2011-02-18, 10:55
Medlem
Sillstryparens avatar
Har reagerat på att medeltalet för antal vänner verkar vara runt 100-200 om man kollar på svaren som kommer upp i Facebooktrådar här på forumet. Är inte det extremt lite? De flesta i min vänskapskrets ligger runt 400-800.

Folk verkar även tycka att det är töntigt att jaga vänner på facebook, och menar att man ändå inte kan ha mer än en 30-40 riktiga vänner. Men faktum är ju att det första de flesta som besöker ens profil kollar på är hur många vänner man har. Det ger ett "andra första intryck", och om man är en trevlig och social prick så är det väl inte så konstigt att man har 600 vänner på facebook? Tror inte att den allmänna reaktionen är "Fan vilken tönt, han gör allt för att verka populär". Jag tror att de flesta som resonerar på det sättet använder det som en sorts sköld för att inte verka ytliga, men att de innerst inne finns en liten avundsjuka eftersom att de själva inte har lika lätt att skaffa vänner.

Jag ser inte nackdelen med att ha överdrivet många vänner på facebook? Det är ju det perfekta verktyget för att utveckla ytliga relationer till riktiga vänskaper. Och även om man addar någon på facebook som sedan inte blir en vän "på riktigt", vafan spelar det för roll? För mig är det viktigt att ha ytliga kontakter också, som man kan mingla runt med på olika tillställningar.

Självklart respekterar jag att vissa folk inte vill använda facebook, antingen för att de är lika lyckliga utan vänner eller för att de inte vill mosa ut information om sig själva offentligt. Men människor som har normalt behov av ett rikt socialt liv, och inte använder facebook för att hantera sina relationer är ju idiotiska. Det är ungefär lika logiskt som att i denna tidsera tänka "Varför ska jag ha en telefon för? Om jag vill prata med mina vänner går jag väl hem till dem?". Att inte använda facebook är att isolera sig socialt (förutsatt att man faktist lämnar hemmet för att umgås med sina vänner IRL också, såklart ).
Citera
2011-02-18, 11:00
Medlem
wallchars avatar
Förstår inte att folk vars liv består av skola och supahelger, sitter på en vännerlista över 800 vänner. Dom jag frågat har t.om erkänt att dom gärna har många vänner, och skickar ut förfrågningar till randoms med liknande intresse eller attraktivt utseénde.

Dock sitter jag själv på rätt mycket vänner, men det är pga av anledningen som jag har facebook. Hemsidan är ett grymt sätt att marknadsföra sig själv.
Citera
2011-02-18, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillstryparen
Har reagerat på att medeltalet för antal vänner verkar vara runt 100-200 om man kollar på svaren som kommer upp i Facebooktrådar här på forumet. Är inte det extremt lite? De flesta i min vänskapskrets ligger runt 400-800.

Folk verkar även tycka att det är töntigt att jaga vänner på facebook, och menar att man ändå inte kan ha mer än en 30-40 riktiga vänner. Men faktum är ju att det första de flesta som besöker ens profil kollar på är hur många vänner man har. Det ger ett "andra första intryck", och om man är en trevlig och social prick så är det väl inte så konstigt att man har 600 vänner på facebook? Tror inte att den allmänna reaktionen är "Fan vilken tönt, han gör allt för att verka populär". Jag tror att de flesta som resonerar på det sättet använder det som en sorts sköld för att inte verka ytliga, men att de innerst inne finns en liten avundsjuka eftersom att de själva inte har lika lätt att skaffa vänner.

Jag ser inte nackdelen med att ha överdrivet många vänner på facebook? Det är ju det perfekta verktyget för att utveckla ytliga relationer till riktiga vänskaper. Och även om man addar någon på facebook som sedan inte blir en vän "på riktigt", vafan spelar det för roll? För mig är det viktigt att ha ytliga kontakter också, som man kan mingla runt med på olika tillställningar.

Självklart respekterar jag att vissa folk inte vill använda facebook, antingen för att de är lika lyckliga utan vänner eller för att de inte vill mosa ut information om sig själva offentligt. Men människor som har normalt behov av ett rikt socialt liv, och inte använder facebook för att hantera sina relationer är ju idiotiska. Det är ungefär lika logiskt som att i denna tidsera tänka "Varför ska jag ha en telefon för? Om jag vill prata med mina vänner går jag väl hem till dem?". Att inte använda facebook är att isolera sig socialt (förutsatt att man faktist lämnar hemmet för att umgås med sina vänner IRL också, såklart ).

Är man inte en väldigt ointressant människa som bygger sin bild av folk genom hur många "vänner" de har på facebook. Det säger för övrigt ingenting om hur man är som person.
Jag vet många situationer där jag "sett" folk som jag har på "vänner-listan" men som jag inte velat konfrontera just av den anledningen att man inte alltid känner för att ha den ytliga "så, vad gör du nu?"-konversationen. Vikten av riktigt nära vänner är oändligt mycket större än den ytliga "TJENA! Läget!?".

Jag tycker om djupsinniga människor. Det är sällan man möter sådana. De andra har jag sällan intresse för och därför har jag inte heller en massiv vän-bank på facebook.
Citera
2011-02-18, 11:07
Medlem
Det är inte viktigt att ha några pixlar i ett hörn på en sida, det är viktigt att ha vänner i verkligheten.
Citera
2011-02-18, 11:08
Medlem
orkavaraserioss avatar
Citat:
Men faktum är ju att det första de flesta som besöker ens profil kollar på är hur många vänner man har. Det ger ett "andra första intryck", och om man är en trevlig och social prick så är det väl inte så konstigt att man har 600 vänner på facebook?
Har du källa på det fetmarkerade eller tog du fram det "faktumen" ur röven?
Jag kan inte minnas en enda gång jag tittat på en persons antal vänner på facebook.

Citat:
Självklart respekterar jag att vissa folk inte vill använda facebook, antingen för att de är lika lyckliga utan vänner eller för att de inte vill mosa ut information om sig själva offentligt. Men människor som har normalt behov av ett rikt socialt liv, och inte använder facebook för att hantera sina relationer är ju idiotiska.
Ingen facebook = inga vänner? Inser du själv vilket efterblivet intryck du ger?
Citera
2011-02-18, 11:10
Medlem
HailToTheKings avatar
Jo tycker också att de flesta har runt 300 + vänner och så även jag. Är det dock någon som har 1000 vänner eller mer såbörjar jag jämt fundera på om denna skickar ut till randoms bara för att det ska se ut som denna har många vänner.
Citera
2011-02-18, 11:23
Medlem
Allt över 4-500 är enbart kukmäteri, ingen har så många nära vänner.
Citera
2011-02-18, 11:27
Medlem
Sillstryparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fahlen
Är man inte en väldigt ointressant människa som bygger sin bild av folk genom hur många "vänner" de har på facebook. Det säger för övrigt ingenting om hur man är som person.
Jag vet många situationer där jag "sett" folk som jag har på "vänner-listan" men som jag inte velat konfrontera just av den anledningen att man inte alltid känner för att ha den ytliga "så, vad gör du nu?"-konversationen. Vikten av riktigt nära vänner är oändligt mycket större än den ytliga "TJENA! Läget!?".

Jag tycker om djupsinniga människor. Det är sällan man möter sådana. De andra har jag sällan intresse för och därför har jag inte heller en massiv vän-bank på facebook.

Självklart är det viktigare att ha nära vänner än ytliga kontakter, men det ena utesluter ju inte det andra? Men jag undrar varför det skulle vara en "dålig sak" att ha många vänner?

Citat:
Ursprungligen postat av orkavaraserios
Har du källa på det fetmarkerade eller tog du fram det "faktumen" ur röven?
Jag kan inte minnas en enda gång jag tittat på en persons antal vänner på facebook.

Ingen facebook = inga vänner? Inser du själv vilket efterblivet intryck du ger?

Människans naturliga strävan att vara störst bäst och vackrast. På samma sätt som att du, spelandes WoW en lördagkväll med munnen full av chips, tittar vilken "level" (?) den andre spelaren har och undermedvetet låter det påverka ditt intryck av denne.

Inga vänner utan facebook var en felformulering från min sida. Menade snarare att det är fine om någon vill leva ett begränsat socialt liv genom att välja bort facebook om denne är lika lycklig utan.
Citera
2011-02-18, 11:36
Medlem
orkavaraserioss avatar
Citat:
Människans naturliga strävan att vara störst bäst och vackrast. På samma sätt som att du, spelandes WoW en lördagkväll med munnen full av chips, tittar vilken "level" (?) den andre spelaren har och undermedvetet låter det påverka ditt intryck av denne.

Inga vänner utan facebook var en felformulering från min sida. Menade snarare att det är fine om någon vill leva ett begränsat socialt liv genom att välja bort facebook om denne är lika lycklig utan.

Om jag ska fortsätta på din WoW liknelse så om jag hade spelat det så hade jag kollat på en persons skills och inte level.

Det är viktigare för mig vem personen är, om den har 34 eller 789 vänner på facebook spelar ingen som helst jävla roll, varför skulle det?
Snarare att personen med många vänner kan tolkas som falsk eller påträngande än att personen med få vänner känns mobbad.
Tvärtom, den känns mer säker i sig själv och behöver inte hävda sig med många ytliga bekanter.
Ingen håller koll på 500 personer tillräckligt för att kalla den vän, jag kan fan inte ens räkna upp 1/10 av de vänner jag har på facebook utan att kolla listan.

När jag lägger till en person numera är det mer eller mindre uteslutande tjejer jag har ett sexuellt intresse av, annars får det vara.

Edit: självklart scoutar jag inte facebook och letar efter fitta, utan det är personer jag träffat IRL först som det så fint heter, innan du drar några slutsatser.
Citera
2011-02-18, 11:40
Medlem
Sillstryparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikkar
Allt över 4-500 är enbart kukmäteri, ingen har så många nära vänner.

Det där är ett efterblivet påstående. Relationer med nära vänner sköter man väl på många andra sätt än bara facebook? Facebook är däremot ett utmärkt verktyg för att hantera ytliga kontakter på ett enkelt och smidigt sätt. Det är väl bättre att ha 800 ytliga kontakter än 40? Hur bra som helst att ha många kontakter, de kan ju hjälpa en i vardagen hur mycket som helst.

Du kan kolla med promotern du träffade för ett par veckor sen om det är några bra spelningar på gång (kanske få gratis inträde eller nått), be han som jobbade som webbdesigner ge dig feedback på nått du har gjort etc. Möjligheterna är oändliga och förhoppningsvis kan du hjälpa och berika andra människors liv på samma sätt. Dessutom är fb mycket smidigare och oskyldigare än att be om telefonnummer efter att man har pratat i 20 minuter på en fest.
Citera
2011-02-18, 11:41
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Riktiga vänner ska man ha på riktigt, inte på Facebook.
Förstår inte folk som har 2000 vänner, bara patetiskt, oftast tjejer som har det och addar massa "snygga killar" för att verka populär.
Det är ju inte direkt så att om någon går in och kollar på min profil och ser hur lite vänner jag har (har 250-260) och tänker "Han tänker inte jag snacka med, han har inga vänner ju"? eller är det så?

Fan, såg att detta inlägget blev rörigt men jag hoppas ni förstår
Citera
2011-02-18, 11:42
Medlem
Citat:

Du har inte funderat över att en del tycker att du lever ett begränsat socialt liv genom att umgås med folk på nätet istället för att ses i verkligheten? I synnerhet om du måste använda en massa tid på internetvänner som egentligen inte betyder ett skit för dig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in