Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Som jag skrev i rubriken betalar jag cirka 6% i inkomstskatt på min lön och jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och står till ert förfogande för seriösa frågor.

Jag debiterar 1795 SEK per timme och med sociala avgifter och skatt försvinner oerhört mycket. Detta är ok för jag inser att jag är en kugge i ett större maskineri som kallas samhälle som behöver sjukvård (lika för alla oavsett inkomst), polis, räddningstjänst, tull, militär verksamhet och en jävla massa andra funktioner som gör ett samhälle fungerande.

Påstår inte att det är tufft att betala skatt som Mona säger men att smita från sitt samhällsansvar och samtidigt kräva fullt ansvar av samhället när något händer är absurt. Om en person enbart betalat 6% i skatt så måste övriga försäkringar såsom sjukvård vara mycket dyra.

Så till min fråga: Har du tillgång till fri sjukvård (nåja nästan fri såsom i Sverige)?
Citera
2011-02-18, 21:02
Medlem
Citat:
jag tror du inte förstått vad det handlar om. sambandet mellan skattenivån i ett land och kvaliten på den offentliga servicen är inte så starkt som du kanske tror. visst, har man 0% i skatt så har man självklart inte råd med någon samhällsservice eller så har staten andra inkomstkällor (som exempelvis dubai). men man ska inte tro att världens högsta skattetryck leder till världens effektivaste och bästa offentliga sektor -ett sådant samband existerar inte och som bevis på denna tes skulle jag vilja "missbruka" sverige som titt som tätt turas om med danmark att vara den här planetens skattehelvete nummer 1.

Att man fortfarande (2011) hävisar till världens högsta skattetryck känns lagom seriöst. Att man sedan hänvisar till Dubai som exempel på att skatter inte har något med välfärd och samhällsservice att göra känns minst sagt häpnadsväckande. Dubai är ju verkligen fritt från "klasser" och alla har rätt till skolgång, sjukvård samt äldreomsorg. Förövrigt blir jag lite nyfiken på vilka inkomstkällor du menar att staten Sverige har?
Senast redigerad av Magban 2011-02-18 kl. 21:04.
Citera
2011-02-18, 21:19
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambilight
Jag debiterar 1795 SEK per timme och med sociala avgifter och skatt försvinner oerhört mycket. Detta är ok för jag inser att jag är en kugge i ett större maskineri som kallas samhälle som behöver sjukvård (lika för alla oavsett inkomst), polis, räddningstjänst, tull, militär verksamhet och en jävla massa andra funktioner som gör ett samhälle fungerande.

Påstår inte att det är tufft att betala skatt som Mona säger men att smita från sitt samhällsansvar och samtidigt kräva fullt ansvar av samhället när något händer är absurt. Om en person enbart betalat 6% i skatt så måste övriga försäkringar såsom sjukvård vara mycket dyra.

Så till min fråga: Har du tillgång till fri sjukvård (nåja nästan fri såsom i Sverige)?

i alla länder som inte simmar i olja eller andra naturtillgångar måste staten ta ut skatter och avgifter av invånarna och den här tråden handlar inte om att man inte ska vara en god medborgare och betala sin skatt och göra rätt för sig. det handlar snarare om att skatterna i sverige är på tok för höga när man samtidigt ser vad man får för valuta för pengarna.

skatten är inte 6% för alla. hade jag varit ensamstående utan barn hade skattesatsen varit betydligt högre -runt 15-20%.

definerar du fri sjukvård som gratis sjukvård måste jag säga nej. den är inte gratis varken här eller i sverige. definerar du fri sjukvård som att den är tillgänglig för alla när som helst måste jag säga ja. jag var sist hos min husläkare förra veckan och kunde komma förbi redan samma dag som jag ringde. i schweiz är alla medborgare obligatoriskt sjukförsäkrade hos privata aktörer och det existerar inga sjukvårdsköer som i sverige. min mormor i sverige bröt lårbenet för ett år sedan och fick ligga på akuten i nästan en vecka innan hon blev opererad. sådant är otänkbart i schweiz. de med låga inkomster får försäkringspremierna delvis eller helt betalda av staten.
Citera
2011-02-18, 21:23
Medlem
Citat:
min mormor i sverige bröt lårbenet för ett år sedan och fick ligga på akuten i nästan en vecka innan hon blev opererad.

