Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-18, 18:08
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Du betalar nog lika mycket skatt i slutändan som alla andra ändå ska du se. (om du räknar lite)

nej, absolut inte. det skulle aldrig gå att leva som vi gör med en lön i sverige.
Citera
2011-02-18, 18:14
Medlem
reffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rideinc
Jag hoppas verkligen att svensken snart inser fördelarna med sänkta skatter, sjukt trött på att bli rånad på min lön.

Du blir inte rånad, du hjälper invandrare att ha fina tänder samt att få chansen till ett körkort =)

OnT: Är alla jobb i Schweiz lika krävande gällande utbildning och arbetslivserfarenhet som i Sverige?
Här i Sverige får man knappt sopa gatan utan att ha diplom från KTH!
Citera
2011-02-18, 18:47
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
Betalar 9-10k i skatt varje månad..mycket trevligt

tjänar man 100 000:- per månad så är det också helt ok. man kan undra varifrån politikerna tar sig rättigheten att faktiskt sno folks pengar i sådan omfattning som man gör i sverige och sedan spenderar dem till exempelvis körkort för asylsökande. skatt = legaliserad stöld.
Citera
2011-02-18, 18:52
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Du blir inte rånad, du hjälper invandrare att ha fina tänder samt att få chansen till ett körkort =)

OnT: Är alla jobb i Schweiz lika krävande gällande utbildning och arbetslivserfarenhet som i Sverige?
Här i Sverige får man knappt sopa gatan utan att ha diplom från KTH!

nej. läkarna måste ha behörighet o.s.v. men för att sitta i kassan på snabbköpet räcker det faktiskt med grundskola + 3-årig yrkesutbildning där man samtidigt jobbar (och därmed tjänar pengar och inte behöver några utbildningsbidrag).

där sparar schweiz enorma summor i utbildningskostnader och det är inga småsummor det rör sig om om man ser till den totala kostnaden med utbildningsbidrag och bortfall av skatteintäkter när folk pluggar på heltid. det lönar sig inte heller att utbilda folk till atomforskare för att trolla bort arbetslöshet och förbättra statistiken om man inte samtidigt också ser till att atomforskningsföretag etablerar sig i sverige.
Citera
2011-02-18, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shifty2k5
Och? Förra året betalade jag 8% i skatt och det var i Sverige.
Berätta mer
Citera
2011-02-18, 19:47
Medlem
Onxis avatar
Hur ser invandringen ut?
Har du ett bra liv utanför jobbet? fritid, upplevelser, privatliv.

ot: måste bara säga att migros är awesome.
Citera
2011-02-18, 19:54
Medlem
RadioGaGas avatar
Är du lyckligare nu än när du jobbade och betalade skatt i Sverige? Svara ärligt.
Citera
2011-02-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaBanan
Vettig tråd tack för upplysningen om att schweiz har bättre skattesystem än Sverige! NEWS FLASH!

Alla länder har bättre skattesystem än Sverige. NEWS FLASH!
Citera
2011-02-18, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.C.G.
Alla länder har bättre skattesystem än Sverige. NEWS FLASH!

Japp, för alla andra länder i hela världen får man så himla, himla mycket mer för sina inbetalade skattekronor. Man betalar liksom för så mycket mer än politikernas löner... Typ skola, vård och äldreomsorg... Jag tycker typ att skatten liksom borde ligga runt 0% för det är ju så himla mycket bättre... Visst är det? Det tycker iaf jag och man får faktiskt tyca något i det här landet. Tycker iaf jag...
Citera
2011-02-18, 20:37
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onxi
Hur ser invandringen ut?
Har du ett bra liv utanför jobbet? fritid, upplevelser, privatliv.

ot: måste bara säga att migros är awesome.

det råder mycket stor invandring till schweiz, invandrare (främst eu-medborgare) är välkomna om de jobbar och gör rätt för sig och lär knappast få några problem. främst är det tyskar som kommer, men invandringen är i så pass stor grad att priserna på bostäder börjat stiga -främst i storstäderna.

ja, mycket sport, friluftsliv, resor och sedan finns det många andra svenskar här.

migros är min livsmedelsdistributör nummer 1, synd bara att de inte säljer någon alkohol.
Citera
2011-02-18, 20:38
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Är du lyckligare nu än när du jobbade och betalade skatt i Sverige? Svara ärligt.

definera lycka. jag tycker det är lycka att själv bestämma över den största delen av de pengar jag tjänar, eftersom skatten bara utgör en liten liten del av min budget. det är faktiskt mina surt förvärvande slantar och inte statens eller någon annans. annars är jag lycklig inom alla delar av mitt liv: privat som yrkesmässigt, ekonomiskt som trygghetsmässigt.

jag minns när jag knegade på något skitjobb i sverige där mer än hälften av bruttolönen försvann i avgifter och skatter av alla de slag. där insåg jag att det inte lönar sig att jobba i sverige.
Senast redigerad av Svizzera 2011-02-18 kl. 20:41.
Citera
2011-02-18, 20:49
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Japp, för alla andra länder i hela världen får man så himla, himla mycket mer för sina inbetalade skattekronor. Man betalar liksom för så mycket mer än politikernas löner... Typ skola, vård och äldreomsorg... Jag tycker typ att skatten liksom borde ligga runt 0% för det är ju så himla mycket bättre... Visst är det? Det tycker iaf jag och man får faktiskt tyca något i det här landet. Tycker iaf jag...

jag tror du inte förstått vad det handlar om. sambandet mellan skattenivån i ett land och kvaliten på den offentliga servicen är inte så starkt som du kanske tror. visst, har man 0% i skatt så har man självklart inte råd med någon samhällsservice eller så har staten andra inkomstkällor (som exempelvis dubai). men man ska inte tro att världens högsta skattetryck leder till världens effektivaste och bästa offentliga sektor -ett sådant samband existerar inte och som bevis på denna tes skulle jag vilja "missbruka" sverige som titt som tätt turas om med danmark att vara den här planetens skattehelvete nummer 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in