2011-02-18, 17:47
Medlem
shmuels avatar
Det säger mer om personen som bryr sig om hur många vänner den själv eller någon annan har, än den som faktiskt kanske inte har några alls.

Innan några teorier eller argument presenteras, är det viktigt att förstå skillnaden mellan virtuella bekanta och "riktiga", vänner offline. Dessa vänner kan ge dig information, råd och hjälp, men de kommer inte vara där i fysisk närvaro och kommer sannolikt inte att ge hjälp och stöd när det behövs. Dessa, till exempel, kan innefatta ekonomiskt och känslomässigt stöd samt regelbundet stöd. Anledningen till denna brist på personligt stöd är att samtidigt som de kanske tycker synd om dig, finns det inget riktigt känslomässigt band och de har 500 andra vänner, precis som du, att ta itu med. Nära, "riktiga" vänner offline, enligt definitionen, kommer att vara där oavsett vad, när som helst på dygnet, och försöka hjälp dig allt de kan eftersom de är känslomässigt kopplade till dig.

För utveckla och upprätthålla någon form av ett förhållande med så här många, 500 vänner i genomsnitt, skulle en person behöva spendera väääldigt mycket tid på nätet som skulle minska tiden med personer med vilka de redan har starka band. Om, å andra sidan, folk med ett högt antal vänner på till exempel Facbook, inte skulle spendera tillräckligt med tid att bygga upp och stärka dessa relationer, kommer dessa kontakterna att vara meningslösa och därför häva argumentet "ju mer vänner man har ökar ens nätverk." De kan öka antalet av vänner i sin vännerlista, men knappast skapa en givande vänskap. Fler vänner i syfte att om att öka den sociala gemenskapen ökar varken vänskap eller nätverk, utan snarare skapar en 'image' utav en person. Även om det kan hävdas att en bättre social bild kan vara tillfredsställande och nyttig, är relationerna med dessa människor inte riktiga.
Citera
2011-02-18, 17:47
Medlem
Sittkissares avatar
Det är viktigt med Facebook..
Citera
2011-02-18, 17:50
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
4/10 av mina vänner på facebook är någorlunda riktiga vänner. Resten vet jag fan inte vilka de är men jag anser inte att det är viktigt. Det enda som är bra med FB är att man kan hålla kontakten...
Citera
2011-02-18, 17:51
Medlem
DodsKyrkans avatar
Jag har 220 vänner på Facebook. Varav kanske 120 är riktiga kompisar resten känner jag knappt eller har bara snackat med på krogen eller på nån fest eller nått.
Citera
2011-02-18, 17:52
Bannlyst
Antalet Facebook-vänner betyder inte ett jävla skit. Jag har väl kanske 200, men pratar bara med 30 av dem och umgås med 10-15.
Ser ärligt talat ingen mening med att ha resterande 170 personer bland mina vänner. Jag skiter ju i vad de skriver och de gör troligen detsamma med vad jag skriver.
Skulle kunna lägga till alla jag träffat, men då skulle vi snabbt komma upp i extremt många, men what's the point? Vissa tycker & tror ju att Facebook är coolt, status... Och desto fler vänner = högre status "WoW, h*n har många vänner. H*n måste vara ball!"
Har en halvkändis bland mina vänner som jag personligen känner, som själv har 4000 vänner. What's the point? Vardagligen poppar det upp 10-20 nya vänner hos den personen.
Citera
2011-02-18, 17:53
Medlem
dont-you-want-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingsoffa
Och vem har sagt att man skulle vara asocial bara för att man inte har 1000 vänner på facebook? Om det visar sig att den här personen inte har facebook då? Imploderar din hjärna då eller? Herregud, du skrev ju för fan själv att du dömer folk efter hur många vänner de har på facebook, att du börjar fundera.
Nu har inte du riktigt förstått mig känner jag. Man behöver inte vara asocial om man endast har 45 vänner på facebook. Och jag DÖMER ingen för att den har få vänner, däremot börjar jag FUNDERA på OM det är så att den är asocial ELLER HELT ENKELT INTE BRYR SIG OM FACEBOOK ETC. För om en person inte skulle bry sig om facebook, SÅ SER JAG INGET FEL MED DET ÖVERHUVUDTAGET. Och anledningen till att jag ens börjar fundera är för att samhället för tillfället ser ut så. Social status byggs av facebook, tyvärr. Det är inget jag bestämt och av tråden att döma så verkar det finnas fler än jag som tycker såhär. För det är så det är. Det ÄR viktigt (utåt sett, för social status) att ha många vänner på facebook.
Citera
2011-02-18, 17:55
Medlem
shmuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dont-you-want-me
Nu har inte du riktigt förstått mig känner jag. Man behöver inte vara asocial om man endast har 45 vänner på facebook. Och jag DÖMER ingen för att den har få vänner, däremot börjar jag FUNDERA på OM det är så att den är asocial ELLER HELT ENKELT INTE BRYR SIG OM FACEBOOK ETC. För om en person inte skulle bry sig om facebook, SÅ SER JAG INGET FEL MED DET ÖVERHUVUDTAGET. Och anledningen till att jag ens börjar fundera är för att samhället för tillfället ser ut så. Social status byggs av facebook, tyvärr. Det är inget jag bestämt och av tråden att döma så verkar det finnas fler än jag som tycker såhär. För det är så det är. Det ÄR viktigt (utåt sett, för social status) att ha många vänner på facebook.
DU HAR INTE MER RÄTT FÖR ATT DU SKRIVER MED CAPS OCH VI FÖRSTÅR DIG HELLER INTE BÄTTRE FÖR DET.