Vilket bullshit!! Det är ärligt något av det dummaste påståendet jag hört...
Citera
2011-02-18, 21:24
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att man fortfarande (2011) hävisar till världens högsta skattetryck känns lagom seriöst. Att man sedan hänvisar till Dubai som exempel på att skatter inte har något med välfärd och samhällsservice att göra känns minst sagt häpnadsväckande. Dubai är ju verkligen fritt från "klasser" och alla har rätt till skolgång, sjukvård samt äldreomsorg. Förövrigt blir jag lite nyfiken på vilka inkomstkällor du menar att staten Sverige har?

så sverige har de lägsta skatterna idag? visst, regeringen har infört jobbskatteavdrag, men man kanske även borde sänka alla skatter, även momsen. glöm inte att du inte enbart betalar inkomstskatt utan även en lång rad punktskatter och moms. 25% moms måste vara världsrekord och ett negativt sådant.

min hänvisan till dubai var för att vara övertydlig och ingenting annat.

sverige har en hel del inkomstkällor, glöm inte hur mycket skog, guld och järnmalm etc. som finns där som går på export. även om inte allt ägs av staten så borde en hel del pengar flöda in genom dessa intäkter och generera indirekta intäkter på olika håll.
Citera
2011-02-18, 21:27
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Vilket bullshit!! Det är ärligt något av det dummaste påståendet jag hört...

ok, det var naturligtvis inte akuten utan på intensiven. skrivfel av mig, ursäkta.
Citera
2011-02-18, 21:33
Medlem
Citat:
ok, det var naturligtvis inte akuten utan på intensiven. skrivfel av mig, ursäkta.

Det är fortfarande skitsnack...

Edit: Något samtliga med någorlunda medicinsk vetskap kan intyga.
Senast redigerad av Magban 2011-02-18 kl. 21:38.
Citera
2011-02-18, 22:42
Medlem
beos avatar
Grüezi,

har inga fragor för jag vet redan allt (nä) utan kikar bara in i traden för att ge lite ryggdunkar till folkbildningsinitiativet. Som svenskuppfostrad tror jag det kan vara svart att tänka sig hur annorlunda man kan lägga upp ett samhälle, svenskar är enligt min asikt i allmänhet inte sa medvetna om samhällsmodeller utanför det eviga USA som används som skräckbild/förebild/stand-in-exempel eller extrema modeller fran tredje världen eller gamla kommuniststater. Schweiz gör det väldigt annorlunda utan att för den sakens skull vara speciellt olikt Sverige pa ytan. Liebe Leute, jag kan oxa svara pa lite fragor i man av min närvaro i denna trad.

Jag betalar f ö ungefär 15% i skatt och sociala avgifter. Min lön är lite högre men framförallt har jag inga barn + hemmafru att dra ner skattesatsen med samt att jag bor i en _relativt sett_ högskattekommun. Jag tar iofs tillbaka pastaendet att jag vet allt; tipsa om lite sköna avdrag vetja?
Citera
2011-02-18, 23:38
Medlem
Citat:
skatten är inte 6% för alla. hade jag varit ensamstående utan barn hade skattesatsen varit betydligt högre -runt 15-20%.

Anser du att det är bra att man har olika skattesatser beroende på gift/ogift/barn? Och anser du att det är rättvist?
Citera
2011-02-18, 23:50
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Det är tyvärr inget speciellt med det det finns dem som betalar mindre och jag tror inte folk är bereda att flytta utomlands bara för skattens skull.

jag kommer flytta i Juli.
45 % av beslutet är för skattetrycket och att jag aldrig kommer kunna leva min dröm i Sverige pga. skatten.
Citera
2011-02-19, 01:53
Medlem
Epeemasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
jag kommer flytta i Juli.
45 % av beslutet är för skattetrycket och att jag aldrig kommer kunna leva min dröm i Sverige pga. skatten.

Vi flyttar också i juli. Att betala skatt är inte det värsta. Att betala skatt och inte få någon valuta för pengarna är det värsta med svenska skatter.

Vi har 3 barn, där den äldsta snart ska börja skolan. Svensk skola och sjukvård är så undermålig att vi väljer att flytta. En omedelbar effekt av flytten, utan att göra några andra förändringar, blir minst 8000 kr mer i månaden att göra vad vi vill med.

De som tycker sig kunna lämna Sverige bör göra det för sin egen och familjens skull. Sverige har inte en lovande framtid....
Citera
2011-02-19, 03:39
Medlem
betalat runt 3 % skatt de senaste åren och lever det livet folk kallar stekare,mycket skaldjur mycekt krogar och skumpa. Varit utomlands och varit hos tandläkaren isväl österike som grannen shwt och de varit jävligt nice då de inte tog en krona betalt, har dock inga tandproblem bara slump haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in