle kunna vara, jag har nollkoll på fallet, men jag förmodar att det finns en gripbar anledning till varför just detta försvinnande lagts i malpåse av polisen och inte alls tycks intressera media. Det är som jag ser det orimligt att vi drar långtgående slutsatser utifrån information som nått oss via några torftiga artiklar i media när så många andra sitter på en långt större informationsmängd än vi och har beslutat sig för att det nog inte går att väcka åtal, eller skriva långa artikelserier om fallet. Med mindre än att vi helt sonika idiotförklarar både polisen och pressen då förstås. Vad som för oss vid första anblicken ter sig som ett mystiskt, oförklarligt försvinnande gör kanske bara det eftersom vi inte har alla bitar i pusslet?


Men desto bättre att du startar en tråd om fallet då, så vi eventuellt kan hitta de där bitjävlarna och förstå. Duktig moderator.
Citera
2011-02-22, 04:29
  #10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
hh
Jag uttalade mig kanske primärt generellt, som ett svar på ditt filosoferande kring varför vissa försvinnanden ältas längre och får så mycket större massmedial uppmärksamhet än andra, men egentligen tror jag väl mina mer allmänt hållna iakttagelser även är applicerbara på detta enskilda fall. Det finns ju garanterat omständigheter kring detta försvinnande som inte bibringats allmänheten, dig och mig. Varken kan eller vill spekulera i exakt vad dessa skulle kunna vara, jag har nollkoll på fallet, men jag förmodar att det finns en gripbar anledning till varför just detta försvinnande lagts i malpåse av polisen och inte alls tycks intressera media. Det är som jag ser det orimligt att vi drar långtgående slutsatser utifrån information som nått oss via några torftiga artiklar i media när så många andra sitter på en långt större informationsmängd än vi och har beslutat sig för att det nog inte går att väcka åtal, eller skriva långa artikelserier om fallet. Med mindre än att vi helt sonika idiotförklarar både polisen och pressen då förstås. Vad som för oss vid första anblicken ter sig som ett mystiskt, oförklarligt försvinnande gör kanske bara det eftersom vi inte har alla bitar i pusslet?


Men desto bättre att du startar en tråd om fallet då, så vi eventuellt kan hitta de där bitjävlarna och förstå. Duktig moderator.

Jag tror visserligen att du har helt rätt, men man kan möjligen tillägga något. Det allra mesta som skrivs om Helena Andersson, Annelie Ojonen med mera är i grund och botten rewrites. För att det ska bli några vidare artiklar krävs det att någon tidning börjar spinna i det. Möjligt att Corren inte gjorde det, vilket inte behöver bero på medvetna prioriteringar utan kan helt enkelt vara att ingen journalist tog tag i det.

Fallet som den här ("Victor") tråden rör är exempelvis väldigt mycket mer intressant än vad den här ("David") någonsin har varit.

Victor försvann i en stad utan direkt närhet till större vatten, David försvann någon kilometer från Kattegatt. De var ungefär lika gamla (tjugo respektive arton). Den stora skillnaden mellan dessa fall är att i Victors fall inledde polisen en förundersökning om brott (människorov, tror jag), vilken fortfarande är öppen. Det finns vidare en konkret grupp människor som det talas om ska ha varit inblandade i detta. Det fanns aldrig något som tydde på att David utsatts för något brottsligt.

Trots det har Victors försvinnande inte genererat särskilt mycket medieuppmärksamhet. Denna har också 48 inlägg, jämfört med David-trådens 5 351.

Med det sagt: Det finns inte nödvändigtvis en direkt koppling mellan nivån av medieuppmärksamhet och hur pass "mystiskt" ett fall är, och fallet som den här tråden handlar om kan mycket väl vara så mystiskt som det faktiskt verkar som.
Citera
2011-02-22, 17:00
  #11
Medlem
Förstår att detta mycket väl kan vara ett fall där anhöriga samt polisen tycker sig ha en ganska klar bild av vad som hänt och därför inte "tagit hjälp" av media. swedishsteel jag förstår dock inte vad du menar. Menar du att det är onödigt att "rota" i detta fall då polis och anhöriga inte gått ut med något till media?

Det som jag tycker är konstigast i detta fallet är den totala avsaknaden av några artiklar från tiden då det ska ha skett. Första informationen om fallet dyker upp 2007 i en "var är dom" artikel i Aftonbladet. Nu har jag bara sökt i arkiv på internet så kan ju mycket väl vara så att någon skrivit om det i annat media eller gått ut med det i tv. Dock skriver många "internet tidningar" om andra försvinnanden innan och efer detta så varför har det här fallet så totalt ignorerats. Vi vet ju faktiskt inte heller vart detta försvinnande ska ha skett, utanför Linköping kan ju vara ganska många olika platser.
Samt att kvinnans ålder vid försvinnandet är obekräftad. Hon är ju dock dödsförklarad så informationen om vem hon var borde ju inte vara hemlig på något sätt?

Ovanstående får i alla fall mig att intresserad i fallet. Ställa frågor som har verkligen allt gjorts för att hitta henne från polis och samhällets sida. Om inte så är det ju självklart att det ska "rotas" i vad som hänt tycker jag.
Citera
2011-02-23, 03:36
  #12
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Förstår att detta mycket väl kan vara ett fall där anhöriga samt polisen tycker sig ha en ganska klar bild av vad som hänt och därför inte "tagit hjälp" av media. swedishsteel jag förstår dock inte vad du menar. Menar du att det är onödigt att "rota" i detta fall då polis och anhöriga inte gått ut med något till media?

Nej/Ja.

Det beror både på vad du menar med onödigt och vad du menar med rota.

Om du syftar på vad jag skrev till Troian om att det var en bra idé att starta tråden så var det givetvis ärligt ment och utan minsta baktanke eller ironi. Jag har såklart full förståelse för att man som intresserad av kriminalfall finner något som det här fascinerande, således är tråden givande för många här och näppeligen onödig i den meningen. Tror jag att något konkret kommer framkomma som ställer läget fullständigt på ända? Förmodligen inte. Om rota betyder försiktig, respektfull informationsinhämtning - absolut inga invändningar, om rota hypotetiskt betyder att man som en besatt insisterar på att fortsätta gräva trots att ingenting av värde egentligen framkommer eftersom man gett sig fan på att här måste ligga en hund begraven - ja, då tycker jag kanske att du är ett pucko, men moraliska aspekter på det behåller jag för mig själv.

Jag tar ändå tillfället i akt att generellt uppmana folk här till lite eftertanke emellanåt. Det är inte alltid så att vår kunskapstörst alltid är till gagn för nära och kära som mist någon. Ibland är det lätt att bli fartblind, ibland drivs vi kanske mer av vårt ego, vårt själviska intresse än av den empati och omsorg om anhöriga vi lätt lurar i oss är vad som driver oss när vi jagar information. Vissa saker mår bäst av att bero, vissa sanningar svider mer än andra. Det tål att förtydligas att detta inte är några kryptiska antydningar om att jag vet vad som hände i detta fall, mer en observation gjord i ett annat fall som råkar intressera mig av hur mycket man faktiskt kan förstöra för anhöriga om man vägrar släppa ett fall eftersom sanningen är för obekväm. Moralpredikan slut. Moralpredikningar är för övrigt alltid bäst när de avlevereras av någon med en bloddrägglande satanist på avataren, eller hur pojkar och flickor?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback