Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-23, 16:18
  #13
Medlem
Hehe bra skrivet swedishsteel, en variant av den posten borde visas varje gång någon skriver något i forumets kriminal delar! Även om man som jag drivs av nyfikenhet kombinerat med en enorm empati så kan ju lätt nyfikenheten ta överhand när man sitter anonymt på internet. Självklart är det så att när någons intresse för kriminologi går ut över anhöriga är det riktigt illa. Samtidigt är det oundvikligt ibland om man vill ha ett öppet forum. Med att rota menade jag självklart inte att dra något till en punkt där det bara gör skada. Men i det här fallet finns det så pass lite information att nyfikenhets nerven i mig rycker utav bara fan. Om det nu finns någon med mer information så är det ju den personen enligt mig som får göra bedömmningen av om något ska skrivas ut här. Jag kan bara konstatera att mitt letande slutar här då jag inte hittat mer information och för att göra det så skulle jag behöva rota på ett mindre bra sätt.
Citera
2011-03-01, 13:00
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är märkligt hur vissa försvinnanden ältas i det oändliga, samtidigt som andra, till synes minst lika "mystiska" försvinnanden, knappt är omskrivna.

Ett fall som härrör till den senare kategorin är en kvinna som försvann efter att ha hjälpt en manlig bekant som kört i diket, den elfte april 2003. Aftonbladet skriver idag lite kort om det:



Mer än så har jag nog aldrig läst om det här, men det nämns då och då i kvällstidningarnas halvt regelbundna listningar av försvunna personer.

Vet någon mer om det här?

Edit: I det här inlägget står lite till:

Visst är fallet märkligt, men jag får heller ingen klar bild av det, men jag gör ett försök:
1. manlig bakant kör i diket i snöstorm
2. kvinnlig bekant försöker hjälpa honom få upp bilen
3. Kvinnan vägrar sedan återvända till huset står det på ett ställe, och på ett annat ställe, att mannen gick till en bekants hus.
4. Kvinnan kvar i snöstormen.
5. när mannen återvänt är kvinnan spårlöst försvunnen.

Det är så många oklarheter här. Vilket hus åsyftas exempelvis, är det kvinnans eget hus eller den manlige bakantas hus eler mannens hus? Hur kom kvinnan till bilen? Om hon kom till fots lär hon väl gått dit och bott i närheten eller tagit sin bil, och har då hennes bil återfunnits? eller åkte kvinnan med i bilen (det verkar det ju inte som). Och varför bad han just henne om hjälå, normalt sätt är män starkare? varför gick han inte till sin manlige bekant först och bad om hjälp?

Jag får dock intrycket att bilincidenten är väsentlig. Kvinnan stannade kvar i snöstormen står det. hon vägrade gå till huset och varför gör man en sådan grej om man är vid sina sinnens fulla bruk eller inte någon konflikt föreligger? Vem vill stanna kvar ute i snöstormen? Är det säkert att hon inte gick hem? Vilken tid kom mannen fram till sin bekant? Har något vittne sett de två vid bilen?
Citera
2011-03-10, 22:13
  #15
Medlem
hörde faktiskt ett namn på mannen som va inblandad faan nu minns jag e nått smeknamn vare
Citera
2011-03-12, 12:56
  #16
Medlem
sisterroses avatar
Ursäkta om jag gör precis det som Swedishsteel inte ville uppmuntra, men jag började fundera över det här fallet när jag läste forumet, och den första tanken som slog mig var att mannen med bilen i diket är inblandad. Har någon sett honom med kvinnan innan han gick vidare till sin bekantas hus? Kan denne bekant (står inte kön) hjälpt till att forsla bort kroppen?

