2016-11-07, 14:58
Medlem
DerTotenkopfs avatar
Är det bara jag som observerat att "överklass"-spannet verkar ligga kring 100-200 vänner på facebook?

När jag besöker någon gudinnas profil så brukar det vara vänlistor med antal som 111, 123, 134, 151, 173, 189 osv.

Citat:
Ursprungligen postat av tvbordet
Samma sak med instagram, följer du exvis dubbelt så många fler än antalet som följer dig så säger den endel om din sociala status. Det är bara att delta i den sociala statustävlingen för alla vet vi vart vi ligger.
Bonde-logik.

Jockiboi har alltså hög social status för att han har många följare? Han är ju bara en trollande clown.
Senast redigerad av DerTotenkopf 2016-11-07 kl. 15:05.
Citera
2016-11-08, 21:37
Medlem
Nä, jag har väldigt få på fejjan. Några tiotal. Och dessutom syns inte antalet vänner för någon annan än mig, varför ska jag skylta med det?
Citera
2016-11-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Nä, jag har väldigt få på fejjan. Några tiotal. Och dessutom syns inte antalet vänner för någon annan än mig, varför ska jag skylta med det?

Samma här. Sen den funktionen infördes har det blivit poänglöst att ha massa vänner. FB har blivit sjukt mycket bättre sen dess.
Citera
2016-11-11, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junne13
Samma här. Sen den funktionen infördes har det blivit poänglöst att ha massa vänner. FB har blivit sjukt mycket bättre sen dess.
Fortfarande är många funktioner skit med den sidan. Så jävla omständigt och dumt konstruerat. Men när det kommer till vänner så kan man ju fortfarande skylta med antalet om man vill.

Jag diskuterade med mina elever ett tag sedan om just fenomenet vänner på fejjan. De var rörande överrens om att det var viktigt att ha många vänner. Har man få vänner är man konstig. Och konstig vill man inte vara så då måste man också visa antalet vänner så andra ser att man är populär. Och för att kunna våga visa antalet vänner så måste man först samla på sig ett godkänt antal så man skapar en snygg profil och addar random folk och hoppas på det bästa...
Citera
2016-11-11, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Fortfarande är många funktioner skit med den sidan. Så jävla omständigt och dumt konstruerat. Men när det kommer till vänner så kan man ju fortfarande skylta med antalet om man vill.

Jag diskuterade med mina elever ett tag sedan om just fenomenet vänner på fejjan. De var rörande överrens om att det var viktigt att ha många vänner. Har man få vänner är man konstig. Och konstig vill man inte vara så då måste man också visa antalet vänner så andra ser att man är populär. Och för att kunna våga visa antalet vänner så måste man först samla på sig ett godkänt antal så man skapar en snygg profil och addar random folk och hoppas på det bästa...

Det är dom det ja. Men jag använder Facebook som en vuxen, inte en "elev".
Citera
2016-11-13, 10:33
Medlem
Fittheligeandes avatar
Om man inte har Facebook då?
Citera
2016-11-13, 12:39
Medlem
Är tvärtom vid en viss gräns kan jag tycka. Desto fler vänner på Facebook, desto lägre status.

En man/kvinna som har över 1000 vänner på Facebook, den personen har i mitt tycke bra mycket lägre status än en person med 40 Facebook-vänner.
Citera
2016-11-13, 12:54
Bannlyst
Det beror väl lite på vilken bostadsort, arbete och umgängeskrets man har, men runt 2-300 verkar vara den ultimata siffran för en ung person.

Har man under 100 så ses man som en ensam kuf, då är det bättre att dölja sin vänlista för alla. Har man över 500 vänner så ses man som en person som inte kan skilja vänner från bekanta.
Citera
2016-11-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Det beror väl lite på vilken bostadsort, arbete och umgängeskrets man har, men runt 2-300 verkar vara den ultimata siffran för en ung person.

Har man under 100 så ses man som en ensam kuf, då är det bättre att dölja sin vänlista för alla. Har man över 500 vänner så ses man som en person som inte kan skilja vänner från bekanta.

Eller så använder man facebook inte enkomt för nära vänner utan bekanta och kontakter i allmänhet. Man behöver ju inte stirra sig blind på att det står vänner på siten, det är helt fritt astt använda den hur man vill liksom.

Sen fattar jag inte varför man ska visa sina kontakter öht, det bidrar liksom inte med nått alls kan jag tycka.
Citera
2016-11-14, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Sen fattar jag inte varför man ska visa sina kontakter öht, det bidrar liksom inte med nått alls kan jag tycka.

Det är ju många som inte gör det. Varför visa upp sin vänkrets? Den är ju gärna något som man håller privat.
Citera
2016-11-14, 13:42
Medlem
Geomeisters avatar
En kvinna har skickat vänförfrågan till mig. Har ingen aning om vad min koppling är till denna människa är. Kvinnan har 1.800 kontakter.. Hur många av dessa känner hon?

Visst ger det ett bra intryck att känna många och ha stort kontaktnät, men att bara ha massor av slumpmässiga främlingar eller kompis-kompis-kompisar som knappt vet vem du är? Näe. Inte lika coolt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in