Social status byggs inte av facebook.
Citera
2011-02-18, 17:57
Medlem
DDKs avatar
Nu är jag förmodligen äldre än de flesta som svarat i tråden, men för mig är Facebook både ett socialt forum, en kontaktyta och en informationscentral. Jag har ca 700 kontakter. Det innebär inte att jag anser jag har 700 vänner, för det har jag inte. De jag räknar till min närmre vänkrets är kanske ett 70-tal personer, partners och barn inräknade. Resten av kontakterna är olika grupper/föreningar, artister, folk jag lärt känna i olika sammanhang - musik, resor, idrott, jobb, studier, cirklar, föreningar etc - och som håller mig uppdaterad om vad som är på gång både hemma omkring och ute i världen. Ska jag t ex resa till Berlin kan jag messa Facebook-kontakter och kolla om det händer något kul eller om de har några tips att dela med sig av.

Man får se Facebook för vad det är och hantera det med sin integritet i behåll. Jag lägger inte ut vad som helst på min sida eller skriver en massa skit i min status. Har jag kontakter som skriver dravel och larv och som jag inte kan radera utan att hamna i blåsväder döljer jag deras poster så jag slipper se dem och reta mig på dem.

Jag har fixat extrajobb, bjudit in till fester, organiserat samåkning, hittat rese- och konsertsällskap, ordnat övernattningar utomlands och utombys, sålt och köpt prylar, hittat lägenheter och bilar till kompisar etc etc genom Facebook, smidigt och enkelt.

Förr var jag skitdålig på att hålla kontakt med folk och förlitade mig mycket på att andra skulle hålla koll på vad som är på gång, men numera fungerar det betydligt bättre. Jag gillar Facebook. Det står jag för. Andra får tycka vad fan de vill.

EDIT: För att förtydliga mitt inlägg blir det viktigare ju äldre man blir att bygga nätverk, så slipper man fixa allting på egen hand.
Senast redigerad av DDK 2011-02-18 kl. 18:00.
Citera
2011-02-18, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shmuel
DU HAR INTE MER RÄTT FÖR ATT DU SKRIVER MED CAPS OCH VI FÖRSTÅR DIG HELLER INTE BÄTTRE FÖR DET.

Tänk dig framtida jobbintervjuer.

Chefen -Hur är er sociala kompetens?
Sökande -Jo, ska inte skryta. Men jag har 32.754 vänner på Facebook!
Citera
2011-02-18, 18:01
Medlem
dont-you-want-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuel

Om man inte på något sätt markerar det man skriver så har andra tyvärr en tendens att endast läsa det de vill läsa.

För övrigt lägger jag mig nu. Finns ingen anledning till att fortsätta argumentera för något ni ändå inte vill se eller tro på.

Det är egentligen precis samma sak som att tjocka och fula människor har svårare att kanske få jobb som t.ex. servitris/servitör. Ett jobb där de utåt sett är ansiktet för företaget. Det är klart man inte vill att det skall vara så, men det är så. Tyvärr.
Citera
2011-02-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dont-you-want-me
Sorglig människosyn? Det vet jag inte om jag kan hålla med om. Det handlar väl mest om fördomar. Jag sa att jag blir FUNDERSAM om en kille har ca 100-200 vänner. Jag sa aldrig att det isåfall är något fel på honom eller att jag heller inte skulle kunna dejta honom. För det skulle jag.

Men, själv har jag ett antal på 300+ och jag anser mig vara en vanlig medelsvensson. Och om någon då har under 200 vänner så är denna person för mig under medel. Då börjar jag fundera på varför det kan vara så, något jag inte tycker är särskilt konstigt. Det jag kan fundera på är då t.ex. är han en osocial person med få vänner eller är han kanske en sådan som har lite färre men ändå väldigt nära vänner?

Jag tror faktiskt inte att jag är ensam vad gäller detta. Men det här är kanske lite fel ställe att sprida sina åsikter på gällande just det här.
Jo jag förstår dig, men alltså om det känns rätt mellan er och du sen ser hans korta lista så borde du väl egentligen bara anta att han kanske har integritet och inte vill ha några andra än familj och de närmaste polarna istället för att bli paranoid
Om du dejtar någon utan facebook då, skulle du skita i honom oavsett?
Citera
2011-02-18, 18:04
Medlem
shmuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aggression
Tänk dig framtida jobbintervjuer.

Chefen -Hur är er sociala kompetens?
Sökande -Jo, ska inte skryta. Men jag har 32.754 vänner på Facebook!
Haha, tragisk, ytlig människosyn det där. Vem vet, antal vänner på Facebook kanske blir ett kriterium i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in