Tänk er det här scenariot...
Mannen lockar ut kvinnan för att "hjälpa honom att få upp bilen ur diket", han mördar henne, får hjälp av sin bekant att bli av med kropp och bevis, sen pratar de ihop sig om vad som hänt under dagen. Om ingen annan har sett något så är det relativt lätt att komma undan med. Eller har jag fel? Då kan man fråga sig vilka åtgärder polisen vidtagit för att finna kvinnan. Vet de ens om hon försökte hjälpa honom med bilen? Kan han ha kört ner bilen efter ett ev. mord för att vilseleda? Har de undersökt bilen och husen? Många frågor som vi förmodligen aldrig får svar på.
Citera
2017-01-15, 01:44
  #17
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisterrose
Ursäkta om jag gör precis det som Swedishsteel inte ville uppmuntra, men jag började fundera över det här fallet när jag läste forumet, och den första tanken som slog mig var att mannen med bilen i diket är inblandad. Har någon sett honom med kvinnan innan han gick vidare till sin bekantas hus? Kan denne bekant (står inte kön) hjälpt till att forsla bort kroppen?

Tänk er det här scenariot...
Mannen lockar ut kvinnan för att "hjälpa honom att få upp bilen ur diket", han mördar henne, får hjälp av sin bekant att bli av med kropp och bevis, sen pratar de ihop sig om vad som hänt under dagen. Om ingen annan har sett något så är det relativt lätt att komma undan med. Eller har jag fel? Då kan man fråga sig vilka åtgärder polisen vidtagit för att finna kvinnan. Vet de ens om hon försökte hjälpa honom med bilen? Kan han ha kört ner bilen efter ett ev. mord för att vilseleda? Har de undersökt bilen och husen? Många frågor som vi förmodligen aldrig får svar på.

Jag har också funderat över det här fallet ibland. Att kvinnan skulle tagit självmord låter inte troligt. Mord känns naturligt, mannens historia låter bara som en variant av den klassiska "kvinnan gick ut genom dörren och kom aldrig tillbaka". Hört förut.

Finns det inga fler artiklar om fallet?
Citera
2017-03-01, 16:22
  #18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonsblockeraren
Jag har också funderat över det här fallet ibland. Att kvinnan skulle tagit självmord låter inte troligt. Mord känns naturligt, mannens historia låter bara som en variant av den klassiska "kvinnan gick ut genom dörren och kom aldrig tillbaka". Hört förut.

Finns det inga fler artiklar om fallet?

Ont om artiklar om detta, men den försvunna kvinnan hette Iwona Elzbieta G****nska (awli).
Citera
2022-03-13, 23:04
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ont om artiklar om detta, men den försvunna kvinnan hette Iwona Elzbieta G****nska (awli).

Vart hittade du den informationen?
Citera
2022-03-13, 23:08
  #20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zibpka
Vart hittade du den informationen?

Skickar PM.
Citera
2022-03-14, 07:15
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Skickar PM.

Tack. Men hon är fortfarande försvunnen ?
Citera
2022-03-14, 09:59
  #22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zibpka
Tack. Men hon är fortfarande försvunnen ?

Det vet jag inte. Men jag tror att om hon hade påträffats (död eller levande) så skulle det uppmärksammats.
Citera
2022-03-14, 10:28
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ont om artiklar om detta, men den försvunna kvinnan hette Iwona Elzbieta G****nska (awli).
Hon verkar inte finnas alls om jag googlar henne, men jag har kanske dåliga inställningar. Ingen adress, ingenting. Inte i Sverige i varje fall. Inte för att jag hittar henne utomlands heller.
Citera
2022-03-14, 12:13
  #24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Hon verkar inte finnas alls om jag googlar henne, men jag har kanske dåliga inställningar. Ingen adress, ingenting. Inte i Sverige i varje fall. Inte för att jag hittar henne utomlands heller.

Nej hon är ju försvunnen sedan snart 20 år. 2003 var också innan Facebook och allt det där, och de flesta sajter från den tiden är borta eller sedan länge omgjorda.

Vet inte om hon var född i Sverige, namnet klingar ju polskt. Kanske att hon inte hade bott här så länge?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback