Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-18, 10:32
  #1
Medlem
osamabinpelles avatar
Sitter hemma och är förkyld ska på fest senare ikväll vet att de är omöjligt att bli helt frisk på 12 timmar, men har ni några tips som lindrar förkylningen?
Citera
2011-02-18, 10:34
  #2
Medlem
En stor whisky
Citera
2011-02-18, 10:34
  #3
Medlem
Rent spontant känns det som att mycket vitaminer och sömn är bra, starka kryddor så son chili kan även passa.
Citera
2011-02-18, 10:58
  #4
Medlem
OmgUrFaces avatar
Finns det inte typ piller eller tabletter mot förkylning?
Citera
2011-02-18, 11:17
  #5
Medlem
kqrs avatar
En förkylning sitter i kroppen i genomsnitt sju dagar och förvånansvärt nog finns det väldigt lite du kan göra för att påverka det. Ett i övrigt friskt leverne (tillräckligt med vitaminer och andra näringsämnen, mycket sömn, värme och ingen stress) ger dig bäst förutsättningar.
Citera
2011-02-18, 11:42
  #6
Medlem
Mina bästa tips:

Sov mycket.

Ät ordentligt och inte skräpmat.

Drick mycket vatten. Helst Isostar isoton sportdryck eller liknande, eftersom för mycket rent vatten kan störa saltbalansen och få dig att må sämre.

Undvik kaffe och energidryck med koffein. Kroppen är redan utsatt för stor stress av inflammationssvaret som infektionen utlöst, och jag har märkt att koffein bara förlänger tillfrisknandet antagligen genom att öka stressbelastningen.

Måtta med antiinflammatoriska läkemedel. Det är inflammation som dödar förkylningen (inflammation är kroppens sätt att döda en infektion) och tar du bort denna med läkemedel så blir du inte nödvändigtvis hjälpt av detta.
Citera
2011-02-18, 12:09
  #7
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y3k_7
Undvik kaffe och energidryck med koffein. Kroppen är redan utsatt för stor stress av inflammationssvaret som infektionen utlöst, och jag har märkt att koffein bara förlänger tillfrisknandet antagligen genom att öka stressbelastningen.
Yes. Dessutom är det vätskedrivande, och då hjälper det inte hur mycket vatten man än dricker. Samma saker gäller för övrigt alkohol.



Citat:
Ursprungligen postat av y3k_7
Måtta med antiinflammatoriska läkemedel. Det är inflammation som dödar förkylningen (inflammation är kroppens sätt att döda en infektion) och tar du bort denna med läkemedel så blir du inte nödvändigtvis hjälpt av detta.
Mmhm. Samma sak med antipyretika (mot feber.) Febern hjälper faktiskt till, så innan den skjuter upp i farliga nivåer bör du låta den finnas där.
Citera
2011-02-18, 12:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y3k_7
Mina bästa tips:

Sov mycket.

Ät ordentligt och inte skräpmat.

Drick mycket vatten. Helst Isostar isoton sportdryck eller liknande, eftersom för mycket rent vatten kan störa saltbalansen och få dig att må sämre.

Undvik kaffe och energidryck med koffein. Kroppen är redan utsatt för stor stress av inflammationssvaret som infektionen utlöst, och jag har märkt att koffein bara förlänger tillfrisknandet antagligen genom att öka stressbelastningen.

Måtta med antiinflammatoriska läkemedel. Det är inflammation som dödar förkylningen (inflammation är kroppens sätt att döda en infektion) och tar du bort denna med läkemedel så blir du inte nödvändigtvis hjälpt av detta.

Nja, det där stämmer inte riktigt, det är immunsvaret som dödar virus och bakterier!
Men visst orsakar det en inflammation och smärtupplevelse, men antiinflamatoriska läkemedel dödar inte immunsvaret...

Det där med koffein, kan vara precis tvärt om med det också, vissa blir dåliga av abstinensen av koffein och därigenom smärtpåverkade, ffa huvudvärk. Och tror att det är förskylningen. Och JAG har märkt att koffein hjälper att bota.

Och inte behöver du köpa isoton sportdryck, det kräver nästan att du dricker 4-5 liter extra på en dag för att få problem med saltbalansen(njurarna kan det filtrera ut vatten bra).


Men vila är aldrig fel.
Citera
2011-02-18, 12:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
Yes. Dessutom är det vätskedrivande, och då hjälper det inte hur mycket vatten man än dricker. Samma saker gäller för övrigt alkohol.




Mmhm. Samma sak med antipyretika (mot feber.) Febern hjälper faktiskt till, så innan den skjuter upp i farliga nivåer bör du låta den finnas där.

Kaffe är inte så vätskedrivande som de flesta tror. Om du behöver fylla på med vatten så funkar faktiskt kaffe bra, det dar bara lite mer, ca 20% om jag inte minns fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback